Projekti Fiorino 80´

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
Avatar
GreenThing
GFF
Viestit: 2604
Liittynyt: 08.08.2003 21:20
Paikkakunta: Kärkölä

Viesti Kirjoittaja GreenThing »

TrooPerkele kirjoitti:Mitenkäs muitten foorumilaisten Fiorinot voi?
Siellä se lepää navetan vintissä. Mutta talli alkaa pikkuhiljaa raivaantua ja järjestyä. Sorvikin löysi tänään omalle paikalleen. 8) Josko jossain vaiheessa pääsee taas kotteroiden kimppuun.
Auto on turpo, ja kuski on urpo.
Ei riemulla rajaa, kun kasilla ajaa.
kumppari
Viestit: 1762
Liittynyt: 01.12.2004 00:34
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja kumppari »

Isoveljen pihalla odottamassa tulevaa kunnostustilaa ja aikaa... :?
Ei. Kaikki on kielletty
http://kuvablogi.com/blog/3225/
TrooPerkele
GFF
Viestit: 1245
Liittynyt: 09.08.2005 10:27
Paikkakunta: Iisalmi

Viesti Kirjoittaja TrooPerkele »

Noniin, viime vko lopun aikaansaannosta, aloitin toisen takaoven tekemisen

Oli sitten melkein sentti kittiä, laikkasin pois ja "silotin" luukun

Oli tuossa pari lommoa, ja korjattu kitillä...., oikomiseen meni n.30min.
tosin en ole mikään pro näissä hommissa, mut ei mene enää niin paljoo kittiä:

Reunaan jää 1,5cm pokkausta että jatkuu edes vähän ovissa.

Piti mennä ihan ulos laikkaamaan noita kittejä ettei olo ois ollu kuin hiekkamyrskyssä....

Toiseen oveen tulee sama projekti, rekkarikilpi, pakki ja sumuvalo tulee takahelmaan(hiekkapeltiin) tehtävällä upotuksella.

Pitää käyttää noita ovia kiinni niin saa varmasti oikealla tasolle molemmat pellit.
Viimeksi muokannut TrooPerkele, 27.12.2009 10:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
GFF 1738
TrooPerkele
GFF
Viestit: 1245
Liittynyt: 09.08.2005 10:27
Paikkakunta: Iisalmi

Viesti Kirjoittaja TrooPerkele »

Nyt ois mallattu ovia koriin, piti vähän muokata tuota jo tehtyä ovea mut nyt istuu suht hyvin, toisen oven otin työn alle.

http://kuvablogi.com/nayta/912979/

Onhan noissa ovissa vähän työtä kun meinas jännitykset karata vaikka varovasti hitsasin. niin nuo korjauspalat on jotain 2mm peltiä, kun sattu semmosta olee :D
Viimeksi muokannut TrooPerkele, 27.12.2009 10:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
GFF 1738
Avatar
arpati
GFF
Viestit: 2818
Liittynyt: 03.03.2003 20:26
Paikkakunta: Punkalaidun

Viesti Kirjoittaja arpati »

:shock: Aika hurjat ovet jos 2mm laitoit :lol: 1.5 mm tuntuu liian vahvalta pintapelteihin 1.25 tjs menee vielä :wink: Mitä tässä nyt on ajan mittaan havainnut ja oppinut niin n. 1" pätkiä kunnolla kiinni (sauma kokonaan kiinni) ja isolla virralla ja vasartaa kuumana (heti) vastimen kanssa niin ei hirveesti vetele... Sauma tarvii sitten vetää sellaiseen paikkaan että pääsee vastimen kanssa taakse mutta tuolla konstilla tuntuu onnistuvan tuo sauman veto vaikka keskelle ovea... :wink: Isossa maailmassa kutsutaan nimellä "hammer welding" jos en väärin muista tai ymmärtänyt lukemaani...

Toi 1" pätkä silleen että kunnolla sulaa ja matalasauma lyhyillä katkaisuilla (niin ettei kaasunvirtaus ehdi lakata välillä) tai jos aine kestää niin vaikka suoraankin ja isolla virralla... Jos polttaa liian lyhyitä aikoja tai pienellä virralla tulee saumasta korkea ja hiottavaa riittää... Ovissa puoltaa paikkaansa pieni limityskin niin saa tosiaan vaikka vetää pätkiä ilman katkomista... Ite olen kanttaillut siihen oven puoleen (ei jää tiivisteistä vuotava & kondenssivesi seisomaan) tuollaisen kantin ja leikannut vähän pois ettei jää pitkälti päällekkäin... Niin ja ne tulppahitsit sopii mun mielestä unohtaa eli sauma kokomatkalta kiinni...
GFF 1518 - 050 354 9376

What each of us calls our 'necessary expenses' will always grow to
equal our incomes unless we protest to the contrary - G.S. Clason

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin - Koivisto
TrooPerkele
GFF
Viestit: 1245
Liittynyt: 09.08.2005 10:27
Paikkakunta: Iisalmi

Viesti Kirjoittaja TrooPerkele »

arpati kirjoitti::shock: Aika hurjat ovet jos 2mm laitoit :lol: 1.5 mm tuntuu liian vahvalta pintapelteihin 1.25 tjs menee vielä :wink:
Heh, kun satun saamaan tuollaista peltiä ilmaiseksi, niin samapa tuo.

Kiitos hitsausvinkeistä, olen vasta alkaja... :oops:
GFF 1738
Avatar
arpati
GFF
Viestit: 2818
Liittynyt: 03.03.2003 20:26
Paikkakunta: Punkalaidun

Viesti Kirjoittaja arpati »

TrooPerkele kirjoitti:
arpati kirjoitti::shock: Aika hurjat ovet jos 2mm laitoit :lol: 1.5 mm tuntuu liian vahvalta pintapelteihin 1.25 tjs menee vielä :wink:
Heh, kun satun saamaan tuollaista peltiä ilmaiseksi, niin samapa tuo.

Kiitos hitsausvinkeistä, olen vasta alkaja... :oops:
Joo kyä toi "kun halvalla sain" systeemi ymmärretään täälläpäässä :lol:

Joo no en mää sun hitsejä kritisoinu... Kattelin kuvatkin vasta kun sain kirjoittelut tehtyä... :wink: No se kuvat kattoneena tuli mieleen että saumoista kannattaa tehdä mahdollisimman tiiviit kuten yllä jo kirjoittelinkin... Vai oliko ne sisäosien hitsaukset vedetty oven ulkopuolelta (no toki) ja tullu vaan paikoitellen läpi ja oliko jo jonkun muun tekemätkin? Hmm vai kenen fiorino se oli kun oli jo hitsailtu ennestään vai onko niitä edes sellaisia mitä ei ole hitsattu :lol:
GFF 1518 - 050 354 9376

What each of us calls our 'necessary expenses' will always grow to
equal our incomes unless we protest to the contrary - G.S. Clason

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin - Koivisto
TrooPerkele
GFF
Viestit: 1245
Liittynyt: 09.08.2005 10:27
Paikkakunta: Iisalmi

Viesti Kirjoittaja TrooPerkele »

Joo olen pyrkinyt tekemään saumoista ns."tiiviitä" , osa kuvista on "vaiheessa" olevista hommista. tuohon oik. puoleiseen oveen piti vaihtaa koko oven pohjakin uusiksi. :D
GFF 1738
saanma
Viestit: 465
Liittynyt: 19.09.2003 20:36
Paikkakunta: turku

Viesti Kirjoittaja saanma »

Vaihdoin tuossa parivuotta sitten transitin takapariovien alareunat. Toisen hitsasin perinteisellä keinolla. Sitten tinaa ja lopuksi hieman tasoitetta. Toisen vaihdoin nykymenetelmällä eli liimaamalla. Peltiin tehdään pokkaus, korjauspala tulee hieman päällekkäin liitoskohdasta. Porataan reijät peltiin, niin että menee molemmistä läpi, tehdään senkkaukset päällimmäiseen peltiin, väliin erikoisliimaa, niiteillä kiinni ja "avot" eipä vetele pelti ei. Tämä oli vahan kokeiluluontoinen homma vanhan ja uuden välillä. Aika näyttää alkaako rapistumaan. Oli melko nopea ja siisti toimenpide, ja tasoitetta tarvittiin minimaalinen määrä.
Avatar
Luigi
Viestit: 9537
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Juu, toi sovitus paikalleen kannattaa tosiaan tehdä. Ovien sovitus on se, mihin tossa omassa ykässä en ole tyytyväinen, alareunat kun oli niin lahot, että muoto ei ollut kohdallaan enää, joten kun seurailin oven vanhoja muotoja, niin eipä ollutkaan enää ihan kohdallaan. Lisämausteena oli vielä jonkun aikoinaan vaihtamien helmapeltien vinous varsinkin oikealla puolella, heittoa sentti-pari. Olisi ollut hyvä tilaisuus tehdä siisti rako samalla, kun korjasi ovet. Nyt laitoin kumilistan alareunaan siistimään kötöstelyjä. :oops: No, käyttis mikä käyttis, johan siitä ihan alkupäivien aikana joku ehtikin jo parkkiksella oveen hakata vekin.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
sport-power
Viestit: 1411
Liittynyt: 06.05.2004 19:28
Paikkakunta: Raisio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sport-power »

Tossa mun seiskassa tuli kans mokattua noitten ovien alareunojen kanssa...ei niitä mitään sovitettu vaan hitsattiin kitattiin jne....alareunoissa oli kans mätä vikaa joa korjatessa ihan alareuna veti hiukan ulos päin kippuralle...ja koko matkalta niin kauniisti ettei siinä kohtaa huomattu...onneks ei irvitä kun alin 5cm...e oikeesaan ees huomaa jollei oikeen rupee sihaa....ja voihan olla että se alunperinkin on olu vähän epäkurantti? mutta äkkiä noissa virheitä tulee jollei sovita osia...
TrooPerkele
GFF
Viestit: 1245
Liittynyt: 09.08.2005 10:27
Paikkakunta: Iisalmi

Viesti Kirjoittaja TrooPerkele »

Joo... eipä ole tullu tehtyä tätä. ollu pressun alla yli 6kk koskematta.
Mutta nyt vko loppuna siirretään tulevan tallin pihaan pressu autotalliin.
Jospa pääsis tekee tossa vuoden vaihteessa, on muuten ottanu ihan kivasti ihteensä ku seissu pressun alla :cry:
GFF 1738
TrooPerkele
GFF
Viestit: 1245
Liittynyt: 09.08.2005 10:27
Paikkakunta: Iisalmi

Viesti Kirjoittaja TrooPerkele »

Jotain näkyvää saatu aikaankin:

http://kuvablogi.com/nayta/1807962/

En hirveästi jaksanu hipostella pohjissa, kummiskin paku.

Pintaan olen tyytyväinen ottaen huomioon maalaustilat, maalarin taidot ja ruiskukin on joku mikälie.
Maalikin on Maston Modena, punainen...

Vielä ois noissa paraatipuolissa pohjien tekoa, sen kun sais niin ottas etuovet työn olle...
GFF 1738
HeikkiJ
Viestit: 778
Liittynyt: 11.06.2006 13:53

Viesti Kirjoittaja HeikkiJ »

Se maali on sitten todella pehmeää ja naarmuuntuvaa. Maalasin tuon sinisen harjoittelu uunon, en laita enää mihinkään autoon. Paitsi tuohon samaan, kun täytyy korjausmaalata.
Auto tykkää kun sillä ajetaan.
TrooPerkele
GFF
Viestit: 1245
Liittynyt: 09.08.2005 10:27
Paikkakunta: Iisalmi

Viesti Kirjoittaja TrooPerkele »

HeikkiJ kirjoitti:Se maali on sitten todella pehmeää ja naarmuuntuvaa. Maalasin tuon sinisen harjoittelu uunon, en laita enää mihinkään autoon. Paitsi tuohon samaan, kun täytyy korjausmaalata.
Joo.. tiedän. 1k maalin hienouksia. Kyllä tuokin kovettuu ajan kanssa kovaksi mutta naarmuuntuu toki helposti.
Sama homma miranolissa yms.
Maalannu tolla iskarit yms. joskus vuos pari sit niin on kovennu.

Paskaahan tuo on 2k maaliin verrattuna. :oops:
GFF 1738
Vastaa Viestiin