Wellun käyttis-Bravo
Re: Wellun käyttis-Bravo
Ensimmäinen pidempi matka 120km ajettu kuorma päällä (mökkikamat ja perhe). Maantiellä menee huomattavasti kevyemmin eikä ohittamistakaan tarvitse enään epäröidä niin hirveästi.
Pitää kattoa jaksaako nyt viikonlopun aikana naittaa MES:in kiinni ja tutkia moottorin elämää. Ei jostain syystä löydä kytkettyä ECUa...
Pitää kattoa jaksaako nyt viikonlopun aikana naittaa MES:in kiinni ja tutkia moottorin elämää. Ei jostain syystä löydä kytkettyä ECUa...
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Wellun käyttis-Bravo
1500km tuli lomien aikana yhteensä rällättyä tällä. Nestettä tai öljyä ei ole hävinnyt. Tuli äsken nosturilla tarkastettua vaihteiston öljymäärä (hikoilee hitusen siirtäjien luota), sinne meni ehkä 2dl uutta ja samalla tuli tutkittua korin kuntoa syksyn meimaamista silmälläpitäen. Jos nyt jaksaisi hioa pintaruosteet, maalata ja suojata, olisi kopassa peltlä vielä useammaksi vuodeksi. Selviä rupia tai reikiä ei missään ole, roiskeläpät säästäneet helmoja aivan julmetusti.
Ainoa "vaurio" tuli eilen. Ajoin ukkoskuuroon kaatosateeseen ja syvään lamminkoon. Yksi pakoputken lämpöpelti irronnut kiinnikkeistään, laitoin sen paikoilleen.
Lopuksi pesin auton ja katsotaan jaksaako illemmalla kuvia läiskiä. Eipähän niissä mitään kummallista ole.
400km ja 1/3 tankillinen nyt mennyt bensaa.
Ainoa "vaurio" tuli eilen. Ajoin ukkoskuuroon kaatosateeseen ja syvään lamminkoon. Yksi pakoputken lämpöpelti irronnut kiinnikkeistään, laitoin sen paikoilleen.
Lopuksi pesin auton ja katsotaan jaksaako illemmalla kuvia läiskiä. Eipähän niissä mitään kummallista ole.
400km ja 1/3 tankillinen nyt mennyt bensaa.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Wellun käyttis-Bravo
Tietääkö kukaan, onko näihin Bravx -malleihin saatavilla mistään teräksistä pohjapanssaria?
Alvadin kautta saisi alkuperäisenlaisen muovisen, mutta sehän ei juurikaan suojaa kuin pölyltä, vedeltä yms.
Meinasin ensin tehdä itse, muttei tunnu aika millään riittävän.
Alvadin kautta saisi alkuperäisenlaisen muovisen, mutta sehän ei juurikaan suojaa kuin pölyltä, vedeltä yms.
Meinasin ensin tehdä itse, muttei tunnu aika millään riittävän.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Wellun käyttis-Bravo
ePER (YV jos ei toimi)
Myydään Punto 55/60/75 & Bravx 1.2/1.4/1.6/1.8 osia
3x 176
5x 182
2x 192
188
9K9A+1Z5+P12+206
Myydään Punto 55/60/75 & Bravx 1.2/1.4/1.6/1.8 osia
3x 176
5x 182
2x 192
188
9K9A+1Z5+P12+206
Re: Wellun käyttis-Bravo
Vajaa 3000km on nyt kansiremontin jälkeen tullut mittariin, jäähdytysnestettä ei ole hävinnyt, öljyä on hävinnyt ehkä 1-2dl.
Pari viikkoa sitten tuli ajettua tietyömaalla ajourissa olleisiin monttuihin todella hissuksiin ja varoen, mutta silti keula pääsi pohjatessaan ryykkäämään. Onneksi öljypohja säästyi, mutta pakoputken jousto-osa otti kunnolla ja meni "sisäisesti" poikki. Perjantaina vaihdoin hitsaamalla uuden siihen ja samalla pesin auton:
Pakoputkisto on kyllä aivan hauli. Jokainen sauma/mutka/kiinnike todella syvässä ja paksussa ruosteessa, varmasti jos putkenpään tukkii, jokupaikka räjähtää. Onneksi tuon putken muoto on melko hyvä, helppo tehdä suorasta ja mutkista tilalle "parempi" (=halvempi), jos tuo sattuu hajoamaan.
Termostaattia pitänee alkaa jo talvea varten etsiskelemään. Olin alkuun aika huolestunut, sillä moottorin lämmetessä lämpömittarin neula ensin käy ihan hitusen keskiviivan yläpuolella, sen jälkeen tipahtaen noin viisarin leveyden verran viivan alle. Olen nyt kuitenkin kuullut 3-4 1.2 tai 1.4 16V omistajalta, että heillä tekee ihan saman, että moottorin lämpötila tipahtaa kun termostaatti aukeaa. Outoa...
Kulutus on remontin jälkeen raskaassa kaupunkiajossa noin 6,5-7l/100km näin kesällä, maantiellä nätisti ajaen pääsee jonnekkin 4,5 litran tuntumaan! Se vain, että koskaan ei tule ajettua tankillista maantietä pitkin, kuinka pitkälle tällä pääsisi.
Pari viikkoa sitten tuli ajettua tietyömaalla ajourissa olleisiin monttuihin todella hissuksiin ja varoen, mutta silti keula pääsi pohjatessaan ryykkäämään. Onneksi öljypohja säästyi, mutta pakoputken jousto-osa otti kunnolla ja meni "sisäisesti" poikki. Perjantaina vaihdoin hitsaamalla uuden siihen ja samalla pesin auton:
Pakoputkisto on kyllä aivan hauli. Jokainen sauma/mutka/kiinnike todella syvässä ja paksussa ruosteessa, varmasti jos putkenpään tukkii, jokupaikka räjähtää. Onneksi tuon putken muoto on melko hyvä, helppo tehdä suorasta ja mutkista tilalle "parempi" (=halvempi), jos tuo sattuu hajoamaan.
Termostaattia pitänee alkaa jo talvea varten etsiskelemään. Olin alkuun aika huolestunut, sillä moottorin lämmetessä lämpömittarin neula ensin käy ihan hitusen keskiviivan yläpuolella, sen jälkeen tipahtaen noin viisarin leveyden verran viivan alle. Olen nyt kuitenkin kuullut 3-4 1.2 tai 1.4 16V omistajalta, että heillä tekee ihan saman, että moottorin lämpötila tipahtaa kun termostaatti aukeaa. Outoa...
Kulutus on remontin jälkeen raskaassa kaupunkiajossa noin 6,5-7l/100km näin kesällä, maantiellä nätisti ajaen pääsee jonnekkin 4,5 litran tuntumaan! Se vain, että koskaan ei tule ajettua tankillista maantietä pitkin, kuinka pitkälle tällä pääsisi.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Wellun käyttis-Bravo
Tällekkin taas jotain suunnitelmia. Pohjasta löytyi kaksi reikää takalattioista ja aamut alkaa olemaan kylmiä ilman lämmityslaitetta (kenno vuotaa). Tilasin Hella-Behr kennon siihen ja ensiviikolla on tarkoitus paikata reijät pohjasta.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Wellun käyttis-Bravo
Vuotaako kenno? , epäilen että kennon ja putken välinen tiiviste.wellu kirjoitti:Tällekkin taas jotain suunnitelmia. Pohjasta löytyi kaksi reikää takalattioista ja aamut alkaa olemaan kylmiä ilman lämmityslaitetta (kenno vuotaa). Tilasin Hella-Behr kennon siihen ja ensiviikolla on tarkoitus paikata reijät pohjasta.
Re: Wellun käyttis-Bravo
Ahaa, onko o-renkailla vai jonkinsortin tiiviste?
Sen voisi samalla vaihtaa. Sisälle kyllä tulee semmoinen imelä tuoksahdus kun lämmöt vääntää päälle ja samaten kosteassa kelissä huurtaa ikkunoita vain enemmän, jos lämmöt on päällä (eli aika selkeä kennovika).
Jäi tuossa edellisessä viestissä mainitsematta, että viimeisen 1500km:n keskikulutus on ollut noin 6,3l/100km. Varmaankin 40% kaupunkiajoa ja loput maantietä raskaalla kaasujalalla "auto täynnä".
Samaten eteen oli pakko ostaa vielä kesärenkaat tälle kesälle. Maanantaina tuli keskisuomessa vettä, eivätkä nykyiset "löysin jätelavalta ja säästin" -renkaat juurikaan enään vettä syrjäytä. Ensimmäinen kerta ikinä, kun ajan kesän aikana renkaat loppuun...
Sen voisi samalla vaihtaa. Sisälle kyllä tulee semmoinen imelä tuoksahdus kun lämmöt vääntää päälle ja samaten kosteassa kelissä huurtaa ikkunoita vain enemmän, jos lämmöt on päällä (eli aika selkeä kennovika).
Jäi tuossa edellisessä viestissä mainitsematta, että viimeisen 1500km:n keskikulutus on ollut noin 6,3l/100km. Varmaankin 40% kaupunkiajoa ja loput maantietä raskaalla kaasujalalla "auto täynnä".
Samaten eteen oli pakko ostaa vielä kesärenkaat tälle kesälle. Maanantaina tuli keskisuomessa vettä, eivätkä nykyiset "löysin jätelavalta ja säästin" -renkaat juurikaan enään vettä syrjäytä. Ensimmäinen kerta ikinä, kun ajan kesän aikana renkaat loppuun...
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Wellun käyttis-Bravo
Siellä on sellainen , olikohan neliö profiili o-rengas.
Kannattaa hommata myös ne jos kennon vaihtaa.
Tosin taitaa olla merkki osia.
Kannattaa hommata myös ne jos kennon vaihtaa.
Tosin taitaa olla merkki osia.
Re: Wellun käyttis-Bravo
Hmm... No mistähän korpikuusen kannon alta nekin löytää? Fiatilla ei nimittäin ole Jyväskylässä maahantuojaa, paitsi nyt aukeaa uusi.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Wellun käyttis-Bravo
Kun aikanaan vaihdoin omaan 1.6 bravoon sisäkennon hain motonetist osan ja vaihoin. Kaikki meni ihan hyvin ja oli uudet o:renkaat mutta aamulla viisari kipusi korkealle ja huomasin vesien olevan lattialla. Uusiks meni ja motonetist hyvitti silloin käytetyn ajan ja sai uuden osan. Toki lattiamaton fyllit lensi roskiin. "Weight reduction"
Re: Wellun käyttis-Bravo
Juuri tämän takia en tilaa motonestistä yhtään mitään. Vituttaa jo ihan tarpeeksi viimeisen 1,5 vuoden aikana tehdyt "turhat remontit" noin 500€ edestä...Maxxxed kirjoitti:Kun aikanaan vaihdoin omaan 1.6 bravoon sisäkennon hain motonetist osan ja vaihoin. Kaikki meni ihan hyvin ja oli uudet o:renkaat mutta aamulla viisari kipusi korkealle ja huomasin vesien olevan lattialla. Uusiks meni ja motonetist hyvitti silloin käytetyn ajan ja sai uuden osan. Toki lattiamaton fyllit lensi roskiin. "Weight reduction"
Pitänee tuo kenno käydä noutamassa maanantaina ja katsoa, onko o-renkaat mukana. AD:lta tilasin (eli ihan samaa paskaa kuin motonet), mutta koivusen (muistaakseni) kautta. Työpaikan kautta ei olisi saanut kuin nissensin tekeleen ja siitä olen turhan paljon nähnyt ja kuullut huonoa sanottavaa.
Vinkkejä kennonvaihtoon otetaan toki vastaan! Ilmaaminen pitänee taas suorittaa pietiteetillä, mutta jos samalla vaihtaisi termostaatin, olisi jäähdytysjärjestelmän osalta taisteluvalmis talveen (moottorin öljyt vaihdan talveksi notkeammaksi).
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Wellun käyttis-Bravo
En nyt pysty ePERistä tarkistamaan, mutta osaako kukaan kertoa minkälainen hana tuolla lämmityslaitteessa on?
Nimittäin nyt on sopivasti molemmissa käyttiksissa lämppäriremppa edessä (volvossa hana, herneessä kenno). Volvon hana on muovinen "läppätyylinen", joka on täysi susi jo alunperin. Ajattelin sen tilalle vääntää pallohanan, joka ei ainakaan rajoita veden kiertoa ja kestää koko auton loppu eliniän.
Mietin, voisikohan saman tehdä Bravoon? Tavoitteena tietenkin mahdollisimman lämmin talviauto. Viimetalvena tämä Bravo oli yllättävän lämmin (ylivoimaisesti lämpimin Fiat mitä olen omistanut), mutta eihän siitä haittaa ole jos saa vielä hitusenkin kuumemmaksi!
Tosin jos lämmityslaitteen tehoa saa nostettua, täytyy jo vesiletkuja yms. alkaa eristämään. Varmaankin se pohjapanssari pitäisi tehdä/tilata tjsp. ettei ajoviima pyyhkisi pitkin konehuonetta kokoajan...
Pohjareikien paikkaus viivästyy, erään toisen foorumilaisen Brava vaatii uuden helman. Nooh, käytetään tässä syksyn aikana leimalla, jarrut ja iskarit on ok. (ajoin testiradan koululla). Päästöt oli aika hanurillaan ensin (CO ja HC korkealla), mutta pari minuuttia reippaasti kierroksia, alkoi arvot tippumaan. Isä sanoi perässä ajaessaan, että reilusti kenkiessä (ohituskaistoilla) tuli minun autosta lievä munan haju, eli katti on ottanut jossainvaiheessa siipeensä.
Iskarit olivat hassusti edessä jäykistyneet, takan löystyneet. Mielenkiintoinen ajella tämä, soratiellä aika arvaamaton. Eipä ole varaa niitäkään uusia, joten mennään nyt näillä.
Nimittäin nyt on sopivasti molemmissa käyttiksissa lämppäriremppa edessä (volvossa hana, herneessä kenno). Volvon hana on muovinen "läppätyylinen", joka on täysi susi jo alunperin. Ajattelin sen tilalle vääntää pallohanan, joka ei ainakaan rajoita veden kiertoa ja kestää koko auton loppu eliniän.
Mietin, voisikohan saman tehdä Bravoon? Tavoitteena tietenkin mahdollisimman lämmin talviauto. Viimetalvena tämä Bravo oli yllättävän lämmin (ylivoimaisesti lämpimin Fiat mitä olen omistanut), mutta eihän siitä haittaa ole jos saa vielä hitusenkin kuumemmaksi!
Tosin jos lämmityslaitteen tehoa saa nostettua, täytyy jo vesiletkuja yms. alkaa eristämään. Varmaankin se pohjapanssari pitäisi tehdä/tilata tjsp. ettei ajoviima pyyhkisi pitkin konehuonetta kokoajan...
Pohjareikien paikkaus viivästyy, erään toisen foorumilaisen Brava vaatii uuden helman. Nooh, käytetään tässä syksyn aikana leimalla, jarrut ja iskarit on ok. (ajoin testiradan koululla). Päästöt oli aika hanurillaan ensin (CO ja HC korkealla), mutta pari minuuttia reippaasti kierroksia, alkoi arvot tippumaan. Isä sanoi perässä ajaessaan, että reilusti kenkiessä (ohituskaistoilla) tuli minun autosta lievä munan haju, eli katti on ottanut jossainvaiheessa siipeensä.
Iskarit olivat hassusti edessä jäykistyneet, takan löystyneet. Mielenkiintoinen ajella tämä, soratiellä aika arvaamaton. Eipä ole varaa niitäkään uusia, joten mennään nyt näillä.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Wellun käyttis-Bravo
Itseasiassa kennon vaihtoon ei oikein ohjeita/kuvia tunnu löytyvän, mutta muistelisin että ainakin Bravan kennon sai apparin jalkatilaan muilutettua jahka hansikaslokeron oli poistanut tjsp.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Wellun käyttis-Bravo
Ei ole hanaa
Hanskalokero pois niin kennon saa vaihdettua
Pariin autoon laitoin jotain yleismallisia o-renkaita 2 päällekkäin niin ei putket vuoda
Hanskalokero pois niin kennon saa vaihdettua
Pariin autoon laitoin jotain yleismallisia o-renkaita 2 päällekkäin niin ei putket vuoda
ePER (YV jos ei toimi)
Myydään Punto 55/60/75 & Bravx 1.2/1.4/1.6/1.8 osia
3x 176
5x 182
2x 192
188
9K9A+1Z5+P12+206
Myydään Punto 55/60/75 & Bravx 1.2/1.4/1.6/1.8 osia
3x 176
5x 182
2x 192
188
9K9A+1Z5+P12+206