Fysiikan lakien vastaista?
Ajellut tuollaisella s80 tomaattilla (tosin 2.4 bensa) jonkun 500 km ja oli melkoinen pettymys. Se automaatti ainakaan ei toiminut todellakaan. Kun lisäsi kaasua niin pudotti heti pienempiä, vaikka koneessa kuitenkin vääntöäkin olisi ollut. Todella ikävää esim. ylämäessä kun pudottaa pari pykälää alas ja kierrokset -> 4500 vaikka aivan tasainen nopeus. Eikä ollut edes mitään "sportteja" käytössä. Voi vain kuvitella mitä tuo tekee diiselissä Pakkopykälillä ihan ajettava mutta mikäs automaatti se sitten on. Auto oli myös mielestäni luvattoman uraherkkä tuon hintaluokan autoksi. En tykännyt.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Sheivaa mun dekkii.
Edelleenkin olen automaateista sitä mieltä että vanhat amerikan lootat on toimivimpia/mukavimpia eivät nyi ja mieti mitä tekis tosin niissä ei olekkaan eletroniikkaa.Kaikki uudemmat mitä tullut testattua jotenkin ihmeellisen olosia.Joskus tuntuu etteivät tiedä meniskö vai tulisko.Tietysti maku kysymys tuokin.
Samaa oon kuullut noista bemareista,ja kirjottihan joku autolehtikin,että ainakin e39 mallin diesel-Bemarissa toi automaattivaihteisto toimii kuin bensakoneessa.
Mulla on hiukan kokemusta Mersun automaateista,ja ne on olleet mukavan tuntuisia.Volvon automaatilla oon kanssa ajanut muutaman sata kilometriä,ja kyllä se ainakin Mersulle hävisi toiminnallaan.Jotenkin vaihtokohdat tuntuivat kummallisilta.
Tossa Lanciassa tykkään manuaalista,se jotenkin sopii tohon moottorin luonteeseen.
Mulla on hiukan kokemusta Mersun automaateista,ja ne on olleet mukavan tuntuisia.Volvon automaatilla oon kanssa ajanut muutaman sata kilometriä,ja kyllä se ainakin Mersulle hävisi toiminnallaan.Jotenkin vaihtokohdat tuntuivat kummallisilta.
Tossa Lanciassa tykkään manuaalista,se jotenkin sopii tohon moottorin luonteeseen.
-Lancia Kappa'96-
-Honda CBR 600 '02-
-Honda CBR 600 '02-
Ei dieseleissä vaan turboissa! Kyllähän useimmat bensaturbot pesevät dieselit mennen tullen ko. kiihdytyksessä. Esim. mun 605 pösö 2 L turbo 60-120 km/h 16 s / 400 m (5:lla siis). Saabin 2 L turbot ovat vielä liukkaampia. Theman turbo taitaa olla viritetty korkeammille kierroksille.on se nois dieseleis huimaa toi vaik 80-120kmh kiihtyvyys.
-
- Viestit: 1057
- Liittynyt: 19.04.2004 01:15
Minä taas tarkoitin, että oleellista on turbo vs. vapaa ei bensa vs. diesel. Kaikki turbot ei toki tuossa pärjää. Varmaankin tuo S4 on aika "ylävireinen" ja välityksetkin lienee pitkät.
Autoa kuljettaa aina teho! Turbolla saadaan tehoa alakierroksille, jolloin 60-120 km/h tms. kiihtyvyys on hyvä. Arkiturboissa (matalapaine, dieselit) veto hyytyy aika pian kierrosten noustessa, jolloin tuo ohituskiihtyvyys on erinomainen huipputehoon nähden. Huipputeho taas kertoo melko suoraan 0-100 km/h, 0-400 m kiihdytykset ja huippunopeudet.
Tuo mainitsemani 16 s 60-120 km/h suurimmalla vaihteelta jää kyllä saavuttamatta mainitsemiltasi dieseleiltä kuten lähes kaikilta muiltakin 1,6-2 L dieseleiltä. BMW:n 3 L diesel ja vastaavat ovat sitten eri jutttu.
Autoa kuljettaa aina teho! Turbolla saadaan tehoa alakierroksille, jolloin 60-120 km/h tms. kiihtyvyys on hyvä. Arkiturboissa (matalapaine, dieselit) veto hyytyy aika pian kierrosten noustessa, jolloin tuo ohituskiihtyvyys on erinomainen huipputehoon nähden. Huipputeho taas kertoo melko suoraan 0-100 km/h, 0-400 m kiihdytykset ja huippunopeudet.
Tuo mainitsemani 16 s 60-120 km/h suurimmalla vaihteelta jää kyllä saavuttamatta mainitsemiltasi dieseleiltä kuten lähes kaikilta muiltakin 1,6-2 L dieseleiltä. BMW:n 3 L diesel ja vastaavat ovat sitten eri jutttu.
Tuon huipputehon lisäksi merkityksellistä on myös laakea vääntökäyrä, eli sitä tehoa on saatavilla varsin laajalla kierroslukualueella.
Perinteinen 'dyno queen' on vakiomoottori varustettuna hirveällä ahtopaineella - tuloksena piikittävä tehokäyrä ja auto ei käytännössä liiku mihinkään.
Perinteinen 'dyno queen' on vakiomoottori varustettuna hirveällä ahtopaineella - tuloksena piikittävä tehokäyrä ja auto ei käytännössä liiku mihinkään.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Kuitenkin usein, kun moottorista tulee suurempia tehoja (luokkaa 400+), niin teho/vääntökäyrä alkaa näyttämään hieman "piikkimäiseltä". Kuitenkin tehoa on saatavalla laajallakin alueella (esim. 300+ vaikka 4000-7000 väillä, mikä on melko yleinen vetoalue teho vehkeissä), joten joskus pikainen jarrulapun vilkaisu saattaa antaa vääristyneen kuvan.
Mutta niin kuin vieri mainitsi, niin monesti näissä vehkeissä mistä on saatu dynossa hyvä tulos esso juttuja varten, niin sitä tehoa ei juuri ole kuin kapealla välillä, eikä tällöin kiihtyvyys päätä huimaa
Mutta niin kuin vieri mainitsi, niin monesti näissä vehkeissä mistä on saatu dynossa hyvä tulos esso juttuja varten, niin sitä tehoa ei juuri ole kuin kapealla välillä, eikä tällöin kiihtyvyys päätä huimaa