Taas yksi 124 spideri..

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!

Taas yksi 124 spideri..

ViestiKirjoittaja mivot » 31.07.2020 23:05

Ostin auton 2003 kiertokanki levinneenä räjähtäneenä projektina. Hiljalleen kuorin aiemmat maalikerrokset ja korjasin korin ruostevauriot sekä kolhut, jossain vaiheessa ehkä 2005 hiontamaalisena siirsin ajamalla auton varastoon, tekniikkana croman alakerta ja vanhempi kansi, ajomatka 40metriä tuolla kokoonpanolla. Sitten ollaan ehkä vuodessa 2008 ja kone hävinnyt pellin alta koska on taas uusia ideoita, mutta inspiraatio on vain mielikuvituksissa siirtymättä käytännön toteukseen. Vedän pikapikaa alkuperäisellä sävyllä väliaikaisen pintavärin koriin, oviin ja luukkujen sisäpintoihin, ajatellen että innostus pomppaa kun alkaisi näyttää valmiimmalta. Menee taas vuosia, rullaava koppa siirtyy taas autotallin puolelle, kerää tavaraa päällensä toimiessaan hyvänä tasopintana. Hyllyssä odottaa fiat 16vt kantta ja alakertoja yms.. Mutta antaa hautua..
Toimin autokorjaamo yrittäjänä, harrastus samaa, ei intoa enää vapaalla tehdä samaa paskaa isommassa kaavassa , eli hiljalleen loppuun palaminen alkaen autoharrastuksista..
Kuitenkin joskus ehkä 2010 aloin vääntämään audin viispyttyisten 20v turbo patojen kanssa ja niissä on kivat soundit, tuli sitten taas yksi kuningas idea..


On vielä keskeneräinen, mutta yksi piste saavutettu: https://youtu.be/PmaunMGeOu4

Yksi lause mikä innoitti tuon rakentamiseen, jonka minulle sanoi yhden 8v turbo spiderin omistaja muinoin: "ei tule onnistumaan fiatin 16v turbolle katsastaminen, T:KOO"

ajattelin, että vai ei!?
:)

Nyt saunaan...
124 Spider 2200 20vt -77
mivot
 
Viestit: 326
Liittynyt: 01.03.2006 12:27
Paikkakunta: Joensuu

Re: Taas yksi 124 spideri..

ViestiKirjoittaja väisänen » 01.08.2020 07:57

Hieno on 8-)
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Avatar
väisänen
 
Viestit: 4631
Liittynyt: 11.03.2006 20:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres


Re: Taas yksi 124 spideri..

ViestiKirjoittaja Rimmed762 » 02.08.2020 08:49

mivot kirjoitti:Yksi lause mikä innoitti tuon rakentamiseen, jonka minulle sanoi yhden 8v turbo spiderin omistaja muinoin: "ei tule onnistumaan fiatin 16v turbolle katsastaminen, T:KOO"

ajattelin, että vai ei!?
:)



Kaikki mahtavan projektin edellytykset. :thumb:

Hyvän näköistä ja kuuloista.
Rimmed762
 
Viestit: 34
Liittynyt: 16.04.2019 22:06

Re: Taas yksi 124 spideri..

ViestiKirjoittaja mivot » 08.08.2020 00:42

Alkuviikosta poltin megasquirt ms3v357 ecun, mutta paikallistin öljyvuodon koneen takapäästä, että itkeä vai iloita, 700€ paukku.

Pitäisi kuitenkin kai kertoa tekniikasta jotain, eli lohkona vanhempi 1994cc js koodinen passatin 5 pyttyinen, johon porasin aan/urs4 öljysuuttimien paikat, muutenhan lohko lähes sama valuinen, kriteerisiltä mitoiltaan sama, muistelen mitanneeni toki että 5kg tai 7kg keveämpi, mutta jopa turbon öljynpaluun paikkakin valussa valmiina.
Päädyin muinoin tuohon lohkoon, koska ostamani aan lohko oli väljä, mutta tuommoinen alle 100tkm priima lohko oli romukasassa, eikä toki haitannut että tehorajojen takia tuo valikoitui.
Turbollisen aan männät, kiina veivit, tasapainoitettu..
Sylinterinkansi 20v eli vaparina nm ja 7a koneissa, yleensä kuitenkin tunnettu aan 230hv koneen hattuna, semmoisen nokat, kanavia hieman työstetty...
Sylinterikannesta leikkasin pois jakajan ulokkeen takapäästä, jolloin tulipeltiä ei tarvinnut muokata niin merkittävästi, samalla toki tuosta nm/7a venttiilikopasta sipaisin samaisen ulokeen pois, hall-anturi nyt nokkapyörällä.
Öljypohjan tiggailin aan mallin kaulusta käyttäen, samaan syssyyn kun kanteen ja venttiilikoppaan tein nuo lyhennykset, öljypohja 6L, mutta vaatii vielä muutoksia tuon lohkon huohotin lähdön takia.. Turbollisen aan mallin imusarjaakin jouduin hieman muuttamaan / poistamaan ulokkeen takapäästä jossa nippu letkulähtöjä.
Vauhtipyörä tuon lohkon mukana tullut potta malli, joka sorvattu tasaiseksi, sekä porasin audi s2/aan asetelmalle reijät, s2 sachs asetelma, 240mm bmw jousitettu levy, bmw gs6-37dz aski eli 6v hitsatulla kytkinkopalla, turpaosa vag monijako eli tohon pulttaantuvia konevaihtoehtoja rajattomasti, työsylinteri joku vanhempi bmw, pääsylinteri poljinasetelmaan modattu, romu 80 audista nappasin.. on todella hyvä ja kevyt käyttää.
Fiat coupe vaihdekeppiasetelma, kardaani käytännössä vakio, toki lyhennetty tarpeellinen määrä etupätkästä, mutta askin perässä olevaan bmw hardy kiekkoon asettui suoraan tuo fiat/lada kardaani..

On tuossa toki myös levyjarrut joka nurkassa, edessä taitaa olla 15" vanne minimi joka noiden jäähdytettyjen laikkojen päälle asettuu..
124 Spider 2200 20vt -77
mivot
 
Viestit: 326
Liittynyt: 01.03.2006 12:27
Paikkakunta: Joensuu

Re: Taas yksi 124 spideri..

ViestiKirjoittaja mivot » 08.08.2020 01:54

Taka-akseli ajatuksia tässä illan mielessäni pyöritellyt, pitäisi saada harvempaa välitystä sekä kestävyyttä.
Eli omansahan on käytännössä ladan perä, erona iskarin kiinnityspaikka, sekä vetari lukittautuu seekerirenkaalla laipan sijaan, toki levyjarrut myös. Itse banjo hitsattu puolikkaista kasaan, ei siis tyypillisiä akseliputkia.
Välitys vaihtoehdoista harvin 3.9, ladan lukot sopii, kuten tuo välityskin. Joskus netistä venäjältä metsästin harvaa välitystä, oli jollain tarjolla 3.5 välitys, mutta hinta suhteellisen kova..
Uudemmassa eli 79- spiderissä on harvaa välitystä, mutta niissä eri tyyppinen perä, tuommoisen tehdas uusi 2000i spider välitys 41/11 eli 3.73 mulla näköjään hyllyssä ja se ilmeisesti sopii myös perään(132 kai??? ), joka minulla myös hyllyssä, perä purkaantuu taaksepäin ja murikassa valettu ylätukivarsille korvakot, mutta mistä tuo on, olen unohtanut ?

Tuo taaksepäin purkaantuva fiat perä selvästi vahvemman oloinen noista, lautaspyörä halkaisijat volvo 140/1030 luokkaa, mutta vetarit kalpenee vertailussa, tosin booritus tais olla millin sisään, kuten myös akseliputki.

Volvo periä myös jäänyt varastoon, harvin 3.54 välitteinen, joka olisi varsin hyvä tuon vaihteiston perään...
Varastosta löytyi vain volvo 700 ja 100 sarjan periä, joista tuo kapeampi noin 5cm leveämpi kuin 124 fiatin perä, 200 sarjan volvon perä ois vain pari senttiä leveämpi, pitää semmoinen aihioksi metsästää..
124 Spider 2200 20vt -77
mivot
 
Viestit: 326
Liittynyt: 01.03.2006 12:27
Paikkakunta: Joensuu

Re: Taas yksi 124 spideri..

ViestiKirjoittaja mivot » 09.08.2020 13:45

Tulipeltiä vähän muokattu että kone tulee hieman taemmaksi. Toistaiseksi konehuoneen takareunassa olevaan vahvikepeltiin tehty loveus 5 sylinterin puolalle, tarkoitus tehdä myöhemmin vähintään vastaava lujuuksinen palkki taemmaksi kaukalon puolelle ja poistaa tuo nykyinen lovettu pelti, siinä vaan runkonumero, siksi siihen en voinut kajota ennen rekisteröintiä.
Vaihdelaatikolle tehty hieman lisää tilaa, kuten myös downpipelle, pakoputkelle tehty 3" putken puolikkaasta reunat kantaten ohjaamolattian pohjaan kouru, joka samalla jäykistää koria, kardaanitunnelia korotettu. Tuo korotus tehty myös sitä silmälläpitäen että jos joskus tohon rakentaa erillisjousitetun taka-akselin...

Koska tuon projektin valmistuminen venynyt ja venynyt, on rakentelusäännöt moneen kertaan muuttuneet. Muistan että alkuun olisin käytännössä saanut urs4 mallin 230hv aan koodisen koneen menemään omavalmisteena oikeastaan ilman mitään muutoksia, sitten muuttui ja muuttui, tuli vähimmäistehoa jonka sylinterinkansi määritti, lopuksi oli viitteitä että muuttuu taas kerran laki ettei tuota saa ahtimen kanssa leimattua enää ollenkaan tuolle padalle, joten pisti muinoin vipinää rakennukseen että sain aloitettua silloin katsastuksen ja kaiken papereihin..
124 Spider 2200 20vt -77
mivot
 
Viestit: 326
Liittynyt: 01.03.2006 12:27
Paikkakunta: Joensuu


Paluu Projektit

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä