127 projekti [ei tapahtumia, 15.8.06]

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
Avatar
triheadwolf
Viestit: 188
Liittynyt: 27.03.2006 16:58
Paikkakunta: Jyväskylä > Kajaani > Tampere < Pori

127 projekti [ei tapahtumia, 15.8.06]

Viesti Kirjoittaja triheadwolf »

Kuten lupailin tuolla yk:lla, niin tässä olisi uuden fiiatin räpeltäjän projektin seurantaa ja täällä piinaan teitä kaikkia typerillä kysymyksilläni.

Ensimäiseksi tuon FAQ:n luettuani tulin siihen johtopäätökseen, että ne tekstit, joihin noissa keskusteluissa viitataan sangen usein [löytyy haulla yms...] ovat ilmeisesti kokeneet myyttisen olomuodon muutoksen ja hävinneet tai sitten en osaa hakea oikein. Pyydän että vaikka se onkin helppoa käyttää hakua, ja vielä helpompaa on kehoittaa käyttämään sitä, niin vaikka kyselenkin tässä taatusti sellaisia asioita joita on jo jossain vaiheessa käsitelty, vastaisitte joko kertomalla asiasta tai antamalla linkin siihen myyttiseen hakutulokseen. Kiitän ja kumarran tästä.

Sitten ensimäisiin kysymyksiin:

Koska fiat ei merkkinä ole aiemin erityisen tuttu, vaikkakin joitain kokemuksia on, niin nyt projektin alkuvaiheessa olisi hyvät osanhankintapaikat ja vinkit niihin erityisen tervetulleita !

Motonetistä katsoin ensimäisenä, ja sieltä löytyikin ihan mukavasti jopa varastotavarana tärkeimmät huoltoon liittyvät tarvikkeet. Mutta saako esimerkiksi pakoputkistoa vielä Delta-auton kautta alkuperäisenä? Miten ylipäätään löytyy alkuperäisosia ko autoon? Peltiosien saatavuus kiinnostaa myös! Takakaarien taka-alaosat pitää tehdä uudestaan (ensi talvena), ne kun on tehty aiemin hiukan kehnosti.

Sitten noita tekniikkaswappeja luettuani olen vähän kartoittanut ensi talveksi uutta tekniikkaa. Rajat olivat siis 1626cc ja 90hv. Tahtoisin mahdollisimman nykyaikaisen kohtuuhintaisen paketin, jossa olisi mahdollisimman hyvin hengittävä kansi. Ja tietysti oman konsernin moottorin. Yhdeksi vaihtoehdoksi ajattelin tuota esimerkiksi bravasta ja puntosta löytyvää 1,2l 16v ja 80hv moottoria. 1.4l 16v tehot kun menee yli, niin sitä ei voi käyttä. Mitä osaisitte kertoa tästä moottorista? Miten sen sovitus esimerkiksi punton oman vaihdelaatikon kanssa onnistuisi? Onko sillä mitään "sukuyhteyttä" esimerkiksi unossa käytettyjen lohkojen kanssa? Onko moottorin ja vaihteiston välinen pulttijako sama? Mikä kytkinakseli sopii jne... ? Niin ja saako tuosta tehtyä 1.4l:sen kampiakselin vaihdolla? :D

Kuva

Esittäkää oma unelmakokoonpanonne tuonne konehuoneeseen, katsotaan mitä tuleman pitää ;)

Jatketaan keskustelua aiheesta, lisäilen projektin etenemistä sen mukaan kuin siinä nyt etenemistä tapahtuu. Se ei välttämättä ole kovin ripeää, mutta katsotaan jos nyt jotain saa aikaiseksi ;)

Projektin suunnasta ja tavoitteista:

Vaihe1: Auto huolletaan ja korjataan alkuperäiseksi ja haetaan kilvet.
Vaihe2: Ajetaan kesä ja ollaan iloisia :D
Vaihe3: Toteutetaan itseään talven tullen, mikäli autoa ei olla revitty käsistä kesän aikana :wink:

Kyllä kiukkuinen vapari aina kivemmalta kuulostaa kuin turposuhinat ;)

Ostetaan osia, päivitetty 15.8.2006:

- kuljettajan oven kahva [Hankittu]
- polttoainetankki [Aihio hankittu]
- Polttoainetankin korkki, hukatun tilalle. Mallia neliö.
- taka-akselisto [Vielä olisi tarvetta]
- etutolpat, mielellään purettavat patruunahylsyt mkI mallista [--"--]
- takapuskuri päätyineen ja kiinnitysrautoineen [Hankittu]
- takavalon ruuveja ja oikean puolen sumuvalon linssi [Hankittu]
- siistit alkuperäiset peilit [Vielä olis tarvetta]
- hattuhylly [Hankittu]
- puhkomattomat oviverhoilut beiget
- ehjä alkuperäinen takakontin matto [Hankittu]
- 182A6.000 1.6 16v 90hv / 1,2l 16v / 1,4l 16v [Pari on hankittu]
- 5-v laatikko ylläoleviin moottoreihin [Pari näitäkin on nykyään]
- Poikkituki eteen [Tehdään kun kone on huoneessaan]

8.2.2007: Auto on eron myötä jäänyt exälle kauppakassiksi. Uusi aihio hankitaan sekä vaimoksi että autoksi aikanaan.
Viimeksi muokannut triheadwolf, 08.02.2007 11:20. Yhteensä muokattu 23 kertaa.
[b][color=red]I[/color][/b]nsinööri

[color=green][b]Opel Manta 1973 | [/b][/color][url=http://fiatforum.ath.cx/viewtopic.php?t=11314]Fiat 127 1982 projekti[/url]
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19326
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Myös Marean 1.6 16v:stä löytyy 90hv versio, numeroltaan 182A6.000. Tuo on vanhempien yksnokkaisten koneiden (täällä mainittu usein SOHC:na) sukua ja siten melko kookas konetilaan, ainakin riittävän kestävän vaihdelaatikon kanssa. Käyttäisin Ritmon/128:n/Regatan laatikkoa tämän kanssa. Voit joutua hieman rälläköimään koppaa.

Tuo pienempi kone ei ole mulle niin tuttu mutta ilmeisesti se on se Fire-pohjainen joten sukulaisuussuhteita Unon koneisiin on. Tuo olisi kooltaan kompaktimpi joten helpompi istuttaa. Fiksuinta olisi ottaa tosiaan laatikkokin luovuttaja-autosta. Virityspotentiaalista en tiedä, mutta yleensä se moniventtiilikansilla varustetuissa autoissa on ihan hyvä...

(Ai niin, viestejä ei ole täältä poistettu mutta joskus sopivien hakusanojen löytäminen on hankalaa. Suurin osa asiapitoisista viesteistä on pyritty keräämään tuonne FAQ:hun niiltä autoilta joista osiot tuonne on jo tehty. Tätä aihetta ei kuitenkaan liiemmälti ole aikaisemmin käsitelty.)
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
triheadwolf
Viestit: 188
Liittynyt: 27.03.2006 16:58
Paikkakunta: Jyväskylä > Kajaani > Tampere < Pori

Viesti Kirjoittaja triheadwolf »

vvieri kirjoitti:Myös Marean 1.6 16v:stä löytyy 90hv versio, numeroltaan 182A6.000. Tuo on vanhempien yksnokkaisten koneiden (täällä mainittu usein SOHC:na) sukua ja siten melko kookas konetilaan, ainakin riittävän kestävän vaihdelaatikon kanssa. Käyttäisin Ritmon/128:n/Regatan laatikkoa tämän kanssa. Voit joutua hieman rälläköimään koppaa.
Ja näitähän löytyy mistä vaan? Eikös nuo ole yleensä 100hv moottoreita? Löytyykö suomesta vai pitääkö raahata jostain muualta?

Tuon isomman koneen painon ero alkuperäiseen? Joutunee keventämään keulaa melko lailla että akselipainot säilyy... Osaako joku sanoa onko tuo 1,2l ja 1,4l 16v sama perusmoottori?. Tuo 1,4l olisi jo ihan sopuisa kooltaan, 1,2 tuntuu lyllä vähän liian pieneltä vapariksi, jotta siitä saisi ajettavan alaväännöltään.

Mistä muuten kannatta adoptoida alipainetehostaja jarruille?
[b][color=red]I[/color][/b]nsinööri

[color=green][b]Opel Manta 1973 | [/b][/color][url=http://fiatforum.ath.cx/viewtopic.php?t=11314]Fiat 127 1982 projekti[/url]
Avatar
triheadwolf
Viestit: 188
Liittynyt: 27.03.2006 16:58
Paikkakunta: Jyväskylä > Kajaani > Tampere < Pori

Viesti Kirjoittaja triheadwolf »

Projekti etenee, pakoputki tilattu ja trailerin paperit pitäisi saapua huomenna, pääsee hakemaan autoa.
[b][color=red]I[/color][/b]nsinööri

[color=green][b]Opel Manta 1973 | [/b][/color][url=http://fiatforum.ath.cx/viewtopic.php?t=11314]Fiat 127 1982 projekti[/url]
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19326
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Ainakin 128:n alipainetehostimen saa sovitettua. Itse tehostin on sama kuin monissa muissakin, esimerkiksi Ritmossa.

Vaikea sanoa löytyykö tuota 1.6:n mopompaa versiota Suomesta, 103hv on se yleisempi (182A4.000). Kone tosiaan on painavampi, mutta konetilasta voi helposti heivata varapyörän ja akun pois... kuitenkin helpoimmalla varmaan pääsee tuon Firen kanssa.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
triheadwolf
Viestit: 188
Liittynyt: 27.03.2006 16:58
Paikkakunta: Jyväskylä > Kajaani > Tampere < Pori

Viesti Kirjoittaja triheadwolf »

vvieri kirjoitti:Ainakin 128:n alipainetehostimen saa sovitettua. Itse tehostin on sama kuin monissa muissakin, esimerkiksi Ritmossa.

Vaikea sanoa löytyykö tuota 1.6:n mopompaa versiota Suomesta, 103hv on se yleisempi (182A4.000). Kone tosiaan on painavampi, mutta konetilasta voi helposti heivata varapyörän ja akun pois... kuitenkin helpoimmalla varmaan pääsee tuon Firen kanssa.
Mistä tunnistaa ulkoisesti mikä versio moottorista on kyseessä? Mikä on se dokumentti, millä todistetaan moottorin teho? Toisin sanoen, mikäli maailmassa olisi epärehellisiä ihmisiä, onnistuisiko dokumentin ja moottorin välisen ristiriidan menemään läpi ilman minkäänlaista kyseenalaistamista?

Toisaalta jos hankkisi suosiolla tuon tehokkaamman version mitä löytää suht helposti, niin täysin lain mukaista olisi muutta polttoaineen syöttö (esim MS) ja penkittää se 90hv. Silloin ei tarvitsisi punnertaa mokomien papereiden kanssa. Ja voisi samalla vaikka pistää pakoputken solmuun tai laittaa laturin viereen Eatonin. On se jännä tämä lain tulkinta ;)

Tuollainen Firen 5-v loota olisi ylimääräinen kaverilla, sellainen lienee uppoisi helpolla (?), mutta kestävyys vähän niin ja näin? Siihen olisi sitten soveliasta survaista tuollainen 1.2 -1.4l 16v tasauspyörästöjä rikkomaan? :roll:
[b][color=red]I[/color][/b]nsinööri

[color=green][b]Opel Manta 1973 | [/b][/color][url=http://fiatforum.ath.cx/viewtopic.php?t=11314]Fiat 127 1982 projekti[/url]
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Tuollainen Firen 5-v loota olisi ylimääräinen kaverilla, sellainen lienee uppoisi helpolla (?), mutta kestävyys vähän niin ja näin? Siihen olisi sitten soveliasta survaista tuollainen 1.2 -1.4l 16v tasauspyörästöjä rikkomaan?
Muistuttaisin ,että ainakin jossain 92 mallisissa fire uunoissa(1,1) on vaihteistona sama loota kuin 1.6 Mareassa,Bravossa,Bravassa.
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19326
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Nuo on sitten noita uudempia laatikoita jo, näemmä.

Koneen version tunnistanee ulkoisesti vain tuosta moottorin päätyyn lyödystä numerosta.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
htm
Viestit: 1087
Liittynyt: 20.02.2003 12:46
Paikkakunta: Humina

Viesti Kirjoittaja htm »

Ja noita laatikoita on jotenkin hankala tunnistaa päältäpäin, mutta tuon "ison" tunnistaa 32mm tripoideista ja
hieman paksummasta kytkinakselista johon ei mene pikkulaatikon painelaakeri.
Htm
Avatar
triheadwolf
Viestit: 188
Liittynyt: 27.03.2006 16:58
Paikkakunta: Jyväskylä > Kajaani > Tampere < Pori

Viesti Kirjoittaja triheadwolf »

vvieri kirjoitti:Koneen version tunnistanee ulkoisesti vain tuosta moottorin päätyyn lyödystä numerosta.
Kannessa vai lohkossa?

*etsii meistisarjaa...*
[b][color=red]I[/color][/b]nsinööri

[color=green][b]Opel Manta 1973 | [/b][/color][url=http://fiatforum.ath.cx/viewtopic.php?t=11314]Fiat 127 1982 projekti[/url]
Avatar
UnoProjekti
Viestit: 3691
Liittynyt: 17.03.2004 19:56
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja UnoProjekti »

Lohkossa, saattaa olla vaikeasti luettavissa varsinkin jos on vähänkin likaa päällä. Sijaitsee varmaan siinä kytkinkopan yläpuolella lähellä kannen tiivistepintaa...
Fiat Uno Turbo i.e -88
Avatar
triheadwolf
Viestit: 188
Liittynyt: 27.03.2006 16:58
Paikkakunta: Jyväskylä > Kajaani > Tampere < Pori

Viesti Kirjoittaja triheadwolf »

Kävin hakemassa auton, oli kyllä käsittämättömän helppo homma kun oli kunnolliset laitteet ja välineet. Traileri oli uusi - ajosiltoja ei tarvinut alkaa lekan kanssa taistelemaan esille ja ne pysyi paikallaan kun ajoi auton kyytiin. Niin, hiivatti yllätti ja tärähti laakista tulille. Pykälä silmään ja menoksi. Ei varmaan kahta minuuttia mennyt siitä kun peruutin pihaan niin kippo oli jo kyydissä. Ja kaveri lähti vielä nelivetoisella autolla mukaan, niin pääsi pihastakin pois ilman hiekoitusapuja ja suuria noitumisia. Ja se uusi kärry tuli perässä kuin oppikirjasta. Ja oli vielä sen kokoinen että olisi melkein voinut kääntää fiiatti kyydissä ympäri ja ajaa etuperin pois :D

Kuva

Huomenna pakoputken hakua, mutta auton kimppuun pääsen vasta ensi viikolla. Malttamattomana odottelen että saa rasvattua kädet :P

Kuvia survon tuonne.
[b][color=red]I[/color][/b]nsinööri

[color=green][b]Opel Manta 1973 | [/b][/color][url=http://fiatforum.ath.cx/viewtopic.php?t=11314]Fiat 127 1982 projekti[/url]
Avatar
triheadwolf
Viestit: 188
Liittynyt: 27.03.2006 16:58
Paikkakunta: Jyväskylä > Kajaani > Tampere < Pori

Viesti Kirjoittaja triheadwolf »

Päivitystä:

Tänään oli hetki aikaa autolle, laitettiin pakoputki ja vaihdettiin moottoriin öljyt tulpat jne. Pahoittelen kuvien laatua, kännykkä kun joutuu toimimaan kameran korvikkeena :oops:

Kuva

Tuota pakoputken kiinnitystä tuli jonkin verran ihmeteltyä, mukana kun tuli kaikki kiinnikkeet, mutta irroitetussa putkessa ei ollut kuin rautalankaa ja jakohihnaa siellä täällä kiinnikkeiden korvikkeena niin siitä ei mallia voinut ottaa. Ainut mahdollisuus miten keskiosan kiinnikkeet sain tuonne käymään oli tämä.

Osaisiko joku asiasta vähän tietävämpi valaista, kuinka noiden kiinnikkeiden oikeasti kuuluisi olla?
[b][color=red]I[/color][/b]nsinööri

[color=green][b]Opel Manta 1973 | [/b][/color][url=http://fiatforum.ath.cx/viewtopic.php?t=11314]Fiat 127 1982 projekti[/url]
Avatar
SamiU
Viestit: 252
Liittynyt: 15.02.2004 11:33
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja SamiU »

Ihan hyvinhän ne näytti siellä olevan.

En vain ihan saanut kiinni miksi tuolla oli liitoksessa ylimääräinen kiristin, mutta toimii se noinkin, ainakin jos eivät meinää kumit riittää siihen tarkoitettuun "kiristinriiputtimeen".:lol:


Itellä vuotaa etuputken ja pakosarjan välistä julmetusti toi putki, vaikka lopulta laitoin massaa väliin. Ei tunnu auttavan. (On ajettu monta kertaa todella kuumaksikin asti)
127 -79

Liityin Foorumiin 2004, edelleen kesäisin fiudella 8-)
kumppari
Viestit: 1762
Liittynyt: 01.12.2004 00:34
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja kumppari »

Hassu juttu, mulla kun on noi kiinnikkeet noissa ylempänä olevissa reijissä, ei edes ylety noihin muihin :roll:...
Ei. Kaikki on kielletty
http://kuvablogi.com/blog/3225/
Vastaa Viestiin