Lancia Dedra 2.0 i.e -92 ->Fiat ????

Yleistä keskustelua Lancioista, mielipiteitä, kysymyksiä (ei tekniikka) yms.
SakkeP
Viestit: 9
Liittynyt: 19.05.2003 15:46
Paikkakunta: Pori

Lancia Dedra 2.0 i.e -92 ->Fiat ????

Viesti Kirjoittaja SakkeP »

Tervehdys!

Kuten otsikko paljastaa en ole Fiat:n vaan Lancian omistaja.

Sellaista olisin tiedustellut, että mitä yhtäläisyyksiä ko. Lancialla mahtaa Fiatiin olla ja mikä on tämä ko. Fiatin malli?

Moottori nyt tietääkseni on ainakin peruskonfiguraatioltaan tuttu monestakin ko. konsernin autosta mutta mites jousitus, alusta ym. tilpehööri?

Lämmityslaite, joka on Lanciassani mallia automaattinen muttei kuitenkaan ilmastointi lienee löytyvän ainakin Fiat:n Cromasta?

Kiitoksia josko joku viitsii vastata.

T:SakkeP
am
Viestit: 508
Liittynyt: 20.02.2003 15:35

Viesti Kirjoittaja am »

muokattu
Viimeksi muokannut am, 14.10.2007 21:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
124 BC1
Viestit: 84
Liittynyt: 17.03.2003 11:25
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja 124 BC1 »

Fiateista tekniikaltaan hyvinkin samankaltainen on Tempra, kuten tietysti siis Tipokin. Alfa 155:ssa on hyödynnetty ainakin pikku osaa, kuten lämmityslaitteen suuttimet kojelaudassa jne.
JLL
Viestit: 55
Liittynyt: 18.01.2003 23:48
Paikkakunta: Lapinjärvi

dedra

Viesti Kirjoittaja JLL »

Lancia dedra ,fiat tempra ja alfa 155 ovat alustaltaan ja koriltaan samaa sarjaa joka perustuu aiemmin , muistaakseni -86 esiteltyyn fiat tipoon. Siis yhteinen suunnittelu jolla on kustannukset on saatu minimiin.Projektin nimi tai suunnittelutoimisto taisi olla TIPO 4. Merkkikohtaisia eroja alustan "virityksessä" on mutta periaatteessa osat ovat osittain samoja.Moottori puolella fiat ja lancia käytti samoja koneita jälleen pienin eroin ja alfalla omat koneet lukuunottamatta 2.0 16v konetta joka on fiat/lancia sukuinen.
Fiiu
Viestit: 630
Liittynyt: 24.03.2003 15:48
Paikkakunta: Koria

Viesti Kirjoittaja Fiiu »

Lancia Thema on lähestulkoon samanlainen kuin Fiat Croma (samat ovet, samat moottorit paitsi Lancian ovat vähän tehokkaammat). Näiden yhteyteen kuului myös Saab 9000 ja Alfa-Romeo 164.
-Jere-

Fiat Stilo 100 Active 3D -03
Fiat Argenta 120i.e -85
Fiat Argenta 2000 -82
Fiat 126 Bambino -76
Avatar
lanciay10
GFF
Viestit: 989
Liittynyt: 17.07.2003 09:07
Paikkakunta: Laihia, pohojanmaa

Re: Lancia Dedra 2.0 i.e -92 ->Fiat ????

Viesti Kirjoittaja lanciay10 »

Jatketaampa tätäkin välillä..
SakkeP kirjoitti:Sellaista olisin tiedustellut, että mitä yhtäläisyyksiä ko. Lancialla mahtaa Fiatiin olla ja mikä on tämä ko. Fiatin malli?
Tipo ja Tempra on Fipateista, ja 155 Alfoista, kuten joku jo mainitsi. Lancian koneessa (2.0) on tasapainoakselit erotuksena Fiattiin, vaikka aikalailla turhanpanttina taitavat olla, ja monessa lienee hihna pois niitä pyörittämästä.
SakkeP kirjoitti:Moottori nyt tietääkseni on ainakin peruskonfiguraatioltaan tuttu monestakin ko. konsernin autosta mutta mites jousitus, alusta ym. tilpehööri?
Alustan palikat ovat aikailailla samaa, mutta semmosta kuulin, että esim. iskareita ristiin vaihtaessa saattaa olla erikokoista reikää yms., eli lieviä komplikaatioita saattaa tulla.
SakkeP kirjoitti:Lämmityslaite, joka on Lanciassani mallia automaattinen muttei kuitenkaan ilmastointi lienee löytyvän ainakin Fiat:n Cromasta?
Lämppäri lienee aikalailla sama, kuin muissakin yllämainituissa, ohjaamon "hallintalaitteet" vaan ovat merkkikohtaisia. Croma on tuota isompaa "sarjaa", joten siihen voi jo eroakin olla.
JLL kirjoitti:...sto taisi olla TIPO 4...
Eikös tuo Tipo 4 projekti ollut juurikin tuo Croma, Thema, Alfa 164, Saab 9000 kuvio? Niitten kesken esim. ovien pitäisi sopia Alfaa lukuunottamatta ristiin, eli kori on aikalailla samaa keulaa ja perää lukuunottamatta. Muistaakseni TM:ssä oli joskus joku ruattalaisen tekemä farkku Baas 9000, johon oli siis tällätty farkku Theman perä. Thema onkin ainut noista, mitä on farkkuna saanut.
Lanciat: Lybra 20v, Kappa 20vt sw, Y10 FIRE turbo ja sit vielä Abarth Punto Evo & Ducato & Ducati
Mirafiori
Viestit: 124
Liittynyt: 13.03.2004 10:18

Viesti Kirjoittaja Mirafiori »

Kyseessä on Tipo2 projekti, jonka pohjalevyä käyttivät ensin Tipo, sitten Dedra, Tempra, Delta2, Alfa 145/146, Fiat Coupe, Alfa GTV/Spider, ja myöhemmin enemmän muunneltuna Fiat Brava/Marea, Lancia Lybra, Alfa 156, 147 sekä viimeisimpänä GT.
Tipo2 oli siis Fiatin kallis uusi pohjalevy, joka otettiin käyttöön vuonna 1988... tätä mallia on sittemmin kopioinut Vag-konserni.
dunaaja
GFF
Viestit: 1802
Liittynyt: 24.03.2004 23:48

Viesti Kirjoittaja dunaaja »

2 L Temprassa on myös tasapaino akselit.Sama alusta Dedran kanssa on tullut tutuksi kumpikin.
JLL
Viestit: 55
Liittynyt: 18.01.2003 23:48
Paikkakunta: Lapinjärvi

dedra,tempra,155,tipo

Viesti Kirjoittaja JLL »

varaosia etsittäessä esim. peltiosia motonetistä löytyy fiat tipon helmakotelot(jotka mennee paperiksi ko autoissa nopeasti)ja sopii kaikkiin
,2litrasen tiivisteet fiat croma lienee samoja? jne.
kommentteja kokemuksista ja vastaavuuksista!?
JLL
JLL
Viestit: 55
Liittynyt: 18.01.2003 23:48
Paikkakunta: Lapinjärvi

tipo2

Viesti Kirjoittaja JLL »

Mirafiori kirjoitti:Kyseessä on Tipo2 projekti, jonka pohjalevyä käyttivät ensin Tipo, sitten Dedra, Tempra, Delta2, Alfa 145/146, Fiat Coupe, Alfa GTV/Spider, ja myöhemmin enemmän muunneltuna Fiat Brava/Marea, Lancia Lybra, Alfa 156, 147 sekä viimeisimpänä GT.
Tipo2 oli siis Fiatin kallis uusi pohjalevy, joka otettiin käyttöön vuonna 1988... tätä mallia on sittemmin kopioinut Vag-konserni.
kiitos korjauksesta, mikä tuote Vag-konsernilla?
JLL
Mirafiori
Viestit: 124
Liittynyt: 13.03.2004 10:18

Viesti Kirjoittaja Mirafiori »

no melkein kaikki eli : polo/ibiza, golf/a3, arosa/lupo jne...
en siis tarkoittanut pohjalevyä itsessään vaan ideaa pohjalevyn kierrätyksestä...
Vastaa Viestiin