Turbotusprojekti: Fiat 850

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
terppa82
Viestit: 55
Liittynyt: 03.07.2006 17:23
Paikkakunta: Hämeenlinna

Turbotusprojekti: Fiat 850

Viesti Kirjoittaja terppa82 »

onkos kukaan turbotellu 850:sen hiivatin konetta ja, jos on, niin minkälaisin tuloksin?
Itellä ois kesän aikana semmoset rojektit kiikarissa
Viimeksi muokannut terppa82, 07.07.2006 08:34. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
juha

Viesti Kirjoittaja juha »

Haulla löytyy kaikenlaista.
Kannattaa kokeilla myös 600:sen nimikkeillä hakua.

Kaikennäköistä on forumilla tarinoitu, mutta 850 verrokki mallia ei minun muistaakseni ole kukaan sata-varmana kertonut.
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19325
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Tekniikkapuolen FAQ kannattaa vilkaista myös noista turbojutuista. 903cc kone taitaa olla yleisin kohde mutta se on pyörimissuuntaa lukuunottamatta hyvin samankaltainen kuin 850:n kone.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
terppa82
Viestit: 55
Liittynyt: 03.07.2006 17:23
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja terppa82 »

No projekti etenee. Tänään meni kone hiluiks ja alkaa sen valmistelu turboa varten. Huomenna aamulla turboo hakeen. Puhaltimeks tulee garretin 15:nen. Mut ei muuta, kun osia peseen ja kantta kunnosteleen puhallusta varten.
Näin se homma etenee!
terppa82
Viestit: 55
Liittynyt: 03.07.2006 17:23
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja terppa82 »

Kaasarit on tilauksessa, katotaan saisko siinä juuttuvakurkkuisen stormbergin toimimaan?? :?
Seuraavks tarvis vähän kantta viritellä ja laitella tuplavenajouset orkkisten tilalle. Pakosarja turbollekkin pitäis kehitellä, niin pääsis hahmotteleen.
terppa82
Viestit: 55
Liittynyt: 03.07.2006 17:23
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja terppa82 »

Kaasarit on tilauksessa, katotaan saisko siinä juuttuvakurkkuisen strombergin toimimaan?? :?
Seuraavks tarvis vähän kantta viritellä ja laitella tuplavenajouset orkkisten tilalle. Pakosarja turbollekkin pitäis kehitellä, niin pääsis hahmotteleen.
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19325
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

En tiedä mitä juuttuvakurkkuinen tykkää ahtopaineesta. Ja ahtimen imupuolelle ei enää ole pariinkymmeneen vuoteen kannattanut kaasaria sovitella.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
terppa82
Viestit: 55
Liittynyt: 03.07.2006 17:23
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja terppa82 »

Samaista kaasaria viissin vanhoissa 99/90 saabeissa käytetty vakiona turbon kanssa ja joitain vauxhalleja turbotettu samalla kaasarilla hyvin tuloksin.
Saa nähä onko sitten ollu höpö höpö juttuja, kun saa paketin kasaan, mutta muistelisin, et toi saabin paketti on ihan vastaavalla kaasarilla ollut.
Enkä kyllä imupuolelle tosiaan ees ajatellu sitä laittaa. :shock:
terppa82
Viestit: 55
Liittynyt: 03.07.2006 17:23
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja terppa82 »

jaa.... :oops: eipä oo taidettu sitä sabassa käyttää, mut on käytetty ahtimen kanssa sellaisenaan ja ilmeisesti toimii ihan kohtalaisesti.
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19325
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Onhan se ihan mahdollista että tuo saadaan toimimaan paineistettuna. Kaikki ulkoilmaan olevat painekanavat pitää vaan laittaa painekoteloon. Pääasiallinen tarkoitukseni olikin vain varmistaa ettet tuota imupuolelle laita. :lol:
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Napalaikka
Viestit: 201
Liittynyt: 24.01.2003 20:57
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Napalaikka »

96 saabeilla on ajettu rallin maailmanmestaruus osakilpeiluita turbo v4 konfiguraatiolla, stromberillä paineistettuna.

Turbo minit ja metrot on paineistetuilla juuttuvakurkkuisilla ja olen nähnyt/tehnyt itsekkin moisia rakennelmia...

Kokemuksesta voin kertoa että semmoinen kaasari toimii kyllä turbon kanssa, mutta muutoksia joutuu tekeen paljon ja toimivuus ei ole kauheen hyvä... tai oikeastaan toimivuus huononee mitä enemmän kaasuttimia on. (neljä saabin strömberiä 1.6 tojotan koneessa ei ollut kovin toimiva ratkaisu)
Voin toki olla väärässäkin...
Napalaikka
Viestit: 201
Liittynyt: 24.01.2003 20:57
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Napalaikka »

Mutta kertokaas mulle viisaammat, kuinka hyvä mahtais olla fiat 850 kampiakseli turbokäytössä, kun siihen on hitsattu lisää kamaa ja kasvatettu iskunpituutta melko paljon? olen ostamassa tommosta 850 konetta jossa on kuutioita myyjän puheiden mukaan 1100... ja tehty paljon muutakin, jokkis koneeksi rakennettu joskus vuosia vuosia sitten.. mutta ei koskaan ajettu.

Ajattelin että jos tosta sais piristystä kusiais projektiin..
Voin toki olla väärässäkin...
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8812
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Historiccia kun takavuosina tuollaisella koneella yksi tiimi ajoi niin koneita vaihdettiin mun mielestä aika taajan kun kampura just ei kestänyt. Kuutioitahan siinä ei ollut kuin se vajaa tonni. Kyllä mä jättäisin tuollaisen kokeilematta.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19325
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Kampuran hitsaaminen ei oikein koskaan ole hyvä idea. Materiaali ei enää ole silloin tasalaatuista ja halkeamia syntyy helposti. Mielummin satsaa kannen virittämiseen tuon vaivan, siitä on tehojen kannalta enemmän hyötyä.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
terppa82
Viestit: 55
Liittynyt: 03.07.2006 17:23
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja terppa82 »

Tosta strömpästä viä. Eli tarkoitus ois koittaa yhellä cd 150:sellä, kun oletan, et siinä riittää sopantuottokyky tuollaiselle pikkuiselle moottorille.
Osaisitko Napalaikka kertoo, että kuinka olet nuo strömpän kaasarit paineistanut? Löysitkö valmiin tiivistyssarjan vai tiivistitkö virittelemällä itse?
Homma rupee oleen siinä mallissa, et kone pitäs peruskunnostaa(on jo palasina) ja kannet siistiä ja rakennella kaasarille imutorvi (Tai ei siä loppupeleissä kauheesti imua pitäs olla) ja turbolle putkistoo.
Vastaa Viestiin