Tipo 1.4 i.e. 1992 pelastus ja jatkotoimenpiteet

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!

Tipo 1.4 i.e. 1992 pelastus ja jatkotoimenpiteet

ViestiKirjoittaja Huikko » 08.07.2019 01:47

Moi,

Nettiautoon oli ilmestynyt vanhakoppainen Tipo, ajettu 241000km, samassa perheessä koko ikänsä, lommoja ja naarmuja, sekä kauhtunut maalipinta. Plussana 8kpl orkkispeltivanteita, ehjä sisusta joka tosin paskainen ja myyjän puhelimessa hehkuttama ruosteettomuus korissa. Nämähän olivat jo uutena myydessä ruosteessa kaikki ja tuuli on vienyt 99% suomen MK1 Tipojen kannasta. Jakopää ja kansiremontti oli tehty 2016 ja molemmat rengassarjat olivat "uudehkot"...oli oli. Leimaakin olisi 02/2020 saakka.

Mallina oli se halvin ja karvalakein 1.4 Mono-Point-Injection eli i.e.
Sovittiin, että perjantaina tulen illalla klo 23:30 juna-asemalle Rovaniemelle ja ostan auton pois. Puhelimessa tingattiin hinnaksi 260€ lähtöhinnan ollessa 400€. Junalippu maksoi 67€ ja eikun perjantaita odottelemaan.

Perjantai koitti aamulla Tampereella 06:30. Ajelin töihin Helsinkiin ja sieltä Tuusulan ja hyvinkään kautta kotiin. 17:00 lähtisi IC27 kohti Rovaniemeä. Pomppasin Semaforin, A-oluen ja Jack Danielsin kautta istumapaikalle vaunun yläkertaan ja yritin nukkua. Onneksi suomalainen mies on kovaääninen ja humalassa, eikä anna kenenkään nukkua missään kunnes itse sammuu. Konduktöörin kanssa konsultoin näiden henkilöiden polttamisesta ja junasta poistamisesta pikkuhiljaa maisemaan ripotellen. Konduktöörinkin mielestä ideassa oli selvää potentiaalia, mutta päädyimme siihen tulokseen että parinkymmenen öyhöttäjän polttaminen olisi useimpien oikeusasteiden mielestä murha. Jätettiin henkiin. En nukkunut koko matkan aikana yhtään...

Sateinen Rovaniemi koitti 23.48, koska suomessa junat eivät kulje ajallaan minnekään koskaan.
Sieltä matka jatkui myyjäporukan tallille. Asemalta noutamaan oli arvottu jonkun tyttöystävä, joka ajoi mustalla BMW:llä noin vartin matkan asemalta Tipon luokse.

Siellä oli lisää tätä samaa lajia, jota oli junassakin. Päätin etten polta heitäkään nyt sitten, ainakaan ennen kuin saan varmenteen.
Oikeasti porukka oli mukavata ja koirakin osallistui kaupantekoon.

Siirrettiin kauppasummaa, ostetiin vaikuutuksia ja rekisteröitiin minun nimiin ja istahdin Tipooni, nollasin trippimittarin ja päräytin käyntiin.
"Öljynpainevalo sammuu kun antaa kierroksia!" Kiitin neuvosta ja totesin, että jos tämä pakoputki kestää kasassa Tampereelle saakka, niin se on ihme. Lähdin liikkeelle noin klo 01:00, tankkasin auton täyteen ja laiton navigaattoriin osoitteeksi ABC Heinolankaari Kokkola. Siellä olisi tarkoitus tavata vertaistukihenkilöitä, eli muita Fiat-harrastajia.

Alla kuvia kaupantekopäivältä:

Kuva
Aika komea!

Kuva
51kW tehopakkaus.

Kuva
Lommon näkee jos katsoo silmällä. Ensimmäisen omistajan saavutuksia 90+ vuoden ikäisenä.

Kuva
Siistiä sisustaa.

Kuva
Sisustakuva

Kuva
Ohjastajan paikka.

Tällainen Tipo on kyllä hyvä ajaa, moni nykyauton suunnittelija voisi käydä ajamassa tällaisen varttimiljoonan ajetun Tipon, jossa on HiFly-merkkiset renkaat alla. Menee suoraan ja tuntuma tapahtumiin alustassa on hieno ja välitön.

Ensimmäinen tauko osui Iin Shellille, joka on 24h auki. Kello oli tässä kohtaa kai jotain reilu kolme tai neljä, en muista.
Alla kuva aamiaisen äärestä. Viereisessä pöydässä oli poliiseja ja pyysin heitäkin tarkkailemaan, että kukaan ei naarmuta Fiatiani.

Kuva

Matka jatkuu kohti Kokkola/Kokkobytä.
Alla kuva saapumisesta Kokkolaan Heinolankaaren ABC:lle.
Pakoputken ääni voimistui jokaisessa liikenneympyrässä, päätin ottaa ne hiukan hitaammin jatkossa.
Kuva
Ohjastajan ympäristö on selkeä ja hyvätapainen.

Kuva
Kokkolasta matka jatkui tällä porukalla, lukuunottamatta VAG-konsernin rakennelmaa sekä mustaa Punto Evoa, joka oli jonkun paikallisen.

Spiderin omistaja esitti pyynnön, että pidetään marssivauhti Seinäjoelle saakka noin 80km/h.
Perillä Seinäjoella oltiin 10:09, eli seksikkäästi myöhässä hiukan.
Ohessa pari kuvaa tapahtumapaikalta.

Kuva
Kuva
Katsastettu auto parkissa.

Tässä kohtaa oli pakko myöntää, että alkoi väsyttää. Olin ollut hereillä noin 30 tuntia, josta Tipon ratissa sellaisen 15 tuntia. Ensin 2018-mallisen ja junasiirtymän jälkeen 1992-mallisen. Imin kahvia sellaisella voimalla, että sillä olisi saanut moottorin pakoputken kautta käyntiin. En kokeillut kuitenkaan onnistuisiko se. Vedin keuhkoon pari palaa grillimakkaraa ja yhden keksin ja aloin kehitellä selitystä miksen jää tapahtuman kuin muutamaksi tunniksi. Selitys hyväksyttiin. Näytin myös kuulemma väsyneemmältä kuin normaalisti, eli melko väsyneeltä.

Täräytin Tipon tulille ja jatkoin matkaa kohti kotitallia ja Tamperetta. Helle alkoi kiusamaan ja se tuppasi ramaisemaan. Energiajuoman ja huonon musiikin voimalla matka kuitenkin jatkui vääjämättä kohti määränpäätä. Navigaattorin mukaan olisi Tampereella noin klo 15:30.

Ratikkatyömaakin voi näyttää ihanalta, kun on ajanut 27-vuotiaalla Fiatilla Rovaniemeltä kotiin ilman yöunia.
Parkkeerasin Tipon kotitalon viereen ja kävin ostamassa terassille hyvin ansaitun oluen. Täytyy sanoa, että siinä olutta siemaillessa ja hankintaani ihaillessa kävi mielessä, että olikohan tässä yhtään mitään järkeä hakea tuollaista Rovaniemeltä? Aika näyttää. Epäilijöitä oli terassillakin jo useita...

Kuva
On se hieno!
Fiat 124 Spider MultiAir 140hv Lounge 2018
Fiat Tipo STW 1.4 95hv Pop 2018
Fiat Tipo 1.4 i.e. 1992
Ex -Fiat Panda TwinAir 4x4 2015
Ex -Fiat 500 1.4 16v Sport 2010
Ex -Fiat Stilo 1.6 Wagon 2007
Ex -Fiat 127 1977 (MR)
Ex -Fiat 850 Sport Spider 1970 (MR)
Avatar
Huikko
GFF
 
Viestit: 139
Liittynyt: 07.06.2010 07:04
Paikkakunta: Tampere

Re: Tipo 1.4 i.e. 1992 pelastus ja jatkotoimenpiteet

ViestiKirjoittaja Huikko » 08.07.2019 01:48

Hankintoja tähän on tehty jo useita. Polttoaineen lisäksi hankittuna on alkuperäinen antenni, yksi kaasujousi takaluukkuun. Toinen pitää vielä metsästää jostakin. Kuskin puolen aurinkolipan löysin Ebaysta, samoin alkuperäisen kasettiradion ja ovenkahvan suojamuovin joka oli rikki.

Pesin myös auton ja imuroin, sekä pyyhin pölyt sisältä.
Ohessa kuvia puhdistusoperaation jälkeen.

Kuva
Mukavampi ajella, kun ei ole sentin pölykerrosta joka paikassa.

Kuva
Ulkoasuun ei kauheasti muutosta pesemällä syntynyt.

Kuva
Alkuperäinen radio, joka tulee jossain kohtaa Britanniasta, kun Posti suo.
Suomessahan maahantuoja laittoi näihin mitä sattui milloinkin löytymään.
Orkkisradioita ei suomiautoissa näkynyt. Itse asiassa tämä taitaa olla ykköskopan Punton radio, mutta se sopii tähän Tipoon myös.

Lisäksi Tori.fi:stä löytyi ihan Tampereelta Tipoon/Tempraan tarkoitetut kattotelineet.
Hintaa oli 20€, josta tinkasin kympin.

Alla kuvia kattotelineistä asennettuina.

Kuva
Kuva

Jos jollakin on myydä ajan henkeen sopiva suksiboksi, niin olen kiinnostunut.
Hintapyynnön kohdalla kannattaa pitää mielessä kulkineen hankintahinta.

Mitäs tälle nyt sitten tekisi?
Hyvä kysymys...

Joka pellissä on sen verran lommoja ja naarmuja, että myllyttämällä ja oikomalla tästä ei saa hienompaa.
Pitäisi löytää joku hengenheimolainen, joka viitsisi maalailla auton ja ymmärtäisi miksi tällainen kannattaa ehostaa kuntoon.
Ruostetta ei ihan oikeasti ole, se on kumma juttu. Tosin auto kävi ensimmäistä kertaa Kemin eteläpuolella 1992 jälkeen viime lauantaiyönä.

...ehkä ne "lapin autot" eivät olekaan legendaa?
Fiat 124 Spider MultiAir 140hv Lounge 2018
Fiat Tipo STW 1.4 95hv Pop 2018
Fiat Tipo 1.4 i.e. 1992
Ex -Fiat Panda TwinAir 4x4 2015
Ex -Fiat 500 1.4 16v Sport 2010
Ex -Fiat Stilo 1.6 Wagon 2007
Ex -Fiat 127 1977 (MR)
Ex -Fiat 850 Sport Spider 1970 (MR)
Avatar
Huikko
GFF
 
Viestit: 139
Liittynyt: 07.06.2010 07:04
Paikkakunta: Tampere

Re: Tipo 1.4 i.e. 1992 pelastus ja jatkotoimenpiteet

ViestiKirjoittaja Luigi » 08.07.2019 09:23

Hieno tarina ja ei autokaan hassumpi ole! Nyt vain pohjan ja koteloiden öljyäminen, niin pysyy tupajumit jatkossakin poissa.
Insinööri kysyy, ja luonto vastaa
Avatar
Luigi
 
Viestit: 8131
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Tipo 1.4 i.e. 1992 pelastus ja jatkotoimenpiteet

ViestiKirjoittaja kappa12 » 08.07.2019 12:32

:lol: :thumb:

Hieno hankinta ja hankintamatka on osoitus suomalaisen miehen päättäväisyydestä.
Avatar
kappa12
GFF
 
Viestit: 1408
Liittynyt: 15.01.2004 00:01
Paikkakunta: Yistaro

Re: Tipo 1.4 i.e. 1992 pelastus ja jatkotoimenpiteet

ViestiKirjoittaja wellu » 08.07.2019 13:34

Huikko kirjoitti:Tällainen Tipo on kyllä hyvä ajaa, moni nykyauton suunnittelija voisi käydä ajamassa tällaisen varttimiljoonan ajetun Tipon, jossa on HiFly-merkkiset renkaat alla. Menee suoraan ja tuntuma tapahtumiin alustassa on hieno ja välitön.

Todellakin juuri noin.

Tipo/Tempra on todella hyvä auto ajaa. Rehellisesti niitä harvoja autoja "ikinä", mitkä ovat yksinkertaisesti poistaneet keliolosuhteiden vaikutuksen maantiellä liikkumiseen. Ohjauksen ja alustan tuntuma tiehen on neitseellinen ja auton käytös erittäin neutraali. Halutessaan saa heiteltyä kyllä sivuttainkin.

Mahtava tarina, seurataan. :thumb:
"Pussihousu" = Kapeakatseinen mobilisti, jolle kelpaa vain kangasjohdot ja pakeliittieristeet. Pussihousulle kaikenlainen ajoneuvon ulkonäön tai toiminnallisuuden muuttaminen alkuperäisestä poikkeavaksi aiheuttaa patongin otsaan.
Avatar
wellu
 
Viestit: 4122
Liittynyt: 16.12.2004 08:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tipo 1.4 i.e. 1992 pelastus ja jatkotoimenpiteet

ViestiKirjoittaja Il Mostro » 08.07.2019 21:23

Mielenkiintoista, hienoa ettei nämä häviä kokonaan, hyvät on muistot ajan takaa itsellänikin (pl. mätä koppa) ja tosiaan ajettavuus todellakin kohdillaan. Mulla olis aikalainen suksiboksi Hyvinkäällä, aistikkaan kulmikas. Hintapyyntönä ostajan sopivaksi katsoma pakkaus keskiolutta. Kaupanpäälliseksi saat uuden etupyöränlaakerin Tipoosi.

Laita privaa jos kiinnostaa.
Il Mostro
 
Viestit: 9
Liittynyt: 05.09.2010 01:05
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Tipo 1.4 i.e. 1992 pelastus ja jatkotoimenpiteet

ViestiKirjoittaja wellu » 10.07.2019 10:18

Huikko kirjoitti:Ruostetta ei ihan oikeasti ole, se on kumma juttu. Tosin auto kävi ensimmäistä kertaa Kemin eteläpuolella 1992 jälkeen viime lauantaiyönä.

...ehkä ne "lapin autot" eivät olekaan legendaa?

Ei ne ole, useamman tapauksen nähneenä.

Tipo on kyllä kans takapään pelleiltään melkoinen mätäpaise, jos ehtii peikko pesimään. Takapyöräkotelot, helmojen takapääty ja etuiskarien tornit lienevät ne helpoiten mätivät paikat.

Jos Tipo on tosiaan ruosteeton, niin suosittelisin kyllä ruostesuojauksen ammattilaisella käymistä. Se on kallista, kyllä, mutta jos tuon hankki "säästääkseen", olisi se kannattavaa. Jos vain ajaakseen, niin ebaysta halvalla kaikkea pakollista ja monoa, niinhän näitä 90-luvun pikkuautoja kuuluukin kohdella...? :mrgreen:

Asiallisen ammattilaisen löytäminen voi olla työmaa. Jyväskylässä on ainakin yksi firma, joka höyrypesurilla pesee pohjan ja kotelot massasta vapaaksi ja kutsuu asiakkaan katsomaan, mikäli näin sovitaan. Noistakin firmoista on kuultu niinpaljon kauhutarinoita, että itse en veisi minnekkään joka lupaa parilla sataa koko jutun yhdessä päivässä.
"Pussihousu" = Kapeakatseinen mobilisti, jolle kelpaa vain kangasjohdot ja pakeliittieristeet. Pussihousulle kaikenlainen ajoneuvon ulkonäön tai toiminnallisuuden muuttaminen alkuperäisestä poikkeavaksi aiheuttaa patongin otsaan.
Avatar
wellu
 
Viestit: 4122
Liittynyt: 16.12.2004 08:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tipo 1.4 i.e. 1992 pelastus ja jatkotoimenpiteet

ViestiKirjoittaja Huikko » 10.07.2019 19:04

Kävin tänään Seinäjoella. Hyvin toimii. Pyöränpultit on tolkuttoman jumissa, jäi jarrupalat vaihtamatta.
Fiat 124 Spider MultiAir 140hv Lounge 2018
Fiat Tipo STW 1.4 95hv Pop 2018
Fiat Tipo 1.4 i.e. 1992
Ex -Fiat Panda TwinAir 4x4 2015
Ex -Fiat 500 1.4 16v Sport 2010
Ex -Fiat Stilo 1.6 Wagon 2007
Ex -Fiat 127 1977 (MR)
Ex -Fiat 850 Sport Spider 1970 (MR)
Avatar
Huikko
GFF
 
Viestit: 139
Liittynyt: 07.06.2010 07:04
Paikkakunta: Tampere

Re: Tipo 1.4 i.e. 1992 pelastus ja jatkotoimenpiteet

ViestiKirjoittaja wellu » 10.07.2019 21:04

Huikko kirjoitti:Kävin tänään Seinäjoella. Hyvin toimii. Pyöränpultit on tolkuttoman jumissa, jäi jarrupalat vaihtamatta.

Fiatin pyöränpultti on yleensä "kynnyksetön", eli hylsy ei stoppaa pulttiin, vaan vanteeseen (syvyys-suunnassa siis). Jos löytyisi niin matala hylsy, että hylsy pohjaa itse pyöränpulttiin, voisi kokeilla hakkaamista.
Eli tasainen vääntö esim. pitkällä putkella ja vasaraa pultin suuntaisesti siihen pultin/vääntiön/hylsyn päähän. Ristikkoavaimissa on yleensä aika matala se hylsyosa, sillä voisi yrittää jos saa kaverin.

Tai sitten pulttikoneella käy jossain avauttamassa.
"Pussihousu" = Kapeakatseinen mobilisti, jolle kelpaa vain kangasjohdot ja pakeliittieristeet. Pussihousulle kaikenlainen ajoneuvon ulkonäön tai toiminnallisuuden muuttaminen alkuperäisestä poikkeavaksi aiheuttaa patongin otsaan.
Avatar
wellu
 
Viestit: 4122
Liittynyt: 16.12.2004 08:24
Paikkakunta: Jyväskylä


Paluu Projektit

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä