Projekti Fiorino 80´

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
TrooPerkele
GFF
Viestit: 1245
Liittynyt: 09.08.2005 10:27
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Projekti Fiorino 80´

Viesti Kirjoittaja TrooPerkele »

Ei ole enää minun omistuksessani tämä :|
GFF 1738
fastfiat
Viestit: 364
Liittynyt: 29.09.2003 22:11
Paikkakunta: Pohja

Re: Projekti Fiorino 80´

Viesti Kirjoittaja fastfiat »

Täällä on uusi osoite tälle autolla. Nätisti kulkee ja pörisee.
Fiat Uno turbo Hörmann -91
Fiat Panda Sisley 4x4 -88
Fiat Scudo 120jtd 1+7 FT-bus -10
Eksu79
Viestit: 79
Liittynyt: 17.02.2008 21:52
Paikkakunta: Janakkala

Re: Projekti Fiorino 80´

Viesti Kirjoittaja Eksu79 »

Kirjoitellaanpa hiukan tämän kulkupelin kuulumisia.
Fiorino on toiminut mainiosti paria pikkuvikaa lukuunottamatta. Startti uusittiin ja virtalukon rinnalle asennettiin starttinappi, koska virtalukko ei anna enää riittävää herätevirtaa.
Kuljettajan oven lukitus korjattiin ja muuten onkin nautittu ajosta. Katsastus hyväksyttiin huomautuksitta, joten tämä hyötyajoneuvo on varsin hyvässä kunnossa. Kaikesta paistaa se, että tämä on kunnostettu aikanaan huolellisesti. Siitä kiitos kuuluu topicin aloittajalle.

Pientä tuunausta tuli suoritettua, kun hommasin Nettivaraosan kautta Smoor Roadster-vanteet renkaineen. Vanne/rengas-yhdistelmä on koomisen kokoinen (8x13 ET15, 165/65 r 13), mutta istuu melko hyvin Fiorinoon.
Edessä saisi olla tosin tuuman kapeampi vanne ja takana taas hieman spaceria. Mutta näillä mennään tällä erää. Keulaa pudotin yhden kierroksen verran, mutta sen vaikutus on käytännössä huomaamaton. Pientä lisämadallusta tuo edelleen kaipaa; mikä olisikaan passeli jousi eteen? Saako näihin ihan ehtoja madallusjousia vai pitääkö lainata jostain muusta autosta?
Takapään madalluksesta olikin juttua toisissa topiceissa ja prikkojen tai holkkien lisääminen tukivarren ja jousen väliin taitaa olla helpoin keino.

Tämä on siitä mainio auto, että lähes kaikki jotka tämän näkevät, alkavat hymyillä ja tuleepa tällä ajellessa itsekin hyvälle tuulelle 8-)
20150626_174627.jpg
20150626_174627.jpg (127.15 KiB) Katsottu 5114 kertaa
Fiat Ritmo Abarth 130TC -87
Avatar
Eejii
Viestit: 782
Liittynyt: 12.01.2009 11:36

Re: Projekti Fiorino 80´

Viesti Kirjoittaja Eejii »

Joo, aivan mahtavan hieno peli tuo on. Näin itsekin tuon keväällä Lahdessa Classic Motorshown parkissa ja varmasti oli hymy korvissa.

Tuolta löytyy jotain madallusta seiskan alustaan: http://www.abarth-online.de/epages/6209 ... 2/Fahrwerk" onclick="window.open(this.href);return false;
Fiat Uno Turbo ie -88
...Audi Coupe Quattro -89 :?
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8809
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Re: Projekti Fiorino 80´

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Pitäis verrata onko lyhemmät jouset edessä henkilöiden kuljetus mallissa, takajousihan on Fiorinossa ihan s**tanan jäykkä vakiona (olikos 4-lehteä), melkeen henkilömallin jousen laittaisin jos ei tuolla perässä mitään painavaa rahtia jatkuvasti kuskaa. Onko tuossa takana vielä Fiorinon vakio jousi? Sen verran asiaa tutkin etujousien osalta että A-malli seiskan jousta voi katkoa kierroksen mutta ei oikeastaan enempää, muuten jää löysään. Oliko Fiorinon jousen osalta sama juttu? Itse niitä Fioninon jousia en vielä kädessä irtonaisena ole pitänyt. Mitä niitä keskenään mittailin niin paksuuseroa ei noissa kauheasti ollut verrattuna Fiorinon jouseen, korkeintaan pari kymppiä (toki menee äkkiä mittausvirheen piikkiin ruosteineen ja maalineen).

Mutta komeat vanteet, kuten toki on autokin! ;)
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Eksu79
Viestit: 79
Liittynyt: 17.02.2008 21:52
Paikkakunta: Janakkala

Re: Projekti Fiorino 80´

Viesti Kirjoittaja Eksu79 »

Enpä ole tutkinut takajousitusta tarkemmin, mutta oletettavasti tuossa on Fiorinon vakiojouset molemmissa päissä.
Etujousen pituus irrallisessa iskarissa paikallaan oli 29cm. Kierroksen katkaisu ei tuohon mittaan juuri vaikuttanut.
Eihän tällä ole tarkoitus suuria kuormia kuljettaa, joten peusmallin takajousi voisi olla hyvä ratkaisu. Onko tuossa holkki/prikka madalluksessa jotain miinuspuolia?

Kohta lähdetään pojan kanssa tiiraamaan Kumipallo4000-kisan autoja Vantaan Jumboon, joten sieltä tämän voi bongata livenä.
Fiat Ritmo Abarth 130TC -87
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8809
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Re: Projekti Fiorino 80´

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Jousessahan on esijännitystä vakiona n.80mm, eikä se lyhennys irtotolppaan vaikuta vaan vasta autossa paikalla. Tai jos vaikuttaa on silloin lyhennetty liikaa ja jousi jää löysään, rikkoon äkkiä sen yläpään "laakerin" tai voi mennä pois paikaltaan. Eli löysään se jousi ei saa siellä jäädä. Toki mistä kohtaa tuon jousen pituuden mittaa, 300mm mä sain mitaksi iskarissa paikallaan, ja kierroksen lyhennetty jousi oli vapaana n.310-320mm kun päät oli suoristettu , eli 10-20mm jää noissa jousissa esijännitystä kun pistää paikalleen.

Ei laskupalassa vikaa ole, lähinnä tuli vaan mieleen se että ainakin tossa yhdessä minkä tiiän takapää on mun mielestä jatkuvasti melkeen ulosjoustossa kun ei ole kuormaa. Vai onko Fiorinojakin eri takajousilla? Kolmelehtinen olis varmaan aika jees sinne, perusmallinhan on 2-lehtinen. Sellaisenkin olisin luullut omista varastoista löytyvän mutta ei nopeesti ainakaan tullut vastaan, kasin jousia vaan :?
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
TrooPerkele
GFF
Viestit: 1245
Liittynyt: 09.08.2005 10:27
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Projekti Fiorino 80´

Viesti Kirjoittaja TrooPerkele »

Mukava nähdä tästäkin kuvaa :P
Muutamat tarrat näemmä poistuneet, ei paljoa eroa. takana ja edessä on Fiorinon omat jouset.
Taakse vaihdon uudet iskarit aikoinaan, boget. virtalukko on purkuautosta, mutta käy monesta muusta fiatista.
Startin uusin silloin joskus tehdaskorjattuun, ei näemmä ole kummoista laatua ollut..
Ei pahat vanteet, taakse voisi löytyä 13mm paksut, keskittävät, 4x98 spaceri pari ;)

Tässä kuva jonka otin kun auton ostin (talvi 2006-2007):

KuvaIMG_0713 by Fiatteja, on Flickr
GFF 1738
Vastaa Viestiin