Oldies But Goldies: Fiat 126 Turbo

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!

Re: Oldies But Goldies: Fiat 126 Turbo

ViestiKirjoittaja 100D » 06.08.2017 18:26

Tilasin Mopo Sportista bensan paineen säätimen ja sen saatuani pystyin tekemään bensalinjat valmiiksi.

Kuva

Bensapuoli tuntuu toimivan, mutta paisuntasäiliön kanssa oli ongelmia. Se vuoti korkistaan ja syytä tutkiessani totesin sen olevan alempana kuin ylävesiletku. Etukontissa ei ollut mahdollista nostaa sitä ylemmäs, joten se oli siirrettävä moottoritilaan. Sopiva kohta oli vasemalla puolen ja tein valmiisiin kiinnityspisteisiin sopivan kannakkeen lattaraudasta.

Kuva

Paisuntasäiliö sopi paikalleen hyvin, mutta siltä oli vedettävä letku ylävesiletkun lähtöön.

Kuva

Sopiva osakokonaisuus syntyi käyttämällä 127 termarikotelon alaosaa ja 850 yläosaa jolloin vesiletkun lähtö oli oikeaan suuntaan.

Kuva

Koekäytössä valitettavasti ilmeni termarikotelon yläosassa olevan hiushalkeaman, joten se meni hylkyyn ja muokkasin tilalle kusiaisen letkulähdön. Hyvin toimii silläkin, mutta ulkonäöllisesti alumiininen termarikotelo olisi ollut teknisemmän näköinen ;) Toimivuus on kuitenkin ulkonäköä tärkeämpää ja jos jostain osuu sopiva 850 osa kohdalle, se on nopeasti vaihdettu takaisin.
100D
 
Viestit: 338
Liittynyt: 14.06.2008 20:28

Re: Oldies But Goldies: Fiat 126 Turbo

ViestiKirjoittaja 100D » 02.09.2017 21:20

Projekti jatkui kaasuvaijerin vedolla. Vaijeriksi valitsin kuplan osan sillä alkuperäinen jäykkä pianolanka ei käy erilaisen kaasuttimen vivuston takia. Vaijeri kulkee auton sisällä metalliputkessa ja se meinasi muodostua ongelmaksi sillä vaijeri ei suostunutkaan menemään sen läpi. Muutama sentti ennen putken päätä vaijeri tökkäsi johonkin tuntemattomaan esteeseen. Auto on nostettuna parikymmentä senttiä maasta ja putken edessä on tukivarsi ym, näköesteitä joten tukosta piti kaivella sokkona. Reilun tunnin turaamisen jälkeen putkesta pullahti oheinen vaijerin kuoren päässä ollut krymppiholkki.

Kuva

Vaijerin loppuosan suojana oli siis käytetty polkupyörän vaijerinkuorta, joka oli luiskahtanut putkeen sisälle ja siitä oli irronnut em. holkki. Fillarin vaijerinkuorta käytin itsekin, mutta laitoin siihen myöskin fillarista peräisin olevan kuvan kaltaisen säätöruuvin estämään samaa tapahtumasta uudelleen.

Kuva

Venttiilikopan muokkasin uudelle vaijerilinjalle sopivaksi ja lopputulos vaikuttaa toimivalta ratkaisulta. Sen jälkeen vuorossa oli kytkinvaijerin asennus. Oma vaijeri ei käy, sillä sen kuori oli aivan liian lyhyt. Kusiaisen vaijeri oli lähes sopiva väärinpäin asennettuna eli lenkkipää polkimelle päin. Tosin lenkissä oleva reikä piti porata isommaksi ja kuori jäi siinäkin hieman liian lyhyeksi.

Kuva

Kuoren jatkoksi sorvautin holkin jolla pituusongelma ratkesi.

Kuva

Kuva

Vaijeri piti vielä saada kiinni kytkinkäpälään ja kaivelin romuista sopivan aihion kiinnikkeeksi.

Kuva

Vanha vaijerinpää irtosi helposti toholla kuumentamisen jälkeen ja siistimisen sekä kiinnitysreiän poraamisen jälkeen se olikin valmis asennettavaksi paikoilleen.

Kuva

Nyt, kun vaijerit ovat paikoillaan, pääsen sulkemaan keskitunnelin sekä laittamaan lattiamaton ja apukuskin penkin paikoilleen. Tämän jälkeen on jäljellä käytännössä enää sähköjen ihmettelyä ja auto on valmis koeajolle.
100D
 
Viestit: 338
Liittynyt: 14.06.2008 20:28

Re: Oldies But Goldies: Fiat 126 Turbo

ViestiKirjoittaja 100D » 04.11.2017 20:26

Keskikonsolin tein yhdistämällä kahdesta rikkinäisestä katkaisemalla ne vaihdekepin takana olevan pokkauksen kohdalta, jolloin liitoskohdasta tuli sangen huomaamaton.

Kuva

Kojelautaan tein alumiinista paneelin, johon sijoitin tarvittavat katkaisijat. Kuvassa ensimmäinen versio jota jouduin muuttamaan poistamalla yhden keinuvipukatkaisijan ja lisäämällä startille painonapin.

Kuva

Äänimerkiksi hankin klaxxon tyyppisen A-HOOGA torven ;) Isompia ongelmia sähköjen kanssa ei ollut, laturi tosin piti vaihtaa ehjään. En viitsinyt ruveta arpomaan hyllystä latureita, joten tein yksinkertaisen testauslaitteen vaihtovirtalatureille. Testauksen jälkeen olikin helppo valita paras laturi käyttöön. Nyt auto käynnistyy napista ja kaikki valot sekä sähkölaitteet toimivat.

Takaluukku ei mahtunut menemään kiinni, sillä tukirauta otti virranjakajaan kiinni. Siitä selvittiin jakajaa kääntämällä.
Kuva

Jotta luukku pysyisi kiinni, oli lukolle tehtävä vastakappale.

Kuva

Se oli helppo tehtävä, porasin takapalkkiin lukon kielelle kolme reikää ja avasin niiden välit.

Kuva

Kuva

Reikää pitää vielä hieman siistiä paremmalla viilalla, mutta toimivuus on hyvä. Keväämmällä pitää ottaa kaasutin auki ja pestä ultraäänipesurilla. Tyhjäkäyntisuutin on joko osittain tukossa tai liian pieni, muutoin se tuntuu toimivan hyvin. Talvi yllätti jälleen kerran, joten katsastuksen jätän suosiolla kevääseen. Mitään estettä läpimenolle ei enää pitäisi olla. Pientä näpertelyä vielä on listalla ennen katsastusta, mutta kaikki katsastuksessa vaadittavat asiat ovat kunnossa.
100D
 
Viestit: 338
Liittynyt: 14.06.2008 20:28

Re: Oldies But Goldies: Fiat 126 Turbo

ViestiKirjoittaja 100D » 03.12.2017 13:12

Vaikka Fiat onkin nyt katsastusta vaille "valmis", niin tekemistä riittää vielä ennen leimaa ja etenkin sen jälkeen.

Jäähdyttimen putket roikkuivat takatukivarren kohdalla letkujen varassa. Niille piti rakentaa asiallinen kiinnike. Sellainen syntyi työmaa-aitojen kiinnikeraudoista kaventamalla.

Kuva

Lattian ja kannakkeen väliin laitoin miljoonalaatikosta löytyneen iskarin kumin. Nyt putket pysyvät tukevasti paikoillaan.

Kuva

Sähköasennuksien siistimistä varten ostin parikymmentä metriä kutistesukkaa, riittänee seuraavaankin projektiin.

Kuva

Sytytyspuolta innostuin päivittämään kärjettömällä jakajalla. Uusi Lada 1200/1300 jakaja, ohjausboxi sekä johdot maksoivat matkahuollon toimittamana alle satasen.

Kuva

Kuten oheisesta kuvasta näkyy, ihan suoraan se ei sovi paikoilleen. Jakajan akselin pää on ulkopuolisella poorituksella, mutta 850 ja 127 jakajissa sisäpuoleisella. Lisäksi jakajan rungon alapää pitää sorvata kanteen sopivaksi.

Kuva

850 akseli näyttää pidemmältä, mutta ei hätää. Siinä, kuten 127 jakajissakin, sisäpuoleinen pooritus on toteutettu irtoholkilla.

Kuva

Holkin kiinnipysyminen on varmistettu pienillä pistemäisillä krymppäyksillä, mutta se irtoaa ongelmitta. Napautin terävällä taltalla rakoon ja tein sen jälkeen varsinaisen irrotuksen pienellä ulosvetäjällä.

Kuva

Holkki sopii suoraan Ladan akseliin joten kärjettömän sytytyksen saa tehtyä edullisesti pienellä askartelulla. Suurtehopuola minulla oli jo valmiiksi joten eiköhän näillä eväillä kipinä synny ahtopaineen alaisenakin. Lisäetuna on myöhemmin tarvittavien osien (kansi, pyörijä ym.) helppo saatavuus ja halpa hinta.
100D
 
Viestit: 338
Liittynyt: 14.06.2008 20:28

Re: Oldies But Goldies: Fiat 126 Turbo

ViestiKirjoittaja Wesulius » 06.12.2017 17:56

Itse laitoin 133 :seen 903 koneeseen sen oman ja kärjettömän sohon jakajan yhdistelmän.
Samalla lisäsin alipainekalvon toisellepuolelle jousen joka myöhästää sytkäriä 0- 10 astetta / 0-1bar ahtoa.
Polttoaineen syöttöön valitsin uno turbo Le-jetronicin , 2 suutinta omatekemään 2 kanavaisen imusarjaan.
Ilmaa ahtamaan laitin garretin t2 ahtimen ja eatonin m24.
Kytkin meni perseelleen kun tajusin vasta myöhemmin , että kytkin asetelma oliin myötäpäivää pyörivästä koneesta, no tuo on helppo korjata kun joskus kiinnostusta ja aikaa löytyy.
Harmi jakajasta en löytänyt kuvaa.
Kuva
Avatar
Wesulius
GFF
 
Viestit: 4335
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki

Re: Oldies But Goldies: Fiat 126 Turbo

ViestiKirjoittaja karpy » 06.12.2017 18:15

Ciao
Oletko ottanut huomioon, että 600-sen vaihteiston käyttövivussa / polkimen vipuvarressa on eri pituudet kuin 126:ssa? Itse jouduin tekemään omassa ACJ-198 126:ssa jatkopalan kytkinvipuun vaihteiston kyljessä, silloin joskus vuonna 1982.
Fiat /Autobianchi / Neckar 2-mäntäisten tietoutta jo vuodesta 1974
Avatar
karpy
GFF
 
Viestit: 349
Liittynyt: 20.01.2003 11:34
Paikkakunta: Rovaniemi

Edellinen

Paluu Projektit

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä