projekti: mk2 turbo uno

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
Avatar
matti.v
Viestit: 1033
Liittynyt: 29.08.2004 20:09
Paikkakunta: otanmäki / kajaani

Viesti Kirjoittaja matti.v »

Wesulius kirjoitti:
Kyllä se jaksaa ahtaa,ton kokosella siivellä puhkuu jo 200-250hv
Minkäs kokonen pako siipi siinä on vakio taitaa olla 34mm.
Jos 1.5 lohkon teet siihen, niin käytä 1.6 mäntiä niin saa rutistukset aika hyväksi.
En nyt muista mihin ne asettuu mutta olin joskus tutkivani että olis iha ok.
Ja mitä muuta voi turbo koneesta sanoa ku ,että tarvii ison pakoputken ,eron oikeesti huamaa.
pitää kaivaa tuo turbo takas kaapista ja levittää vähän lisää et saan ton pakosiivenkin mitattua..
tossa tuli mukana joku liki 60mm alkuputkikin.. oli tosin ite tehty mut ihan toimivan näköinen.. sit olis joutilaana ihan käyttämätön vastaava orkkis mallikin.

kylläpä se pitää 1500;sta tehä kun kansikin oli tollainen..oli joskus kait jo vaihdettukin, 88 kerta tuo kansi.. ja tuntuu osat maksavan ihan h..vetisti tohon 1300:een.
harmi kun ei nyt ole niitä 1600:sen mäntiä ylimääräisenä,tarvii tuo kilpuri nuo mitkä hyllyssä on.. :? eli tollaisia std koon mäntiä saa tarjota.. mut sika halvat on oltava.. perus koneeksi laitan ton 85s:n vm85 mallin.. ku on alle 190tkm ajettu sellainen tossa joutilaana.. sit jos laittas ton 1600:sen nokan kun siinä on valmiina jakajanura :roll: .. miltäs tollainen viritelmä kuulostas.. milläs tiivistellä kannattas kasata?? tossa ei sit oo niitä pikkuputteja..

edit:mittasin pakopuolen.. olisko 44mm se siipi.. lisäsin mitat siihen edelliseen viestiin missä muutkin mitat..
http://photobucket.com/albums/d179/sprintti123/
Avatar
matti.v
Viestit: 1033
Liittynyt: 29.08.2004 20:09
Paikkakunta: otanmäki / kajaani

Viesti Kirjoittaja matti.v »

http://s35.photobucket.com/albums/d179/ ... rbo%20uno/

pistin tonne muutaman kuvan tosta purkutouhusta.. näkyy siellä se haljennut kansikin..

tuo turbon pakopuoli on vakio, ainakin luokitutodistuksen mukaan olis 45mm vakiona.. ja imupuoli tossa on n:40-41mm eli nelisen milliä isompi kuin alkujaan(36mm).. :roll:

sellasta.. :? pitää rueta tutkiskelee noita muiden kyhäämiä turbo juttuja et sais vähän vinkkejä mitä sille 1500:lle olis tehtävä että sen pystyy ahtaa.. :?: hyviä vinkkejä otetaan vastaan..

voi olla että tuo korikin menee hylkyyn, on se sen verran laho lattioistaan.. ja takapihalla olis tallessa se 60s jossa muistaakseni tosi hyväpeltinen koppa.. pitää tutkia sitä tarkemmin kun kesä tulee ja lumet sulaa..
nii, vaihtushan se korimallikin samalla siihen parempaan..(mk1) :wink:
http://photobucket.com/albums/d179/sprintti123/
Avatar
matti.v
Viestit: 1033
Liittynyt: 29.08.2004 20:09
Paikkakunta: otanmäki / kajaani

Viesti Kirjoittaja matti.v »

kävin tänään purkamassa yhden 1500:n. oli sittenkin vuodelta 84 se moottori.. kuitenkin 85s ritmosta. siitä pitäs nyt koettaa se turbomalli kasata. perus kone ihan ok kuntoinen..kansi tuli viilattua joskus jäärata käyttöön,sitä siis ei enää paljoa tarvii muutella.vakio venttiileillä ton kasaan kun eipä noihin istukoihin paljon suurempaa taida mahtua. :cry:

testasin noita veskun ehdottamia 1600:sen mäntiäkin siihen lohkoon.. ne olisi n:1.6mm matalammat noihin ritmon omiin verrattuna.. eli mäntä laki jäis noilla n:2mm lohkon reunaa alemmas.. ja onhan noissa vielä aika suuri kuoppakin.
kaverilla on nyt nuo männät mittauksen alla..tutkitaan ja mittaillaan että paljonko puristussuhde noilla tipon männillä putois.. sais kait olla jotain 8-8.5? :?
tuolla taas muutama kuva mäntävertailusta.. http://s35.photobucket.com/albums/d179/ ... rbo%20uno/
http://photobucket.com/albums/d179/sprintti123/
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Puristus suhde on niillä 1.6 männillä muistaakseni jotain 7.5
Vakio turbossahan toi on 7.8 eli ei paha jos meinaat ajaa n 1.5bar ahdoilla.
Kannen tiivisteeksi kannattaa laittaa 1.6 tipon pahvi, ritmon tiiviste ei vaan kestä vaikka on ohuempi.
Mitään muuta kummajaista ei tossa sitten olekaan ku se,että turbon öljynpaine kannattaa ryöstää öljynpainevalon anturin paikalta sellasella Y-haaralla.
Niitä myydään yleensä siellä missä lisämittareitakin, maksaa muutaman euron.
Ja lohkon taakse poraa reijän ->kierteet siihen ,pultti ja pulttiin reikä keskelle ja kanta poikki ni saa vedenkin kiertämään turbossa.
Tipon nokka-akseli on ihan hyvä, hiukan vihasempi kuin turbon vakio.
Jaa niin..... ja sitte rupee se kytkin luistamaan :D
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Wanha hyvä pienillä vesirei'illä varustettu lohko... :D

Vanhaan 1.5 kanteen saa usein istutettua 39.5mm imuventtiilin ja pakopuolellekin sopii hieman isompi joskin seetirengas pitää pakopuolella jättää paksummaksi. Mittaile seetien ulkohalkaisijat, onnistuu kohtuu tarkasti puhdistuksen jälkeen. Riippuu tietysti siitä paljonko haluaa tehoa, mitä kannattaa kannelle tehdä. Ja siitä onko itsellä mahdollisuuksia koneistaa seetejä.

Onkos tuossa 1.6:n tiivisteessä jotain erikoisuutta, kuten vahvikkeita liekkirenkaiden välissä, ja onko eroa orggis- ja tarviketiivisteiden välillä?

Mäntä jää vähän kauaksi yläkuolokohdassa kannesta mikä huonontaa palje-efektiä mutta eipä nuo tunnu olevan kovin kovia nakuttamaan. Sama ongelmahan on lyhyen veivinkin kanssa.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
matti.v
Viestit: 1033
Liittynyt: 29.08.2004 20:09
Paikkakunta: otanmäki / kajaani

Viesti Kirjoittaja matti.v »

Wesulius kirjoitti:Puristus suhde on niillä 1.6 männillä muistaakseni jotain 7.5
Vakio turbossahan toi on 7.8 eli ei paha jos meinaat ajaa n 1.5bar ahdoilla.
Tipon nokka-akseli on ihan hyvä, hiukan vihasempi kuin turbon vakio.
Jaa niin..... ja sitte rupee se kytkin luistamaan :D
jep. sais niitä ahtoja kyllä tuon verran ollakin.. toivottavasti se rupeis herää alempaa,kun ennen veti kolmosella rajoittimeen niin nelosella kiekat putos alle tehoalueen.. :( pitää vaan jostakin koettaa ettiä tollaiset 1600:n männät..
painepuolelle mahdan värkkäillä ite ton y-liittimen.. ja nokaksi ehkä sittenkin tuo 85s:n malli.. eikös se ollut vähän rajumpi kuin tipon? :wink:
kytkin pitänee vaihtaa suosiolla sintteriin.. tosin maksaahan se aika paljon mut pitäs vähän paremmin..
tässä lohkossa on vesitulppa siel lohkon takana, mut näytti niin ahtaalta että teen sinne erillisen vesilähön tota turboa varten..

toi kone jo testattu aika hyvin, ajelin sillä vakiokunnossa 700km jäärataa pariin talveen!! ja suurin vaihde mitä käytin tais olla 2:nen.. :roll:

kannessa tais olla imupuolella joku 37 tai 37.5mm seeti.. pako tais olla 35mm.. en noita viiti vaihtaa.. menee budjetti pieleen jo muutenkin.. tietty jos tohon seetiin sopii ne 1600:n 37.5mm imut?! nehän menis samalla kun istukat kuitenkin koneistutan.. ja venat olis joutilaana hyllyssä.. olisko tommosesta vaihdoksesta sit hyötyä??



saa tosin nyt tuo projekti olla hetken.. pitää nyt volvoon tehä jakopää ja etujarruremppa.. :( jakopään osat ois tarvikkeena 150e..mut orkkis osaa meinasin kuitenkin laittaa,ja tuskinpa ovat halvemmat.. :oops: jarruihinkin menee ainakin 300e kun toinen satulakin on vaihtokunnossa..
http://photobucket.com/albums/d179/sprintti123/
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

matti.v kirjoitti:jep. sais niitä ahtoja kyllä tuon verran ollakin.. toivottavasti se rupeis herää alempaa,kun ennen veti kolmosella rajoittimeen niin nelosella kiekat putos alle tehoalueen.. :(
No tuohon auttaa sekä iskutilavuuden kasvattaminen että kannen parantaminen, kun turbo pysyy samana. Pakoputkistostakin kannattaa tehdä mahdollisimman avara. Kaikki mikä on vastapaineesta pois, pyörittää turbiinia.
matti.v kirjoitti:kytkin pitänee vaihtaa suosiolla sintteriin.. tosin maksaahan se aika paljon mut pitäs vähän paremmin..
Äläkä erehdy kokeilemaan vakio asetelmalla... :wink:
matti.v kirjoitti:tässä lohkossa on vesitulppa siel lohkon takana, mut näytti niin ahtaalta että teen sinne erillisen vesilähön tota turboa varten..
Kaikkein paras paikka olisi siinä missä vesipumppu painaa vettä lohkon sisään, eli esimerkiksi reikä siihen pumpun kylkeen lohkon viereen. Siinä vesi vielä on kylmää. Paluu sitten ylävesiletkuun...
matti.v kirjoitti:kannessa tais olla imupuolella joku 37 tai 37.5mm seeti.. pako tais olla 35mm..
Taisi olla sitten onnenkantamoinen kun omassa 1.5:n kannessa oli 39.5 seetin ulkohalkaisija.
matti.v kirjoitti:tietty jos tohon seetiin sopii ne 1600:n 37.5mm imut?!
Se on siinä ja siinä, imupuolella voi riskin ottaa ja asensin itsekin saman kokoisen venttiilin kuin seetin ulkohalkaisija. Pakopuolella on pakko olla vähän paksuuttakin lämpökuorman takia.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
matti.v
Viestit: 1033
Liittynyt: 29.08.2004 20:09
Paikkakunta: otanmäki / kajaani

Viesti Kirjoittaja matti.v »

[quote="vvieri"]
Taisi olla sitten onnenkantamoinen kun omassa 1.5:n kannessa oli 39.5 seetin ulkohalkaisija.
quote]

mitä hel..ttiä.. etkö sä muka joutunut vaihtaa istukoita?? :shock: niin no onhan mullakin tollaisen"sammakkolamppu" ritmon kone tallessa..pitääpä siitä tutkia ne istukan koot.. :?

joo. putkisto oli nyt joku 60mm ilman vaimentimia.. jos tekis vastaavan 3" sivulle.. :roll:

kattelin tossa muuan päivä varaosamaailman kirjoista ettei ne enää tunne tota 39.5.millistä sx:n imuventtiiliä.. :? pitää tarkistaa tuo kun kerkee, päivittäin siinä tulee käytyä kun työpaikka on samassa rakennuksessa..
http://photobucket.com/albums/d179/sprintti123/
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Joissain 8v Punton kansissa on kanssa tuota venttiiliä. Vissiin aika harvinainen moottorimalli Suomessa. Jonkin aikaa joutui osaa tuotakin lehteilemään kirjoista.

Pakopuolelle tietysti jouduttiin vaihtamaan istukka.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
UnoProjekti
Viestit: 3691
Liittynyt: 17.03.2004 19:56
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja UnoProjekti »

No tuohon auttaa sekä iskutilavuuden kasvattaminen että kannen parantaminen, kun turbo pysyy samana. Pakoputkistostakin kannattaa tehdä mahdollisimman avara. Kaikki mikä on vastapaineesta pois, pyörittää turbiinia.
Juu kyllä ehdottomasti ahdistavin alue on pakoventtiili - turbiinin outlet, eli jos saa pakokanavia kairattua tarpeeksi(ja mahdollisesti suuremmat pakoventtiilit) sekä pakosarja uusiksi suuremmilla putkilla(mikäs se koko oli 33mm ja 38mm välissä, siis vesijohtokäyrissä ? :oops: ) niin alkaa puhaltamaan vähän eri tavalla, riippuen tietysti millanen turbiini on kyseessä. Väittäsin et pakoputkisto ei tuolla 60mm koolla ahdista vielä juuri paskaakaan vaikka on hyvä päivittää suuremmaksi jos tehot nousee yli 200hv:n, kriittisin on kanavat/pakosarja/pakopesä. Pesästä voi tietysti vähän tingata jos haluaa sen vinkuvan ku koira paskal jo 2000rpm kohdalla...
Fiat Uno Turbo i.e -88
Avatar
matti.v
Viestit: 1033
Liittynyt: 29.08.2004 20:09
Paikkakunta: otanmäki / kajaani

Viesti Kirjoittaja matti.v »

UnoProjekti kirjoitti: Pesästä voi tietysti vähän tingata jos haluaa sen vinkuvan ku koira paskal jo 2000rpm kohdalla...
nii, tuosta turbostapa en ainakaan minä osaa sen kummempaa sanoa mitä tos mittailin.. ihi se on ja imupuoli jotain 40mm pako kaiketi vakio..?

mutta toivotaan että rupei vähän alempaa pyörii, vaikea ajaa kun vain 3000rpm on toiminta alue.. :(
pitää vielä tutkailla tota venttiilin vaihdosta, jos vaikka kairais ne suuremmiksi.. toisaalta taas onko hyötyä kun käyttö kuitenkin on tollaista hupia.. :roll: tohon riittäs joku 150 heppaakin.. ja sit tietysti levii voimansiirto jos kytkimen saa pitämään.. :(

katotaan nyt mitä siit tekee.. rekkarista sen jo poistin kuitenkin.. pistetään reilusti viagraa vuotavaan tankkiin ja nurkalle seisomaan.. :lol:
http://photobucket.com/albums/d179/sprintti123/
Avatar
Luigi
Viestit: 9537
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Viesti Kirjoittaja Luigi »

matti.v kirjoitti:katotaan nyt mitä siit tekee.. rekkarista sen jo poistin kuitenkin.. pistetään reilusti viagraa vuotavaan tankkiin ja nurkalle seisomaan.. :lol:
Kuinkas tuo rekisteristä poisto menee nykyisin? Pitikö selvitellä mitään ajoneuvon säilytyksestä, käytöstä tms.?
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
matti.v
Viestit: 1033
Liittynyt: 29.08.2004 20:09
Paikkakunta: otanmäki / kajaani

Viesti Kirjoittaja matti.v »

luigi kirjoitti:
matti.v kirjoitti:katotaan nyt mitä siit tekee.. rekkarista sen jo poistin kuitenkin.. pistetään reilusti viagraa vuotavaan tankkiin ja nurkalle seisomaan.. :lol:
Kuinkas tuo rekisteristä poisto menee nykyisin? Pitikö selvitellä mitään ajoneuvon säilytyksestä, käytöstä tms.?
ei tarvinnu mitään todistella.. samalla rekisteröin omiin nimiin ja poistin kilvistä.. 10.50e koko touhu.. normaalisti pelkkä rekisteröinti maksaa ton, ja kilpien palautus 9e yleensä. sanoin tietty että voi siitä kilpuri tulla joskus.. :wink:

toi kilpijuttu on kyl ihme, ottaessa ne maksaa ja jos viet pois niin silloinkin maksaa.. ei ne sitä "panttia" palauta.. :evil:
http://photobucket.com/albums/d179/sprintti123/
Avatar
matti.v
Viestit: 1033
Liittynyt: 29.08.2004 20:09
Paikkakunta: otanmäki / kajaani

Viesti Kirjoittaja matti.v »

:(
pitkän harkinnan jälkeen päätin luopua tästä projektista.. :cry:

ei riitä mun rahat rakentaa kahta autoa, :oops: ja kaikki mitä tähän sijoitan on pois tosta kilpurista..ja se on kuitenkin tärkeämpi..

tämä siis myydään nyt osina pois ton kilpurin rahoittamiseksi..miksipä ei kokonaisenakin, riippuu kiinnostuneista.. :wink:

tuolta kuvista näkyy suunilleen mitä on myynnissä:
http://s35.photobucket.com/albums/d179/ ... rbo%20uno/

postasin jo myynti ilmoituksenkin tonne varaosa puolelle.. :http://fiatforum.fi/viewtopic.php?t=11945

the end..
http://photobucket.com/albums/d179/sprintti123/
Vastaa Viestiin