Fysiikan lakien vastaista?

Yleistä keskustelua Lancioista, mielipiteitä, kysymyksiä (ei tekniikka) yms.
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Ajellut tuollaisella s80 tomaattilla (tosin 2.4 bensa) jonkun 500 km ja oli melkoinen pettymys. Se automaatti ainakaan ei toiminut todellakaan. Kun lisäsi kaasua niin pudotti heti pienempiä, vaikka koneessa kuitenkin vääntöäkin olisi ollut. Todella ikävää esim. ylämäessä kun pudottaa pari pykälää alas ja kierrokset -> 4500 vaikka aivan tasainen nopeus. Eikä ollut edes mitään "sportteja" käytössä. Voi vain kuvitella mitä tuo tekee diiselissä :roll: Pakkopykälillä ihan ajettava mutta mikäs automaatti se sitten on. Auto oli myös mielestäni luvattoman uraherkkä tuon hintaluokan autoksi. En tykännyt.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Avatar
lanciay10
GFF
Viestit: 989
Liittynyt: 17.07.2003 09:07
Paikkakunta: Laihia, pohojanmaa

Viesti Kirjoittaja lanciay10 »

Tuossa sähköohjatussa jemarin automaatissa on vielä se kiva homma, että kaasu pohjassa manuaalivaihto ohitetaan, eli suurempaa ei saa päälle millään :shock:
Lanciat: Lybra 20v, Kappa 20vt sw, Y10 FIRE turbo ja sit vielä Abarth Punto Evo & Ducato & Ducati
dunaaja
GFF
Viestit: 1802
Liittynyt: 24.03.2004 23:48

Viesti Kirjoittaja dunaaja »

Edelleenkin olen automaateista sitä mieltä että vanhat amerikan lootat on toimivimpia/mukavimpia eivät nyi ja mieti mitä tekis tosin niissä ei olekkaan eletroniikkaa.Kaikki uudemmat mitä tullut testattua jotenkin ihmeellisen olosia.Joskus tuntuu etteivät tiedä meniskö vai tulisko.Tietysti maku kysymys tuokin.
Avatar
Twekti
Viestit: 131
Liittynyt: 30.06.2004 00:43
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Twekti »

Samaa oon kuullut noista bemareista,ja kirjottihan joku autolehtikin,että ainakin e39 mallin diesel-Bemarissa toi automaattivaihteisto toimii kuin bensakoneessa.

Mulla on hiukan kokemusta Mersun automaateista,ja ne on olleet mukavan tuntuisia.Volvon automaatilla oon kanssa ajanut muutaman sata kilometriä,ja kyllä se ainakin Mersulle hävisi toiminnallaan.Jotenkin vaihtokohdat tuntuivat kummallisilta. :roll:

Tossa Lanciassa tykkään manuaalista,se jotenkin sopii tohon moottorin luonteeseen.
-Lancia Kappa'96-
-Honda CBR 600 '02-
joakim
Viestit: 17
Liittynyt: 30.10.2004 00:05

Viesti Kirjoittaja joakim »

on se nois dieseleis huimaa toi vaik 80-120kmh kiihtyvyys.
Ei dieseleissä vaan turboissa! Kyllähän useimmat bensaturbot pesevät dieselit mennen tullen ko. kiihdytyksessä. Esim. mun 605 pösö 2 L turbo 60-120 km/h 16 s / 400 m (5:lla siis). Saabin 2 L turbot ovat vielä liukkaampia. Theman turbo taitaa olla viritetty korkeammille kierroksille.
lanciapoika
Viestit: 1057
Liittynyt: 19.04.2004 01:15

Viesti Kirjoittaja lanciapoika »

... :roll:
Viimeksi muokannut lanciapoika, 02.04.2005 17:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
joakim
Viestit: 17
Liittynyt: 30.10.2004 00:05

Viesti Kirjoittaja joakim »

Minä taas tarkoitin, että oleellista on turbo vs. vapaa ei bensa vs. diesel. Kaikki turbot ei toki tuossa pärjää. Varmaankin tuo S4 on aika "ylävireinen" ja välityksetkin lienee pitkät.

Autoa kuljettaa aina teho! Turbolla saadaan tehoa alakierroksille, jolloin 60-120 km/h tms. kiihtyvyys on hyvä. Arkiturboissa (matalapaine, dieselit) veto hyytyy aika pian kierrosten noustessa, jolloin tuo ohituskiihtyvyys on erinomainen huipputehoon nähden. Huipputeho taas kertoo melko suoraan 0-100 km/h, 0-400 m kiihdytykset ja huippunopeudet.

Tuo mainitsemani 16 s 60-120 km/h suurimmalla vaihteelta jää kyllä saavuttamatta mainitsemiltasi dieseleiltä kuten lähes kaikilta muiltakin 1,6-2 L dieseleiltä. BMW:n 3 L diesel ja vastaavat ovat sitten eri jutttu.
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Tuon huipputehon lisäksi merkityksellistä on myös laakea vääntökäyrä, eli sitä tehoa on saatavilla varsin laajalla kierroslukualueella.

Perinteinen 'dyno queen' on vakiomoottori varustettuna hirveällä ahtopaineella - tuloksena piikittävä tehokäyrä ja auto ei käytännössä liiku mihinkään. :roll:
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
mijajo
Viestit: 106
Liittynyt: 27.03.2003 17:29

Viesti Kirjoittaja mijajo »

Jostain olen joskus lukenut että 0-100km/h kiihtyvyys on likimain massa/teho (yksikköinä kilogramma ja hevosvoima). Näyttää olevan ainakin vakioautoissa suuntaa-antava...
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Juu.. toki painonjakauma ja vetotapa vaikuttaa joten todellakin suuntaa-antava.. :roll:
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
tjs
Viestit: 42
Liittynyt: 23.08.2004 22:00
Paikkakunta: Raisio

Viesti Kirjoittaja tjs »

Kuitenkin usein, kun moottorista tulee suurempia tehoja (luokkaa 400+), niin teho/vääntökäyrä alkaa näyttämään hieman "piikkimäiseltä". Kuitenkin tehoa on saatavalla laajallakin alueella (esim. 300+ vaikka 4000-7000 väillä, mikä on melko yleinen vetoalue teho vehkeissä), joten joskus pikainen jarrulapun vilkaisu saattaa antaa vääristyneen kuvan.

Mutta niin kuin vieri mainitsi, niin monesti näissä vehkeissä mistä on saatu dynossa hyvä tulos esso juttuja varten, niin sitä tehoa ei juuri ole kuin kapealla välillä, eikä tällöin kiihtyvyys päätä huimaa :D
Vastaa Viestiin