Fysiikan lakien vastaista?
Fysiikan lakien vastaista?
Käytiin tossa eilen kiihdyttymässä paikallisella "suljetulla" alueella kaverini kanssa.Mä olin tolla omallani ja kaveri Volvo S 80:lla josta on penkitetty 197 heppaa ja 470 nm vääntöä.
No ihmetys oli kyllä jonkun moinen,kun 220 asti autot kiihtyivät aivan samanlailla
Elikkäs,miten tällanen nyt voi olla mahdollista että auto jossa on 20 heppaa enemmän ja yli 200 nm enemmän vääntöä,ei jätätä missään vaiheessa 175 heppasta Lanciaa, joka liikkuu 240 nm väännöllä?
Volvohan on diisseli,mutta kuitenkin?
No ihmetys oli kyllä jonkun moinen,kun 220 asti autot kiihtyivät aivan samanlailla
Elikkäs,miten tällanen nyt voi olla mahdollista että auto jossa on 20 heppaa enemmän ja yli 200 nm enemmän vääntöä,ei jätätä missään vaiheessa 175 heppasta Lanciaa, joka liikkuu 240 nm väännöllä?
Volvohan on diisseli,mutta kuitenkin?
-Lancia Kappa'96-
-Honda CBR 600 '02-
-Honda CBR 600 '02-
- Sergei the Eagle
- Viestit: 343
- Liittynyt: 12.04.2003 11:55
- Paikkakunta: Nikinoja
Mites olikaan tuo kuuluisa tehopainosuhde ??
Se vaikuttaa jonkin verran kiihtyvyyteen.....
Vertaa esim iso Scania jotakin 500 kaakkia ja vääntöä 900 nm johonkin rantakirppuun 100 kaakkia ja vääntöä 150 nm.
Kyllähän tuo tehopainosuhde vaikuttaa vielä tänäkin päivänä.
Se vaikuttaa jonkin verran kiihtyvyyteen.....
Vertaa esim iso Scania jotakin 500 kaakkia ja vääntöä 900 nm johonkin rantakirppuun 100 kaakkia ja vääntöä 150 nm.
Kyllähän tuo tehopainosuhde vaikuttaa vielä tänäkin päivänä.
-Sergei the Eagle-
Fiat Bertone Ritmo Cabriolet
Toyota Avensis Wagon
Yamaha FJ 1200
"Hasta la vista baby"
Fiat Bertone Ritmo Cabriolet
Toyota Avensis Wagon
Yamaha FJ 1200
"Hasta la vista baby"
Valtava vääntölukema verrattuna tehoon kielii siitä että tuon Vulvan vääntökäyrä on kovin alapainotteinen kuten dieselissä yleensäkin...
Helpostihan dieseleissäkin on juhlavia vääntölukemia mutta kierrosluku on pieni ja siten tehokin, koska tehohan on kierrosluku kertaa vääntö
Eli 400Nm @ 1200RPM = 200Nm @ 2400RPM = 100Nm @ 4800RPM ja niin poispäin. Nuo kaikki aikaansaavat autolle saman kiihtyvyyden, vain tarvittava välityssuhde on erilainen. Vääntömomenttihan muuttuu sitten autoa työntäväksi voimaksi kokonaisvälityssuhteen mukaan ja auto kiihtyy kaavan F = m*a mukaan (pl. ilmanvastus ja muut häviöt).
Eli teho viimekädessä on se joka kuvaa moottorin suorituskykyä, koska pelkkä vääntölukema ei ota kierroslukua huomioon ja siten kerro suorituskyvystä oikeastaan mitään, kuten yllä olevista lukemista on helppo päätellä. Teho taas kertoo sen miten nopeasti auton on mahdollista kiihtyä tietystä nopeudesta - ykkösellähän kiihtyvyys on aina suuri laiskallakin autolla mutta nelosella satasen vauhdissa taas enää ei. Vääntö kertoo saman, mutta se ei ota nopeutta huomioon ellei kierroslukua ole ilmoitettu.
Tehopainosuhteella selittyy myös paljon, tuollainen S80 varmasti PAINAA.
Eli nimenomaan vain fysiikan lakien mukaista.
Helpostihan dieseleissäkin on juhlavia vääntölukemia mutta kierrosluku on pieni ja siten tehokin, koska tehohan on kierrosluku kertaa vääntö
Eli 400Nm @ 1200RPM = 200Nm @ 2400RPM = 100Nm @ 4800RPM ja niin poispäin. Nuo kaikki aikaansaavat autolle saman kiihtyvyyden, vain tarvittava välityssuhde on erilainen. Vääntömomenttihan muuttuu sitten autoa työntäväksi voimaksi kokonaisvälityssuhteen mukaan ja auto kiihtyy kaavan F = m*a mukaan (pl. ilmanvastus ja muut häviöt).
Eli teho viimekädessä on se joka kuvaa moottorin suorituskykyä, koska pelkkä vääntölukema ei ota kierroslukua huomioon ja siten kerro suorituskyvystä oikeastaan mitään, kuten yllä olevista lukemista on helppo päätellä. Teho taas kertoo sen miten nopeasti auton on mahdollista kiihtyä tietystä nopeudesta - ykkösellähän kiihtyvyys on aina suuri laiskallakin autolla mutta nelosella satasen vauhdissa taas enää ei. Vääntö kertoo saman, mutta se ei ota nopeutta huomioon ellei kierroslukua ole ilmoitettu.
Tehopainosuhteella selittyy myös paljon, tuollainen S80 varmasti PAINAA.
Eli nimenomaan vain fysiikan lakien mukaista.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Pitää tosiaan paikkaansa että nyky-nakut ovat ihan kohtuullisia liikkumaan. Ainakin mä olen sitä sukupolvea että vaikka 220d-Mersu ja vielä automaatilla muodostaa sellaisen mielikuvan että tientukkohan moinen on mutta kun sellaisella on mukava pitää yllä sellaista lähemmäs 200km/h matkavauhtia ja parhaimmillaan mittarissa oli yli 220km/h niin tosiaan pitää uskoa aikojen muuttuneen ... Eihän tuokaan mikään kauhea raketti tosiaan ollut mutta yllättävän mukava matkakumppani ja kyllä se noille bensa-vapareille pärjää ihan ok. Vanhastaanhan (siis joku W115 tai 123:nen) moinen kulki varmaan jotain 140km/h paikeella ja kiihtyvyyttä mitattiin kalenterilla eli sieltä ne mun mielikuvat ovat muotutuneet ...
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Niin tosiaan,sitä en tiedä että miltä kierrosluvuilta noi Volvon lukemat ovat.
Painoeroa on n.100 kiloa,joista Lancia se keijukainen.Teho-paino suhde hiukan parempi Volvolle,sikäli mikäli en tehnyt laskuvirhettä.
Luulis ton Volvon väännön nyt hiukan vaikuttavan tuolla isommissa nopeuksissa. Tai kai sitä tarvis lukea fysiikkaa enempi.
Painoeroa on n.100 kiloa,joista Lancia se keijukainen.Teho-paino suhde hiukan parempi Volvolle,sikäli mikäli en tehnyt laskuvirhettä.
Luulis ton Volvon väännön nyt hiukan vaikuttavan tuolla isommissa nopeuksissa. Tai kai sitä tarvis lukea fysiikkaa enempi.
-Lancia Kappa'96-
-Honda CBR 600 '02-
-Honda CBR 600 '02-
Se nimenomaan ei vaikuta isolla nopeudella, koska isot vääntölukemat on mitattu matalilta kierroksilta ja jos sen taas skaalaa nopeudessa ylöspäin, ei tuloksena ole enää kovin iso vääntö. Teho siis sen takia kertoo kattavammin miten hyvin auto jaksaa kiihtyä vielä isossakin nopeudessa.
Pelkkiä vääntöarvoja jos vertaillaan, olisi vähän sama asia kuin vertailisi kiihtyvyyksiä eikä ota huomioon tapahtuuko kiihdyttäminen 5km/h vai 100km/h nopeudesta.
Pelkkiä vääntöarvoja jos vertaillaan, olisi vähän sama asia kuin vertailisi kiihtyvyyksiä eikä ota huomioon tapahtuuko kiihdyttäminen 5km/h vai 100km/h nopeudesta.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Käytännön suorituskyky dieseleissä on hyvä
Normaaliliikenteessä tuo turbodiesel vääntö on ehdottomasti mukavinta mutta toki siitä puuttuu se tietty urheilullisuus mutkatiellä kun ei voi kierrättää.
Dieselissä on lyhyt tehoalue kun taas Kappan viitosbensakonetta voi kierrättää sinne 7000 rpm:ään.
Kierrätys on myös hauskaa kun kone ei ulvo tai pistä vastaan vaan tykkää siitä touhusta.
Itselläkin seuraava "uudempi" auto lienee diesel ja mieluusti automaatti..
Dieselissä on lyhyt tehoalue kun taas Kappan viitosbensakonetta voi kierrättää sinne 7000 rpm:ään.
Kierrätys on myös hauskaa kun kone ei ulvo tai pistä vastaan vaan tykkää siitä touhusta.
Itselläkin seuraava "uudempi" auto lienee diesel ja mieluusti automaatti..
-
- Viestit: 1057
- Liittynyt: 19.04.2004 01:15
Mullakin varmasti tulee olemaan seuraava auto diisseli ja automaatti.Mun mielestä diisseli ja automaatti sopivat täydellisesti toisillensa.Jos merkki ja malli pysyis samana niin olis kyllä poikaa 8)
Tosin Alfa-Romeon 166 on kanssa unelmissa eikä ne jotkut saksalaisetkaan nyt huonoja oo...
Tosin Alfa-Romeon 166 on kanssa unelmissa eikä ne jotkut saksalaisetkaan nyt huonoja oo...
-Lancia Kappa'96-
-Honda CBR 600 '02-
-Honda CBR 600 '02-
-
- Viestit: 1057
- Liittynyt: 19.04.2004 01:15
Jep, noinhan se menee. Paitsi, että ainakin jotkut tomaatit on säädetty bensamoottorille, vaikka ovat giisselin perässä, eli yrittävät kierrättää konetta, joka ei kierrä, varsinkin juuri silloin kun pitäisi mennä kickdownilla ohi. Tätä valitteli ainakin tuttu bemarikuski.Twekti kirjoitti:Mun mielestä diisseli ja automaatti sopivat täydellisesti toisillensa.
Lanciat: Lybra 20v, Kappa 20vt sw, Y10 FIRE turbo ja sit vielä Abarth Punto Evo & Ducato & Ducati