projekti 126 kesäksi

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
alonap-1
Viestit: 352
Liittynyt: 11.10.2006 13:12
Paikkakunta: hollola

Viesti Kirjoittaja alonap-1 »

tuossa pieni fiilistely kuva:
http://kuvablogi.com/nayta/278096
ei mb:n v8 pahaa tekisi pienelle fiatille??
6+6=126
Avatar
mamu
Viestit: 1044
Liittynyt: 04.03.2007 13:58
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja mamu »

sillä sais fiuden jo keulimaan... kyllä muuten KEWL!! :twisted: :evil: :D :lol: 8)
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Juu, saattais olla keula pystyssä jo paikallaan ollessakin. :lol:
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8340
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Täällä ei ainakaan ole mitään pahaa sanottavaa takamoottorisista, sentään useamman vuoden ajoin käyttöajot 126/133/850:sellä. Kaikkein paras oli 850 ja hauskin 126. Aina hymy korvissa kun jollekkin mutkatielle pääsi, ihan ferrarin tasoinen laite. Etupään kulmat pitää vaan olla kunnossa. Väsähtänyt lehtijousi pilaa ne, siksi ne pitääkin mitata kuormattuna. Muutama lisäheppa ylämäkiin ei tietenkään ole pahitteeksi. Tuon kiihdyttäminen onkin sitten taitolaji kun originaalikaasuttimessa ei ole edes kiihdytyspumppua, pitää osata houkutella sillee oikeellalailla, muuten tuntuu ettei kulje yli 50:iä millään.. Vakiona pitäis kai se sata mennä, ehkä vähän yli.

Vielä joskus mäkin saan tuon 500 farkun liikenteeseen.. 8)

Ai niin, varoituksen sana.. Jos joku eksyy mun pihalle mersulla niin haen välittömästi lekan ja pistän sen hengiltä ennenkuin ehtii tartuttaa jotain tauteja muihin pihan asukeihin.. :evil: Siinä ei jää aikaa selitellä oliko sakaravammasessa kasko vaiko ei..
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
alonap-1
Viestit: 352
Liittynyt: 11.10.2006 13:12
Paikkakunta: hollola

Viesti Kirjoittaja alonap-1 »

pöh....
Viimeksi muokannut alonap-1, 02.04.2007 01:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
6+6=126
alonap-1
Viestit: 352
Liittynyt: 11.10.2006 13:12
Paikkakunta: hollola

Viesti Kirjoittaja alonap-1 »

Tämä muuten on hyvä motivaatio konsti laittaa esittelyä, kun eipä ole tullut kuin positiivista palautetta. nuo ajo kokemukset ovat potkineet hyvin eteenpäin kun tekisi mieli päästä koittaa omaa.

jotain on tapahtunu.
http://www.kuvablogi.com/nayta/297762

ja eipä vielä tule mitään ruiskuja tai digiplexiä/tai yms.. vaan tämä tulee liikkumaan vakiopannun voimin kesällä. koska en tunne oman moottorin käytöstä niin ei syytä alkaa muuttelemaan vielä millään hipowerextracost-palikalla. ja mr-henkisenä en ole vielä muuttanut mitään koneesta vaikka ulko näköä saikin hieman toiseen suuntaan.
http://www.kuvablogi.com/nayta/297766

tulossa 1kpl lisää moottoreita tästä tulee se "eco".
Vaimon ammattiylpeys käski olla paljastamatta mitä sisusta tulee olemaan joten kuvia luvassa vasta täysin valmiina.
6+6=126
Avatar
karpy
GFF
Viestit: 600
Liittynyt: 20.01.2003 10:34
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Pidä 126 alkuperäisenä

Viesti Kirjoittaja karpy »

Ciao
Täällä kalkkis 126 harrastaja, Kari Pynnä.
Ostin oman 126 keväällä 1974, kun armeijaan, vanhana miehenä, piti saada uusi auto, ettei joka loma pidä korjata, ja piti vaimonkin päästä töihin sillä. Ajoin 100.000 km 4 vuodessa, yksi kansiremontii sillä ajalla. Mutkaisella tiellä kiva ajaa, isompien autojen omistajat yllättyivät pikkuisen vauhdista, tosin ylämäet ja pitkät suorat oli vaikeita.

Kun 1979 tuli perheeseen toinen auto, alkoi 126:n viritys. Koneeseen löytyi n. 40 hv mutta jarrut alkoivat käydä heikoksi. Kyselin AKEsta 850 levyjen ja isompien takarumpujen (alk. 170 tilalle 185 mm) asennusta. No piti tehdä laskelmat ja kun ne sain läpi, kysyin jarruihin kulluvan moottorin asennusta. Lupa tuli 127:n 903 koneelle. Parhaimmillaan koneessa 998 cc oli tehoa 68 hv Konelan moottoripukin mukaan ja sitä ei oltu vielä sisäänajettu. Huippua 148 km/h kierrosluvulla 8000 rpm, kun 600:n vaihteistossa oli 4 rattaat vaihdettu akselilta toiselle, välityssuhde 0,9 muuttui 1,1:ksi. Mutta kiihtyvyys satasen päällä oli loistava. Ja tämä vuosina 1985-88!

Sittemin auto 1992 vaihtui 500 -62. Nyt pysyin 2-pyttyisessä, pysy sinäkin. Autoa rakennettu vähitellen, mallina replica Fiat Abarth 695 SS. Tehoa on n. 40+ hv, kansi Panda 30, Weber 40 DCOE, puristusta n 10:1, kireä nokka, muhkea pakoputki, vauhtipyörästä pois yli 3 kiloa, onpa kierrosherkkä. Huippua en ehtinyt kokeilla, kun 400 km ajon jälkeen täysi kiinnileikkautuminen. OMA MOKA. Jakopään kansi on muutettu, siinä on öljysuodatin ja ulos-sisääntulo jäähdyttimelle, jota ei ollut asentanut. Nyt tässä sivuvirtakierroksessa ei ollut riittävää vastusta, joten öljy kiersi siinä mielummin kuin koneessa!?
Nyt on uudellen rakentelun aika ja öljynkierto menee uusiksi.
Alusta on muutettu. Edessä lehtijousessa ylä ja alalehti ja iskarin ympärillä kierrejouset. Nyt on joustoa. Takapään pyöränkulmat muutettu, ei lyhennetty kierrejousia!, joten sielläkin joustot ulos-ja sisään hyvät. Tulossa 850 levyt eteen, nyt on jo isot rummut.

Jos haluat lisää tehoa, ota yhteys. Minulla on ylimääräisenä mm. 650 cc virikansi ja Panda 30 kansi kaasareineen ja paljon muuta vakio- ja viriosaa uutena ja käytettynä. Olen purkanut usean 126:sen.

2-pyttystietoutta jo 35 vuoden ajalta!

T. Kari Pynnä
040-5314352
kari.pynna.miuku.kolumbus.fi
alonap-1
Viestit: 352
Liittynyt: 11.10.2006 13:12
Paikkakunta: hollola

Viesti Kirjoittaja alonap-1 »

Tässä sattui tulemaan yksi kappale "outoja" moottoreita perheeseen.
lohkossa on 126a merkintä. mutta pakokanavat kannessa nousevat ylös.

www.kuvablogi.com/nayta/370007
www.kuvablogi.com/nayta/370008

eihän tähän ole lyöty 500 kantta? tai joku vuosimalli juttu?
6+6=126
Avatar
karpy
GFF
Viestit: 600
Liittynyt: 20.01.2003 10:34
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja karpy »

Ciao
Olet törmännyt 500:n farmarin (Giardinera) moottoriin (voi olla myös (Neckar) Autobiachi Panomaramica). Kone on käännetty vaakasuoraan eli männät hakkaavat tasatahtia takaa katsoen oikealle. Näin on saatu tilaa koneen päälle tavaratilaksi.

Terv. Kari P+
alonap-1
Viestit: 352
Liittynyt: 11.10.2006 13:12
Paikkakunta: hollola

kuusikko leimassa

Viesti Kirjoittaja alonap-1 »

Nyt on "Nökö" leimattu. Ekalla kerralla pomppasi käsijarru vaijerista mikä pamahti poikki dynolla. Siisti vaijeri päälle päin niin ei tullut vaihdettua mutta täysin ruosteessa sisältä. no nyt on tullut 2viikon aikana yli 400km mittariin. Eikä tää kärry ole mikään pöllömpi ajaa, hieman hidas mutta sitäkin ketterämpi. Katseidenkerääjänä aivan mahdoton!! en usko että monen pojan tuning-peli saisi yhtä paljon katseita ja osto tarjouksia. Osa tulee ehkä koon puolesta säälistä?. Sainpa erään amerikan autoja harrastavan kaverin suuttumaan kun tokaisin "jos on pienet munat voi ostaa ison auton".
tässä foto nykykuosissa:
http://kuvablogi.com/nayta/489890

muutama kuva sisältä:
http://kuvablogi.com/nayta/489889
http://kuvablogi.com/nayta/489888
http://kuvablogi.com/nayta/489887
6+6=126
kumppari
Viestit: 1762
Liittynyt: 01.12.2004 00:34
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja kumppari »

Ihan pakko kysyä, että onko ovitaskut peräisin etuvetoisesta Asconasta ?
Mulla on meinaa samanlaiset mun molemmissa autoissa.

Nii ja onnea valmistuneen auton johdosta, mulla tulee ihan mieleen joulukuusenkoriste 8).
Ei. Kaikki on kielletty
http://kuvablogi.com/blog/3225/
alonap-1
Viestit: 352
Liittynyt: 11.10.2006 13:12
Paikkakunta: hollola

Viesti Kirjoittaja alonap-1 »

Ovitaskujen pitäisi olla alkuperäiset. yläreunasta vahvistettu toimii samalla ovenkahvana :lol:
6+6=126
127 1301 cc
Viestit: 213
Liittynyt: 02.05.2005 22:31
Paikkakunta: Järvenpää,Haarajoki

Viesti Kirjoittaja 127 1301 cc »

Johan on nätti peli,tuutko Lahteen tuolla?
126A-74,126A-74,127sport-79,127stella-83
Vespa 150 Sprint veloce -74
Hero-64 Heineman-75
GFF 1858
fiatpasi at gmail.com
-------------------------
Italiano molto caldo ferro
Avatar
Midi^
GFF
Viestit: 1744
Liittynyt: 17.07.2003 14:30
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja Midi^ »

On kyllä nätti ku sika pienenä.

Oma kutonen on edelleen työn alla.. :oops:
Tipo STW 1.6 Multijet, Tipo 1.4 i.e, Prisma 1.6 i.e, Stilo 1.6 MW, Stilo 1.4 MW.
alonap-1
Viestit: 352
Liittynyt: 11.10.2006 13:12
Paikkakunta: hollola

Viesti Kirjoittaja alonap-1 »

yritän päästä paikalle vaikka lahdessa asunkin :D
isot kiitokset kehuista.
6+6=126
Vastaa Viestiin