Kesäauto rojekti: Fiat 850

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
Lari
Viestit: 44
Liittynyt: 19.03.2006 13:24
Paikkakunta: Vantaa

Kesäauto rojekti: Fiat 850

Viesti Kirjoittaja Lari »

Junnuna Serkun kasiaisen kyydissä olleena oli jäänyt joku kipinä alitajuntaan jonka laukaisi reilu kuukausi sitten nähty 850 viiatti. Pitihän se kotona ottaa puheeksi ja kun vaimoke innostu mukana niin eihän sitä muuta voinut tehdä kuin ruveta seuraamaan nettiauton sivuja. 3vko aktiivisen odottelun tuloksena sinne ilmesty "helmi" joka piti viime perjantaina käydä hakemassa.

Nyt kun on fiiu pihalla ja selvitty liki 500km ensi taipaleelta kauheissa loska keleistä hengissä niin on aika ilmottautua mukaan porukkaan:)

Viiattini on siis 850 vm.74.

Nyt olisi sitten tarkoitus aloitaa sen pienimuotoinen kunnostus ja sen jälkeen paneutua tekniikka puolelle. Ideana on tehdä mahdolliset muutostyöt siten että on tarvittaessa helppoa muuttaa auto takaisin orkkikseksi.

Tässä on vähän kuvia haku reissusta: http://kuvablogi.com/blog/1352/1/

Oho tulipas paljon tekstiä, no fanaattisimmat viiatti fanit varmasti ovat lukeneet tänne asti ;)
Viimeksi muokannut Lari, 04.04.2006 23:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Ei voi tietää kun on amatööri"
Avatar
Nipa
GFF
Viestit: 3375
Liittynyt: 28.04.2003 23:05
Paikkakunta: Askola

Re: Kesäauto rojekti: Fiat 850

Viesti Kirjoittaja Nipa »

Lari kirjoitti: Ideana on tehdä mahdolliset muutostyöt siten että on tarvittaessa helppoa muuttaa auto takaisin orkkikseksi.
Auto on todella hieno :D .Älä tee autoon muutoksia, vaan vie se museoleimalle :roll:
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Avatar
Midi^
GFF
Viestit: 1744
Liittynyt: 17.07.2003 14:30
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja Midi^ »

Onnittelut! On kyllä helmen näkönen, pidä alkuperäsenä vaan :wink:

Mukava lukea tommosia juttuja auton hausta.
Tipo STW 1.6 Multijet, Tipo 1.4 i.e, Prisma 1.6 i.e, Stilo 1.6 MW, Stilo 1.4 MW.
fiatman2
GFF
Viestit: 2084
Liittynyt: 22.08.2004 19:40
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja fiatman2 »

:lol: ehdottomasti originaalina ja museoleimaa hakemaan, on siten himpan edullisemmat käyttökustannukset 8)
Jari Salmensuo
Lari
Viestit: 44
Liittynyt: 19.03.2006 13:24
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Lari »

fiatman2 kirjoitti::lol: ehdottomasti originaalina ja museoleimaa hakemaan, on siten himpan edullisemmat käyttökustannukset 8)
No siis tarkoitin muutoksilla että lähinnä tehoa lisää, ajettavuutta ja mukavuutta. korin näkyvien osien pysyessä orkkis asussa.

museoleima leikkiin en lähde kun tulee ajopäiviä varmasti enemmän kuin 30.

Ja nämä sivut on kyllä loistavat, löytyy kyllä melkein kaikkeen vastaus mitä on tullut ihmeteltyä tai suunniteltua viiatista.
"Ei voi tietää kun on amatööri"
fiatman2
GFF
Viestit: 2084
Liittynyt: 22.08.2004 19:40
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja fiatman2 »

sitten ei muuta kuin torino partsin sivuille katselemaan viritys osia. ittselläni on kantta höylätty ja kaksikurkkuista kaasaria ja peltisarja kiinni 843cc moottorissa kiinni.ääntä lähtee mutta siitä tehonlisäyksestä en osaa sanoa.
Jari Salmensuo
Avatar
Luigi
Viestit: 9538
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Just samanvärinen oli ukilla aikanaan, vuosimallista en tiedä, mutta Special-versio se oli. Ei sillä montaa kymmentä tuhatta ollut ajettu, mutta lukuisien (lähinnä laho-) vikojen myötä se myytiin kait jonkunlaiseksi rallipeliksi joskus 80-luvun alkupuoliskolla. :(

Jos tuon tekniikka on alkuperäinen, niin melkeinpä kannattaa se nostaa säilöön, ja hankkia viritettäväksi toinen tekniikka, vaikka jostain 133:sta (eikös niistä käy aikalailla suoraan?) Helpompi museoida aikanaan, ja onhan sellainen "matching numbers" laite aina piirun verran hienompi... :) Jos noissa sitten pystyy mitenkään selvittämään tekniikan ja korin "yhteenkuuluvuutta."
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19326
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Seat 600:ssa oli moottorin sarjanumerokin lyötynä tyyppikilpeen, mahtaako tuon 850:n kohdalla olla näin? Monissa uudemmissa autoissahan ei ainakaan ole.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Lari
Viestit: 44
Liittynyt: 19.03.2006 13:24
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Lari »

Juu tosiaan oli tarkoitus säilöä orkkis osat hyvään talteen. Jos tosiaan tuo koneen numero on stanssattu tyyppikilpeen niin ilman muuta sitten pitää nostaa konekkin talteen. Onko tästä kellään varmuutta?
"Ei voi tietää kun on amatööri"
Avatar
UnoProjekti
Viestit: 3691
Liittynyt: 17.03.2004 19:56
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja UnoProjekti »

Juu ei muutaku lihoiks vaan koko laitos ! Vaikka pyörän moottoria turbolla sovittamaan, mahtuu hienosti ja saa leimattua(on varmistettu)! Noita museokuntosia vanhoja kasipätkiä on maailma täynnä, mutta montako katuliikenteessä huipputehokkaita ? Kaaret vaan sisään ja ylimääräset romut muutenki pois. Siinä on harrasteautoilua mun mielestä :lol: . Ja kun joku "museomies" vie tämän ylpeydenkohteensa johonki "talviheikkiin" muiden "naurettavaksi" niin pitäisikö katsojien saada jotain silmäniloa sadasta samanlaisesta museokuntosesta fiudesta mitkä makaa siellä vierekkäin, kysyn vaan ? Olen varmaan vähän hölmö kun en ymmärrä miksi joku jaksaa tehdä samanlaisia autoja siis harrastelijana. Hiukan fiksumpi viedä niiden tekniikkaa kohti nykypäivää ! Ja ihan turha sanoa että joku rakentaa museoauton ainoastaan sen vuoksi että saa halpaa ajoa, yleensä ku se auton saattaminen siihen kuntoon tulee melko kalliiksi ja joutuu näkemään aika lailla vaivaa.

Odotan jo sitä päivää että alkaa iso laikka laulamaan meidän tallin pihalla ku Wesuliuksen superhyväkuntoinen pätkä menee lihoiksi ja aletaan raiskaamaan sitä oikeen tunteella, voin laittaa entisöintifanaatikoille episodista vaikka ihan kuvia johonki :wink: . Saattaa kyl mennä hetki mut hiljaa hyvä tulee.

Uskoisin että saadaan tästä ihan asiallista keskustelua :wink:
Fiat Uno Turbo i.e -88
Lari
Viestit: 44
Liittynyt: 19.03.2006 13:24
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Lari »

No niin, rankkaa tekstiä UnoProjektilta, kunhan asia pysyy keskusteluna niin sitten ei ole hätää :)

Onhan se tosiasia että teen tästä autoa itselleni enkä kellekkään muulle mut silti en lähde tekemään mitään kori muutoksia. Aluksi olikin mielessä että lokasuojan kaaret olisi saanut kyytiä että olisi isomat pallot mahtuneet alle. Tuli vaan niin hyvä yksilö eteen ettei raaski tehdä moista muutosta.

Tekniikkaa on tarkoitus tosiaan nykyaikaistaa mutta aluksi ainakin pysytään nykyisessä koneessa kun ruvetaan ohjelmoitavaa ruiskua sovittamaan autoon. Ahdettuja pelejä on ennenkin tullut tehtyä joten puhallin on ilmestymässä jossain vaiheessa motin viekkuun tässäkin rojektissa.


Saako fiiatin laatikkoon pitempiä välityksiä jostain vai täytyykö ruveta suunnitelemaan jotain muuta laatikkoa?

Olisi kuitenkin kiva joskus päästä ylittämään moottoritie nopeuksia. Ainakin Skodan 5 vaihteisen askin kanssa joutuu leikkeleen pohjaan tilaa, mitä en halua. Mites on kuplan laatikon laita?

En ainakaan löytänyt täällä siihen liittyvää tekstiä, onhan niitä ainakin tehty mutta olisiko jollain kuvia ja vinkkejä? Koneen pyörimis suunnan joutuu tietysti vaihtamaan ja vetareiden kanssa hieman jumppaamaan mutta onko siinä vielä jotain mitä pitää ottaa huomioon?
"Ei voi tietää kun on amatööri"
kumppari
Viestit: 1762
Liittynyt: 01.12.2004 00:34
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja kumppari »

Jos sinne yrität jotain muuta kuin kasipatkän omaa laatikkoa asentaa, niin aina joutuu joko kiinikkeitä tai pohjaa modaamaan, eli ei hyvä :?.

Tehoa juu koneeseen kyllä saa vaikka tuplasti ja yli, mutta sen mukana viimeisimmätkin ajoominaisuudet häviävät, ja ilman suurempia modailuja ainoat vaihtoehdot niiden parantamiseen ovat uudet laadukkaammat iskarit, leveämmät vanteet ja kumit ( 5,5X13, 155/70 13) ja jäykemmät jouset, joita saa esim. täältä www.vallilantakomo.fi . Tekevät autoon kuin autoon sellaiset jouset kuin haluat. Eli nämä pystyy, niin kuin yleensäkkin, tekemään ilman suurempaa pellinvääntämistä. Hyvät piristykset autoon saa esim. kaksikurkkuisella kaasuttimella, peltisarjalla+putkistolla ja jollain miedolla katunokalla, näin ainakin itse suunnittelin omaan 133:seeni, jolla ajan talvisin (ei silloin enempää tehoa tarvitakkaan). Sillai ettei jää liikenteessä tukkeeksi, niin on hyvä.

Muuten mielestäni kannattaisi pitää mahdollisimman orikinellinä, äläkä ota ton UnoProjektin juttuja liian tosissaan, se on kova jannu provosoimaan näissä entistämisjutuissa :wink:
Ei. Kaikki on kielletty
http://kuvablogi.com/blog/3225/
Avatar
TfP-Motors
GFF
Viestit: 1566
Liittynyt: 22.02.2003 10:20
Paikkakunta: Suonenjoki

Viesti Kirjoittaja TfP-Motors »

Laikka laulaa kyllä aina jos meinaa koneen/laatikon tällaiseen vaihtaa. Omalla vaihteistolla tietysti motarinopeuden ylitykset onnistuu, mutta jos matkaakin meinaa ajaa niin kaamea älämölöhän sillä lähtee. Ja kun kyseessä on vanha peltipurkki ei sitä saa hiljaiseksi kuin peltoreilla. 8)

Katsastat turboineen kaikille 56:lle lailliselle hevoselle ja pidät pyörimissuunnan :) Pääsisi nyt vaan näkemään miten tuo oma vehje rokkaa skodan laatikolla vai rokkaako ollenkaan, niin voisi sitten jakaa lisää neuvoja että kannattaako tommonen laatikko.
Kaikki paitsi internetin kuvapalvelut on ikuista.
Lari
Viestit: 44
Liittynyt: 19.03.2006 13:24
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Lari »

TfP-Motors kirjoitti: Katsastat turboineen kaikille 56:lle lailliselle hevoselle ja pidät pyörimissuunnan :)
Vissiin tarvii levyt eteen kun käyttää tuota 56hv speciaalia vertailu autona? Ja jos oikein olen ymmärtänyt niin 127 levyt satuloineen käy pienin muutoksin?

Hieman pitäisi myös saada paremmin vaihteet päälle (omasta mielestä), niin onko tuossa vaihteensiirrossa minkälaiset puslat ja missä päin? Ja kytkimen säädön voisi tarkastaa samalla joten olisiko jollain hieman antaa vinkkiä toimenpiteistä?
TfP-Motors kirjoitti: Pääsisi nyt vaan näkemään miten tuo oma vehje rokkaa skodan laatikolla vai rokkaako ollenkaan, niin voisi sitten jakaa lisää neuvoja että kannattaako tommonen laatikko.
Mielenkiinnolla on seurattu sun rojektin edistymistä, paljon kuvia kehiin niitä on mukava katsella.


Ei sattuis kellään olemaan old school tyylistä rallirattia ja rundimittaria sekä levyjarruja ylimääräisenä mistä voisi sopivalla korvauksella luopua?
"Ei voi tietää kun on amatööri"
Avatar
TfP-Motors
GFF
Viestit: 1566
Liittynyt: 22.02.2003 10:20
Paikkakunta: Suonenjoki

Viesti Kirjoittaja TfP-Motors »

Minäkun olen saanut käsityksen että speciaaleja olisi vain rummuilla, en sitten tiedä onko niitä levyilläkin. Sit coupessa ja spiderissa olisi levyillä?
Ja spesiaalin tehot olisi sitten 47+20%=56.4, mikäli coupet käy verrokiksi niin 52+20%=62.4, silloin tietysti levyt pakolliset. Eikä ne jarrut nyt varmaan huonone vaikka ne levyt laittaisi :D


http://www.fiat-abarth.net/2fiat850.html
Lari kirjoitti:Hieman pitäisi myös saada paremmin vaihteet päälle (omasta mielestä), niin onko tuossa vaihteensiirrossa minkälaiset puslat ja missä päin? Ja kytkimen säädön voisi tarkastaa samalla joten olisiko jollain hieman antaa vinkkiä toimenpiteistä?
Auton alta näkyy, vaihteiston etupuolella , lattarauta johon vulcanoitu kumilla toinen lattarauta, näin karkeasti sanottuna. Minulla pultit tahtoivat täristä auki juuri laatikon ja keppilinjan liitoksesta, se aiheutti takkuamista varsinkin 1, 2 ja R vaihteissa.
Kaikki paitsi internetin kuvapalvelut on ikuista.
Vastaa Viestiin