Turbotusprojekti: Fiat 850

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
Aksu
Viestit: 170
Liittynyt: 08.11.2005 14:38
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu »

Juu eipä oo Saabeissa turbo+kaasari - yhdistelmää ollu tehtaan toimesta katu- eikä kisakäytössä. :)

Helpommalla taitaa päästä kun asentaa suoraan ruiskun tai kunnollisen turbokaasarin, meinaan tuo römppästen neulojen värkkääminen ei oo herkkua tiemmä. ;)
Aki Peltola
Avatar
GreenThing
GFF
Viestit: 2604
Liittynyt: 08.08.2003 21:20
Paikkakunta: Kärkölä

Viesti Kirjoittaja GreenThing »

Napalaikka kirjoitti:96 saabeilla on ajettu rallin maailmanmestaruus osakilpeiluita turbo v4 konfiguraatiolla, stromberillä paineistettuna.
Kerroppas tuosta vähän enempi, kun en ole koskaan tullut kuulleeksi moisesta.
Auto on turpo, ja kuski on urpo.
Ei riemulla rajaa, kun kasilla ajaa.
Napalaikka
Viestit: 201
Liittynyt: 24.01.2003 20:57
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Napalaikka »

Kuten jo "terppa82"selle yv:tä laitoin...

Valitaan ensin semmoinen kaasari jossa ei ole ulkoilmaan hengitystä (sen voi myös tukkia), ja myös semmoinen malli jota voi säätää purkamatta koko kaasutinta(saabilla on myös semmoisia).

Sitten vain tiivistämään, valmis tiivistesarja on ideaali mutta myös itse voi tiivistää (omissa tekeleissä olen tiivistänyt itse). Oikeastaan ei tarvitse muuta kuin varmistaa että tiivisteet kestää ylipainetta. Strömbereissä on usein erilaisia muovisia kansia, joita voi vaihtaa metallisiin mikäli löytyy ja jos ei löydy niin vahvistaa niitä... (täysin tapauskohtaisia ratkaisuja)

Suosittelen myös dumppia, ilman sitä tuppaa kalvo repeämään (pienillä paineilla ei niin helposti). Dumppi tulee sijoitaa hieman normaalia kauemmaksi kaasarista, taaskin jotta kalvot eivät repeilisi niin helposti.

Iskun vaimentimen öljyä voi joutua vaihtamaan paksumpaan, tämäkin taas tapauskohtaista.

Säätäminen on melkoinen urakka... koko touhu ikään kuin räätälöidään koneeseen...

Tuo 150 strömberi on suurempi kuin tarpeen, esimerkiksi 1300 kuutioisessa mini/metro turbossa on pienempi ja sillä saavutettu 93hv. Mutta voi toimia ihan hyvinkin... ei voi tietää..
Voin toki olla väärässäkin...
terppa82
Viestit: 55
Liittynyt: 03.07.2006 17:23
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja terppa82 »

Hittolainen! :? Voihan se kaasari olla vähän suuri, mut kun sain mielestäni nii sopuhintaan ja vielä kaksin kappalein ja pussillisen varaosia ja tilpethööriä kaupanpäälle, niin aattelin et jos semmosesta toimivan kombinaation sais.
Voishan tietty valmiin turbokaasarinkin hommata, mut ei taida niitäkään kovin etullisesti löytää. Tarjonta käytetyissä tuntus olevan surkeeta :(
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Kyllä se ihan hyvän kokonen on!

Mikset laita ruiskua?
terppa82
Viestit: 55
Liittynyt: 03.07.2006 17:23
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja terppa82 »

tarkotus ois tehä vaan helpolla ja HALVALLA toimiva laite ja kaasarilla se on paljon simppelimpää, kun ruiskulla. :wink:
Nyt kun joku alan mies vielä kertois, et mikähän kaasari tohon ny olis järkevin pistää, kun valmiit myytävät kaasarit on niin isoja ja käytettynä ei semmosia jostain vanhoista pikkuturboautoista löydy.
Avatar
-Janne-
GFF
Viestit: 153
Liittynyt: 04.09.2005 09:31
Paikkakunta: Parkano
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Janne- »

Itsellä olisi tarkoitus tehdä samaan tapaan kuin tässä topicissa http://fiatforum.fi/viewtopic.php?t=109 ... turbo+fire

tulossa 600sen takluukkuun 0.999 fire ja Garret T15 :wink:
Fiat 600 999Tic vm-73
terppa82
Viestit: 55
Liittynyt: 03.07.2006 17:23
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja terppa82 »

Sähän oot hyvän ahtimen valinnu! kovat vertailut käyntiin, kun saadaan kiesit valmiiks!
Toi oli jopa jo niin uskottava topicci, että taidan ensin koittaa vanhan vakioweberin paineensietokykyä ja sit vasta sovitella vaikka strömppää, jos weeperi poksahtaa! :twisted:
Napalaikka
Viestit: 201
Liittynyt: 24.01.2003 20:57
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Napalaikka »

Kirjastossa luin semmosta lontooksi kirjoitettua isoa rallikirjaa, siinä oli juttua Saab ralli tiimin ihmeistä.

Virallisen ralli ohjelman mukana oli ainoastaan vapaasti hengittäviä v4:sia. Mutta Saab insinöörit antoivat yksityis tiimeille tehdas apuja ja paria tiimiä varten rakennettiin v4 turbo koneet, jotta Saab saa tietoa ahtimen toiminnasta ja käyttäytymisestä.

Koska olen sairaalloisen kiinostunut kaikenlaisista turbo kikottimista, otin siitä kuvan digikameralla muistoksi. Kuva on minulla koneella tallessa ja jos jotakuta oikeasti kiinnostaa, voin sen lähettää vaikka sähköpostina. Niin.. kuvan laatu ei ole huippua, mutta kyllä siitä selvän saa...
Kuvassa näkyy ysikuupan konehuone jossa on turbo rakennettuna koneen yläpuolelle.
Voin toki olla väärässäkin...
Aksu
Viestit: 170
Liittynyt: 08.11.2005 14:38
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu »

Napalaikka kirjoitti: Koska olen sairaalloisen kiinostunut kaikenlaisista turbo kikottimista, otin siitä kuvan digikameralla muistoksi. Kuva on minulla koneella tallessa ja jos jotakuta oikeasti kiinnostaa, voin sen lähettää vaikka sähköpostina. Niin.. kuvan laatu ei ole huippua, mutta kyllä siitä selvän saa...
Kuvassa näkyy ysikuupan konehuone jossa on turbo rakennettuna koneen yläpuolelle.
No vanhana kuupistina kiinnostaa ilimammuuta! Eli jos ja kun viitsit niin akipelto@paju.oulu.fi
Aki Peltola
Aksu
Viestit: 170
Liittynyt: 08.11.2005 14:38
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu »

terppa82 kirjoitti:Sähän oot hyvän ahtimen valinnu! kovat vertailut käyntiin, kun saadaan kiesit valmiiks!
Toi oli jopa jo niin uskottava topicci, että taidan ensin koittaa vanhan vakioweberin paineensietokykyä ja sit vasta sovitella vaikka strömppää, jos weeperi poksahtaa! :twisted:
Nuin minäki sen tekisin, ja veikkaanpa että veeperi pelaa paremmin tai ainaki helpommin. :D
Aki Peltola
Napalaikka
Viestit: 201
Liittynyt: 24.01.2003 20:57
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Napalaikka »

Tuossa nimen omaisessa kuvassa on kaasari turbon imupuolella, mutta tekstissä mainittiin myös paineistettu konversio
Voin toki olla väärässäkin...
Napalaikka
Viestit: 201
Liittynyt: 24.01.2003 20:57
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Napalaikka »

Veikkaan minäkin että saat veeperin toimimaan helpommin

Itsellä on pyörinyt mielessä ruiskutus vehkeiden asennus, tossa kun olis yhet L-jetronicit ja yhet Nissanin turboruisku sytytys yhistelmät.

ahdinta olis piskusesta KKK:sta pienen mitsubishin turbon kautta Garretin t-2:seen ja siitä Garretin t-3-50 ropeliin...
Siitä sitten miettimään että millä mennään
Voin toki olla väärässäkin...
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8813
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Mutta kun täällä leikitään niin viisaita niin kertokaappa ihmeessä missä luokassa muka ahdetulla kajaakkikaksikolla olisi rallin maailmanmestaruussarjassa saanut ajaa?!? :shock:

Turbon imupuolellahan noita juuttuvakurkkuisia jossain 70-80 lukujen kamppeissa oli ja se ei ole mitenkään harvinasta.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
terppa82
Viestit: 55
Liittynyt: 03.07.2006 17:23
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja terppa82 »

ensin Napalaikka tietty aloitat pienellä ja jos tuntuu, että pollet ei riitä niin ei kun isompaa sovittamaan! :wink:
Vastaa Viestiin