Nipan X1/9

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
Avatar
mamu
Viestit: 1044
Liittynyt: 04.03.2007 13:58
Paikkakunta: Lahti

Re: Nipan X1/9

Viesti Kirjoittaja mamu »

Ainiin, verhoiluista! Sorry, vähän unohtunut vastata.

Lahden Verhoilutyö ei ollut paikalla ja Autoverhoomo Aaltonen sanoi (ainakin) Escortin etupenkkien hinnaksi 300e.
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19326
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: Nipan X1/9

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Vaihtaisin samaan sysyyn muutkin sytytyspuolen kulutusosat niin ei tarvi ihmetellä...
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
Ippe
GFF
Viestit: 2606
Liittynyt: 27.09.2004 16:20
Paikkakunta: Helsinki 91

Re: Nipan X1/9

Viesti Kirjoittaja Ippe »

Kansia saa ainakin maailmalta, mutta saatavuus ei ole paras mahdollinen.
http://www.ebay.co.uk/itm/New-Fiat-X19- ... 0459450673

Pyörijän pitäisi olla sama kuin muissakin Marelli S135 virranjakajissa, Eurosportilla on pyörijöitä, mutta jakajankannet ovat tilapäisesti loppu.

http://www.eurosport-uk.net/shop/index. ... &cPath=1_3

Mä varmaan tilaan Eurosportilta osia lähitulevaisuudessa, ilmoita jos tarvitset jotain.
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80 ja 126 - 76
Avatar
Nipa
GFF
Viestit: 3376
Liittynyt: 28.04.2003 23:05
Paikkakunta: Askola

Re: Nipan X1/9

Viesti Kirjoittaja Nipa »

Nyt näyttää hyvältä. sain Jykältä jakajan ja sen kannella käynti parani ja lämmin kone käynnistyi kertastartista seisottuaan noin 10 min.
Ajoitus kohdallaan ja kosketuskulma 2º yli asetuksen. Vertasin jakajaa 128:n jakajaan ja samoilta nuo näyttivät.
mamu kirjoitti:Autoverhoomo Aaltonen sanoi (ainakin) Escortin etupenkkien hinnaksi 300e.
Yksi vai kaksi penkkiä?

Olen Ippen tilauksessa mukana. Teen listan YV:llä. Milloin tilaus lähtee?
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
x1/9 1980
Viestit: 15
Liittynyt: 28.04.2014 14:00

Re: Nipan X1/9

Viesti Kirjoittaja x1/9 1980 »

:D Virranjakajan kansi ja pyörijä oli ainoat asiat mitä en vaihtanut,ilmeisesti kannessa halkeama.Yritin motonetis hakea sopivaa mut ei onnistunut silloin.Kuulemma helteitä tulossa(pikkasen kateellinen) katto pois ja maanteille elvistelee :mrgreen:
Avatar
mamu
Viestit: 1044
Liittynyt: 04.03.2007 13:58
Paikkakunta: Lahti

Re: Nipan X1/9

Viesti Kirjoittaja mamu »

Kyllä se kahdesta penkistä mulle puhui.
Avatar
Nipa
GFF
Viestit: 3376
Liittynyt: 28.04.2003 23:05
Paikkakunta: Askola

Re: Nipan X1/9

Viesti Kirjoittaja Nipa »

Tänään pääsin viimein fiilistelemään työmatkalla. Sää oli mainio ja 140-tie mukava ajaa. Vaan ei reissua etteikö Italialainen tempperamentti tule esille. Ajatus oli että käyn näytillä verhoilijan luona. Vaan käymättä jäi kun tyhjäkäynti katosi. Tyhjäkäyntiruuvi täysillä kone käy tyhjäkäyntiä epätasaisesti.
Mikähän on Franciscusksen osoite :roll:
E: Nyt alkaa pelottamaan. Siirsin autoa pihalla tyhjäkäynnin pätkiessä. Siihen sammui. Lähti valumaan mäkeä alas. Vaihde päälle ja kytkin ylös. Tuo riivattu kapine käynnistyi ja jäi käymään tasaista tyhjäkäyntiä. Hieman korkeilla kierroksilla kun olin säätöruuvia pyöritellyt.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Avatar
Ippe
GFF
Viestit: 2606
Liittynyt: 27.09.2004 16:20
Paikkakunta: Helsinki 91

Re: Nipan X1/9

Viesti Kirjoittaja Ippe »

Muistan kun omaa murtsikaa hakiessa hävisi tyhjäkäynti Turunväylällä, pääsuutin oli lähtenyt pyörimään auki eikä oikein kulkenut alle 4000 kierroksen, puolen tunnin tuumauksen jälkeen tuo auki pyörinyt suutin tuli sitten keksittyä ja tyhjäkäynti tuli takaisin...
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80 ja 126 - 76
Avatar
Nipa
GFF
Viestit: 3376
Liittynyt: 28.04.2003 23:05
Paikkakunta: Askola

Re: Nipan X1/9

Viesti Kirjoittaja Nipa »

Nyt auto alkaa toimia niinkuin Italialaisen auton kuuluukin. Suurin ongelma oli virranjakajan kannessa ja muu tekniikka tarvitsi verryttelyä toimiakseen. Pari päivää käyty töissä (150 km/päivä) ja iltauintiajelut pidemmän reitin mukaan ongelmattomasti. Nyt kelpaa :mrgreen:
Hellepäivien kunniaksi tarkastin syylärin flektin toimivuuden. Vesiletku valmiuteen ja kone käymään. Eihän se toiminut :cry:
Keula ajoramppien päälle ja tutkimaan: Termostaattimen liitin hapettunut ja katkennut. Johdolla tehty oikosulku ei saanut puhallinta pörisemään. Taasen Ippen linkittämä sähköohje osoitti hyödyllisyytensä: Releen vaihto ja uusi oikosulkukoe. Nyt pörähti.
Vastoin tapoja, korvasin termostaattiliitoksen sokeripalalla :oops: Uusi testi, ja nyt toimii. Ja liitos pelaa syksyyn asti. Silloin tiedossa laajempaa remonttia jossa huonot sähköliitoksetkin entistetään.
Kävin verhoilijan pakeilla. Tuomio on tyly: Työt kahdelta penkiltä noin 1000€+ materiaalit, noin 200-300€. Mahdollinen(todennäköinen) pehmusteiden korjaus sisältyy hintaan. No, harrastus on. Suullisesti asia sovittu. Syksymmällä vien penkit.
Mamun ehdottomaan paikkaan soittelin. Sieltä kerrottiin istuimia näkemättä hinnan oleva välillä 500-1000€/penkki.

Nyt kun luotettavuutta on löytynyt, pitää rouvaosasto tutustuttaa X:n ajon erikoisuuksiin. Tähän mennessä ajanut noin 10 km.
Saa itse fiilistellä etupenkillä :D
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Avatar
mamu
Viestit: 1044
Liittynyt: 04.03.2007 13:58
Paikkakunta: Lahti

Re: Nipan X1/9

Viesti Kirjoittaja mamu »

Okei, mulla oli oma penkki näytillä ja siinä ei kyllä hirveästi ole korjattavaa. Lähinnä se toinen penkki olisi verhoiltu vaan, että olisi samannäköinen.
Avatar
Nipa
GFF
Viestit: 3376
Liittynyt: 28.04.2003 23:05
Paikkakunta: Askola

Re: Nipan X1/9

Viesti Kirjoittaja Nipa »

Ehkäpä siinä onkin hintaero. X:n penkkejä ei korjata(paitsi rungot). Verhoilut rakennetaan uudestaan. Eikä tikkausten määrä, kiinteänä olevat niskatuet, (keino)nahka/kangas-yhdistelmä ainakaan vähennä hintaa.
Jutustelu verhoilijan kanssa vahvisti että oikeaan paikkaan työn jätän. Ensimmäinen s-postikommentti hintaihmettelyyni oli: "Hinta on sellainen että voin tehdä työn kunnolla. Siitä en tingi". Jep. Tästä samaa mieltä. En halua ensi keväänä harmitella huonosti tehtyjä penkkejä.
Ja tokihan tiesin että tämän auton entistäminen ei ole hoidu purkaamon osilla.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Avatar
Nipa
GFF
Viestit: 3376
Liittynyt: 28.04.2003 23:05
Paikkakunta: Askola

Re: Nipan X1/9

Viesti Kirjoittaja Nipa »

Moitteettomasti yli 500 km kulkeneen auton (ja itseni) palkitsin uudella rengassarjalla. Nyt alla 175/70-13. Mutkapito parani ja tärinät loppui. :D
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Avatar
Nipa
GFF
Viestit: 3376
Liittynyt: 28.04.2003 23:05
Paikkakunta: Askola

Re: Nipan X1/9

Viesti Kirjoittaja Nipa »

Luotettavuusogelmat voitettu kunnossa olevalla virranjakajan kannella ja riittävällä ajolla. Italotekniikka pelaa :D
Muutaman kuukauden kuluttua X talviteloille. Silloin lisäpäivitystä riittää.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
x1/9 1980
Viestit: 15
Liittynyt: 28.04.2014 14:00

Re: Nipan X1/9

Viesti Kirjoittaja x1/9 1980 »

NONNI! Pikkasaen kateellinen ku en oo kännifiaskosta kattoa viel sahannut poies.Uus projekti on Alfa :D,on se vaan niin hieno se tupla dellortojen imuääni kun huudatttaa vähäsen. :mrgreen:
Avatar
Ippe
GFF
Viestit: 2606
Liittynyt: 27.09.2004 16:20
Paikkakunta: Helsinki 91

Re: Nipan X1/9

Viesti Kirjoittaja Ippe »

Talviseisokin aikana on hyvä tarkastaa ja rasvata taka-alapallonivelet, ne ovat aika vaikeasti saatavia ja uusista joutuu maksamaan >300€ pari.
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80 ja 126 - 76
Vastaa Viestiin