Fiat 128 3P Turbo

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
Avatar
3P
GFF
Viestit: 354
Liittynyt: 24.05.2004 13:38
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja 3P »

Kyllähän auto on valmistumaan päin :wink:

Onhan sitä jotain "pientä" duunailtu sitten edellisten kuvien. Konehuoneen sähköt hyvässä mallissa (samoin takapään sähköt niin paljon, kun niitä nyt on :roll: ), kone kiinni-kiinni eli nipussa, laturi ja vesipumppu hihnoineen kiinni, hyrrä tukirautoineen ja downpipeineen kiinni.

Seuraavaksi vuorossa muiden apulaitteiden, yms. lopullinen kiinnitys välijäähystä taaksepäin. Jossain välissä pitisi päästä kojelaudan ja sen sähköjen pariin.

Pitää laittaa kuvia, kunhan niitä saa ensin otettua.

Tavoite valmistumisen suhteen GFF kokoontumisajoihin - tai sitten Bellaan :roll:
Avatar
GreenThing
GFF
Viestit: 2604
Liittynyt: 08.08.2003 21:20
Paikkakunta: Kärkölä

Viesti Kirjoittaja GreenThing »

Juu, valmiimmalta tuo tosiaan näytti. 8)
Auto on turpo, ja kuski on urpo.
Ei riemulla rajaa, kun kasilla ajaa.
Avatar
3P
GFF
Viestit: 354
Liittynyt: 24.05.2004 13:38
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja 3P »

Pikkaisen edistystä taas vaihteeksi...

Konehuoneessa alkaa pikku hiljaa näytää valmiimmalta - ei siis valmiilta. Kaikki kuvissa näkyvät osat ovat ahtoputkia lukuun ottamatta ns. viimeisessä kiinnityksessään eli enää ei pitäisi pahemmin purkaa :roll: Tarkkasilmäisille kerrottakoon, että ylävesiletkujen välistä puuttuu T-haara, joka puhalletaan ja maalataan tänään :wink:

http://kuvablogi.com/nayta/1155953/
http://kuvablogi.com/nayta/1155954/
http://kuvablogi.com/nayta/1155955/

Ahtoputket on tosiaan vielä ilman pantoja. Ne kun tuppaavat päällimmäisinä olevan tiellä muita hommia tehdessä. Alla hahmotelmaa imupuolen putkelle...

http://kuvablogi.com/nayta/1155956/

Lämppärin kotelo ja kenno paikallaan...

http://kuvablogi.com/nayta/1155957/
http://kuvablogi.com/nayta/1155958/

Konehuoneen sähköt on kaikki niputettu halkioletkun sisään, jolla konehuoneesta saadaan siisti ilman, että yksittäisiä sähköjohtoja on näkyvissä...

http://kuvablogi.com/nayta/1155959/
http://kuvablogi.com/nayta/1155960/
http://kuvablogi.com/nayta/1155961/

Pissapojan säiliölle löytyi paikka oikeasta takanurkasta...

http://kuvablogi.com/nayta/1155962/

Sitten autovisailua :idea:

Italialaisia autoja tuntemattomille ja miksei tuntevillekin kysymys. Mikä auto kyseessä??? Oikeastaan ainoa selkeä yksityiskohta, josta auton tunnistaa Fiatiksi ovat ovenkahvat, joita ei vielä näy kuvissa. Yhtä ainutta Fiat-merkkiä tai -logoa ei koslasta löydy. Konepelti istuu vielä paremmin kuin kuvissa eli sivulta katsottua ei ole tuollaista rakoa näkyvissä kuin kuvissa...

http://kuvablogi.com/nayta/1155950/
http://kuvablogi.com/nayta/1155951/
http://kuvablogi.com/nayta/1155952/

Tästä ei muuta kuin eteenpäin. Hommia riittää liiankin kanssa. Seuraavana bensalinjojen veto konehuoneeseen (odottavat jo kuskin jalkatilan alapuolella eli takapää OK), kojelaudan tekeminen ja siihen sähköjen sekä mittareiden asentaminen. Eiköhän tää tästä :wink:
Avatar
UnoProjekti
Viestit: 3691
Liittynyt: 17.03.2004 19:56
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja UnoProjekti »

Erittäin kliini paketti :)

Harmi kun ei tähänkään konepakettiin oikeen ilmamäärämittaria saa mukaan killumaan konepaketin kanssa, ois sillai varmaan paras mut eiköhän se noinkin mene. Turbo uunossa vakiosti myös imm korissa kiinni, mut siinä se on erikoinen ratkaisu. Jakopään puolella se tuottaakin vaikeuksia.

Oliko öljynsuodattimen kanssa ahdasta vai miksi se on siirretty noin kauas konepaketista ?

Tuo halkioletku on kyllä pirun hyvää ja Biltemasta saa edullisesti. Nuo pantakiinnikkeet käykin paremmin kukkaron päälle(ellei joku tuttu kolaa niitä duunista :wink: ) jos niitä alkaa kauheesti nykimään kiinni, kun eivät ole loppupeleissä edullisia.

Millanen kansipaperi koneen välissä on ?
Fiat Uno Turbo i.e -88
Avatar
Keltsi
GFF
Viestit: 1152
Liittynyt: 16.03.2004 09:57
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Keltsi »

Tuossa kun on tuo ahdin "väärinpäin", niin päädyimme siirtämään imm:n tuonne jakopään puolelle, edellisestä versiosta poiketen... Seuraavassa EVO:ssa toivottavasti päästään eroon koko imm:sta :wink:

Tilaa ei tuossa 3P:ssäkään ole liikaa, vaikka keula on 10 cm sedania pidempi. Öljynsuodattimelle ei riitä tila vakio paikalla, jos lohkon väliin asennetaan öljynjäähdyttimen ryöstölaippa. Muualta ei tuntunut löytyvän paikkoja missä se ei olisi muiden komponenttien tiellä. Eiköhän tuo tuollakin toimi, mutta parempihan se olisi lähempänä konetta...

Eipä tuohon noita letkupantoja loppujen lopuksi kovinkaan monta mene. Suurin osa on vanhoja ja uusia taitaa olla ostoslapussa kolme kappaletta :wink: Tämän projektin kokonaiskustannuksissa kymmenen pantaa on ehkä yksi promille...

Koneessa on kansipahvina ihan perus tarvikepahvi. Nyt tehdään edullinen perus moottori ja tehdään muu ympäriltä kuntoon, hifistellään sitten seuraavassa koneessa...
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19326
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Ilmamäärämittain on yleensä tehdaskamppeissakin kiinnitetty koriin eikä koneeseen, luulisi tärinän olevan tarkkuudelle pahasta...
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
3P
GFF
Viestit: 354
Liittynyt: 24.05.2004 13:38
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja 3P »

On ollut vähän kiirus päivä, mutta Keltsi on onneksi ehtinyt kommentoimaan.

Ja kuten Keltsi totesi, ja varmaan aikaisemmissakin turinoissa on asiaa sivuttu, pohjautuu kone aikalailla peruspakettiin ilman sen suurempia hifistelyjä. Itse kone siis lähes täydellisesti sama kuin Keltsin kasissa aikoinaan.

Koneen ympärillä olevat asiat/esineet uutta ja ehkä paremmin suunniteltu ja toteutettu kuin em. Keltsin kasissa - näin siis itse "taiteilijankin" mielestä :wink:

Ja mitä noihin pantoihin ja öljyliittimiin tulee niin mun mielestä on ihan turha tinkiä niistä. Tai voihan sitä ensin niputtaa halvalla, sitten korjata vahingon sattuessa kallilla ja sitten rakentaa niillä paremmilla osilla toimiva... Voihan se olla, että vähemmälläkin ja halvemmillakin pääsisi tai selviäisi, mutta eipähän tarvitse miettiä. Jos jokin paikka pettää niin sitten pettää, mutta eipä ole ainankaan siitä kiinni, että olisi tingitty "muutaman euron" pannan tai liittimen kanssa. Tehdään kerralla kunnolla - tai pyritään ainakin :wink:

Täytyy sitten sen Keltsinkin mainitseman EVO-koneen yhteydessä ihmetellä uudestaan imm:n, ö-suodattimien yms. killkeiden paikkoja. Kokeillaan nyt alkuun pärjätä näillä :roll:
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19326
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Jep. Mä ainakin kyllästyin irti pullahteleviin ahtoputkiin ja tuollainen voi tietyssä tilanteessa olla turvallisuusriskikin.
Samoin öljyletkut, aina ei radalle edes klemmariliitoksin varustetuilla letkuilla pääse. Mutta tulipa tuossa havaittua ettei prässättykään pidä jos ei varmistu että liitos on tehty kunnolla (letkukoko, nippa ja holkki oikeat, holkki nipassa olevan olakkeen takana).
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
3P
GFF
Viestit: 354
Liittynyt: 24.05.2004 13:38
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja 3P »

Jep jep.

Juurikin öljyletkut ovat omasta ja varmaan muidenkin mielestä kriittisemmät kuin ahtoputket.

Prässäyksissä ja liitoksissa ollaan turvauduttu hyväksi todetun hydrauliikkaliikkeen palveluihin. Yhtä ainoata liitosta tai prässiä ei olla väkästelty itse kyseenalaisilla työkaluilla. Kaikki komponentit hommattu samasta paikasta ja yhteensopivuus varmistettu.

Homma tehtiin siten, että ensin prässäsivät liittimen letkun toiseen päähän, sitten tallille kokeilemaan ja mittaamaan sopiva letkun pituus (hydrauliletku kun ei ole hirveän taipuisaa eli mitta pitää olla just eikä melkein), oikean mitan kanssa takaisin liikkeeseen, letkun katkaisu ja oikeanlainen liitin päähän. Aika monta kertaa noita vietiin tallin ja hydrauliliikeen välillä.

Eikä niitä irronneita ahtoputkiakaan ole kovin mukava kiinnitellä tien päällä/radalla koneen ollessa kuuma.
Avatar
UnoProjekti
Viestit: 3691
Liittynyt: 17.03.2004 19:56
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja UnoProjekti »

Joo en siis tosiaan tarkottanu että pitäisi säästää noista lemmareista, päinvastoin. Noitakin kun vaan ostaa ison nipullisen niin massia menee siihenkin jo kivasti. Onneks on kaveri hydrauliikkafirmassa duunissa ja tekee nopeesti kaikki letkut ja kantaa liittimet, nipat ja nippelit suoraan tallille ni ei tarvi sinne turhaan ajella 8)

Jos sitä ei niin nuukaa ole noiden nippeleiden kanssa niin alumiiniset kuuluu tietysti asiaan. Kaverin pulju myy mm.näitä kilkkeitä
http://www.nbmhydraulic.com/

Jos tässä tapauksessa ajattelee niin tuskin on ahtoputki mikä mäjähtää ensimmäisenä jos se on asiallisesti tehty. Jos jotain voimanp*skaa meinaa rutistaa niin paperi sieltä kyselee ensimmäisenä pihalle. Juu niitä putkia EI ole kiva tien päällä kammeta takaisin, varsinkin jos on mahdollisuus että pääsee kiilautumaan jonnekkin väliin.
Fiat Uno Turbo i.e -88
Avatar
3P
GFF
Viestit: 354
Liittynyt: 24.05.2004 13:38
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja 3P »

Kyllä nuo ruostumattomat liittimetkin menettelee :wink:

Harvoin se tosiaan putki on mikä pettää vaan liitos tai tiiviste. Koitetaan siis tehdä liitokset tiukoiksi ja tiiviiksi. Eihän sitä koskaan tiedä. Välillä sattuu ja tapahtuu, vaikka kuinka yrittää tehdä hyvin. Mikään ei siis ole 100%:n varmaa.

Ja mitä noihin öljynkierron liittimiin ja letkuihin tulee niin kuulin juuri eräältä roadsport-kuskilta, että voi olla "hieman vaikeaa" päästä kilpailukatsastuksesta läpi, jos on käyttänyt letkulemmareita, tms. Radalle.com-tapahtumissa yms. häppeningeissä on tietysti aivan sama millaiset lemmarit ja letkut on :roll: Perässä tulijat saa olla tarkkana! :shock: Ei sillä, että 3P talutettaisiin heti radalle (ei todellakaan), mutta kaikkeen pitää varautua :wink: Voihan se porsia katuajossakin.
mika128
Viestit: 45
Liittynyt: 21.01.2005 13:59
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja mika128 »

Itse laitoin 128 Sport Coupessa öljynsuodattimen ja välijäähdyttimen alapalkin eteen/väliin. Tosin alkuperäinen alapalkki piti katkaista ja tehdä uusi vähän eri mallilla mutta tähän oli AKEn lupa. Kuviakin olisi mutta ne on omalla koneella
Avatar
3P
GFF
Viestit: 354
Liittynyt: 24.05.2004 13:38
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja 3P »

Meidän piti alunperin laittaa Keltsin kasissa ollut jäähy alapalkin päälle syylärin viereen, mutta eipä onnistunutkaan sillä jäähyllä. Syyläriä olisi pitänyt siirtää vasemmalle jolloin moottorin ylätuki olisi osunut syylärin korkin kohdalle. Ylätuesta ei taas haluttu luovuttavan. Voisihan ylätuen kiinnittää iskaritolppien väliin tulevaan poikittaistukeen (ja näin tullaan tekemäänkin eli tehdään toinen tuki), mutta alkuperäisestä ei haluttu luopua. Sedan kasissa moottorin ylätuki ei ole 3P:n tapaan etuyläpalkissa vaan varapyöräkotelon vieressä, moottorin takana.

Nyt siis mennään tälläisellä jäähyratkaisulla. Onhan tuo noin kaksi kertaa suurempi kuin se, jota aluksi suunniteltiin. Ei vara venettä kaada :lol:

Mitä tulee öljynsuodattimeen niin vakiota suurempi suodatin ei mahdu lohkon ja alapalkin väliin. Tai mahtuu, mutta ei sitä saa kiinnitettyä tai avattua, koska palkki on tiellä. Alkuperäinen katsottiin parhaaksi korvata suuremmalla (esim. turbo-Croman suodattimella). Tästä syystä filtterille piti hakea uusi paikka. Keltsin kasissa suodatin oli vasemman etuvalon takana. Nyt siinä kohdassa on öljynkerääjäsäiliö ja hyrrältä välijäähylle tuleva ahtoputki. Ei siis onnistunut sekään alkuperäisen suunnitelman mukaisesti. Ja onhan tuo filtteri helppo vaihtaa tuosta eikä pitäisi pahemmin edes sotkea paikkoja. Rätti ja matala astia mahtuvat alle. Ahtoputket ja niiden linjaukset muuttuivat, koska jäähy, sen paikka ja muoto muuttuivat lähtökohtana olleesta ajatuksesta.

Näillä mennään. Muutellaan sitten jos ei toimi tai muuta tarvetta esiintyy. Täytyy muistaa, että toistaiseksi konehuoneessa on vielä tilaa ja jotkin ratkaisut voi olla helppo ajatella toisin. Tilanne tulee kuitenkin muuttumaan, kun saadaan lisää osaa kiinni.
mika128
Viestit: 45
Liittynyt: 21.01.2005 13:59
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja mika128 »

Laitoin Uno Dieselin jäähdyttimen, joka on matalampi mutta leveämpi kuin alkuperäinen, yläpalkin ja muutetun alapalkin väliin. Tuossa jäähdyttimessä on letkulähdöt samalla tavalla kuin on Turbo Unossa, lisäksi paisuntasäiliö on Turbo Unon. Joten voidaa sanoa että jäähdytysjärjestelmä on kuten Turbo Unon moottorissa alunperinkin. Moottorin etupuolelle tuli enemmän tilaa kun jäähdytin siirtyi eteenpäin. Ja öljynsuodatin on tavallaan etupalkin etupuolella, joten sille ja välijäähdyttimen suojaksi piti tehdä lasikuidusta "pahka". Moottorin ylätuki on 128 Sport Coupen alkuperäinen (samanlainen kuin Sedanissa) ja se on kiinni rungossa alkuperäisessä paikassa mutta moottoriin tein kiinnikkeen termostaattikotelon pultteihin. Mietiskelin kauan että kestääkö nuo kolme kappaletta 8 mm pultteja mutta ainakin vielä näyttää hyvältä 15100 ajetun km jälkeen. Auto on ollut ajossa kaksi kokonaista kesää + tämä kesä
Avatar
3P
GFF
Viestit: 354
Liittynyt: 24.05.2004 13:38
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja 3P »

Tuo Keltsin kasissa ollut välijäähyn kenno oli muistaakseni peräisin TDI Omegasta :roll: Päädyt ja lähdöt tietysti modatut. Keltsi korjatkoon, jos olen väärässä...

Mitä taas tulee 3P:n jäähdytysjärjestelmään niin se on vakio. Kuten jo aikaisemmissa keskusteluissa turistiin niin syyläri saattaa jäädä pieneksi (ainakin rata-ajossa), koska sen edessä oleva välijäähy estää jäähdytystä. Täytyy sitten vaan etsiä/teettää riittävän kokoinen syyläri sekä flekti. Keltsin kasissa ei lämpöongelmia esiintynyt edes radalla, koska välijäähy oli syylärin vieressä.

Ai Sport Coupessakin on moottorin ylätuki rungossa? Miksiköhän se 3P:ssa on etuyläpalkissa? Luulisi, että olisi siihenkin voinut tehdä samanlaisen tuennan kuin sedanissa ja SC:ssa. Itse asiassa tuo moottorin ylätuki ja syylärin korkki aiheutti ongelmia lasikuitukonepellin jäykkäreiden kanssa. Piti tehdä vähän lovea jäykkäreihin. Toivottavasti ei pahemmin lepata kovemmissa kyydeissä 8)

Onko sulla kuvia autostais? Olisi mukava nähdä turinoiden tueksi :)
Vastaa Viestiin