Fiat 128 3P Turbo

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
Avatar
3P
GFF
Viestit: 354
Liittynyt: 24.05.2004 13:38
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja 3P »

Eipä ole omaa tallia mullakaan, mutta rakentelutilat ovat asialliset ja vuokra hyvinkin kohtuullinen.

Sen verran vielä tuohon edelliseen viestiini lisäten, että vaikka sanoinkin, että kaikki tehdään kunnolla niin mitään näyttelytasoista/-kuntoista autoa tuosta ei tule. Varmaan näkyykin... Esim. sisusta käsittää vain ja ainoastaan kojelaudan, penkit, vyöt ja tarvittavat alumiinit ovien ja kylkien sisäpuolelle - ei siis muita verhoiluja.

Ajatus on tehdä siitä mahdollisimman siisti katukäyttöä ajatellen, mutta ei liian "karkki" mahdollisen kilpailemisen ja siinä tulevien "kolhujen" vuoksi... Katotaan nyt sitten millainen karkki siitä loppuviimeksi tulee :roll:

Kori on kyllä kuosissaan samoin kuin maalipinta. Peltiseppä naputteli kaikki pienimmätkin kolhut ylös ettei maalarin tarvinnut käyttää "kovin montaa kiloa" pakkelia pohjatöitä tehdessään. Hyvä tuli!
Avatar
3P
GFF
Viestit: 354
Liittynyt: 24.05.2004 13:38
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja 3P »

Tallissa tapahtunutta...

Tässä muutama foto viime viikonlopulta.

Konehuoneeseen niputettu lohkon päälle kansi, imusarja, pakosarja sekä hyrrä downpipeineen:

http://kuvablogi.com/nayta/394723/
http://kuvablogi.com/nayta/394726/
http://kuvablogi.com/nayta/394727/
http://kuvablogi.com/nayta/394728/
http://kuvablogi.com/nayta/394732/

Seuraavaksi pitää ihmetellä apulaitteiden, sähköjen, yms. paikkoja ja reittejä.

Auto pudotettiin vaihteeksi pyörilleen, kun tuli siirtelytarvetta. Samalla todettiin lukon toiminta. Ei viitsi paljoa yksin työnnellä... Vähänkin, kun kääntää pyöriä niin alkaa pistämään hanttiin melkoisen säksätyksen kanssa :)

http://kuvablogi.com/nayta/394720/
http://kuvablogi.com/nayta/394721/
http://kuvablogi.com/nayta/394722/
http://kuvablogi.com/nayta/394724/
http://kuvablogi.com/nayta/394725/
http://kuvablogi.com/nayta/394729/
http://kuvablogi.com/nayta/394730/
http://kuvablogi.com/nayta/394731/

Perä on "hieman" korkealla, mutta eiköhän se siitä vielä putoa :wink: Takana on kolmelehtinen jousi sekä tukivarsien ja jousen kannattimien välissä 6cm "madalluspalat". Silti joustoja on vielä liiankin kanssa eli ei muuta kuin alas vaan.

Kattolinja on muuten 126cm korkeudessa - konepellin etureuna noin 70cm korkeudessa eli melkoisen matala härveli tulossa :lol:

Että tällästä tällä kertaa...
Avatar
fiat-boy
Viestit: 992
Liittynyt: 08.06.2005 17:05

Viesti Kirjoittaja fiat-boy »

Minkä lainen lukko sulla tuolla on ja minkä vaihdelaatikko tuo on mikä tuossa on paikoillaan ?
Aina oppii jotain uutta
Avatar
Keltsi
GFF
Viestit: 1152
Liittynyt: 16.03.2004 09:57
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Keltsi »

Toi 3P:n lukko on niitä viime vuonna teetettyjä kitkalukkoja joista on täällä foorumillakin ollut juttua. Tuo mainittu säksätys johtuu varmastikkin siitä, ettei laatikossa ole vielä öljyjä.
Laatikko on mallia kootut teokset ja se on koottu useammasta eri laatikosta. Perustuu kuitenkin Ritmo 85:sen 5-v laatikkoon.
Avatar
3P
GFF
Viestit: 354
Liittynyt: 24.05.2004 13:38
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja 3P »

Tuossahan se vastaus tulikin Keltsin toimesta :) Kiitokset siitä(kin)! Tosiaan unohdin mainita öljyjen puuttumisesta. Se vaikuttanee "hieman" tuohon lukon meteliin.

Tässä kuva lukosta:

http://kuvablogi.com/nayta/244842/
Avatar
Bemak
Viestit: 106
Liittynyt: 06.10.2005 19:30
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja Bemak »

3P kirjoitti:Kattolinja on muuten 126cm korkeudessa - konepellin etureuna noin 70cm korkeudessa eli melkoisen matala härveli tulossa :lol:
Oletkos mitannut paljonko on lamppujen alareunasta maahan matkaa?

Katsastuksessa sen tulisi olla 500mm ettei tule taurhaa uusintakäyntiä. Nimimerkki kokemusta on...

Mutta sullahan näyttääkin olevan korkeussäädettävät tolpat...
Fiat 850 -70 Special
Fiat Abarth OT 2000 Berlina Mostra replika
Fiat 850 special -71
Fiat 126 GSX-R -75
Fiat 625 N2 -70
Fiat 600T -67
Fiat 850T
BMW 1502 -75
BMW 1502 -77 Turbo Zender
BMW 320i 2d -85
Skoda 130 Rapid -86
Lexus LS430 -04
Avatar
3P
GFF
Viestit: 354
Liittynyt: 24.05.2004 13:38
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja 3P »

Lamppujen korkeus ei aiheuttane ongelmia. Alustan korkeus voidaan hätätapauksessa säätää katsastukseen ylemmäs. Maavarasta (8cm) homma ei jää kiinni. Sitä on riittämiin (paljon) tälläkin setupilla...

Lamppujen alareuna on nyt kutakuinkin 50cm korkeudella maasta. Pitää tarkistaa. Etupää on itseasiassa jo nyt sopivalla korkeudella - takapäässä pudotettavaa melkoisesti.

Kuvista ei näe, kuinka matala auto oikeasti on. 3P:n kori on todella matala, vaikka kuvissa muodot hämäävätkin. Sehän on jo vakioalustalla ja - korkeudella "matala". Itsenikin yllätti tuo etureunan korkeus. Kattolinjan korkeus taasen oli tiedossa.

Pidetään mielessä tämä 50cm katsastuksen lähestyessä :wink: Kiitokset vinkistä!
127 MK1
Viestit: 519
Liittynyt: 21.02.2006 14:59
Paikkakunta: Itäinen suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 127 MK1 »

Toi 3P:n lukko on niitä viime vuonna teetettyjä kitkalukkoja joista on täällä foorumillakin ollut juttua.
Onko noita lukkoja tehty montakin? paljon semmonen suunilleen kustantaa jos jostain löytyy. Voisin jossain vaiheessa omaan härveliin jonkinsortin lukon hommata.
Autot:
-Volvo Amazon
Avatar
Keltsi
GFF
Viestit: 1152
Liittynyt: 16.03.2004 09:57
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Keltsi »

Noita lukkoja teetettiin suunnilleen kymmenen kappaletta ja mun ymmärtääkseni niistä jokainen oli myyty jo etukäteen. Hinta oli muistaakseni hieman alle 700 euroa/kpl.
Avatar
3P
GFF
Viestit: 354
Liittynyt: 24.05.2004 13:38
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja 3P »

Nostellaas tätäkin topicia...

Aikaa on kulunut johonkin ihan muuhun kuin auton rakenteluun syksyn ja talven aikana :oops:

Jotain pientä on kuitenkin tapahtunut. Kaikesta ei ole kuvia.

Sisustaverhoiluja on väsätty (huomaa väliaikaiset teippikiinnitykset):

http://kuvablogi.com/nayta/848575/
http://kuvablogi.com/nayta/848576/
http://kuvablogi.com/nayta/848577/

Konehuoneen layout meni uusiksi, kun alkujaan suunnittelemamme TDI Omegan välijäähy ei mahtunutkaan sille suunniteltuun paikkaan (paikkaan, jossa nyt on öljyjäähy). Piti siis hommata toinen ja samalla kaksi kertaa suurempi :D Jäähyn paikaksi tuli ainoa jäljellä oleva mahdollinen paikka eli syyläri etupuolelle.

Kennon mitat 460x160x50+päädyt. Aika hyvin täyttää keulan :wink: Ja kaiken lisäksi korkeus on juuri sopiva tuohon keulan aukkoon. Jäähy sijoitettiin hieman keskilinjasta kuskin puolelle paineputkien paremman linjauksen ja ilmanputsarin tieltä.

Kuvassa on vastaavan kokoinen kenno ilman päätyjä hienosti nippusiteillä kiinnitettynä :roll: Tässä siis vasta mallailua... Toisessa kuvassa uusi jäähy ja öljynkerääjäsäiliö.

http://kuvablogi.com/nayta/848579/
http://kuvablogi.com/nayta/848578/

Öljyjäähy sijoitettiin syylärin viereen samaan linjaan.

http://kuvablogi.com/nayta/848591/
http://kuvablogi.com/nayta/848592/
http://kuvablogi.com/nayta/848593/

Ilmanputsari sijoitettiin vänkkärin puolelle sisimmäisen ajovalon (pitkä) taakse. Maski muutettiin nelivaloisesta kaksivaloiseksi. Ilmanputsarilta ja ilmamäärämittarilta on noin 40cm matka hyrrälle eli aika hyvä etäisyys. Lisäksi hengittävyys on taattu avonaisen maskin takana.

http://kuvablogi.com/nayta/848594/

Näiden hommien lisäksi öljynkierron osat (letkut, liittimet, ryöstölaippa, ryöstölaippa termarilla, öljynsuodattimen jalka ja ö-suodatin) on asennettu. Öljynkerääjäsäiliölle on paikka tiedossa, mutta kiinnitysteline pitää vielä tehdä. Liittimet ja letkut ovat hydrauliikkakamaa eli liittimet on prässätty letkuihin - ei siis letkuklemmareita tai pantoja.

Sain pari tuntia sitten kuulla Keltsiltä ilouutisen... Alumiiniset ahtoputket tuli hitsarilta käsittämättömän nopeasti - päivässä! :) Kaikki kuvat on siis otettu ennen kuin ahtoputkia edes suunniteltiin. Hommat on siis edennyt kuvien ottamisen jälkeen.

Myös reaktiotankojen kumipuslat vaihdettiin polyuretaanisiin. Työkaveri teki/teetätti sorviin kunnollisen tereän, jolla PU:ta saatiin sorvattua. On muuten saakelin sitkeää kamaa - ja kallista! :x

Että tällästä. Ensi kerralla toivottavasti valmiimpia kuvia, jahka sellaisia joskus saadaan otettua tai edes projektia ylipäätään eteenpäin :wink:
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Todella siistiä työtä, oikein ilo katsoa. Sisustusosatkin näyttävät koreilemattoman asianmukaisilta.

Syylärin kokoa mietin, tuolla voi huonolla tuurilla tulla lämpenemisongelmaa ainakin kuumimmilla ratapäivillä... itsellä oli ensimmäinen syyläri 132:sta peräisin ja se ei oikein tahtonut riittää. Kannattaa ainakin puuhata hyvät ohjainpellit jotka estävät kokonaan ilman pääsyn syylärin ohitse.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
JaLLu
Viestit: 200
Liittynyt: 23.10.2007 21:39
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja JaLLu »

Vähän jo odottelinkin tästä projektista päivittelyä... Asiallista jälkeä, ei voi muuta sanoa.. :)
Fiat, petojen sukua - susi jo syntyessään.
https://garagekainola.kuvat.fi/kuvat/
Avatar
GreenThing
GFF
Viestit: 2604
Liittynyt: 08.08.2003 21:20
Paikkakunta: Kärkölä

Viesti Kirjoittaja GreenThing »

Ei hittolainen, tota pitää jossainvaiheessa ehtiä tulla vilkasemaan livenä.
Auto on turpo, ja kuski on urpo.
Ei riemulla rajaa, kun kasilla ajaa.
Avatar
Keltsi
GFF
Viestit: 1152
Liittynyt: 16.03.2004 09:57
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Keltsi »

vvieri kirjoitti:Syylärin kokoa mietin, tuolla voi huonolla tuurilla tulla lämpenemisongelmaa ainakin kuumimmilla ratapäivillä... itsellä oli ensimmäinen syyläri 132:sta peräisin ja se ei oikein tahtonut riittää.
Tätä on kyllä mietitty, mutta koitetaan nyt ensin saada auto ajoon tuolla jäähdyttimellä. Mulla oli kasissa tuon tekniikan kanssa tuo sama vakio jäähdytin ja suurempia ongelmia ei ollut. 3P:ssä tosin jäähdyttimen eteen tulee osittain cooleri, joten melko varmaan ongelmia tulee radalla, ainankin lämpimillä keleillä. Seuraavaan EVO-versioon teetetään sitten kolmirivinen jäähdytin :wink:

Muuten konehuoneesta tulee paljon järkevämpi, kuin mitä mulla kasissa oli. Aikalailla osien sijottelemiseen vaikuttaa se n.10cm, mitä 3P on sedania pidempi keulastaan. Ei pidä myöskään unohtaa, että tuollainen tekniikka on jo muutamaan kertaan kasin keulalle sovitettu ja ainahan asiat voidaan tehdä paremmin :lol:

GT:llä on vielä niin pitkä matkakin tulla katsomaan :wink: Voin vaikka soitella, kun seuraavan kerran mennään 3P:tä ihmettelemään...
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Tuollainen Venton syyläri voisi olla passeli 128:aan kun se oli sitä 127:aankin. Asennetaan väärinpäin, ja yläosaan ilmaletkulle paikka.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Vastaa Viestiin