Fiat 127 SS projekti (myyty)

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
911
Viestit: 46
Liittynyt: 26.10.2004 00:17

Viesti Kirjoittaja 911 »

Tuohon on joku aikanaan (kortti ´99) tehnyt sen verran tukevan turvakehikon, että sekin tuo autoon varmasti painoa. Molemmat ovet on myös kevennetty ja koska se ei ole ss-sääntöjen mukainen, niin nekin pitää vaihtaa alkuperäisiin, eli painavampiin. Tankkina oli joku julmetun kokoinen pönttö, joten sen vaihdan kuitenkin kevyempään alkuperäiseen, kun kerran Saario (AKK) oli sitä mieltä, että oma tankki kelpaa aina (vaahdolla).

Eli luultavasti jätän itse moottorin hankinnan sitten viimeiseksi, jotta voin sitä ennen punnita auton painon ja sen mukaan vähän laskeskella optimikonetta.. painoa kun on helpompi lisätä, kun poistaa (riippuu toki lajista).
911
Viestit: 46
Liittynyt: 26.10.2004 00:17

Viesti Kirjoittaja 911 »

Näyttää myös ulkonivelen poori olevan sama Samarassa ja noissa Ritmo 75 yms. malleissa. Eli Ritmon olka-akseleilla ei tarvi sorvailla mitään ja pääsee taas eteenpäin ihan standardi osilla.

Samaran lyhempi vetari on kasaan painettuna 455 mm ja tätä pitäisi nyt lyhennellä.. sattuisko Ritmo 75:ssa tai noissa vastaavissa olemaan valmiiksi lyhempi?
Kuva

Onko muuten Ritmoissa ja vastaavissa se pidempi akseli aina välinivelletty?

Samaran pidempiä akseleita ei nyt ole ylimääräisiä, joten pitäisi käyttää tuosta Opelista :wink: irti, jotta pääsee seuraavaksi sovittamaan vaihdelaatikon kiinnikkeitä. Viikonloppuna pitäis kyllä ehtiä pari seiskaakin hakemaan pikkasen kauempaa ja sprinttikisaankin pääsis taas ilmaiseksi katsomaan (= ratapisteelle töihin), joten projekti saattaa hetken seistäkin.
Avatar
matti.v
Viestit: 1033
Liittynyt: 29.08.2004 20:09
Paikkakunta: otanmäki / kajaani

Viesti Kirjoittaja matti.v »

911 kirjoitti:Näyttää myös ulkonivelen poori olevan sama Samarassa ja noissa Ritmo 75 yms. malleissa. Eli Ritmon olka-akseleilla ei tarvi sorvailla mitään ja pääsee taas eteenpäin ihan standardi osilla.

Samaran lyhempi vetari on kasaan painettuna 455 mm ja tätä pitäisi nyt lyhennellä.. sattuisko Ritmo 75:ssa tai noissa vastaavissa olemaan valmiiksi lyhempi?
Kuva

Onko muuten Ritmoissa ja vastaavissa se pidempi akseli aina välinivelletty?.
tuolla olis jotain mittoja ja juttuja noista akseleista: http://fiatforum.fi/viewtopic.php?t=786 ... rin+tumpit

http://fiatforum.fi/viewtopic.php?t=678 ... lin+tumpit

ainakin ritmoissa ja unoissa on välinivel ja laakeri siinä pitkässä vetarissa..
korjaus edelliseen.. tripoidi nivelillä olevissa vaihteistoissa tuota tukilaakeria ei ole..

olisko noista vetareiden mitoista jo aika tehdä joku taulukko tonne FAQ:n puolelle.. :roll: ois paremmin nähtävillä..
Viimeksi muokannut matti.v, 03.07.2006 23:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
http://photobucket.com/albums/d179/sprintti123/
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8806
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

matti.v kirjoitti: ainakin ritmoissa ja unoissa on välinivel ja laakeri siinä pitkässä vetarissa..
Höpön-höpö - Unossa tuo on vain turboissa ja Ritmossa TC-malleissa ja jossain vanhoissa 75:ssa.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
matti.v
Viestit: 1033
Liittynyt: 29.08.2004 20:09
Paikkakunta: otanmäki / kajaani

Viesti Kirjoittaja matti.v »

-HH- kirjoitti:
matti.v kirjoitti: ainakin ritmoissa ja unoissa on välinivel ja laakeri siinä pitkässä vetarissa..
Höpön-höpö - Unossa tuo on vain turboissa ja Ritmossa TC-malleissa ja jossain vanhoissa 75:ssa.
niin..miten ton haluaa tulkita.. tripoidilaatikot on tietysti oma lukunsa.. käsitykseni mukaan tässä kuitenkin jutusteltiin just näistä oikeilla nivelillä olevista laatikoista.. :roll:
http://photobucket.com/albums/d179/sprintti123/
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8806
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Joo anteeksi aasimaisuuteni mutta tuo lisäkommetti ei tripolinivelistä vaan helpottaisi luettavuutta ja ei jäisi kenellekkään asiasta väärää kuvaa :roll:. Se tukilaakeri on aina noissa Fiatin askeissa kun ei ole tripoliniveliä.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
matti.v
Viestit: 1033
Liittynyt: 29.08.2004 20:09
Paikkakunta: otanmäki / kajaani

Viesti Kirjoittaja matti.v »

-HH- kirjoitti:Joo anteeksi aasimaisuuteni mutta tuo lisäkommetti ei tripolinivelistä vaan helpottaisi luettavuutta ja ei jäisi kenellekkään asiasta väärää kuvaa :roll:. Se tukilaakeri on aina noissa Fiatin askeissa kun ei ole tripoliniveliä.
jep. mun moka.. :oops: kävin korjaa tota juttua.. ei herneitä :wink:
Viimeksi muokannut matti.v, 03.07.2006 23:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
http://photobucket.com/albums/d179/sprintti123/
911
Viestit: 46
Liittynyt: 26.10.2004 00:17

Viesti Kirjoittaja 911 »

Olisi tietenkin minunkin pitänyt kysymys muotoilla oikein..
"Onko muuten Ritmoissa ja vastaavissa se pidempi akseli aina välinivelletty? "
\/
"Onko muuten 75 Mk1 Ritmoissa ja vastaavissa se pidempi akseli aina välinivelletty?"

Edittiä vielä:
Tuosta "matti.v" linkittämästä keskustelusta http://fiatforum.fi/viewtopic.php?t=786 ... rin+tumpit ei löytynyt enää kuvia, joten mikähän mitta niissä on.. ilman niveltä? :roll:
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Kävin korjaamassa nuo kuolleet linkit noihin vetarin mittoihin. Käys nyt katsomassa.

Ja painottaisin vielä että niistä ykköskoppaisista 75 Ritmoistakin vain vanhimmissa on nuo halutunlaiset vetoakselit.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
kappa12
GFF
Viestit: 1493
Liittynyt: 14.01.2004 23:01
Paikkakunta: Yistaro

Viesti Kirjoittaja kappa12 »

Hienoa että joku vaivautuu pitämään tuollaista projektipäiväkirjaa... ja varsinkin seiska-projektista... ainahan sitä on mukava lueskella kisa-seiskoista juttua...
Mikko Koivusalo

Fiat 127&Panda jne. :mrgreen:
911
Viestit: 46
Liittynyt: 26.10.2004 00:17

Viesti Kirjoittaja 911 »

Päivitetäänpä hieman projektia. Eli autoon istutettiin viikonloppuna Opelin 1,6 ohc. Opelin ulkonivelten poori passaa noihin Ritmon napoihin ja ulkomitatkin ovat samaa kokoluokkaa Fiatin kanssa, joten ei tule samaa tilanahtautta kuin Samaran ulkonivelten kanssa. Vaihdekepin vivuston sai askarreltua varaosaseiskan rattiakselin nivelillä.

Jos joku kysyy miksi Opelissa on Samaran kone, niin voipi sanoa syyksi, että kun tuo Opelin kone on Fiatissa ;)
Avatar
kappa12
GFF
Viestit: 1493
Liittynyt: 14.01.2004 23:01
Paikkakunta: Yistaro

Viesti Kirjoittaja kappa12 »

Mielenkiintoinen toteutus... itse olen suunnitellut Ooppelin 1.8 OHC koentta tuonne valkoisen seiskan nokkaan... pitääpä etsiä jostain ritmon tolpat sinne... sopiiko muuten ritmon napa heittämällä seiskan tolppaan...?
Mikko Koivusalo

Fiat 127&Panda jne. :mrgreen:
911
Viestit: 46
Liittynyt: 26.10.2004 00:17

Viesti Kirjoittaja 911 »

kappa12 kirjoitti:sopiiko muuten ritmon napa heittämällä seiskan tolppaan...?
En ole vaihtanut vielä tuota olka-akselia, mutta näytti samalta. Eli pelkän navan vaihto ei onnistu kuin sorvaamalla, mutta tarkoittanet koko olka-akselia.. itsekin kun puhun usein navasta, kun tarkoitan olka-akselia ja napaa :)

Edit: Tuon Opelin "pikkulohkon" (16SV) ja F13-4 laatikon kanssa ei siiva-pyörä mahtunut, joten sille pitää tehdä hieman tilaa.
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8806
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Jep sopii tosiaan heittämällä tuo Ritmon olka-akseli seiskan tolppaan.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
matti.v
Viestit: 1033
Liittynyt: 29.08.2004 20:09
Paikkakunta: otanmäki / kajaani

Viesti Kirjoittaja matti.v »

911 kirjoitti: autoon istutettiin viikonloppuna Opelin 1,6 ohc. Opelin ulkonivelten poori passaa noihin Ritmon napoihin ;)
niin mä huomasin tuon jo rallinetistä lukea.. taisit sinne päivittää jo aikaisemmin tuon tiedon.. :wink:

ai opelin nivelissä sama spoori.. eikös sit turbounossakin pitäisi olla?? :?
tota täytyy pähkäillä tarkemmin.. noita opelin f20 suorakytkyjä kun ake gears täällä kajaanissakin tekee..

mites 911.. tuletko häppärille sm sprinttiä kattoo viikonloppuna?? ite ajan tuolla numerolla77.. :D
http://photobucket.com/albums/d179/sprintti123/
Vastaa Viestiin