Turbotusprojekti: Fiat 850
- GreenThing
- GFF
- Viestit: 2604
- Liittynyt: 08.08.2003 21:20
- Paikkakunta: Kärkölä
-
- Viestit: 201
- Liittynyt: 24.01.2003 20:57
- Paikkakunta: Riihimäki
Kuten jo "terppa82"selle yv:tä laitoin...
Valitaan ensin semmoinen kaasari jossa ei ole ulkoilmaan hengitystä (sen voi myös tukkia), ja myös semmoinen malli jota voi säätää purkamatta koko kaasutinta(saabilla on myös semmoisia).
Sitten vain tiivistämään, valmis tiivistesarja on ideaali mutta myös itse voi tiivistää (omissa tekeleissä olen tiivistänyt itse). Oikeastaan ei tarvitse muuta kuin varmistaa että tiivisteet kestää ylipainetta. Strömbereissä on usein erilaisia muovisia kansia, joita voi vaihtaa metallisiin mikäli löytyy ja jos ei löydy niin vahvistaa niitä... (täysin tapauskohtaisia ratkaisuja)
Suosittelen myös dumppia, ilman sitä tuppaa kalvo repeämään (pienillä paineilla ei niin helposti). Dumppi tulee sijoitaa hieman normaalia kauemmaksi kaasarista, taaskin jotta kalvot eivät repeilisi niin helposti.
Iskun vaimentimen öljyä voi joutua vaihtamaan paksumpaan, tämäkin taas tapauskohtaista.
Säätäminen on melkoinen urakka... koko touhu ikään kuin räätälöidään koneeseen...
Tuo 150 strömberi on suurempi kuin tarpeen, esimerkiksi 1300 kuutioisessa mini/metro turbossa on pienempi ja sillä saavutettu 93hv. Mutta voi toimia ihan hyvinkin... ei voi tietää..
Valitaan ensin semmoinen kaasari jossa ei ole ulkoilmaan hengitystä (sen voi myös tukkia), ja myös semmoinen malli jota voi säätää purkamatta koko kaasutinta(saabilla on myös semmoisia).
Sitten vain tiivistämään, valmis tiivistesarja on ideaali mutta myös itse voi tiivistää (omissa tekeleissä olen tiivistänyt itse). Oikeastaan ei tarvitse muuta kuin varmistaa että tiivisteet kestää ylipainetta. Strömbereissä on usein erilaisia muovisia kansia, joita voi vaihtaa metallisiin mikäli löytyy ja jos ei löydy niin vahvistaa niitä... (täysin tapauskohtaisia ratkaisuja)
Suosittelen myös dumppia, ilman sitä tuppaa kalvo repeämään (pienillä paineilla ei niin helposti). Dumppi tulee sijoitaa hieman normaalia kauemmaksi kaasarista, taaskin jotta kalvot eivät repeilisi niin helposti.
Iskun vaimentimen öljyä voi joutua vaihtamaan paksumpaan, tämäkin taas tapauskohtaista.
Säätäminen on melkoinen urakka... koko touhu ikään kuin räätälöidään koneeseen...
Tuo 150 strömberi on suurempi kuin tarpeen, esimerkiksi 1300 kuutioisessa mini/metro turbossa on pienempi ja sillä saavutettu 93hv. Mutta voi toimia ihan hyvinkin... ei voi tietää..
Voin toki olla väärässäkin...
Hittolainen! Voihan se kaasari olla vähän suuri, mut kun sain mielestäni nii sopuhintaan ja vielä kaksin kappalein ja pussillisen varaosia ja tilpethööriä kaupanpäälle, niin aattelin et jos semmosesta toimivan kombinaation sais.
Voishan tietty valmiin turbokaasarinkin hommata, mut ei taida niitäkään kovin etullisesti löytää. Tarjonta käytetyissä tuntus olevan surkeeta
Voishan tietty valmiin turbokaasarinkin hommata, mut ei taida niitäkään kovin etullisesti löytää. Tarjonta käytetyissä tuntus olevan surkeeta
tarkotus ois tehä vaan helpolla ja HALVALLA toimiva laite ja kaasarilla se on paljon simppelimpää, kun ruiskulla.
Nyt kun joku alan mies vielä kertois, et mikähän kaasari tohon ny olis järkevin pistää, kun valmiit myytävät kaasarit on niin isoja ja käytettynä ei semmosia jostain vanhoista pikkuturboautoista löydy.
Nyt kun joku alan mies vielä kertois, et mikähän kaasari tohon ny olis järkevin pistää, kun valmiit myytävät kaasarit on niin isoja ja käytettynä ei semmosia jostain vanhoista pikkuturboautoista löydy.
Itsellä olisi tarkoitus tehdä samaan tapaan kuin tässä topicissa http://fiatforum.fi/viewtopic.php?t=109 ... turbo+fire
tulossa 600sen takluukkuun 0.999 fire ja Garret T15
tulossa 600sen takluukkuun 0.999 fire ja Garret T15
Fiat 600 999Tic vm-73
-
- Viestit: 201
- Liittynyt: 24.01.2003 20:57
- Paikkakunta: Riihimäki
Kirjastossa luin semmosta lontooksi kirjoitettua isoa rallikirjaa, siinä oli juttua Saab ralli tiimin ihmeistä.
Virallisen ralli ohjelman mukana oli ainoastaan vapaasti hengittäviä v4:sia. Mutta Saab insinöörit antoivat yksityis tiimeille tehdas apuja ja paria tiimiä varten rakennettiin v4 turbo koneet, jotta Saab saa tietoa ahtimen toiminnasta ja käyttäytymisestä.
Koska olen sairaalloisen kiinostunut kaikenlaisista turbo kikottimista, otin siitä kuvan digikameralla muistoksi. Kuva on minulla koneella tallessa ja jos jotakuta oikeasti kiinnostaa, voin sen lähettää vaikka sähköpostina. Niin.. kuvan laatu ei ole huippua, mutta kyllä siitä selvän saa...
Kuvassa näkyy ysikuupan konehuone jossa on turbo rakennettuna koneen yläpuolelle.
Virallisen ralli ohjelman mukana oli ainoastaan vapaasti hengittäviä v4:sia. Mutta Saab insinöörit antoivat yksityis tiimeille tehdas apuja ja paria tiimiä varten rakennettiin v4 turbo koneet, jotta Saab saa tietoa ahtimen toiminnasta ja käyttäytymisestä.
Koska olen sairaalloisen kiinostunut kaikenlaisista turbo kikottimista, otin siitä kuvan digikameralla muistoksi. Kuva on minulla koneella tallessa ja jos jotakuta oikeasti kiinnostaa, voin sen lähettää vaikka sähköpostina. Niin.. kuvan laatu ei ole huippua, mutta kyllä siitä selvän saa...
Kuvassa näkyy ysikuupan konehuone jossa on turbo rakennettuna koneen yläpuolelle.
Voin toki olla väärässäkin...
No vanhana kuupistina kiinnostaa ilimammuuta! Eli jos ja kun viitsit niin akipelto@paju.oulu.fiNapalaikka kirjoitti: Koska olen sairaalloisen kiinostunut kaikenlaisista turbo kikottimista, otin siitä kuvan digikameralla muistoksi. Kuva on minulla koneella tallessa ja jos jotakuta oikeasti kiinnostaa, voin sen lähettää vaikka sähköpostina. Niin.. kuvan laatu ei ole huippua, mutta kyllä siitä selvän saa...
Kuvassa näkyy ysikuupan konehuone jossa on turbo rakennettuna koneen yläpuolelle.
Aki Peltola
Nuin minäki sen tekisin, ja veikkaanpa että veeperi pelaa paremmin tai ainaki helpommin.terppa82 kirjoitti:Sähän oot hyvän ahtimen valinnu! kovat vertailut käyntiin, kun saadaan kiesit valmiiks!
Toi oli jopa jo niin uskottava topicci, että taidan ensin koittaa vanhan vakioweberin paineensietokykyä ja sit vasta sovitella vaikka strömppää, jos weeperi poksahtaa!
Aki Peltola
-
- Viestit: 201
- Liittynyt: 24.01.2003 20:57
- Paikkakunta: Riihimäki
-
- Viestit: 201
- Liittynyt: 24.01.2003 20:57
- Paikkakunta: Riihimäki
Veikkaan minäkin että saat veeperin toimimaan helpommin
Itsellä on pyörinyt mielessä ruiskutus vehkeiden asennus, tossa kun olis yhet L-jetronicit ja yhet Nissanin turboruisku sytytys yhistelmät.
ahdinta olis piskusesta KKK:sta pienen mitsubishin turbon kautta Garretin t-2:seen ja siitä Garretin t-3-50 ropeliin...
Siitä sitten miettimään että millä mennään
Itsellä on pyörinyt mielessä ruiskutus vehkeiden asennus, tossa kun olis yhet L-jetronicit ja yhet Nissanin turboruisku sytytys yhistelmät.
ahdinta olis piskusesta KKK:sta pienen mitsubishin turbon kautta Garretin t-2:seen ja siitä Garretin t-3-50 ropeliin...
Siitä sitten miettimään että millä mennään
Voin toki olla väärässäkin...
Mutta kun täällä leikitään niin viisaita niin kertokaappa ihmeessä missä luokassa muka ahdetulla kajaakkikaksikolla olisi rallin maailmanmestaruussarjassa saanut ajaa?!?
Turbon imupuolellahan noita juuttuvakurkkuisia jossain 70-80 lukujen kamppeissa oli ja se ei ole mitenkään harvinasta.
Turbon imupuolellahan noita juuttuvakurkkuisia jossain 70-80 lukujen kamppeissa oli ja se ei ole mitenkään harvinasta.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -