Lancia Dedra 2.0 i.e -92 ->Fiat ????
Lancia Dedra 2.0 i.e -92 ->Fiat ????
Tervehdys!
Kuten otsikko paljastaa en ole Fiat:n vaan Lancian omistaja.
Sellaista olisin tiedustellut, että mitä yhtäläisyyksiä ko. Lancialla mahtaa Fiatiin olla ja mikä on tämä ko. Fiatin malli?
Moottori nyt tietääkseni on ainakin peruskonfiguraatioltaan tuttu monestakin ko. konsernin autosta mutta mites jousitus, alusta ym. tilpehööri?
Lämmityslaite, joka on Lanciassani mallia automaattinen muttei kuitenkaan ilmastointi lienee löytyvän ainakin Fiat:n Cromasta?
Kiitoksia josko joku viitsii vastata.
T:SakkeP
Kuten otsikko paljastaa en ole Fiat:n vaan Lancian omistaja.
Sellaista olisin tiedustellut, että mitä yhtäläisyyksiä ko. Lancialla mahtaa Fiatiin olla ja mikä on tämä ko. Fiatin malli?
Moottori nyt tietääkseni on ainakin peruskonfiguraatioltaan tuttu monestakin ko. konsernin autosta mutta mites jousitus, alusta ym. tilpehööri?
Lämmityslaite, joka on Lanciassani mallia automaattinen muttei kuitenkaan ilmastointi lienee löytyvän ainakin Fiat:n Cromasta?
Kiitoksia josko joku viitsii vastata.
T:SakkeP
dedra
Lancia dedra ,fiat tempra ja alfa 155 ovat alustaltaan ja koriltaan samaa sarjaa joka perustuu aiemmin , muistaakseni -86 esiteltyyn fiat tipoon. Siis yhteinen suunnittelu jolla on kustannukset on saatu minimiin.Projektin nimi tai suunnittelutoimisto taisi olla TIPO 4. Merkkikohtaisia eroja alustan "virityksessä" on mutta periaatteessa osat ovat osittain samoja.Moottori puolella fiat ja lancia käytti samoja koneita jälleen pienin eroin ja alfalla omat koneet lukuunottamatta 2.0 16v konetta joka on fiat/lancia sukuinen.
Re: Lancia Dedra 2.0 i.e -92 ->Fiat ????
Jatketaampa tätäkin välillä..
Tipo ja Tempra on Fipateista, ja 155 Alfoista, kuten joku jo mainitsi. Lancian koneessa (2.0) on tasapainoakselit erotuksena Fiattiin, vaikka aikalailla turhanpanttina taitavat olla, ja monessa lienee hihna pois niitä pyörittämästä.SakkeP kirjoitti:Sellaista olisin tiedustellut, että mitä yhtäläisyyksiä ko. Lancialla mahtaa Fiatiin olla ja mikä on tämä ko. Fiatin malli?
Alustan palikat ovat aikailailla samaa, mutta semmosta kuulin, että esim. iskareita ristiin vaihtaessa saattaa olla erikokoista reikää yms., eli lieviä komplikaatioita saattaa tulla.SakkeP kirjoitti:Moottori nyt tietääkseni on ainakin peruskonfiguraatioltaan tuttu monestakin ko. konsernin autosta mutta mites jousitus, alusta ym. tilpehööri?
Lämppäri lienee aikalailla sama, kuin muissakin yllämainituissa, ohjaamon "hallintalaitteet" vaan ovat merkkikohtaisia. Croma on tuota isompaa "sarjaa", joten siihen voi jo eroakin olla.SakkeP kirjoitti:Lämmityslaite, joka on Lanciassani mallia automaattinen muttei kuitenkaan ilmastointi lienee löytyvän ainakin Fiat:n Cromasta?
Eikös tuo Tipo 4 projekti ollut juurikin tuo Croma, Thema, Alfa 164, Saab 9000 kuvio? Niitten kesken esim. ovien pitäisi sopia Alfaa lukuunottamatta ristiin, eli kori on aikalailla samaa keulaa ja perää lukuunottamatta. Muistaakseni TM:ssä oli joskus joku ruattalaisen tekemä farkku Baas 9000, johon oli siis tällätty farkku Theman perä. Thema onkin ainut noista, mitä on farkkuna saanut.JLL kirjoitti:...sto taisi olla TIPO 4...
Lanciat: Lybra 20v, Kappa 20vt sw, Y10 FIRE turbo ja sit vielä Abarth Punto Evo & Ducato & Ducati
Kyseessä on Tipo2 projekti, jonka pohjalevyä käyttivät ensin Tipo, sitten Dedra, Tempra, Delta2, Alfa 145/146, Fiat Coupe, Alfa GTV/Spider, ja myöhemmin enemmän muunneltuna Fiat Brava/Marea, Lancia Lybra, Alfa 156, 147 sekä viimeisimpänä GT.
Tipo2 oli siis Fiatin kallis uusi pohjalevy, joka otettiin käyttöön vuonna 1988... tätä mallia on sittemmin kopioinut Vag-konserni.
Tipo2 oli siis Fiatin kallis uusi pohjalevy, joka otettiin käyttöön vuonna 1988... tätä mallia on sittemmin kopioinut Vag-konserni.
dedra,tempra,155,tipo
varaosia etsittäessä esim. peltiosia motonetistä löytyy fiat tipon helmakotelot(jotka mennee paperiksi ko autoissa nopeasti)ja sopii kaikkiin
,2litrasen tiivisteet fiat croma lienee samoja? jne.
kommentteja kokemuksista ja vastaavuuksista!?
JLL
,2litrasen tiivisteet fiat croma lienee samoja? jne.
kommentteja kokemuksista ja vastaavuuksista!?
JLL
tipo2
kiitos korjauksesta, mikä tuote Vag-konsernilla?Mirafiori kirjoitti:Kyseessä on Tipo2 projekti, jonka pohjalevyä käyttivät ensin Tipo, sitten Dedra, Tempra, Delta2, Alfa 145/146, Fiat Coupe, Alfa GTV/Spider, ja myöhemmin enemmän muunneltuna Fiat Brava/Marea, Lancia Lybra, Alfa 156, 147 sekä viimeisimpänä GT.
Tipo2 oli siis Fiatin kallis uusi pohjalevy, joka otettiin käyttöön vuonna 1988... tätä mallia on sittemmin kopioinut Vag-konserni.
JLL