Zastava (Fiat 600)/ Suzuki 750cc projekti (nyt muutama kuva)

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
Avatar
jeffgordon
Viestit: 231
Liittynyt: 22.08.2003 02:31
Paikkakunta: Kannus

Zastava (Fiat 600)/ Suzuki 750cc projekti (nyt muutama kuva)

Viesti Kirjoittaja jeffgordon »

Ajattelin tästä tänne muutaman sanasen kirjottaa, on meinaan sen verran erikoinen kampe syntymässä! :D Kuviakin voin laitella jos herättää kiinnostusta.

Aihoina siis Zastavan versio 600:ta Fiiusta, joka ruosteisena poistettu liikenteestä jo aikoja sitten. Moottorin luovuttajaksi löytyi Suzuki GSX-F 750 -89, jossa karvan alle 100hv.

Idea tähän hupi-auto projektiin syntyi katsottuamme Situnen (www.situne.no) Escortin videoita, jossa Honda CBR:n 900cc turbotettu mylly. Hyvältähän se kuulosti, sellanen piti saada! Kusiaista oli jo aiemmin kiusattu leikkaamalla katto pois, hitsaamalla ovet kiinteiksi, turvakaareksi 2,5" rosteri, ja vakio moottori oli saanut kaverikseen Viton ahtimen ja jonkun rellun kaasarin. Näillä kamppeilla se ei kuitenkaan ikinä toiminut toivotulla tavalla, joten auto jäi nurkkiin odottelemaan parempia päiviä.

Kunnes kohtalokkaaksi osoittautuneiden Situnen videoiden katselun jälkeen bongasimme halvalla tuon pyörän, ja sehän piti sitten ostaa pois. Zastavasta vanha tekniikka puolessa tunnissa irti ja auto katolleen, tai siis kaariputkelleen. Peräksi löytyi vanhan maasto Zastavan manuaalisella vipukäyttöisellä lukolla varustettu jäykkä perä ja vanteet korkeine maasto renkaineen. Se oli kuitenkin n.30cm leveämpi kuin 600:en orkkis, joten kyljet rälläkällä tieltä pois. Ennen tätä koko perä tuettiin putkilla ja kulmaraudoilla, ja koko "takahäkkikin" poistettiin moottorin asennuksen tieltä. Nämä tullaan asentamaan myöhemmässä vaiheessa takaisin levityksien kera.

Kun auto oli käännetty katolleen, tehtiin pohjaan ristipalkit U-profiilista, jotka tulevat keulasta perälle asti. Takapäästä poistettiin vakio jousitus ja tuenta härdellit lähes kokonaan, joitakin paloja sovituksessa hyväksi käyttäen, ja perä iskettiin suoraan profiileihin kemppiliimalla kiinni. Renkaille vielä vähän tilaa ja auto takaisin pyörilleen. Perä istutettiin koneen asentamista silmällä pitäen, ja auton asentoakin, niin ylös kuin mahdollista, onhan renkainakin 16" maastoversiot. Se tekeekin kusiaisesta aika hyökkäävän näköisen, perä hiukan alempana kuin keula. 8)

Tämän jälkeen ruettiin tekemään häkkiä konetta varten, profiilia ristiin rastiin. Kone istutettiin loppujen lopuksi kuskin taakse, tästä oli kaikista helpoin tehdä vetosysteemit yms. Koneen korvista tehtiin kaikista säädettävät. Aluksi oli tarkoitus tehdä veto pelkästään lyhyellä kardaanilla suoraan pyörän vetoakselista perään, mutta tilanpuutteen vuoksi päädyttiin ketjuvetoon. Kokonais "perä välitys" onkin nyt noin 7,5, yhteenlaskettuna siis perän ja ketjuvedon hampikkaiden välitykset. Tämä on oikeastaan parempi, auto ei kulje tappavan lujaa, ja kytkimenkin luulisi kestävän paremmin.

Sitten vaihdevivuston kimppuun. Siihen käytettiin materiaaleina vanhaa omaa vivustosta, Viton vaihdevaijeria ja punttisalin vanhoja hiluja! :D Keppi sijoitettiin ratin korkeudelle hyvälle paikalle. Palauttimeksi jouset molemmin puolin keppiä. Tämä onnistui kyllä odotettua paremmin, vaihteet ovat näpäkät ja liike lyhyt muttei liian, ykkönen on nyt edessä ja loput vedetään taakse.

Tämän jälkeen pyörästä napattiin virtalukko, starttinappi ja sammutin, kiekkamittari ja neutraali/ öljynpaine valot, jotka sijoitettiin Zastavan koelautaan ja yhdistettiin pyörän omaan johtosarjaan johtoja jatkamalla. Pakosarjat muutettiin kääntymään suoraan taaksepäin, putket ovat vielä työn alla, mutta tulevat tulemaan auton molemmilta puolilta konekopan alta.

Eilen otettiin ensimmäiset savut, ja täytyy sanoa että perin oudolta kuulosti kusiainen, joka kiertää n.13000rpm, ja herkästi! :twisted: Vielä tekemättä on;

-putkisto loppuun asti
-kaasu, kytkin ja ryyppyvaijerit vetää
-tankki pääkaareen, hanan asennus
-takapään osat takaisin, ehkä pulttikiinnityksellä koneen parissa työskentelyä helpottaakseen
-kylkien levitys
-maalaus

Uskotte varmaan että syntymässä on melko hauska härveli! :lol: ihan hauskanpitoa varten, liikenteeseen tai radalle tällä ei aiota mennä.

Kuvia voin tosiaan laittaa ja juttua päivitellä jos herättää mielenkiintoa!
Viimeksi muokannut jeffgordon, 05.03.2006 22:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
iso D
Viestit: 251
Liittynyt: 04.05.2004 18:02
Paikkakunta: MÄNTSÄLÄ

Viesti Kirjoittaja iso D »

Kuvia ja äkkiä :D
kumppari
Viestit: 1761
Liittynyt: 01.12.2004 00:34
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja kumppari »

Niin ja ÄKKIÄ :!: :!: :wink: :roll:
Ei. Kaikki on kielletty
http://kuvablogi.com/blog/3225/
Avatar
jeffgordon
Viestit: 231
Liittynyt: 22.08.2003 02:31
Paikkakunta: Kannus

Viesti Kirjoittaja jeffgordon »

iso D kirjoitti:Kuvia ja äkkiä :D
Oukei oukei, siis herätti kiinnostusta.. :D Kamera jäi nyt pois matkasta, mutta koitan huomenna laitella jotain kuvia projektivaiheista. Tänään värkättiin kaasu toimimaan pedaalilta ja pätkän matkaa putkia hitsuutettiin. Jos huomenna innostuis ja yhdistäs kytkinvaijerit ja asentais ryyppyvaijerin vipuineen, ja tekis jonku väliaikaisen tankin (pysyvää suunniteltu vanhasta vaahtosammuttimesta), niin sitä vois käydä jo pätkän matkaa käskemässäkin niin näkis miten toimii. Niin joo, jarruja siinä ei ollut ollenkaan kun tänään kokeilin pedaalia painella, täytyy koittaa ilmata, oishan nekin hyvä olla... :lol:
Avatar
jeffgordon
Viestit: 231
Liittynyt: 22.08.2003 02:31
Paikkakunta: Kannus

Viesti Kirjoittaja jeffgordon »

Tänään "Zustavaan" värkkäiltiin kytkin kuntoon ja putkistot loppuun. Koekäytössä kone ei tahtonut kiertää edes kiusaamalla yli 6000-7000rpm, sai soppaa jostain syystä aivan liikaa. Neulat säädettiin alimpaan asentoon, ei vaikutusta. Epäiltiin, että puuttuvat pakosarjojen- ja putkien yhdysputket vaikuttaisivat asiaan, putket irti, ei vaikutusta. Vasta ilmanputsari kotelon asennus kokeilu toi toivotunlaisen tuloksen, luistit pääsivät vapaalla imulla nousemaan heti tappiin ja seos näin ollen karkasi pilviin. Nyt se pelasi hienosti, ei muuta kuin tankki nippusiteillä kiinni ja koe lenkille! Auto pelasi hienosti, ja nyt ei enää tarvinnut pitää korvatulppiakaan! :D Ainut takapakki touhussa oli, että välitys on ihan liian tiheä, huippunopeus on varmaan jotain 60km/h, eikä pienempiä vaihteita tarvitse käytännössä ollenkaan, liikkuu ihan kävelyvauhtia ykkösellä. Tarkoituksena hommata nyt 32 tai 28 piikkinen iso hammasratas 47 piikkisen tilalle, luulisi jo vaikuttavan jonkunverran asiaan. Huiput tuonne 100km/h tuntumaan olis ihan hyvä.

Täällä muutamia kuvia (huonoja) kuvia, laitan lisää kun kerkeän editoida muita kuvia vähän pienemmäksi, ehkä myös muutama video tulossa;

http://photobucket.com/albums/b8/jautio ... &test=test
Vastaa Viestiin