Fiat 128 3P Turbo
Kuvia löytyy linkistä http://villevieri.com/Maranello/galleria/128sc/" onclick="window.open(this.href);return false;
Siistiä työtä! 8) Ja tulihan tuo todettu viime kesänä ihan omin silmin. Projektikuviin en tosin ole tätä ennen törmännyt, vaikka Vierin sivuilla on tullut pyörittyä. Mistäköhän syystä? Onko kuvat olleet kauankin näytillä?
Hauska nähdä erilaisia variaatioita SC/3P turbottamisesta ja varsinkin projektin eri vaiheista. Ei noita koskaa liikaa ole.
Sullakin näkyi olevan melkoisesti koritöitä. Jostain kumman syystä vaikutti kovin tutuilta paikoilta
Oletko tehnyt autolle jotain täksi kesäksi vai vieläkö mennään samalla setupilla kuin viime kesänä?
Hauska nähdä erilaisia variaatioita SC/3P turbottamisesta ja varsinkin projektin eri vaiheista. Ei noita koskaa liikaa ole.
Sullakin näkyi olevan melkoisesti koritöitä. Jostain kumman syystä vaikutti kovin tutuilta paikoilta
Oletko tehnyt autolle jotain täksi kesäksi vai vieläkö mennään samalla setupilla kuin viime kesänä?
Joo, lähetin kuvat eilen Villelle ja hän väsäs ne sinne. Talven aikaan tuli tehtyä lähinnä pientä kosmeettista säätöä: uudet ruosteettomat puskurit eteen ja taakse, peilin kiinnitys repsikan puolelle (löysin Vaasan rompepäivilltä viime vuonna samanlaisen kuin oli jo kuskin puolella), uudet tiivisteet tuulilasille ja takalasille, ilmastointikompuralle uusi tuki (kolmas versio jo) ja lisäilmaventtiili nostamaan tyhjäkäyntikierroksia kun kompura kytkeytyy tyhjäkäynnillä päälle, ulospuhaltavan huohottimen tilalle suljettu kierto, takaluukun aukaisuun uusi solenoidi. Tuossa nuo muutokset sitten tais olla. Muuten on ihan samalla mallilla kuin viime vuonna.
Kyllä siellä on hieman enemmän tilaa kuin sedan-kasissa, ei kuitenkaan liikaa.dunaaja kirjoitti:Hyvinkin olisin tyytyväinen tuohon 10cm:ään alkaa nimittäin pikku hiljaa olee täyttä
Pari kuvaa Keltsin kasin (sedan) konehuoneesta. Tulee muistaa, että konstruktio hieman erilainen.
http://kuvablogi.com/nayta/1262132/
http://kuvablogi.com/nayta/1262133/
Hyvin tuon 3P:kin konehuoneen saa täytettyä...
Nostellaas tätäkin topikkia.
Hommia on tehty, vaikkei ole pahemmin kuulunut - syksy meni poikaatten kanssa tallia kunnostaessa ja auton rakentelut oli vähän hiljaisemmalla.
3P alkaa pikkuhiljaa valmistua. Keltsi on onnistuneesti (toivottavasti) painiskellut kojetaulun sähköjen ja tietysti muidenkin hommien kanssa. Jotkin johdot ovat olleet mysteereitä... Vielä ei ole sähkömies kuristunut niihin Konehuoneessa sähköt kunnossa, samoin muualla autossa.
Kun kojetaulun sähköt on selvitetty, pitää lisämittareille vetää letkut ja johdot. Autometerin mittarit saapuivat Jenkeistä 5kk:ssa! Aikataulu kusahti, kun iski piheys sähköisen bensanpainemittarin kanssa ja tyydyin mekaaniseen mittariin, johon tarvittiin isolaattori bensanpaineensäätimen ja mittarin väliin. Isolaattori meni sitten tehdastilaukseen ja se otti aikaa. Isolaattori siksi, että edelleen halutaan pitää kiinni kilpailusäännöt (Roadsport) täyttävästä tekniikasta - ei palavia nesteitä kabiiniin. Sähköiset öljynpaine- ja öljynlämpömittarit tulivat ajallaan. Ja tietysti toimitusaikoihin vaikutti myös se, että halusin mittarit metrisillä asteikoilla. Ahtopaine- ja syylärinpainemittarit toteutetaan ns. teollisuusmittareilla.
Kun kojetaulun sähköt saadaan reilaan, tehdään konehuoneeseen pientä arpeettia, hitsataan hefteissä oleva pakoputki ja nostetaan paikoilleen niin alkaa projekti olla hyvällä mallilla. Näpräämistä ja hiomista on tietysti loputtomiin (nesteet, paisari+letkut, kaasuvaijeri/-vivusto, lasit, "sisustaverhoilut", ovet, penkit, vyöt, peilit, yms. yms.) - ja puunausta. Ja eiköhän ekojen savujen jälkeen tarkasteta ne kuuluisat kytkennät
Tavoitteena osallistua 3P:lla kokoontumisajoihin kesäkuun lopulla
Laittelen kuviakin esille taas jossain välissä. Ei oo tullut viime aikoina kuvailtua.
Hommia on tehty, vaikkei ole pahemmin kuulunut - syksy meni poikaatten kanssa tallia kunnostaessa ja auton rakentelut oli vähän hiljaisemmalla.
3P alkaa pikkuhiljaa valmistua. Keltsi on onnistuneesti (toivottavasti) painiskellut kojetaulun sähköjen ja tietysti muidenkin hommien kanssa. Jotkin johdot ovat olleet mysteereitä... Vielä ei ole sähkömies kuristunut niihin Konehuoneessa sähköt kunnossa, samoin muualla autossa.
Kun kojetaulun sähköt on selvitetty, pitää lisämittareille vetää letkut ja johdot. Autometerin mittarit saapuivat Jenkeistä 5kk:ssa! Aikataulu kusahti, kun iski piheys sähköisen bensanpainemittarin kanssa ja tyydyin mekaaniseen mittariin, johon tarvittiin isolaattori bensanpaineensäätimen ja mittarin väliin. Isolaattori meni sitten tehdastilaukseen ja se otti aikaa. Isolaattori siksi, että edelleen halutaan pitää kiinni kilpailusäännöt (Roadsport) täyttävästä tekniikasta - ei palavia nesteitä kabiiniin. Sähköiset öljynpaine- ja öljynlämpömittarit tulivat ajallaan. Ja tietysti toimitusaikoihin vaikutti myös se, että halusin mittarit metrisillä asteikoilla. Ahtopaine- ja syylärinpainemittarit toteutetaan ns. teollisuusmittareilla.
Kun kojetaulun sähköt saadaan reilaan, tehdään konehuoneeseen pientä arpeettia, hitsataan hefteissä oleva pakoputki ja nostetaan paikoilleen niin alkaa projekti olla hyvällä mallilla. Näpräämistä ja hiomista on tietysti loputtomiin (nesteet, paisari+letkut, kaasuvaijeri/-vivusto, lasit, "sisustaverhoilut", ovet, penkit, vyöt, peilit, yms. yms.) - ja puunausta. Ja eiköhän ekojen savujen jälkeen tarkasteta ne kuuluisat kytkennät
Tavoitteena osallistua 3P:lla kokoontumisajoihin kesäkuun lopulla
Laittelen kuviakin esille taas jossain välissä. Ei oo tullut viime aikoina kuvailtua.
Houkutus mekaanisen mittarin hankitaan on suuri, koska se maksaa on about 60e ja sähköinen 240e Näin siis Autometerillä... Muutkaan merkit eivät ole juurikaan halvempia ja muilla ei tahdo olla niin laajaa mittarivalikoimaa saatavana kuin Autometerilla.vvieri kirjoitti:No, tuo nyt on muutenkin fiksua ettei vedä mitään bensamittarin letkua kabiiniin. Voihan se mittarikin hajota.
Sähköinen bensanpainemittari on törkeen kallis verrattuna vastaavaan sähköiseen ö-painemittariin. Isollaatori kustantaa noin 80e mekaanisen mittarin päälle, joten "säästö" on tuntuva
Ja tietysti tuo mainitsemasi turvallisuusaspekti tulee pitää mielessä. Jos jokin liitos tai letku korkkaa niin bensaa tulee melkoisesti silmille pienestäkin reiästä.
Juu, turvallisuuteen liittyvä tuo perustelu on. Mekaaninen öljynpainemittari mulla kabiinissa on, mutta tuollakin on kuristus joten rikkoutuessa tuolta tulee tavaraa korkeintaan tippumalla. Tosin tuon kaltainen öljynpainemittarikaan ei taida olla roadsportissa sallittu?
Tietysti on olemassa vielä se vanha jippo jättää se mittari tuulilasin etupuolelle ja tehdä sille pohja keppanatölkistä. En tiedä onko roadsportissa sallittu, kiihdytyspuolella noita näkee.
Sähköinen mittari on rakenteeltaan paljon monimutkaisempi, ja liuottimia kestävä ja samalla tarkka anturi maksaa suhteellisen paljon. Monissa halvemmissa, sähköisissä tarvikemittareissa on todella surkea ja epätarkka anturi...
Tietysti on olemassa vielä se vanha jippo jättää se mittari tuulilasin etupuolelle ja tehdä sille pohja keppanatölkistä. En tiedä onko roadsportissa sallittu, kiihdytyspuolella noita näkee.
Sähköinen mittari on rakenteeltaan paljon monimutkaisempi, ja liuottimia kestävä ja samalla tarkka anturi maksaa suhteellisen paljon. Monissa halvemmissa, sähköisissä tarvikemittareissa on todella surkea ja epätarkka anturi...
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Eipä ole mekaaninen ö-painemittari sallittu Roadsportissa, jos se on kabiinissa.vvieri kirjoitti:Juu, turvallisuuteen liittyvä tuo perustelu on. Mekaaninen öljynpainemittari mulla kabiinissa on, mutta tuollakin on kuristus joten rikkoutuessa tuolta tulee tavaraa korkeintaan tippumalla. Tosin tuon kaltainen öljynpainemittarikaan ei taida olla roadsportissa sallittu?
Tietysti on olemassa vielä se vanha jippo jättää se mittari tuulilasin etupuolelle ja tehdä sille pohja keppanatölkistä. En tiedä onko roadsportissa sallittu, kiihdytyspuolella noita näkee.
Sähköinen mittari on rakenteeltaan paljon monimutkaisempi, ja liuottimia kestävä ja samalla tarkka anturi maksaa suhteellisen paljon. Monissa halvemmissa, sähköisissä tarvikemittareissa on todella surkea ja epätarkka anturi...
Tuo tuulilasin etupuolelle jättäminen ei oikein sovellu katuautoon. Joku kuitenkin vandalisoi mittarin auton ollessa parkissa Tälläinen saa toki olla Roadsportissa.
Unohdetaan nyt vielä toistaiseksi kisatouhut ja ajellaan kadulla x aikaa ennen viivalle menoa
Tuolta linkistä löytyy defi kopioita. Defiä pidetään jdm kulttuurissa autometerin laatusina mittareina sillä erolla että nuo ovat sähkösiä.
http://www.pepantuonti.fi/index.php?cPath=142_207
Ja tuolta löytyy "testaus raportti" noista kopiosta ihan hyvin pärjäs vielä verrattuna alkuperäsiin.
http://www.dnsf.org/forum/index.php?topic=42240.new#new
Onkos tuota bensan painetta pakko kokoajan edes tarkkailla eikös se mittari vois sijaita ihan hyvin kone huoneen puolella ?
Jos pelkää että moottori hajoo bensan paineitten vähäisyydestä niin eikös sillekin voi asentaa vain varotus valon että huomaa kun bensan paineet romahtaa ?
http://www.pepantuonti.fi/index.php?cPath=142_207
Ja tuolta löytyy "testaus raportti" noista kopiosta ihan hyvin pärjäs vielä verrattuna alkuperäsiin.
http://www.dnsf.org/forum/index.php?topic=42240.new#new
Onkos tuota bensan painetta pakko kokoajan edes tarkkailla eikös se mittari vois sijaita ihan hyvin kone huoneen puolella ?
Jos pelkää että moottori hajoo bensan paineitten vähäisyydestä niin eikös sillekin voi asentaa vain varotus valon että huomaa kun bensan paineet romahtaa ?
Aina oppii jotain uutta