Nipan X1/9
Re: Nipan X1/9
Taas alkoi äksyily. Siis uusia ominaisuuksia. Onneksi auto on senverran kotipaikkaystävällinen että järjestää käyntihäiriön lähinurkilla.
Sunnuntaina käytiin pitempi lenkki Vantaalla ja Helsingissä Ippen luona osahakureissulla ilman ongelmia. Välillä kotosalla evästankkauksella ja muutaman kilometrin päähän sienimetsään. Matkalla piti uudehkoa ooppelia kiusata. Tie oli aika mutkainen, suorilla ooppeli saavutti, mutkissa jäi vaikka ajoin X:llä leppoisaa sunnuntaiajelua
Palatessa ämpärillinen sieniä mukana oli vauhti samanlainen kuin menomatkalla. Kun olin lasketellut mäen vapaalla alas, ei kone ottanut kierroksia. pienellä osakaasulla kävi tasaisesti tai kaasu pohjassa räpättäen. Tälläkertaa tyhjäkäynti oli normaali. Päivän pihalla oltuaan, laitoin auton käymään. Normaalit siniset pöllähdykset päästettyään jäi moottori käymään ryypyn avustamana korotettua tyhjäkäyntiä. Kun vähän lämpesi, koeajo.
Ei mitään vikaa, kaikki normaalia!
Pitää ottaa auto työn alle viikonloppuna, kun näyttää syksyä tekevän. Tankissa olevat bensat ajellaan loppuun, sitten alkaa projekti.
Sunnuntaina käytiin pitempi lenkki Vantaalla ja Helsingissä Ippen luona osahakureissulla ilman ongelmia. Välillä kotosalla evästankkauksella ja muutaman kilometrin päähän sienimetsään. Matkalla piti uudehkoa ooppelia kiusata. Tie oli aika mutkainen, suorilla ooppeli saavutti, mutkissa jäi vaikka ajoin X:llä leppoisaa sunnuntaiajelua
Palatessa ämpärillinen sieniä mukana oli vauhti samanlainen kuin menomatkalla. Kun olin lasketellut mäen vapaalla alas, ei kone ottanut kierroksia. pienellä osakaasulla kävi tasaisesti tai kaasu pohjassa räpättäen. Tälläkertaa tyhjäkäynti oli normaali. Päivän pihalla oltuaan, laitoin auton käymään. Normaalit siniset pöllähdykset päästettyään jäi moottori käymään ryypyn avustamana korotettua tyhjäkäyntiä. Kun vähän lämpesi, koeajo.
Ei mitään vikaa, kaikki normaalia!
Pitää ottaa auto työn alle viikonloppuna, kun näyttää syksyä tekevän. Tankissa olevat bensat ajellaan loppuun, sitten alkaa projekti.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Re: Nipan X1/9
Kuulostais ehkä bensansaanti ongelmalta. Eli loppui kaasuttimesta.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: Nipan X1/9
Tai sitten suuttimeen meni roska mikä lähtee pois kun antaa vain olla => kaasarin putsaus.
Re: Nipan X1/9
Tuota roskaongelmaa epäilen kun ongelma poistui itsekseen. Bensaa tuli (oletan) riittävästi kun letkussa tuntui selvä syke. Kätevä kapine kun pikkuviat korjaantuu itsekseen, ja isoa vikaa näin pieneen autoon ei voi tullakaan.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Re: Nipan X1/9
Jos bensapumppua ennen on filtteri (niinkuin kuuluis olla) niin tsekkaa se... samoin imusihti tankista. Jos siis ongelma uusiutuu, ja varsinkin kenkiessä alkaa piiputtamaan. Kuulosti tosiaan että kohokammio siellä pääsi tyhjäksi.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Re: Nipan X1/9
Höh, ei tätä autoa kengitetä. Leppoisaa sunnuntaiajelua. Ooppelit ei vain pysy perässä. Käyntihäiriö ilmeni vapaalla lasketellun mäen jälkeen. Mäen muuttuessa tasamaaksi ei onnistunut välikaasun anto. Sitä ennen ajossa kaasuun reagointi oli normaalia.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Re: Nipan X1/9
Paskaa kaasuttimessa? "leijuu" pääsuuttimelle alamäessä?
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Nipan X1/9
Juu tuo olisi melko todennäköistä. Tosin sitä itse mietin että olikos näissä tankki keulassa, mutta se taitaakin olla takana jolloin alamäki ei tee bensalle lisää ylämäkeä?
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: Nipan X1/9
60s Unossa ja 127:ssa mekaanisen pumpun "kuolemisen" ensimerkit olivat myöskin samantapaiset.
Saattoi pidemmän vedon jälkeen jäädä käymään nättiä tyhjäkäyntiä, mutta kaasua ei juurikaan jaksanut ottaa. Hetken kuluttua molemmat toimi hyvin, kunnes pumppu päätti hajota (Uno sammui samointein, seiska jaksoi mennä 30-40km/h 40km huoltoon... )
Saattoi pidemmän vedon jälkeen jäädä käymään nättiä tyhjäkäyntiä, mutta kaasua ei juurikaan jaksanut ottaa. Hetken kuluttua molemmat toimi hyvin, kunnes pumppu päätti hajota (Uno sammui samointein, seiska jaksoi mennä 30-40km/h 40km huoltoon... )
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Nipan X1/9
Tankki on vasemman penkin takana, konehuoneen ja kabiinin välissä, eli auton pituussuunnassa aika keskellä.Sämpy kirjoitti:Juu tuo olisi melko todennäköistä. Tosin sitä itse mietin että olikos näissä tankki keulassa, mutta se taitaakin olla takana jolloin alamäki ei tee bensalle lisää ylämäkeä?
Bensantuloon mäkin ongelman liittäisin, mutta se mistä kohtaa ongelma löytyy on eri juttu, voihan tankissa oleva imuputkikin olla sellainen että alamäessä horii ilmaa sekaan...
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80 ja 126 - 76
Re: Nipan X1/9
Tästä se lähtee. Eilen siivottuun talliin X siirtyi ensimmäisen syyspäivän kunniaksi. Kun sateet alkaa, avoajot loppuu.
Ensimmäinen varsinainen projektipäivä piti ottaa varovasti kun eilen pestyt haalarit olivat vielä kosteita ja remppa piti aloittaa ilman suojavaatetusta. Ja ompelukoneen hoivaakin tarvitsevat...
Ensimmäisenä lähtivät penkit. Siirtyvät verhoilijan käsiteltäväksi huomenna. Niissäkin riittänee hitsattavaa. Kuskin penkin runko lienee rikki. Oudosti taipuili. Tavaratilojen ja moottoritilan peitot irroitettu, sekä muuta pientä osaa. Päällisin puolin ruostepaikkoja tutkittu. Ei tässä vaiheessa kovin karmealta näytä.
Pahoittelut kuvien laadusta. Pitää ladata vanhan digipokkarin akut ja ottaa se käyttöön. Eihän näistä puhelimista kameraksi ole.
Ensimmäinen varsinainen projektipäivä piti ottaa varovasti kun eilen pestyt haalarit olivat vielä kosteita ja remppa piti aloittaa ilman suojavaatetusta. Ja ompelukoneen hoivaakin tarvitsevat...
Ensimmäisenä lähtivät penkit. Siirtyvät verhoilijan käsiteltäväksi huomenna. Niissäkin riittänee hitsattavaa. Kuskin penkin runko lienee rikki. Oudosti taipuili. Tavaratilojen ja moottoritilan peitot irroitettu, sekä muuta pientä osaa. Päällisin puolin ruostepaikkoja tutkittu. Ei tässä vaiheessa kovin karmealta näytä.
Pahoittelut kuvien laadusta. Pitää ladata vanhan digipokkarin akut ja ottaa se käyttöön. Eihän näistä puhelimista kameraksi ole.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Re: Nipan X1/9
Homma jatkuu. Räppäsin mittarista kuvan:
Mielenkiintoisia kilometreja tuli kesän aikana noin 3000.
Osia on saatu irroitettua parissa illassa ihan mukavasti. Takapuskuri oli mielenkiintoinen irrotettava:
Kohta koittaa tuttu ongelma. Varastotilan puute.
Penkit "ennen":
Pakoputkessakin on korjattavaa. Vai tekisikö kokonaan uuden pienemmällä pörinällä. Tallista löytyi tilaan sopiva hieman suurempi pönttö.
Tuleva väri koodina ja maalina:
Mielenkiintoisia kilometreja tuli kesän aikana noin 3000.
Osia on saatu irroitettua parissa illassa ihan mukavasti. Takapuskuri oli mielenkiintoinen irrotettava:
Kohta koittaa tuttu ongelma. Varastotilan puute.
Penkit "ennen":
Pakoputkessakin on korjattavaa. Vai tekisikö kokonaan uuden pienemmällä pörinällä. Tallista löytyi tilaan sopiva hieman suurempi pönttö.
Tuleva väri koodina ja maalina:
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Re: Nipan X1/9
Talvihuollon osaksi kannattaa ottaa takajarrusatuloiden huolto, käsijarrumekanismi on nimittäin hyvä puhdistaa ja voidella muutaman vuoden välein, niin se pääse jumittamaan.
Eurosportin peltivalikoimaa kannattaa katsoa, mun mielestä siellä on ihan ok hinnat.
Eurosportin peltivalikoimaa kannattaa katsoa, mun mielestä siellä on ihan ok hinnat.
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80 ja 126 - 76
Re: Nipan X1/9
Koitetaan käydä autoa mahdollisimman paljon. Jarrut käydään läpi. Onhan varastossa uudet palat, eikä levyt kummoista kustanna.
Purkutyö jatkuu. Harmittavasti matosta on leikattu pala, eikä ole vaivauduttu hitsauksen takia irroittamaan.
Nyt se on pyykättynä narulla. Reikä peittyy kolmiopalalla ja irtomatolla.
Ja ylläri Fiat ollut aikaansa edellä: kuituvalot
Kojelaudan valaistus hoituu kuidulla. Mittaristossa perinteiset hehkut.
Löytyyhän sitä itseään
Pikku napautus meisselillä. Ja läpihän se meni.
Ei kelpaa, uusiksi menee
Alkaa näyttää tyhjältä
Purkutyö jatkuu. Harmittavasti matosta on leikattu pala, eikä ole vaivauduttu hitsauksen takia irroittamaan.
Nyt se on pyykättynä narulla. Reikä peittyy kolmiopalalla ja irtomatolla.
Ja ylläri Fiat ollut aikaansa edellä: kuituvalot
Kojelaudan valaistus hoituu kuidulla. Mittaristossa perinteiset hehkut.
Löytyyhän sitä itseään
Pikku napautus meisselillä. Ja läpihän se meni.
Ei kelpaa, uusiksi menee
Alkaa näyttää tyhjältä
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Re: Nipan X1/9
Kohta päästään hitsaamaan . Lattiapellit tilasin Englannista. Kunhan irroitan jarruputken, johtosarjan saa siirrettyä taakse suojaan kipinöiltä.
Pakoputki irroitettu. Pörinäpöntön kiinnitys koriin ja pakosarjaan korjataan ennen tekniikan irroitusta.
Jipiijuttukin todettu. Tuulilasin alapuolella oli kukkivaa maalia, joka merkitsi ruostetta. Onneksi paikka ei tarvitse hitsausta, eikä tuulilasia tarvitse irroittaa.
Pakoputki irroitettu. Pörinäpöntön kiinnitys koriin ja pakosarjaan korjataan ennen tekniikan irroitusta.
Jipiijuttukin todettu. Tuulilasin alapuolella oli kukkivaa maalia, joka merkitsi ruostetta. Onneksi paikka ei tarvitse hitsausta, eikä tuulilasia tarvitse irroittaa.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.