Fiat 128 3P Turbo

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
Avatar
3P
GFF
Viestit: 354
Liittynyt: 24.05.2004 13:38
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja 3P »

Äijät on tarinoinut täällä vaikka mitä :)

Meikä on joutunut istumaan palavereissa koko päivän eikä ole paljon netissä kerinnyt surfata.

Kiitokset kommenteista! :D Hyvä, että "kansa" on tyytyväinen!

Keltsi jo kommentoikin tuota mahdollista lämpöongelmaa mitä on tiedossa ja ehkä odotettavissakin radalla. Kokeillaan kestää ensin tuolla. Pääasia, että konehuone järkevän ja toimivan oloinen, kuten Keltsi sanoi. Konehuoneen layoutin suunnittelussa on myös mietitty huollettavuutta ja lähinnä sen helpottamista. Täytyy kyllä sanoa, että yllättynyt ja tyytyväinen olen minäkin siihen mitä nyt on tehty :)

Jossain välissä tulee tuoreempia kuvia, kun ehditään tallille askartelemaan. Keltsilläkin painaa tuo Lada-proggis päälle ennen lumpparia ja meikäläisellä duunikeikkaa ulkomaille, yms. kissanristiäisiä niin saa nähdä mitä milloinkin tapahtuu... Eiköhän toi kesällä liiku :roll: Ehkä Bellassa? Tai sitten varmimmin Töllinmäessä tms. syksyn tapahtumassa :wink: Ei stressiä.

Villelle sen verran, että tuo Venton syyläri on liian leveä ellei 3P:ssa halua luopua tuosta ö-jäähyn paikasta. Keltsin mainitsema 3e-rivinen on parempi ja sen perään pienempi (siis ohuempi) flekti, että mahtuu koneen ja syylärin väliin.

Tervetuloa tallivisiitille, GT!
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19325
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Hmm.. oletettavasti 3P on kuitenkin konetilaltaan leveämpi kuin 127, jolloin joku 13-rivinen öljyjäähy mahtuisi pystyyn tuon syylärin kanssa kun sen laittaisi limittäin syylärin kanssa. Sellainen riittää kokemukseni mukaan n. 250hv sohokoneessa radalla juuri sopivasti niin että öljyn lämmöt pyörii 90:n tuntumassa, kun veden lämmöt on n. 85 astetta.

Tärkeää lämpöongelmien välttämisessä on tietysti hyvät ohjainpellit, jotka estävät ettei ilmaa pääse ohitse ilman että se kulkee joko välijäähdyttimen, syylärin tai öljyjäähdyttimen kautta.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
Krisu
Viestit: 161
Liittynyt: 10.01.2003 12:09
Paikkakunta: Parainen

Viesti Kirjoittaja Krisu »

Komealta näyttää projektisi!

En muista onko tästä ollut juttua jo aiemminkin, mutta tuossa tukivarsimuutoksessa voi olla omat ongelmansa. (kuva on kyllä aika surkea)

Luulen tuon reaktiotangon katkeamisen johtuvan osaltaan siitä, että alatukivarren alle pultattuna se joutuu suuremmille vääntörasituksille kun pyörään kohdistuu voimia. Kannattaa ainakin tarkistella tuota pultinreiän ympäristöä ahkerasti jos tuota ratkaisua käyttää. Jotain vahvistuspalikkaakin olen tuohon miettinyt, mutta sen pitäisi varmaankin olla jonkinlainen reaktiotangon ympärille pultattava kolmiotuki joka kiinnitettäisiin alatukivarren yläpuolelta samalla kiinnityspultilla tai jotain siihen suuntaan :roll:

Kokemuksesta voin kertoa ettei ole kivaa kun pyörä pääsee jumiutumaan lokarinkaarta vasten maantienopeuksissa.
Fiat 128 3P -77, Fiat Tempra 2.0 SX -92, Fiat Ritmo 105 TC -82/83, Lancia Beta HPE -79 sekä -78, Lancia Thema -87
Avatar
3P
GFF
Viestit: 354
Liittynyt: 24.05.2004 13:38
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja 3P »

VV: Mainitsemasi ohjainpellit on työlistalla sekä syylärin että ö-jäähyn osalta. Pitää vaan ensin pultata syyläri ja ö-jäähy paikalleen niin, että ne varmasti tulevat niille sijoilleen ettei peltien tekeminen mene harakoille :wink: Onkohan tämäkin niitä "viimeisiä hommia" :)

Krisu: Reaktiotankojen kiinnitys tukivarsiin on vaihdettu - nyt tukivarren yläpuolella. Eivät siis enää ole kuvan osoittamalla tavalla. Hyvin mahtuvat olemaan tukivarren päälläkin ottamatta kiinni laatikon (5v) päätyyn. Joustot huomioiden tilaa on "liiankin kanssa" eli eivät ota laatikkoon kiinni pyörän joustaessa.
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8812
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Mä kyllä tykkään tosi paljon auton tyylistä, ja siitä miten se on tehty kuten 3P varmana tietääkin. :roll: Odotan todella paljon sen näkemistä kasassa, ja kyllä ennen kaarien asennusta jo näki sen innon miten nuo kaksi veijaria oli sen tehnyt :D Hitto kun sais vaan omillekin vessoille jotain tehtyä :?
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
3P
GFF
Viestit: 354
Liittynyt: 24.05.2004 13:38
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja 3P »

Arvaa vaan poltteleeko mua nähdä auto niputettuna ja kone käynnissä, koeajosta puhumattakaan - uskon, että Keltsillä on samat fiilikset :wink:

Nyt fiilikset ja into on vielä korkeammalla kuin silloin kaarien tekemisen aikaan. Alkaa tulla näkyvää aikaan eikä enää ole montaa mutkaa :roll: ennen loppusuoraa :)
Avatar
3P
GFF
Viestit: 354
Liittynyt: 24.05.2004 13:38
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja 3P »

Taas saatiin viikonlopun aikana hommia eteenpäin 8)

Päivä meni konehuonetta niputtaessa ja osia sovitellessa. Ahtoputket, öljyletkut, ö-jäähy, ö-kerääjäsäiliö, ö-suodatin saatiin paikalleen. Myös syyläri ja vesiletkut soviteltiin paikoilleen ja todettiin, että kaikki mahtuu kuin mahtuukin :)

Välijäähysovitusta ja kiinnitystä:

http://kuvablogi.com/nayta/884759/
http://kuvablogi.com/nayta/884760/

Hyvin mahtuu:

http://kuvablogi.com/nayta/884761/
http://kuvablogi.com/nayta/884762/
http://kuvablogi.com/nayta/884763/

Edestä:

http://kuvablogi.com/nayta/884764/
http://kuvablogi.com/nayta/884765/
http://kuvablogi.com/nayta/884766/
http://kuvablogi.com/nayta/884767/

Ylhäältä:

http://kuvablogi.com/nayta/884768/

Ö-kerääjäsäiliö:

http://kuvablogi.com/nayta/884769/
http://kuvablogi.com/nayta/884770/
http://kuvablogi.com/nayta/884771/
http://kuvablogi.com/nayta/884772/

Ö-jäähy:

http://kuvablogi.com/nayta/884773/

Ö-suodatin:

http://kuvablogi.com/nayta/884774/

Näillä mennään taas seuraavaan kertaan asti :wink:

Seuraavalla kerralla saadaan ilmamäärämittari suodattimineen paikalle. Ilmille pitää askarrella tukeva teline, kun se ei pahemmin tykkää tärinöistä. Paikka sille on jakopään vieressä, maskin sisimmän lampun takana (parhaiten hahmottuu tästä kuvasta http://kuvablogi.com/nayta/884764/). Sisimmät lamput jää pois, joten raitista ilmaa saadaan lampun aukon kautta. Kun ilmille on paikka ja teline niin sitten saadaan askarreltua siitä putki ahtimelle.

Ja onhan tuossa seuraavaksi kerraksi vähän muutakin :roll:
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19325
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Siistiä työtä. :D Ootko jostain hankkinut noita muotoon valettuja kumiletkun mutkapaloja uusina?
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
3P
GFF
Viestit: 354
Liittynyt: 24.05.2004 13:38
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja 3P »

Kumiletkut ovat nekin peräisin Keltsin kasista :)

Keltsi kommentoikoon mistä ne on hankittu. Joskus ovat varmaan olleet uusia :D Vielä sentään ehjiä...
Avatar
Keltsi
GFF
Viestit: 1152
Liittynyt: 16.03.2004 09:57
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Keltsi »

Tämänkään projektin yhteydessä en voi olla kehumatta paikallista hydrauliikka-firmaa Tuolta noi kumimutkat on joskus hommattu, kuten kaikki muutkin letkut ja nipat noihin mun projekteihin :wink: Erittäin hyvä palvelu ja hyllyissä melkoinen määrä erillaisia liittimiä.

Seuraavassa EVO-versiossa noi kumimutkat vaihdetaan silikoonimutkiin, kun löytyi mustan värisiä :D
Avatar
3P
GFF
Viestit: 354
Liittynyt: 24.05.2004 13:38
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja 3P »

Ja meikäläisellä on jo melko pitkä piikki Hydrauliikassa :roll:

Melkoisesti on tullut haettua kaikenmaailman nippeliä ja nappelia tuolta. Tuleva lasku hirvittää, mutta parempi tehdä kerralla kunnon osista. Turha enää tässä vaiheessa tinkiä :wink:

Älä edes sano noiden silikoniletkujen hintaa :?
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19325
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Noista nippeleistä kertyy äkkiä hintaa! Mutta ainakin kriittiset liitokset on hyvä tehdäkin kunnon kapistuksista kuten mainitsitkin.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
K4CE
Viestit: 527
Liittynyt: 23.04.2003 18:09
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja K4CE »

vvieri kirjoitti:...ainakin kriittiset liitokset on hyvä tehdäkin kunnon kapistuksista kuten mainitsitkin.
Et voisi olla enempää oikeassa. Taannoin katselin aikani perusklemmareita ahtoputkistossa. Kohtuullisen usein ne ponnahtelivatkin irti liitoksistaan.
Hommasin sitten paikallisesta hydrauliikkafirmasta asialliset tarvikkeet, eikä sen jälkeen ole tarvinnut tien poskessa konepellin alle mennä liitoksia korjaamaan.
Hyvälaatuisiin letkuisin kannattaa myös panostaa, etenkin jos ajaa ympärivuotisesti.

Lyhytkin pyrähdys alan liikkeeseen voi tosiaan tulla hintavaksi :shock:
Punto GT -94

http://kuvablogi.com/blog/2880/
Avatar
3P
GFF
Viestit: 354
Liittynyt: 24.05.2004 13:38
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja 3P »

Tässä kuvasta http://kuvablogi.com/nayta/884764/ näkyy imusarjan etupuolella parit pannat, joilla letkut kiinnitetään ahtoputkiin.

Ovat todistettavasti pitäneet :)

Sama homma noiden öljyletkujen ja liittimien kanssa. Kyllä pysyy!

Satojen ja taas satojen eurojen lasku odottamassa sitten joskus, kun tulee kuitattua :roll: Ei kaduta!!!
127 MK1
Viestit: 519
Liittynyt: 21.02.2006 14:59
Paikkakunta: Itäinen suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 127 MK1 »

UP :lol: onko valmistumaan päin ollut?
Autot:
-Volvo Amazon
Vastaa Viestiin