Fiat 128 3P Turbo
Äijät on tarinoinut täällä vaikka mitä
Meikä on joutunut istumaan palavereissa koko päivän eikä ole paljon netissä kerinnyt surfata.
Kiitokset kommenteista! Hyvä, että "kansa" on tyytyväinen!
Keltsi jo kommentoikin tuota mahdollista lämpöongelmaa mitä on tiedossa ja ehkä odotettavissakin radalla. Kokeillaan kestää ensin tuolla. Pääasia, että konehuone järkevän ja toimivan oloinen, kuten Keltsi sanoi. Konehuoneen layoutin suunnittelussa on myös mietitty huollettavuutta ja lähinnä sen helpottamista. Täytyy kyllä sanoa, että yllättynyt ja tyytyväinen olen minäkin siihen mitä nyt on tehty
Jossain välissä tulee tuoreempia kuvia, kun ehditään tallille askartelemaan. Keltsilläkin painaa tuo Lada-proggis päälle ennen lumpparia ja meikäläisellä duunikeikkaa ulkomaille, yms. kissanristiäisiä niin saa nähdä mitä milloinkin tapahtuu... Eiköhän toi kesällä liiku Ehkä Bellassa? Tai sitten varmimmin Töllinmäessä tms. syksyn tapahtumassa Ei stressiä.
Villelle sen verran, että tuo Venton syyläri on liian leveä ellei 3P:ssa halua luopua tuosta ö-jäähyn paikasta. Keltsin mainitsema 3e-rivinen on parempi ja sen perään pienempi (siis ohuempi) flekti, että mahtuu koneen ja syylärin väliin.
Tervetuloa tallivisiitille, GT!
Meikä on joutunut istumaan palavereissa koko päivän eikä ole paljon netissä kerinnyt surfata.
Kiitokset kommenteista! Hyvä, että "kansa" on tyytyväinen!
Keltsi jo kommentoikin tuota mahdollista lämpöongelmaa mitä on tiedossa ja ehkä odotettavissakin radalla. Kokeillaan kestää ensin tuolla. Pääasia, että konehuone järkevän ja toimivan oloinen, kuten Keltsi sanoi. Konehuoneen layoutin suunnittelussa on myös mietitty huollettavuutta ja lähinnä sen helpottamista. Täytyy kyllä sanoa, että yllättynyt ja tyytyväinen olen minäkin siihen mitä nyt on tehty
Jossain välissä tulee tuoreempia kuvia, kun ehditään tallille askartelemaan. Keltsilläkin painaa tuo Lada-proggis päälle ennen lumpparia ja meikäläisellä duunikeikkaa ulkomaille, yms. kissanristiäisiä niin saa nähdä mitä milloinkin tapahtuu... Eiköhän toi kesällä liiku Ehkä Bellassa? Tai sitten varmimmin Töllinmäessä tms. syksyn tapahtumassa Ei stressiä.
Villelle sen verran, että tuo Venton syyläri on liian leveä ellei 3P:ssa halua luopua tuosta ö-jäähyn paikasta. Keltsin mainitsema 3e-rivinen on parempi ja sen perään pienempi (siis ohuempi) flekti, että mahtuu koneen ja syylärin väliin.
Tervetuloa tallivisiitille, GT!
Hmm.. oletettavasti 3P on kuitenkin konetilaltaan leveämpi kuin 127, jolloin joku 13-rivinen öljyjäähy mahtuisi pystyyn tuon syylärin kanssa kun sen laittaisi limittäin syylärin kanssa. Sellainen riittää kokemukseni mukaan n. 250hv sohokoneessa radalla juuri sopivasti niin että öljyn lämmöt pyörii 90:n tuntumassa, kun veden lämmöt on n. 85 astetta.
Tärkeää lämpöongelmien välttämisessä on tietysti hyvät ohjainpellit, jotka estävät ettei ilmaa pääse ohitse ilman että se kulkee joko välijäähdyttimen, syylärin tai öljyjäähdyttimen kautta.
Tärkeää lämpöongelmien välttämisessä on tietysti hyvät ohjainpellit, jotka estävät ettei ilmaa pääse ohitse ilman että se kulkee joko välijäähdyttimen, syylärin tai öljyjäähdyttimen kautta.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Komealta näyttää projektisi!
En muista onko tästä ollut juttua jo aiemminkin, mutta tuossa tukivarsimuutoksessa voi olla omat ongelmansa. (kuva on kyllä aika surkea)
Luulen tuon reaktiotangon katkeamisen johtuvan osaltaan siitä, että alatukivarren alle pultattuna se joutuu suuremmille vääntörasituksille kun pyörään kohdistuu voimia. Kannattaa ainakin tarkistella tuota pultinreiän ympäristöä ahkerasti jos tuota ratkaisua käyttää. Jotain vahvistuspalikkaakin olen tuohon miettinyt, mutta sen pitäisi varmaankin olla jonkinlainen reaktiotangon ympärille pultattava kolmiotuki joka kiinnitettäisiin alatukivarren yläpuolelta samalla kiinnityspultilla tai jotain siihen suuntaan
Kokemuksesta voin kertoa ettei ole kivaa kun pyörä pääsee jumiutumaan lokarinkaarta vasten maantienopeuksissa.
En muista onko tästä ollut juttua jo aiemminkin, mutta tuossa tukivarsimuutoksessa voi olla omat ongelmansa. (kuva on kyllä aika surkea)
Luulen tuon reaktiotangon katkeamisen johtuvan osaltaan siitä, että alatukivarren alle pultattuna se joutuu suuremmille vääntörasituksille kun pyörään kohdistuu voimia. Kannattaa ainakin tarkistella tuota pultinreiän ympäristöä ahkerasti jos tuota ratkaisua käyttää. Jotain vahvistuspalikkaakin olen tuohon miettinyt, mutta sen pitäisi varmaankin olla jonkinlainen reaktiotangon ympärille pultattava kolmiotuki joka kiinnitettäisiin alatukivarren yläpuolelta samalla kiinnityspultilla tai jotain siihen suuntaan
Kokemuksesta voin kertoa ettei ole kivaa kun pyörä pääsee jumiutumaan lokarinkaarta vasten maantienopeuksissa.
Fiat 128 3P -77, Fiat Tempra 2.0 SX -92, Fiat Ritmo 105 TC -82/83, Lancia Beta HPE -79 sekä -78, Lancia Thema -87
VV: Mainitsemasi ohjainpellit on työlistalla sekä syylärin että ö-jäähyn osalta. Pitää vaan ensin pultata syyläri ja ö-jäähy paikalleen niin, että ne varmasti tulevat niille sijoilleen ettei peltien tekeminen mene harakoille Onkohan tämäkin niitä "viimeisiä hommia"
Krisu: Reaktiotankojen kiinnitys tukivarsiin on vaihdettu - nyt tukivarren yläpuolella. Eivät siis enää ole kuvan osoittamalla tavalla. Hyvin mahtuvat olemaan tukivarren päälläkin ottamatta kiinni laatikon (5v) päätyyn. Joustot huomioiden tilaa on "liiankin kanssa" eli eivät ota laatikkoon kiinni pyörän joustaessa.
Krisu: Reaktiotankojen kiinnitys tukivarsiin on vaihdettu - nyt tukivarren yläpuolella. Eivät siis enää ole kuvan osoittamalla tavalla. Hyvin mahtuvat olemaan tukivarren päälläkin ottamatta kiinni laatikon (5v) päätyyn. Joustot huomioiden tilaa on "liiankin kanssa" eli eivät ota laatikkoon kiinni pyörän joustaessa.
Mä kyllä tykkään tosi paljon auton tyylistä, ja siitä miten se on tehty kuten 3P varmana tietääkin. Odotan todella paljon sen näkemistä kasassa, ja kyllä ennen kaarien asennusta jo näki sen innon miten nuo kaksi veijaria oli sen tehnyt Hitto kun sais vaan omillekin vessoille jotain tehtyä
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Taas saatiin viikonlopun aikana hommia eteenpäin 8)
Päivä meni konehuonetta niputtaessa ja osia sovitellessa. Ahtoputket, öljyletkut, ö-jäähy, ö-kerääjäsäiliö, ö-suodatin saatiin paikalleen. Myös syyläri ja vesiletkut soviteltiin paikoilleen ja todettiin, että kaikki mahtuu kuin mahtuukin
Välijäähysovitusta ja kiinnitystä:
http://kuvablogi.com/nayta/884759/
http://kuvablogi.com/nayta/884760/
Hyvin mahtuu:
http://kuvablogi.com/nayta/884761/
http://kuvablogi.com/nayta/884762/
http://kuvablogi.com/nayta/884763/
Edestä:
http://kuvablogi.com/nayta/884764/
http://kuvablogi.com/nayta/884765/
http://kuvablogi.com/nayta/884766/
http://kuvablogi.com/nayta/884767/
Ylhäältä:
http://kuvablogi.com/nayta/884768/
Ö-kerääjäsäiliö:
http://kuvablogi.com/nayta/884769/
http://kuvablogi.com/nayta/884770/
http://kuvablogi.com/nayta/884771/
http://kuvablogi.com/nayta/884772/
Ö-jäähy:
http://kuvablogi.com/nayta/884773/
Ö-suodatin:
http://kuvablogi.com/nayta/884774/
Näillä mennään taas seuraavaan kertaan asti
Seuraavalla kerralla saadaan ilmamäärämittari suodattimineen paikalle. Ilmille pitää askarrella tukeva teline, kun se ei pahemmin tykkää tärinöistä. Paikka sille on jakopään vieressä, maskin sisimmän lampun takana (parhaiten hahmottuu tästä kuvasta http://kuvablogi.com/nayta/884764/). Sisimmät lamput jää pois, joten raitista ilmaa saadaan lampun aukon kautta. Kun ilmille on paikka ja teline niin sitten saadaan askarreltua siitä putki ahtimelle.
Ja onhan tuossa seuraavaksi kerraksi vähän muutakin
Päivä meni konehuonetta niputtaessa ja osia sovitellessa. Ahtoputket, öljyletkut, ö-jäähy, ö-kerääjäsäiliö, ö-suodatin saatiin paikalleen. Myös syyläri ja vesiletkut soviteltiin paikoilleen ja todettiin, että kaikki mahtuu kuin mahtuukin
Välijäähysovitusta ja kiinnitystä:
http://kuvablogi.com/nayta/884759/
http://kuvablogi.com/nayta/884760/
Hyvin mahtuu:
http://kuvablogi.com/nayta/884761/
http://kuvablogi.com/nayta/884762/
http://kuvablogi.com/nayta/884763/
Edestä:
http://kuvablogi.com/nayta/884764/
http://kuvablogi.com/nayta/884765/
http://kuvablogi.com/nayta/884766/
http://kuvablogi.com/nayta/884767/
Ylhäältä:
http://kuvablogi.com/nayta/884768/
Ö-kerääjäsäiliö:
http://kuvablogi.com/nayta/884769/
http://kuvablogi.com/nayta/884770/
http://kuvablogi.com/nayta/884771/
http://kuvablogi.com/nayta/884772/
Ö-jäähy:
http://kuvablogi.com/nayta/884773/
Ö-suodatin:
http://kuvablogi.com/nayta/884774/
Näillä mennään taas seuraavaan kertaan asti
Seuraavalla kerralla saadaan ilmamäärämittari suodattimineen paikalle. Ilmille pitää askarrella tukeva teline, kun se ei pahemmin tykkää tärinöistä. Paikka sille on jakopään vieressä, maskin sisimmän lampun takana (parhaiten hahmottuu tästä kuvasta http://kuvablogi.com/nayta/884764/). Sisimmät lamput jää pois, joten raitista ilmaa saadaan lampun aukon kautta. Kun ilmille on paikka ja teline niin sitten saadaan askarreltua siitä putki ahtimelle.
Ja onhan tuossa seuraavaksi kerraksi vähän muutakin
Tämänkään projektin yhteydessä en voi olla kehumatta paikallista hydrauliikka-firmaa Tuolta noi kumimutkat on joskus hommattu, kuten kaikki muutkin letkut ja nipat noihin mun projekteihin Erittäin hyvä palvelu ja hyllyissä melkoinen määrä erillaisia liittimiä.
Seuraavassa EVO-versiossa noi kumimutkat vaihdetaan silikoonimutkiin, kun löytyi mustan värisiä
Seuraavassa EVO-versiossa noi kumimutkat vaihdetaan silikoonimutkiin, kun löytyi mustan värisiä
Et voisi olla enempää oikeassa. Taannoin katselin aikani perusklemmareita ahtoputkistossa. Kohtuullisen usein ne ponnahtelivatkin irti liitoksistaan.vvieri kirjoitti:...ainakin kriittiset liitokset on hyvä tehdäkin kunnon kapistuksista kuten mainitsitkin.
Hommasin sitten paikallisesta hydrauliikkafirmasta asialliset tarvikkeet, eikä sen jälkeen ole tarvinnut tien poskessa konepellin alle mennä liitoksia korjaamaan.
Hyvälaatuisiin letkuisin kannattaa myös panostaa, etenkin jos ajaa ympärivuotisesti.
Lyhytkin pyrähdys alan liikkeeseen voi tosiaan tulla hintavaksi
Punto GT -94
http://kuvablogi.com/blog/2880/
http://kuvablogi.com/blog/2880/
Tässä kuvasta http://kuvablogi.com/nayta/884764/ näkyy imusarjan etupuolella parit pannat, joilla letkut kiinnitetään ahtoputkiin.
Ovat todistettavasti pitäneet
Sama homma noiden öljyletkujen ja liittimien kanssa. Kyllä pysyy!
Satojen ja taas satojen eurojen lasku odottamassa sitten joskus, kun tulee kuitattua Ei kaduta!!!
Ovat todistettavasti pitäneet
Sama homma noiden öljyletkujen ja liittimien kanssa. Kyllä pysyy!
Satojen ja taas satojen eurojen lasku odottamassa sitten joskus, kun tulee kuitattua Ei kaduta!!!