projekti: mk2 turbo uno
tämä ny varmaan olis pitäny postata tonne patonkia imusarjaan topiikkiin.. laitanpa sen kuitenkin tähän..
tuli sit eilen ajettua tuo turbon moottori remonttikuntoon..
voi tulla pitkä tarina.. mut koettakaa kestää..
oli jo pitkään tarkoitus lähtä jäälle rällää tolla härvelillä, eikun siis remppaamaan että toimis ja kulkis paremmin..
perjantaina löysin sen todellisen ahtovuodon aiheuttajan, oli se turbon ja paineputken välinen kumiletku pettänyt.. peukalo mahtui siit reiästä läpi! no, arvatakin voi että paineet palasi ja suhina loppui kun uusi ton letkun. siirsin sit samalla akun takakonttiin, laittelin sähköt kuntoon konehuoneesta.. takaa lyhensin pohjaanlyöntikumit ja muutin ne iskarin yläpään kiinikkeet kiinteiksi. orkkis kurakaaret leikkelin pois ja lasikuitulevikkeet eteen laitoin.. 8) paljon muutakin pikku fiksiä tein turhaan..
sunnuntaina sit kilpurista otin piikit.. tankki täyteen ja menoksi.. ensin oli ainakin 1.5bar paineita.. kytkin luisti ja pitokin oli ongelmana. sit puotin 1.3:n paineet. kaverin volvoa vastaan kisattiin, lämmöt nousi uhkaavasti, aina kun muutaman kiekan ajoi.. muuten toimi suht ok.. mutta heräs vasta 4000 kiekoilta.. ja rajoittaa jo 7000.. sit rupes vuotaa turbon ja pakosarjan välinen tiiviste, paineet putos kiloon ja vetoalue muuttui vieläkin ylemmäs. noo, ei ku hanaa.. välillä piti autoa jäähdytellä ja taas ajamaan.. heti lähtösuoralla rupes rötää oudosti.. perk..le siinä malttanu löysätä ku kaveri ajoi edessä.. ohi on päästävä pätki pirun pahasti eikä ollu oikein vetojakaan.. mentiin ainakin puoli kilometriä ennen kuin älysin vilkasta lämpömittareita.. molemmat tapissa.. öljyn ja vedenlämpö! ajelin sit rauhallisesti varikolle ja kauhea höyry nousi koneesta.. olipa sit ylävesiletku irronnut termarikotelosta.. kaikki vedet tietysti pihalla.
siihenpä ne ajot sit loppui..
koetin vielä illalla sitä ilmailla ja katella.. jostakin koneen takaa valuu öljyä ja paisuntasäiliössä kuplii jatkuvasti..
veikkauksia. mitä kaikkea mahtoi särkyä?!
tuli sit eilen ajettua tuo turbon moottori remonttikuntoon..
voi tulla pitkä tarina.. mut koettakaa kestää..
oli jo pitkään tarkoitus lähtä jäälle rällää tolla härvelillä, eikun siis remppaamaan että toimis ja kulkis paremmin..
perjantaina löysin sen todellisen ahtovuodon aiheuttajan, oli se turbon ja paineputken välinen kumiletku pettänyt.. peukalo mahtui siit reiästä läpi! no, arvatakin voi että paineet palasi ja suhina loppui kun uusi ton letkun. siirsin sit samalla akun takakonttiin, laittelin sähköt kuntoon konehuoneesta.. takaa lyhensin pohjaanlyöntikumit ja muutin ne iskarin yläpään kiinikkeet kiinteiksi. orkkis kurakaaret leikkelin pois ja lasikuitulevikkeet eteen laitoin.. 8) paljon muutakin pikku fiksiä tein turhaan..
sunnuntaina sit kilpurista otin piikit.. tankki täyteen ja menoksi.. ensin oli ainakin 1.5bar paineita.. kytkin luisti ja pitokin oli ongelmana. sit puotin 1.3:n paineet. kaverin volvoa vastaan kisattiin, lämmöt nousi uhkaavasti, aina kun muutaman kiekan ajoi.. muuten toimi suht ok.. mutta heräs vasta 4000 kiekoilta.. ja rajoittaa jo 7000.. sit rupes vuotaa turbon ja pakosarjan välinen tiiviste, paineet putos kiloon ja vetoalue muuttui vieläkin ylemmäs. noo, ei ku hanaa.. välillä piti autoa jäähdytellä ja taas ajamaan.. heti lähtösuoralla rupes rötää oudosti.. perk..le siinä malttanu löysätä ku kaveri ajoi edessä.. ohi on päästävä pätki pirun pahasti eikä ollu oikein vetojakaan.. mentiin ainakin puoli kilometriä ennen kuin älysin vilkasta lämpömittareita.. molemmat tapissa.. öljyn ja vedenlämpö! ajelin sit rauhallisesti varikolle ja kauhea höyry nousi koneesta.. olipa sit ylävesiletku irronnut termarikotelosta.. kaikki vedet tietysti pihalla.
siihenpä ne ajot sit loppui..
koetin vielä illalla sitä ilmailla ja katella.. jostakin koneen takaa valuu öljyä ja paisuntasäiliössä kuplii jatkuvasti..
veikkauksia. mitä kaikkea mahtoi särkyä?!
http://photobucket.com/albums/d179/sprintti123/
joo. jotain tommosta itekin epäilin.. sitä vaan ihmettelen et mistä se öljy tulee.. oliko kanteentuleva öljynpainekanava siel sarjojen puolella?! ku sielt takaa sen kumminkin vuotaa, vai olisko turbolta.. tiedä sitä mutta liki kilo hävis öljynpaineitakin..a.r.p.p.e kirjoitti:kansipahvi paloi ja kansi mahdollisesti kieroksi?
Hyvällä säkällä ei muuta.
kävihän se kyllä todella kuumana.. kuului sellainen terävä napsauskin kun sitä jäähdyteltiin..
pitää koettaa aukasta tuo kone lähiaikoina.. kun pitäshän sitä ensitalvellekkin hupiauto olla.. saa nyt sit nähä minkä lohkon sinne paikalleen nostaa..riippuu vähän vaurioistakin.. ku samalla tietty olis kiva laittaa uudet männänrenkaat,laakerit.. ja sintteri..ja..
nii, kerkesin kuitenkin ajaa sen verran et puolitankillista meni bensaa!
http://photobucket.com/albums/d179/sprintti123/
lisäsin muutaman kuvan.. http://s35.photobucket.com/albums/d179/ ... rbo%20uno/
http://photobucket.com/albums/d179/sprintti123/
- UnoProjekti
- Viestit: 3691
- Liittynyt: 17.03.2004 19:56
- Paikkakunta: Masku
imusiipeä en älynnyt mitata.. tuo aukon suuosa tais olla 44mm.. mutta tarkemmin mittaan kun puran ton koneen. ne kaverit joilta tuo auto aikanaan ostettiin niin väittivät että ahdin olisi joku "hybridi".. kaikki muut on kyllä pitänyt paikkansa mitä pitikin olla.. eli saban suuttimet yms..Wesulius kirjoitti:Toi ahrin ei kyl ihan vakio OOO!
On sen verran suuren puoleinen imu siipi, mittaappa se.
Vakiossa toi on muistaakseni 36mm
noissa penkeissä lukee alfaromeo.. sillähän mä päättelin et vois olla sellaisesta.. aika uudestakin kun niissä on lukoissa kiristimetkin.. jos joku tarvii orkkis takapenkkejä niin saa hakea pois..
Viimeksi muokannut matti.v, 08.04.2006 08:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
http://photobucket.com/albums/d179/sprintti123/
levikkeet on vanhakori escon muoteilla ite tehty.. ei maksanu mitään kun löytyi omasta hyllystä.. noita muotteja taitaa olla lähes joka kylällä.. starleteissakin on paljon samaa levikettä.. helppo oli asentaa, olisko 20 min mennyt aikaa.. helppoa kun ei tarte tehdä näyttelyautoa.anttik kirjoitti:paljos tuommoset etukaarenlevikkeet tuli kustantaan?
http://photobucket.com/albums/d179/sprintti123/
aloitin just purkamaan tota turbo unoa.. vauriot aika selvät. ohivuotoja :
1syl: 10%
2syl:22% vesitilaan
3syl 28% vesitilaan
4syl:6%
huomenna selviää mitä muuta tuli kun nykäisen ton kannen irti.
se öljy näkyy valuvan turbon paluuletkusta, lemmari on uponnut siihen ja viiltänyt reiän.. oli muuten puonnut yksi kiinnityspulttikin tosta turbon ja sarjan välistä,muut pyörii sormin! eli käytännössä irti.. aika näppärästi joskus kasattu tuo härveli ku kaikki irtoo ja välikannestakin ainakin 1 pultti puuttuu..
on se vissiin aika kuumana käynyt kun lohkolämppärin vastuksesta on pistokekin sulanut..
1syl: 10%
2syl:22% vesitilaan
3syl 28% vesitilaan
4syl:6%
huomenna selviää mitä muuta tuli kun nykäisen ton kannen irti.
se öljy näkyy valuvan turbon paluuletkusta, lemmari on uponnut siihen ja viiltänyt reiän.. oli muuten puonnut yksi kiinnityspulttikin tosta turbon ja sarjan välistä,muut pyörii sormin! eli käytännössä irti.. aika näppärästi joskus kasattu tuo härveli ku kaikki irtoo ja välikannestakin ainakin 1 pultti puuttuu..
on se vissiin aika kuumana käynyt kun lohkolämppärin vastuksesta on pistokekin sulanut..
http://photobucket.com/albums/d179/sprintti123/
no joo. kansi nyt irti, ainakin 6 halkeamaa löytyi noin pikaisesti katsottuna.. eli kaikki venttiilinvälit halki ja 2+3 palotiloista halkeamat vesitilaan, siihen mikä on sarjanpuolella sylintereiden välissä.
eli eipä mahda tuo kone enää mennä takas paikoilleen.. niin, koko tekniikan puotin pois joutessani.
turboakin tossa tutkiskelin:
imupuolen siivelle menevä reikä on 40-41mm.
tyyppikilvessä tekstit: porfessional motors
cust.p/n 205 74r7hf44
type:rhb52
siinä rungon valuosassa: r18c
pakopesässä: 1h2 52-7:r5 83k
pakosiiven reikä n:44mm ja ulostulo 50mm
jos joku noista jotain ymmärtää niin saa kertoa mullekkin.. jaksaskohan tuo ahtaa 1500;sta??
eli eipä mahda tuo kone enää mennä takas paikoilleen.. niin, koko tekniikan puotin pois joutessani.
turboakin tossa tutkiskelin:
imupuolen siivelle menevä reikä on 40-41mm.
tyyppikilvessä tekstit: porfessional motors
cust.p/n 205 74r7hf44
type:rhb52
siinä rungon valuosassa: r18c
pakopesässä: 1h2 52-7:r5 83k
pakosiiven reikä n:44mm ja ulostulo 50mm
jos joku noista jotain ymmärtää niin saa kertoa mullekkin.. jaksaskohan tuo ahtaa 1500;sta??
Viimeksi muokannut matti.v, 08.04.2006 14:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
http://photobucket.com/albums/d179/sprintti123/
Kyllä se jaksaa ahtaa,ton kokosella siivellä puhkuu jo 200-250hvjos joku noista jotain ymmärtää niin saa kertoa mullekkin.. jaksaskohan tuo ahtaa 1500;sta??
Minkäs kokonen pako siipi siinä on vakio taitaa olla 34mm.
Jos 1.5 lohkon teet siihen, niin käytä 1.6 mäntiä niin saa rutistukset aika hyväksi.
En nyt muista mihin ne asettuu mutta olin joskus tutkivani että olis iha ok.
Ja mitä muuta voi turbo koneesta sanoa ku ,että tarvii ison pakoputken ,eron oikeesti huamaa.