Fiat Regata 85´ 1984
Re: Fiat Regata 85´ 1984
Ehdottomasti se kaipaa kevyttä viriä
Mä nyt tiedä tiedänkö paljon, mutta kyllähän mä kaikenlaista taannoin mittailin. Ei niissä ainakaan isoa eroa ole. Eroja ny tulee nopeasti jos on joskus vähän oikaistu tai jos venat vähän painuneet kanteen. Vakio palotila taisi olla luokkaa 32,5..33 cc. Oma modattu tipolainen 34,5 cc. Tosiaan 1,6:n männissä on amme. Parempi aihio se uudempi kansi on, mutta toisaalta paras olisi 1,4:n kansi. On se 37 mm imu, mutta pienempi palotila
Jonkinlainen ropleema on se, että nykypahvit on paksuja. Tulee melkoisen löysä dekki ja puristukset putoaa alkuperäisestä. Hyvä sitä palotilaakin olisi vähän avartaa. Melkein sitä lohkoa olisi höylättävä tai laitettava korkeampaa mäntää jos jotenkin hyvän haluaa.
Vallan kivan koneen tuosta kyllä saa aika helposti. Ei niitä kanavia kannata hirmu isoiksi kairata kadulle. Joku 28 mm riittää aika pitkälle ja toimii alhaalta kivasti. Kaasareihin laittaisin 32 kurkut. Itsellä 1,6:ssa 34:t ja nuo on ihan limitillä, mutta kun ei pienempiäkään ollut. Vakio pakosarja on vallan hyvä kun vähän sitä sekundääriä modaa.
Mä nyt tiedä tiedänkö paljon, mutta kyllähän mä kaikenlaista taannoin mittailin. Ei niissä ainakaan isoa eroa ole. Eroja ny tulee nopeasti jos on joskus vähän oikaistu tai jos venat vähän painuneet kanteen. Vakio palotila taisi olla luokkaa 32,5..33 cc. Oma modattu tipolainen 34,5 cc. Tosiaan 1,6:n männissä on amme. Parempi aihio se uudempi kansi on, mutta toisaalta paras olisi 1,4:n kansi. On se 37 mm imu, mutta pienempi palotila
Jonkinlainen ropleema on se, että nykypahvit on paksuja. Tulee melkoisen löysä dekki ja puristukset putoaa alkuperäisestä. Hyvä sitä palotilaakin olisi vähän avartaa. Melkein sitä lohkoa olisi höylättävä tai laitettava korkeampaa mäntää jos jotenkin hyvän haluaa.
Vallan kivan koneen tuosta kyllä saa aika helposti. Ei niitä kanavia kannata hirmu isoiksi kairata kadulle. Joku 28 mm riittää aika pitkälle ja toimii alhaalta kivasti. Kaasareihin laittaisin 32 kurkut. Itsellä 1,6:ssa 34:t ja nuo on ihan limitillä, mutta kun ei pienempiäkään ollut. Vakio pakosarja on vallan hyvä kun vähän sitä sekundääriä modaa.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Sheivaa mun dekkii.
Re: Fiat Regata 85´ 1984
Miedolla nenulla kadulle laittaisin vaan 30mm kurkut. Perinteisesti miedoissa kakslitraisissakin suosituksena oli vaan 32mm kurkut.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Re: Fiat Regata 85´ 1984
Toisaalta soho on luonteeltaan kiertävä ja kun on tuplat, niin kärsii paremmin nokkaakin ilman, että päästöt menee metsään. Kosusen kanssa silloin taannoin juttelin noista jutuista ja se puheli, että jos on pienehkö hyvänmuotoinen kanava ja hyvä seeti, niin antaa hyvän signaalin kaasarille. Jotain se tiesi kun aikalailla ennusti miten joudun suuttimia muuttamaan seetitöiden jälkeen. Tietty kyllähän 30 mm kurkku on ainakin varma valinta. Tosin vaikka 2l TC on sikäli vähän huono vertailumalli, että siinä on aika horot kanavat ja siten kaasari näkee imun erilailla.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Sheivaa mun dekkii.
Re: Fiat Regata 85´ 1984
Joskus vaihdettiin 1.3 Sohlon vaakoihin isommat kurkut kolmekymppisten sijaan ja ei kulkuun käytännössä vaikuttanut mitään. Toki suuttimet katottiin niille sopiviksi. Ei vaan muista oliko 32 vai 34, arvelisin ekoja. Se Soho kiersi ihan kivasti. Nokka oli joku 300ast pienellä nokkien välisellä kulmalla. Odotin tosiaan silloin että eron olisi selkeesti huomannut. Tuli fiilis ettå rahat meni hukkaan
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Re: Fiat Regata 85´ 1984
Liian isot ei juu kannata. Kuitenkin loppupelissä vääntö on se milloin täytös on maksimissa. Jonkinlainen katto tuntuu olevan siinä 120..130 hv jos ei tee radikaalimpia muutoksia. Kuutiotilavuudesta riippumatta. Se hattu on vähän hankala. Pirteäksi sen kuitenkin saa aika kohtuudella.
Tuskin tuo kyllä mullakaan sen huonompi olisi 32 kurkuilla. Moisia Kosunen suositteli ja niitä olisin koittanut, mutta kaverin kurkut olikin 34:t niin laitoin ne. Pelaa se niilläkin enkä ilman laajakaistaa juuri osaisi korjata.
Tuskin tuo kyllä mullakaan sen huonompi olisi 32 kurkuilla. Moisia Kosunen suositteli ja niitä olisin koittanut, mutta kaverin kurkut olikin 34:t niin laitoin ne. Pelaa se niilläkin enkä ilman laajakaistaa juuri osaisi korjata.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Sheivaa mun dekkii.
Re: Fiat Regata 85´ 1984
Älkää unohtako pakosarjaa , se on Tärkein nokan lisäksi.
Kanavia voi hieroa , mutta ei niillä paljon aikaseksi saa.
Mutta kun on pieni nokkakulma ja oiken tehty (mitoitettu) sarja ni johan laukkaa kesymmätkin hevoset.
Kanavia voi hieroa , mutta ei niillä paljon aikaseksi saa.
Mutta kun on pieni nokkakulma ja oiken tehty (mitoitettu) sarja ni johan laukkaa kesymmätkin hevoset.
Re: Fiat Regata 85´ 1984
Tempran kansi saapui eilen ja purinkin saman tien venttiilit pois. Tänään oli vuorossa kannen pesu ja halkihan se oli pahasti palotilasta. No ei kun rautasaha käteen ja lihoiksi, niin näkee vähän vahvuuksia.
Aika tukkoisen oloinen tuokin on vakiona ja tarkkana saa olla ohjurin yläpuolella olevan vesikanavan kanssa jos isommin kairaa. Imusarja on suuaukosta vain noin 26-26,5mm. ja haluaisin suurentaa sitä ainakin 30 milliin jotta muutos kaasuttimien 40mm:stä kannen suuntaan olisi rauhallisempi.
Imusarja tekee myös jännän "notkahduksen" laipan kohdalla kun kanava kääntyy hetkeksi vaakaan.
Viimeisestä kuvasta näkee miten imusarja menee puhki jos mutkan oikaisee jatkaen imukanavan linjaa. Tuohonhan olisi helppo hitsuuttaa lisää tavaraa päälle niin mutkan oikaisu / kasvattaminen onnistuu.
Aika tukkoisen oloinen tuokin on vakiona ja tarkkana saa olla ohjurin yläpuolella olevan vesikanavan kanssa jos isommin kairaa. Imusarja on suuaukosta vain noin 26-26,5mm. ja haluaisin suurentaa sitä ainakin 30 milliin jotta muutos kaasuttimien 40mm:stä kannen suuntaan olisi rauhallisempi.
Imusarja tekee myös jännän "notkahduksen" laipan kohdalla kun kanava kääntyy hetkeksi vaakaan.
Viimeisestä kuvasta näkee miten imusarja menee puhki jos mutkan oikaisee jatkaen imukanavan linjaa. Tuohonhan olisi helppo hitsuuttaa lisää tavaraa päälle niin mutkan oikaisu / kasvattaminen onnistuu.
128
X1/9
132 GLS
85 Regata
131 Racing
128 Special
131 16v Turbo
131 Midragfiori
vode131.kuvat.fi
X1/9
132 GLS
85 Regata
131 Racing
128 Special
131 16v Turbo
131 Midragfiori
vode131.kuvat.fi
Re: Fiat Regata 85´ 1984
Itsekin taistelin tuon imusarjan/kanavan linjan kanssa. Huomasin tuon saman asian. Itse korjasin tuota nostamalla imusarjaa suhteessa kanteen ja sitten vaan kaivelemalla. Myös se Tipon vakioimusarja on parempi mitä vaikka 85 Regatan tuossa suhteessa. Tuon nostelun takia itselläkin tuo kannen liitospinta on ovaali ja en tarkasti muista, mutta kyllä se yli 30 mm on. Vaakaimujen sarjoja oli puheiden mukaan parempaa ja huonompaa valua, kuulemma siis kahta mallia niitä liikkeellä. Itselle etsin sen "paremman".
Toinen temppuhan olisi koneistaa tuo laippa vähän vinoon. Toki kääntää vähän silloin kaasareitakin, mutta tuskin oleellisesti. Tuolla ja nostolla saisi varmaan tuon liitoskohdan pelattua hyväksi. Hyvinhän tuo sarja kyllä istuu kanaviin kun itsellä taisi olla pahimmillaan 3 mm rappua jo vakioimusarjankin kanssa. Tuplien sarja taisi olla parempi siinä suhteessa.
Toinen temppuhan olisi koneistaa tuo laippa vähän vinoon. Toki kääntää vähän silloin kaasareitakin, mutta tuskin oleellisesti. Tuolla ja nostolla saisi varmaan tuon liitoskohdan pelattua hyväksi. Hyvinhän tuo sarja kyllä istuu kanaviin kun itsellä taisi olla pahimmillaan 3 mm rappua jo vakioimusarjankin kanssa. Tuplien sarja taisi olla parempi siinä suhteessa.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Sheivaa mun dekkii.
Re: Fiat Regata 85´ 1984
Mitenkäs kanavan muokkaus alaspäin?
Venttiilille menevää sisäkurvia ei kovin voi tuossa muotoilla, melkein vaatisi täyttöä. Tosin, ylöspäin ei mahdu juuri kasvattamaan.
Jouheva "kääntö" alaspäin ja kasvavana kohti imusarjaa, nyt imusarjaankin mahtuisi tekemään jouhevan vastamuodon.
Ylöspäin tuota ei näytä saavan. Ei tuo muoto minusta nyt kovin mahdoton ole vakionakaan.
Mistäkohti oli kansi muuten halki?
Venttiilille menevää sisäkurvia ei kovin voi tuossa muotoilla, melkein vaatisi täyttöä. Tosin, ylöspäin ei mahdu juuri kasvattamaan.
Jouheva "kääntö" alaspäin ja kasvavana kohti imusarjaa, nyt imusarjaankin mahtuisi tekemään jouhevan vastamuodon.
Ylöspäin tuota ei näytä saavan. Ei tuo muoto minusta nyt kovin mahdoton ole vakionakaan.
Mistäkohti oli kansi muuten halki?
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Fiat Regata 85´ 1984
Sisäkurvia kyllä voi muokata ja pitääkin. Noissa kuvissa ei ole seetirengas paikallaan, joten pikavilkaisulla näyttää tuo sisäkurvi hurjan pieneltä.
Vesitilan kohdalta kanavan katosta voi ottaa turvallisesti noin pari milliä pois jolloin pääsee lähelle 28mm. kanavan halkaisijaa koskematta lattiaan.
Vesitilan kohdalta kanavan katosta voi ottaa turvallisesti noin pari milliä pois jolloin pääsee lähelle 28mm. kanavan halkaisijaa koskematta lattiaan.
128
X1/9
132 GLS
85 Regata
131 Racing
128 Special
131 16v Turbo
131 Midragfiori
vode131.kuvat.fi
X1/9
132 GLS
85 Regata
131 Racing
128 Special
131 16v Turbo
131 Midragfiori
vode131.kuvat.fi
Re: Fiat Regata 85´ 1984
Kappas niinpäs onkin...Vode131 kirjoitti:Sisäkurvia kyllä voi muokata ja pitääkin. Noissa kuvissa ei ole seetirengas paikallaan, joten pikavilkaisulla näyttää tuo sisäkurvi hurjan pieneltä.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Fiat Regata 85´ 1984
Maailmalla noita on kuulemma kairattu liki 35 mm asti. Ihmettelen vähän kyllä miten. Luulisi, että joutuu aika paljon tinkimään jo muodosta. Kyllä sitä sisäkaarretta on tosiaan mullakin pirrattu ja kanava on jotain vähän alle 28 mm, ei tosin aivan pyöreä eikä lattiaan ole koskettu. Oman twistinsä muotoiluun tekee kun se kanava ei ole suora vaan koukkaa sivuttainkin.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Sheivaa mun dekkii.
Re: Fiat Regata 85´ 1984
Tässäpä muutama kuva miten kanava asettuu korkeus suunnassa eri kokoisilla kanavilla. Toki halutessaan lattiasta saa lisää pois ja katostakin riskillä. Tuossa 30 mm. kuvassa kanavan suuaukko on piirretty 35 milliseksi.
128
X1/9
132 GLS
85 Regata
131 Racing
128 Special
131 16v Turbo
131 Midragfiori
vode131.kuvat.fi
X1/9
132 GLS
85 Regata
131 Racing
128 Special
131 16v Turbo
131 Midragfiori
vode131.kuvat.fi
Re: Fiat Regata 85´ 1984
Onkos nää kaikki kannet just tälläsiä.? ....Eli siis kuinkahan tarkkoja on valmistustilanteessa olleet.....Joten esim Maanantaipäivän kansi verrattuna vaikkapa Keskiviikkopäivän kanteen voisikin olla erilainen ....Vai?
-fiat 127 Stella -82
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
Re: Fiat Regata 85´ 1984
Ei ne samoja ole koneesta toiseen eikä toki valut ole aina identtisiä. Isoreikäisin taisi olla joku noiden vanhojen 1500:n kansi, mutta nuo uudemmat tipolaiset virtaa paremmin ja kanavan malli on niissä erilainen. Nuo 34-35 mm reiälliset ei kuulemma aina onnistu, vaan välillä menee puhki.
Tuo voden ”28” on tuossa suunnassa aika liki miten oman tein.
Tuo voden ”28” on tuossa suunnassa aika liki miten oman tein.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Sheivaa mun dekkii.