Uno turbo

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: Uno turbo

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

väisänen kirjoitti:Ohjausta ajattelin saada vähän nopeammaksi. Neljä kierosta on liikaa.
Oliko puntoissa miten sen sähköisen tehostajan kanssa kieroksia ratissa?

Mulla olisi kyllä bravon ohjausvaihde tehostajalla mutta se ei pannuhuoneeseen se tehostin sovi...
Sopivasti, voipi olla ettei jaksa enää käännellä leveillä tassuilla.
Joo eli mulla on tuossa 2.0 i.e. jääratauskissa sellanen paikallaan. Siinä se menee hyvin kun jäällä kääntelee , pysäköiminen asfaltilla onkin eri juttu.
Jos epäilet niin tuu kokeileen.
Hankin myös sellaen sorsan sähköisen tehostimen kun vaan sais paikaalleen , siis ei jää autoon vaan futt.
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: Uno turbo

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Nytkin se on jo firenä sikajäykkä. En muistanut että tuollanen on. Siksi meinasin tota punton ohjausta ja siihen sähkötehostin ettei syö pannuhuoneesta tilaa.
Mutta noi sähköset tehostajat on vaan niin paskoja etten taas sen puoleen jaksaisi. Aattelin sitäkin että sähköllä pyörittäisi pumppua mutta se samperi saattaa vaatia aivan liikaa voimaa. Tai en tiiä...
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Avatar
TfP-Motors
GFF
Viestit: 1566
Liittynyt: 22.02.2003 10:20
Paikkakunta: Suonenjoki

Re: Uno turbo

Viesti Kirjoittaja TfP-Motors »

Ooppeleista löytyy joko sähköllä pyörivä hydrauliikkapumppu tehostimelle tai sitten tämä toinen suosittu täyssähkönen malli joka tulee rattipylvääseen. Tuo eka eikölie löydy uudemmista cromistakin?
Kaikki paitsi internetin kuvapalvelut on ikuista.
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: Uno turbo

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Kiitos. Tämä opelin tehostin tsydeemi on hyvä tietää.
Tipon jarruja tuli. Mä muistin että ne on ihan pulttaa kiinni malliset mut ei. Ja tipun etujarrujen kehys ottaa volkkarin jarrulevyyn kiinni. No kyllä se siitä sitten ehkä...
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Uno turbo

Viesti Kirjoittaja wellu »

Opelin tehostin on rallipuolella paljon käytetty. Liekkö osittain hydraulisuuden vuoksi --> tuntuma hyvä.

Punton ohjaustuntuma....noh.... :roll:
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
1300ti
GFF
Viestit: 1039
Liittynyt: 21.09.2004 11:11
Paikkakunta: Perniö

Re: Uno turbo

Viesti Kirjoittaja 1300ti »

Eikä, ei urheiluautoon mitään tehostimia! Ostin kasiin italiasta nopeamman ohjauksenja laatikossa tuli mukana terveiset "varmalle voittajalle" ja ISO pullo Proseccoa, joten en voi kuin suositella. https://www.ebay.com/itm/FIAT-128-127-X ... :1&vxp=mtr" onclick="window.open(this.href);return false;

Siis sama myyjä tekee myös Unoon hammastangon 2,8 kierroksen välityksellä https://www.ebay.com/itm/FIAT-UNO-TURBO ... ctupt=true" onclick="window.open(this.href);return false;

Mielestäni tuo oli todella halpa, laadukkaasti uudesta hammastangosta tehty, hyvä meininki (se kuohuva!) ja saapui huokeasti Suomeen kotiovelle muutamassa päivässä. Omaani en ole ehtinyt vielä laittaa, ehkä vihdoin ensi kevääksi sitten Kasi taas nippuun...

Jos tuollaisen hankit, niin lähetä terveisiä!
Avatar
Keltsi
GFF
Viestit: 1152
Liittynyt: 16.03.2004 09:57
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Uno turbo

Viesti Kirjoittaja Keltsi »

En mä mitään pulloa saanut :shock:

Tuollainen nopeampi hammastanko ollut kiinni toista vuotta. Onhan se kesätassuilla hiukan raskas paikallaan käännellä, mutta hyvin on näillä narukäsillä tuon kanssa pärjännyt :lol:

Hyllyssä olisi Punton sähköinen tehostin, mutta CAN-väyläisenä sen toimintaan saattaminen ei ainakaan itseltä onnistu...
"tähän pitäisi ilmeisesti kirjoittaa joku kiva slogani"
sampsulisami
Viestit: 1914
Liittynyt: 09.04.2012 14:39

Re: Uno turbo

Viesti Kirjoittaja sampsulisami »

Absittomassa puntossa tehostin ottaa nopeustiedon vaihdelaatikossa olevasta nopeus anturista?
Bravo t-jet
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: Uno turbo

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Joo. Täällä olisi yksi 1.1 litrainen tehomylly joutilaana. Hakekaa pois.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: Uno turbo

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Oujee. Jaksoin vielä etupalkin irroittaa ja kohdistaa toista tilalle.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: Uno turbo

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

väisänen kirjoitti:Oujee. Jaksoin vielä etupalkin irroittaa ja kohdistaa toista tilalle.
Tuliko sinne se +40% leveempi.
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: Uno turbo

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Miten ne iskariöljyt nyt taas meni?
Uskaltaako kokeilla vaikka hydrauliöljyllä ensin ja sitte vasta laittaa virallista iskarilitkua vai mitä tässä tekee?

Mulla oli ne loppuun ajetut spaksit ja ajattelin ne nyt sinne ensiksi laittaa. Iskarin varsi pitää ottaa jostain toisesta tolpasta kun on tuo spaksin varsi kauttaaltaan ruostunut.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: Uno turbo

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

väisänen kirjoitti:Miten ne iskariöljyt nyt taas meni?
Uskaltaako kokeilla vaikka hydrauliöljyllä ensin ja sitte vasta laittaa virallista iskarilitkua vai mitä tässä tekee?

Mulla oli ne loppuun ajetut spaksit ja ajattelin ne nyt sinne ensiksi laittaa. Iskarin varsi pitää ottaa jostain toisesta tolpasta kun on tuo spaksin varsi kauttaaltaan ruostunut.
Hydrauli öljyt taitaa kaikki olla vähän jäykkää .
Mä tein niin , että otin vanhat öljyt talteen , laitoin mittamukiin 2dl vanhaa öljyä , kaadoin ne astiaan jossa 3mm reikä ja otin aikaa kauanko tuo 2dl valui.
Sitten tein uudelle öljylle samoin monta kertaa ja sekoittelin sopivan visoksiteetin oiskohan se ollut noissa koneissa jotai 7.5w
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: Uno turbo

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Ok. Tämäkin auttaa.

Sovittelin alakerta vaihteisto pakettia paikoilleen. Pitää tuo taempi vaihteistokannatin muutella. Muistin että ko kannake oli ihan sopiva tuonne mutta tc:n kaaveli oli vissiinkin pikkuisen isompi niin eipä mennytkään sohon laatikolla.
Kansi sitten paikoilleen ja alkaa miettiä mistä sen koneen saisi ripustettua koriin kiinni.
Kannessa onkin sitten joku sekalainen imuventtiiliarmeija. Ei se varmaan mitään haittaa jos pitävät mutta kokeilen vielä uudemman kannen venttiileillä että mitä sanoo. Vähän olisivat kevyemmätkin. Niissä nyt seetikulmat on kuitenkin samat että juuh.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: Uno turbo

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Räkisin takakannakkeen noin 18 mm. sivuun.
Nyt etumainen vaihteistokannake olisi siellä missä alunperinkin.
Taemman muokatun kannakkeen kohdilta laatikon ja apurungon "välys" noin kolme milliä. Onhan se alunperinkin tarkalla sovitteella että ei siinä mutta vaarana on että kolistelee.
Että se on painava ja kurja sovitella yksin. Siirrät yhtä korvaketta parisenttiä niin työmäärä pompsahtaa potenssille.
Yritin yhdellä kädellä nostaa pudonnutta konetta pumppukärryjen päälle niin yritykseksi jäi. Harrastamisen vissiinkin pitäisi olla kivaa mutta ilmeisimmin nautin että saan kirota ja manata perkeleesti.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Vastaa Viestiin