Fiat 127 SS projekti (myyty)
Fiat 127 SS projekti (myyty)
Koitan sovitella tuohon seiskaprojektiini Samaran lootaa ja ongelmaksi näyttäisi muodostuvan Samaran vetoakseleiden järeät ulommat nivelet, jotka eivät mahdu tuonne napoihin. Navat ovat seiskan tai kasin, jarruissa oli kasin varaosanumero.
Regata 100s:n, turbo Unon, Ritmo 75:n vm.79-83 ja Ritmo 105 TC:n vetoakseleiden pitäisi olla sisäpäästä vastaavat kuin Samarassa, joten ajattelin seuraavaksi kokeilla niiden vetareita. Ulkopään saa sovitettua, kun vaihtaa napaan vastaavasta autosta poorit (hyvällä tuurilla käy Samarasta).
Jos jollakin on noiden vetareita irrallaan, niin olisin kiitollinen tiedosta, kuinka suuri tuon ulomman vetonivelen "möykky" on? Samarassa se on 110 mm ja noissa auton mukana tulleissa 84 mm, mitä suurempi tuonne ei oikein mahdu
Jos ovat selvästi isommat kuin tuon n. 85 mm, niin pitää alkaa katsella noita mainittujen mallien napoja kokonaisuudessaan eteen. Turbo Unostahan ainakin kuulostaisi menevän heittämällä
Edit: 28.6.2006 Otsikko nimetty uusiksi, oli: "Vetoakseleiden sovitusta"
Regata 100s:n, turbo Unon, Ritmo 75:n vm.79-83 ja Ritmo 105 TC:n vetoakseleiden pitäisi olla sisäpäästä vastaavat kuin Samarassa, joten ajattelin seuraavaksi kokeilla niiden vetareita. Ulkopään saa sovitettua, kun vaihtaa napaan vastaavasta autosta poorit (hyvällä tuurilla käy Samarasta).
Jos jollakin on noiden vetareita irrallaan, niin olisin kiitollinen tiedosta, kuinka suuri tuon ulomman vetonivelen "möykky" on? Samarassa se on 110 mm ja noissa auton mukana tulleissa 84 mm, mitä suurempi tuonne ei oikein mahdu
Jos ovat selvästi isommat kuin tuon n. 85 mm, niin pitää alkaa katsella noita mainittujen mallien napoja kokonaisuudessaan eteen. Turbo Unostahan ainakin kuulostaisi menevän heittämällä
Edit: 28.6.2006 Otsikko nimetty uusiksi, oli: "Vetoakseleiden sovitusta"
Viimeksi muokannut 911, 01.08.2007 17:39. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
mittasin tuossa noista varavetareista: pelkkä turbon nivel ulkohalkaisia n: 85mm, kumin kanssa n:90mm
löbron nivelkirjan mukaan sama nivel olisi vanhassa(mk1vm78-82) 1500:ssa ritmoissakin,ja 1600tc ritmoissakin vuosina 81-88.. ja 100s regata 83-90vm..
olkaakseleissa/navoissa muuten on eroja, ainakin ritmon ja unon välillä.. molempia mulla on jos jotain mittoja tartet..
vissiinkin tc:llä tulee liikkumaan tuo sun autos ..
löbron nivelkirjan mukaan sama nivel olisi vanhassa(mk1vm78-82) 1500:ssa ritmoissakin,ja 1600tc ritmoissakin vuosina 81-88.. ja 100s regata 83-90vm..
olkaakseleissa/navoissa muuten on eroja, ainakin ritmon ja unon välillä.. molempia mulla on jos jotain mittoja tartet..
vissiinkin tc:llä tulee liikkumaan tuo sun autos ..
http://photobucket.com/albums/d179/sprintti123/
Suojakumenhan voisi tosiaan vaihtaa Samaran nivelen ulkohalkaisia on ilman kumea 82 mm ja tuo seiskan oma 80 mm. Ulosjouston rajoittaminenkin auttaisi hieman, sillä pelkästään asfaltilla ajaessa ei mahda kovin isoja ulosjoustoja tarvita.
Montako pooria turbo Unon ulkonivelessä on ja mikä sen halkaisia poorien päältä on? Samarassa 22 kpl ja 24 mm.
Millaisia tai missä kohtaa noita eroja Ritmon ja Unon olka-akseleissa on? Osaisiko joku kertoa suoraan erot seiskan olka-akseliin, eli vaatiiko mitä muutoksia muuten jos vaihtaa?
Tuossa olisi jo muutama tarjous etunavoista/olka-akseleista ja vetareista, eli jos ei kokonaista TC Fiattia tule ostettua, niin yksi vaihtoehto moottoriksi olisi myös Lada 110:n 1.6 16V. Toyota 4AGE 20V olisi tietenkin vakiona jo aika tehokas.. ehkä sitten joskus, jos laitos pysyy kasassa ensin hillitymmällä tekniikalla 8)
Etulevyt ovat vain aika onnettomat, joten pitänee katsella myös tehokkaampia etujarruja. Takana pitäisi olla vastaavat 127:n 227mm levyt, ei ole tullut vielä kurkattua.
Montako pooria turbo Unon ulkonivelessä on ja mikä sen halkaisia poorien päältä on? Samarassa 22 kpl ja 24 mm.
Millaisia tai missä kohtaa noita eroja Ritmon ja Unon olka-akseleissa on? Osaisiko joku kertoa suoraan erot seiskan olka-akseliin, eli vaatiiko mitä muutoksia muuten jos vaihtaa?
Tuossa olisi jo muutama tarjous etunavoista/olka-akseleista ja vetareista, eli jos ei kokonaista TC Fiattia tule ostettua, niin yksi vaihtoehto moottoriksi olisi myös Lada 110:n 1.6 16V. Toyota 4AGE 20V olisi tietenkin vakiona jo aika tehokas.. ehkä sitten joskus, jos laitos pysyy kasassa ensin hillitymmällä tekniikalla 8)
Etulevyt ovat vain aika onnettomat, joten pitänee katsella myös tehokkaampia etujarruja. Takana pitäisi olla vastaavat 127:n 227mm levyt, ei ole tullut vielä kurkattua.
Terve,
Laita autoosi Ibizan napa+napakannatin, navassa on samaran ulompaan vetoniveleen sopiva uritus; napakannatin on vastaava kuin seiskassa (kääntövarsi mitoiltaan+pallonivelten kartiot, jarrusatuloiden kiinnitys, iskarin kiinnitys jne...). Bonuksena tulee järeämmät laakerit...Noissa vanhemmissa Seateissa on myös sellaisia versioita, joissa alapallo iritipultattava, joka on hankalampi sovittaa seiskaan.
Toinevaihtoehto on tehdä putkivetarit molemmille puolille ja käyttää ulompana nivelenä seiskan omaa. Kilpurissani on ko. tavalla tehty akseli (jossa pituus haettu niin, ettei sisänivelet pääse korkkaamaamaan) ja hyvin on kestänyt. Aihiona käytin 128 putkivetaria ja kiitos ammattitaitosen sorvarin saatiin akselin heitto noin kymmenesosaan siitä, mitä Fiatin Ricambi orginelleissä...
Voi kyllä olla muutenkin edessä vetareiden "typistäminen"; Samara on kuitenkin hieman leveämpi peli kuin seiska...
Laita autoosi Ibizan napa+napakannatin, navassa on samaran ulompaan vetoniveleen sopiva uritus; napakannatin on vastaava kuin seiskassa (kääntövarsi mitoiltaan+pallonivelten kartiot, jarrusatuloiden kiinnitys, iskarin kiinnitys jne...). Bonuksena tulee järeämmät laakerit...Noissa vanhemmissa Seateissa on myös sellaisia versioita, joissa alapallo iritipultattava, joka on hankalampi sovittaa seiskaan.
Toinevaihtoehto on tehdä putkivetarit molemmille puolille ja käyttää ulompana nivelenä seiskan omaa. Kilpurissani on ko. tavalla tehty akseli (jossa pituus haettu niin, ettei sisänivelet pääse korkkaamaamaan) ja hyvin on kestänyt. Aihiona käytin 128 putkivetaria ja kiitos ammattitaitosen sorvarin saatiin akselin heitto noin kymmenesosaan siitä, mitä Fiatin Ricambi orginelleissä...
Voi kyllä olla muutenkin edessä vetareiden "typistäminen"; Samara on kuitenkin hieman leveämpi peli kuin seiska...
Ei niin nopea, mutta pääasia, että puhutaan...
Juu, Samaran lyhemmästä akselista pitäisi kymmenisen senttiä ottaa pois (pidempi jäisi kokonaiseksi) ja Samaran navasta saisi sorvattua sen verran, että uppoaisi tuohon seiskan laakereihin. Tiedä sitten olisiko tosiaan parempi laittaa laakerointikin (= koko olka-akseli) jostain isommasta.
Laatikko on 5-vaihteinen, joten se menee noin hieman vasemman runkopalkin alle, mutta siihen on onneksi tehty valmiiksi tilaa. 4-vaihteisia ei tahdo löytyä ja toisaalta tuossa on sitten paikkoja noille välityksille
Onko Ritmon/Regatan ja seiskan olka-akseleissa itseasiassa muuta eroa kuin Ritmon isommat laakerit ja isompi napa? Viikonloppuna pitää kokeilla tuota pienempää suojakumea Samaran ulompaan niveleen.
Laatikko on 5-vaihteinen, joten se menee noin hieman vasemman runkopalkin alle, mutta siihen on onneksi tehty valmiiksi tilaa. 4-vaihteisia ei tahdo löytyä ja toisaalta tuossa on sitten paikkoja noille välityksille
Onko Ritmon/Regatan ja seiskan olka-akseleissa itseasiassa muuta eroa kuin Ritmon isommat laakerit ja isompi napa? Viikonloppuna pitää kokeilla tuota pienempää suojakumea Samaran ulompaan niveleen.
tuon turbon spoorimäärän saat tarkistettua vaikka löbron nivelkirjasta, mulla sit olis sellaisia turbon niveliä millä sitä vois testata.. paikoilleen en niitä uskalla laittaa kun ovat vanhoja..911 kirjoitti:Montako pooria turbo Unon ulkonivelessä on ja mikä sen halkaisia poorien päältä on? Samarassa 22 kpl ja 24 mm.
Tuossa olisi jo muutama tarjous etunavoista/olka-akseleista ja vetareista, eli jos ei kokonaista TC Fiattia tule ostettua, niin yksi vaihtoehto moottoriksi olisi myös Lada 110:n 1.6 16V. Toyota 4AGE 20V olisi tietenkin vakiona jo aika tehokas.. ehkä sitten joskus, jos laitos pysyy kasassa ensin hillitymmällä tekniikalla 8)
Etulevyt ovat vain aika onnettomat, joten pitänee katsella myös tehokkaampia etujarruja. Takana pitäisi olla vastaavat 127:n 227mm levyt, ei ole tullut vielä kurkattua.
niin, olis mulla cromankin vetarit, navat.. tolpat yms jos sellaisia tartet..
unohda se tojon kone, siinä ei ole haastetta ja niitä on kohta jokavehkeen pellinalla..
se seiskan vanha etulevy on sama mitä turbo unon taka, mutta laita takasatulaksi joku muu kuin se orkkis etu bendix, tulee yli tehokkaat.. tosta on kokemusta..
etujarruista sen verran, jos käytät 13" vannetta.. sinne ei isompaa mahdu kuin nuo turbon etuset.. ne kyllä tuntuuu ainakin mulla piisaavan.. vielä..
http://photobucket.com/albums/d179/sprintti123/
Huomenta,
Itse en lähtisi sorvaamaan navasta; menee äkkiä sen verran ohueksi, ettei kestä. Muutenkin kannattaa käyttää mahdollisimman paljon valmiita kokonaisuuksia; kuitenkin kilvanajolaitteet tapaavat osua johonkin ja yleensä niin, että hieromalla tehdyt osat pamahtavat...
Eteen saa näppärästi myös SXI Ibizan jarrut. Alle mahtuvat 13 " (esim. Turbo Unon vanne), kunhan tekee min. 20 mm levikepalan navan päälle. (esim. F-ryhmässä sallitaan 25,4 mm levikettä/puoli). Ja levittäminen tekee vain hyvää seiskalle, kun ei se vakiona tapaa olla kovin leveä...
Itse en lähtisi sorvaamaan navasta; menee äkkiä sen verran ohueksi, ettei kestä. Muutenkin kannattaa käyttää mahdollisimman paljon valmiita kokonaisuuksia; kuitenkin kilvanajolaitteet tapaavat osua johonkin ja yleensä niin, että hieromalla tehdyt osat pamahtavat...
Eteen saa näppärästi myös SXI Ibizan jarrut. Alle mahtuvat 13 " (esim. Turbo Unon vanne), kunhan tekee min. 20 mm levikepalan navan päälle. (esim. F-ryhmässä sallitaan 25,4 mm levikettä/puoli). Ja levittäminen tekee vain hyvää seiskalle, kun ei se vakiona tapaa olla kovin leveä...
Ei niin nopea, mutta pääasia, että puhutaan...
Noissa isoreikäisissä navoissa on itseasiassa jonkinasteisena tyyppivikana että ne joustavat ja laakeri menee napaan nähden väljäksi. Ei siksi ehkä kannata sorvailla enää lisää. 100S Ritmon/Regatan olkakappaleen käyttää tuohon pyörän napoineen ja vetonivelineen, niin eihän tuossa enää mitään ongelmaa ole? Helpoiten nuo löytänee 100S Regatasta...
Purkasin kerran -82 75CL Ritmon, siinä oli jo tripoidivetarit ja pienet akselit... johonkin tuohon aikaan tuo laatikkomalli vaihtui.
Tuo Sienipitsan mokkulan käyttö oli uutta tietoa, ja mielenkiintoinen juttu...
> Onko Ritmon/Regatan ja seiskan olka-akseleissa itseasiassa muuta eroa > kuin Ritmon isommat laakerit ja isompi napa?
En muista oliko laakereissakaan eroa. Ainakin jonkun kataloogin mukaan olisivat samoja, eli pyörännapa olisi pooreja lukuunottamatta sama. Tätä tosin en allekirjoita.
Jarruiksi itsellä tulee eteen Bravo 1.8:n 257mm jäähdytetyt, nuo tosin sitten vaatii vastaavien automallien 14" vanteet. Ottaa muuten satula kiinni. Tbo Unon tai Sienipitsan jarrut olisi perinteisempi toimiva ratkaisu.
Koneeksi mä ehdottaisin Marean 1.6 16-naulaista. Jos säännöt sallii niin miksei 1.8:kin...
Purkasin kerran -82 75CL Ritmon, siinä oli jo tripoidivetarit ja pienet akselit... johonkin tuohon aikaan tuo laatikkomalli vaihtui.
Tuo Sienipitsan mokkulan käyttö oli uutta tietoa, ja mielenkiintoinen juttu...
> Onko Ritmon/Regatan ja seiskan olka-akseleissa itseasiassa muuta eroa > kuin Ritmon isommat laakerit ja isompi napa?
En muista oliko laakereissakaan eroa. Ainakin jonkun kataloogin mukaan olisivat samoja, eli pyörännapa olisi pooreja lukuunottamatta sama. Tätä tosin en allekirjoita.
Jarruiksi itsellä tulee eteen Bravo 1.8:n 257mm jäähdytetyt, nuo tosin sitten vaatii vastaavien automallien 14" vanteet. Ottaa muuten satula kiinni. Tbo Unon tai Sienipitsan jarrut olisi perinteisempi toimiva ratkaisu.
Koneeksi mä ehdottaisin Marean 1.6 16-naulaista. Jos säännöt sallii niin miksei 1.8:kin...
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
joo, sit turbon jarrujen kanssa ei sovi ainakaan seatin 13"alut, niissä kun ottaa keskiö kiinni turbon palarunkoon toi palarunko kun tulee ulommas mitä levy..vvieri kirjoitti: Jarruiksi itsellä tulee eteen Bravo 1.8:n 257mm jäähdytetyt, nuo tosin sitten vaatii vastaavien automallien 14" vanteet. Ottaa muuten satula kiinni. Tbo Unon tai Sienipitsan jarrut olisi perinteisempi toimiva ratkaisu.
Koneeksi mä ehdottaisin Marean 1.6 16-naulaista. Jos säännöt sallii niin miksei 1.8:kin...
koneeksi jos laitat fiatin 16vent, niin tietty marean 1.8.. eikös se oo tc pohjainen,kävis samaran lootaan suoraan?? mutta luokka menis kyllä hankalaksi..
http://photobucket.com/albums/d179/sprintti123/
Ritmon olka-akselit hiluineen ovat tulossa, joten niiden kanssa jatketaan askartelua.. taikka pökätään paikalle ilman isompia askarteluja
Fiatin TC:n pitäisi istua Samaran lootaan, joten katsotaan jos tässä löytyy oikean merkkinen kone keulalle 8)
Tuo 1.8 olis vähän sama kuin 1.2, eli annetaan turhaa tasoitusta.
Junioripuolella SS-kaluston jako on seuraava (sprintissä):
2-veto enintään 1300 cc
2-veto enintään 1600 cc
2-veto yli 1600 cc
4–veto tilavuus vapaa
Naisten luokassa tilavuus on vapaa ja pääosa kalustosta on 2-litraista, joten tuo enintään 1600 olisi sopiva kompromissi. Nälkähän voi sitten kasvaa syödessä, jos vain palikat alkavat kestämään
Fiatin TC:n pitäisi istua Samaran lootaan, joten katsotaan jos tässä löytyy oikean merkkinen kone keulalle 8)
Tuo 1.8 olis vähän sama kuin 1.2, eli annetaan turhaa tasoitusta.
Junioripuolella SS-kaluston jako on seuraava (sprintissä):
2-veto enintään 1300 cc
2-veto enintään 1600 cc
2-veto yli 1600 cc
4–veto tilavuus vapaa
Naisten luokassa tilavuus on vapaa ja pääosa kalustosta on 2-litraista, joten tuo enintään 1600 olisi sopiva kompromissi. Nälkähän voi sitten kasvaa syödessä, jos vain palikat alkavat kestämään
Eli yksinkertaisinta on ottaa koko napahässäkkä olkakappaleineen ja nivelineen siitä 100S:stä niin ei tarvi ihmetellä laakerikokojen kanssa.
Hmm.. jos säännöt on nuo niin sitten tuo 1.6 16v olisi luonteva valinta. Tosin se ei pulttijaoltaan ole sama kuin TC.
Todella pippurisen padan saisi sitten laittamalla 1.6TC:n alakerran varustettuna 2-litraisen 16v:n (Tipo, Thema, Grale, etc.) kannella. Tuo olisi hyvin kilpailukykyinen sen Tojon koneen kanssakin.
Hmm.. jos säännöt on nuo niin sitten tuo 1.6 16v olisi luonteva valinta. Tosin se ei pulttijaoltaan ole sama kuin TC.
Todella pippurisen padan saisi sitten laittamalla 1.6TC:n alakerran varustettuna 2-litraisen 16v:n (Tipo, Thema, Grale, etc.) kannella. Tuo olisi hyvin kilpailukykyinen sen Tojon koneen kanssakin.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
toi paino hommakin kannattaa ottaa huomioon konetta valitessa: .. jos laitat ss autoon moniventtiilisen 1600:n niin minimipaino ralli sprinteissä on muistaakseni 850kg.. 2venttiilisellä 1600:n minimi on 780kg.. tuossa siis jo 70 kg on painoeroa.. tuon varmaan tiesitkin..vvieri kirjoitti: Hmm.. jos säännöt on nuo niin sitten tuo 1.6 16v olisi luonteva valinta. Tosin se ei pulttijaoltaan ole sama kuin TC.
Todella pippurisen padan saisi sitten laittamalla 1.6TC:n alakerran varustettuna 2-litraisen 16v:n (Tipo, Thema, Grale, etc.) kannella. Tuo olisi hyvin kilpailukykyinen sen Tojon koneen kanssakin.
itellä kun toi kone on 1498 niin minimi on 756kg.. 8) luokka kuitenkin kaikilla se enintään 1600cc..
olis muuten tiedossa tehdas uusi 100s regatan puolimoottori.. pirun kallis vaan on..
http://photobucket.com/albums/d179/sprintti123/