projekti 126 kesäksi
Täällä ei ainakaan ole mitään pahaa sanottavaa takamoottorisista, sentään useamman vuoden ajoin käyttöajot 126/133/850:sellä. Kaikkein paras oli 850 ja hauskin 126. Aina hymy korvissa kun jollekkin mutkatielle pääsi, ihan ferrarin tasoinen laite. Etupään kulmat pitää vaan olla kunnossa. Väsähtänyt lehtijousi pilaa ne, siksi ne pitääkin mitata kuormattuna. Muutama lisäheppa ylämäkiin ei tietenkään ole pahitteeksi. Tuon kiihdyttäminen onkin sitten taitolaji kun originaalikaasuttimessa ei ole edes kiihdytyspumppua, pitää osata houkutella sillee oikeellalailla, muuten tuntuu ettei kulje yli 50:iä millään.. Vakiona pitäis kai se sata mennä, ehkä vähän yli.
Vielä joskus mäkin saan tuon 500 farkun liikenteeseen.. 8)
Ai niin, varoituksen sana.. Jos joku eksyy mun pihalle mersulla niin haen välittömästi lekan ja pistän sen hengiltä ennenkuin ehtii tartuttaa jotain tauteja muihin pihan asukeihin.. Siinä ei jää aikaa selitellä oliko sakaravammasessa kasko vaiko ei..
Vielä joskus mäkin saan tuon 500 farkun liikenteeseen.. 8)
Ai niin, varoituksen sana.. Jos joku eksyy mun pihalle mersulla niin haen välittömästi lekan ja pistän sen hengiltä ennenkuin ehtii tartuttaa jotain tauteja muihin pihan asukeihin.. Siinä ei jää aikaa selitellä oliko sakaravammasessa kasko vaiko ei..
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Tämä muuten on hyvä motivaatio konsti laittaa esittelyä, kun eipä ole tullut kuin positiivista palautetta. nuo ajo kokemukset ovat potkineet hyvin eteenpäin kun tekisi mieli päästä koittaa omaa.
jotain on tapahtunu.
http://www.kuvablogi.com/nayta/297762
ja eipä vielä tule mitään ruiskuja tai digiplexiä/tai yms.. vaan tämä tulee liikkumaan vakiopannun voimin kesällä. koska en tunne oman moottorin käytöstä niin ei syytä alkaa muuttelemaan vielä millään hipowerextracost-palikalla. ja mr-henkisenä en ole vielä muuttanut mitään koneesta vaikka ulko näköä saikin hieman toiseen suuntaan.
http://www.kuvablogi.com/nayta/297766
tulossa 1kpl lisää moottoreita tästä tulee se "eco".
Vaimon ammattiylpeys käski olla paljastamatta mitä sisusta tulee olemaan joten kuvia luvassa vasta täysin valmiina.
jotain on tapahtunu.
http://www.kuvablogi.com/nayta/297762
ja eipä vielä tule mitään ruiskuja tai digiplexiä/tai yms.. vaan tämä tulee liikkumaan vakiopannun voimin kesällä. koska en tunne oman moottorin käytöstä niin ei syytä alkaa muuttelemaan vielä millään hipowerextracost-palikalla. ja mr-henkisenä en ole vielä muuttanut mitään koneesta vaikka ulko näköä saikin hieman toiseen suuntaan.
http://www.kuvablogi.com/nayta/297766
tulossa 1kpl lisää moottoreita tästä tulee se "eco".
Vaimon ammattiylpeys käski olla paljastamatta mitä sisusta tulee olemaan joten kuvia luvassa vasta täysin valmiina.
6+6=126
Pidä 126 alkuperäisenä
Ciao
Täällä kalkkis 126 harrastaja, Kari Pynnä.
Ostin oman 126 keväällä 1974, kun armeijaan, vanhana miehenä, piti saada uusi auto, ettei joka loma pidä korjata, ja piti vaimonkin päästä töihin sillä. Ajoin 100.000 km 4 vuodessa, yksi kansiremontii sillä ajalla. Mutkaisella tiellä kiva ajaa, isompien autojen omistajat yllättyivät pikkuisen vauhdista, tosin ylämäet ja pitkät suorat oli vaikeita.
Kun 1979 tuli perheeseen toinen auto, alkoi 126:n viritys. Koneeseen löytyi n. 40 hv mutta jarrut alkoivat käydä heikoksi. Kyselin AKEsta 850 levyjen ja isompien takarumpujen (alk. 170 tilalle 185 mm) asennusta. No piti tehdä laskelmat ja kun ne sain läpi, kysyin jarruihin kulluvan moottorin asennusta. Lupa tuli 127:n 903 koneelle. Parhaimmillaan koneessa 998 cc oli tehoa 68 hv Konelan moottoripukin mukaan ja sitä ei oltu vielä sisäänajettu. Huippua 148 km/h kierrosluvulla 8000 rpm, kun 600:n vaihteistossa oli 4 rattaat vaihdettu akselilta toiselle, välityssuhde 0,9 muuttui 1,1:ksi. Mutta kiihtyvyys satasen päällä oli loistava. Ja tämä vuosina 1985-88!
Sittemin auto 1992 vaihtui 500 -62. Nyt pysyin 2-pyttyisessä, pysy sinäkin. Autoa rakennettu vähitellen, mallina replica Fiat Abarth 695 SS. Tehoa on n. 40+ hv, kansi Panda 30, Weber 40 DCOE, puristusta n 10:1, kireä nokka, muhkea pakoputki, vauhtipyörästä pois yli 3 kiloa, onpa kierrosherkkä. Huippua en ehtinyt kokeilla, kun 400 km ajon jälkeen täysi kiinnileikkautuminen. OMA MOKA. Jakopään kansi on muutettu, siinä on öljysuodatin ja ulos-sisääntulo jäähdyttimelle, jota ei ollut asentanut. Nyt tässä sivuvirtakierroksessa ei ollut riittävää vastusta, joten öljy kiersi siinä mielummin kuin koneessa!?
Nyt on uudellen rakentelun aika ja öljynkierto menee uusiksi.
Alusta on muutettu. Edessä lehtijousessa ylä ja alalehti ja iskarin ympärillä kierrejouset. Nyt on joustoa. Takapään pyöränkulmat muutettu, ei lyhennetty kierrejousia!, joten sielläkin joustot ulos-ja sisään hyvät. Tulossa 850 levyt eteen, nyt on jo isot rummut.
Jos haluat lisää tehoa, ota yhteys. Minulla on ylimääräisenä mm. 650 cc virikansi ja Panda 30 kansi kaasareineen ja paljon muuta vakio- ja viriosaa uutena ja käytettynä. Olen purkanut usean 126:sen.
2-pyttystietoutta jo 35 vuoden ajalta!
T. Kari Pynnä
040-5314352
kari.pynna.miuku.kolumbus.fi
Täällä kalkkis 126 harrastaja, Kari Pynnä.
Ostin oman 126 keväällä 1974, kun armeijaan, vanhana miehenä, piti saada uusi auto, ettei joka loma pidä korjata, ja piti vaimonkin päästä töihin sillä. Ajoin 100.000 km 4 vuodessa, yksi kansiremontii sillä ajalla. Mutkaisella tiellä kiva ajaa, isompien autojen omistajat yllättyivät pikkuisen vauhdista, tosin ylämäet ja pitkät suorat oli vaikeita.
Kun 1979 tuli perheeseen toinen auto, alkoi 126:n viritys. Koneeseen löytyi n. 40 hv mutta jarrut alkoivat käydä heikoksi. Kyselin AKEsta 850 levyjen ja isompien takarumpujen (alk. 170 tilalle 185 mm) asennusta. No piti tehdä laskelmat ja kun ne sain läpi, kysyin jarruihin kulluvan moottorin asennusta. Lupa tuli 127:n 903 koneelle. Parhaimmillaan koneessa 998 cc oli tehoa 68 hv Konelan moottoripukin mukaan ja sitä ei oltu vielä sisäänajettu. Huippua 148 km/h kierrosluvulla 8000 rpm, kun 600:n vaihteistossa oli 4 rattaat vaihdettu akselilta toiselle, välityssuhde 0,9 muuttui 1,1:ksi. Mutta kiihtyvyys satasen päällä oli loistava. Ja tämä vuosina 1985-88!
Sittemin auto 1992 vaihtui 500 -62. Nyt pysyin 2-pyttyisessä, pysy sinäkin. Autoa rakennettu vähitellen, mallina replica Fiat Abarth 695 SS. Tehoa on n. 40+ hv, kansi Panda 30, Weber 40 DCOE, puristusta n 10:1, kireä nokka, muhkea pakoputki, vauhtipyörästä pois yli 3 kiloa, onpa kierrosherkkä. Huippua en ehtinyt kokeilla, kun 400 km ajon jälkeen täysi kiinnileikkautuminen. OMA MOKA. Jakopään kansi on muutettu, siinä on öljysuodatin ja ulos-sisääntulo jäähdyttimelle, jota ei ollut asentanut. Nyt tässä sivuvirtakierroksessa ei ollut riittävää vastusta, joten öljy kiersi siinä mielummin kuin koneessa!?
Nyt on uudellen rakentelun aika ja öljynkierto menee uusiksi.
Alusta on muutettu. Edessä lehtijousessa ylä ja alalehti ja iskarin ympärillä kierrejouset. Nyt on joustoa. Takapään pyöränkulmat muutettu, ei lyhennetty kierrejousia!, joten sielläkin joustot ulos-ja sisään hyvät. Tulossa 850 levyt eteen, nyt on jo isot rummut.
Jos haluat lisää tehoa, ota yhteys. Minulla on ylimääräisenä mm. 650 cc virikansi ja Panda 30 kansi kaasareineen ja paljon muuta vakio- ja viriosaa uutena ja käytettynä. Olen purkanut usean 126:sen.
2-pyttystietoutta jo 35 vuoden ajalta!
T. Kari Pynnä
040-5314352
kari.pynna.miuku.kolumbus.fi
Tässä sattui tulemaan yksi kappale "outoja" moottoreita perheeseen.
lohkossa on 126a merkintä. mutta pakokanavat kannessa nousevat ylös.
www.kuvablogi.com/nayta/370007
www.kuvablogi.com/nayta/370008
eihän tähän ole lyöty 500 kantta? tai joku vuosimalli juttu?
lohkossa on 126a merkintä. mutta pakokanavat kannessa nousevat ylös.
www.kuvablogi.com/nayta/370007
www.kuvablogi.com/nayta/370008
eihän tähän ole lyöty 500 kantta? tai joku vuosimalli juttu?
6+6=126
kuusikko leimassa
Nyt on "Nökö" leimattu. Ekalla kerralla pomppasi käsijarru vaijerista mikä pamahti poikki dynolla. Siisti vaijeri päälle päin niin ei tullut vaihdettua mutta täysin ruosteessa sisältä. no nyt on tullut 2viikon aikana yli 400km mittariin. Eikä tää kärry ole mikään pöllömpi ajaa, hieman hidas mutta sitäkin ketterämpi. Katseidenkerääjänä aivan mahdoton!! en usko että monen pojan tuning-peli saisi yhtä paljon katseita ja osto tarjouksia. Osa tulee ehkä koon puolesta säälistä?. Sainpa erään amerikan autoja harrastavan kaverin suuttumaan kun tokaisin "jos on pienet munat voi ostaa ison auton".
tässä foto nykykuosissa:
http://kuvablogi.com/nayta/489890
muutama kuva sisältä:
http://kuvablogi.com/nayta/489889
http://kuvablogi.com/nayta/489888
http://kuvablogi.com/nayta/489887
tässä foto nykykuosissa:
http://kuvablogi.com/nayta/489890
muutama kuva sisältä:
http://kuvablogi.com/nayta/489889
http://kuvablogi.com/nayta/489888
http://kuvablogi.com/nayta/489887
6+6=126
-
- Viestit: 213
- Liittynyt: 02.05.2005 22:31
- Paikkakunta: Järvenpää,Haarajoki