Theman peräpään nosto

Yleistä keskustelua Lancioista, mielipiteitä, kysymyksiä (ei tekniikka) yms.
VTO
Viestit: 1431
Liittynyt: 06.07.2004 10:08
Paikkakunta: Helsinki

Theman peräpään nosto

Viesti Kirjoittaja VTO »

Mistä kannattaisi pyytää hienovaraisesti katsastusmiestä nostamaan näitä Tipo 4 sarjan peltisellä takapalkilla olevia autoja ? Näyttävät aina laittavat kumitallat akselin ja sen keventimensä väliin kun nostavat. Sitten saa sorkkaraudalla vääntää palkkia takaisin muotoonsa. Ei viitsisi ehjää palkkia vahvempaan vaihtaa vain katsastuksen takia.
Hallitunkilla kun takapään nostopisteestä nostaa, niin ei ongelmaa olisi, mutta ilmeisesti sen keventimen liike ei riitä nostoon.
Kake
GFF
Viestit: 446
Liittynyt: 20.12.2002 19:54
Paikkakunta: Köyliö

Re: Theman peräpään nosto

Viesti Kirjoittaja Kake »

Minä olen yli 20-vuotta ollut vieressä kieltämässä takapalkista nostamisen. Kaikki katsurit ovat uskoneet, kun olen kertonut että se on ihan huolto-ohjeissa kielletty. Äkkiseltään en löytänyt mainintaa Theman kirjallisuudesta. Muistaakohan joku missä se oli ihan kuvan kanssa kielletty?
Osa on rakentanut palikoista täytettä niin että keventäjällä nosto on onnistunut. Toiset taas ovat tyytyneet kokeilemaan takalaakereiden väljyyttä paino päällä.
Keskustelua aiheuttaa takana usein myös pitkittäisen tukivarren etuhelan jousto. Olen pitänyt uutta tukivartta ja ruuvitalttaa mukana, jotta voi näyttää, että sen kuuluukin joustaa pituussuuntaan.
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Theman peräpään nosto

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Takakontin takareunan alla keskellä on oikea nostokohta. Taidetaan sanoa ohjekirjassakin. Yhdellä asemalla hakivat vanhemman katsastajan antamaan lausunnon, kun olin puuttunut palkista nostoon. Se näytti kyseisen kohdan. Nuoremmat sitten unohtivat mihin homma jäi, eli taka-akselistoa ei sinä vuonna tutkittu. :mrgreen:
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
VTO
Viestit: 1431
Liittynyt: 06.07.2004 10:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: Theman peräpään nosto

Viesti Kirjoittaja VTO »

Sitä takaosan nostokohtaa olen itsekin tarjonnut, mutta nostimen liike on loppunut ja kumiset nostotallat ovat alkaneet näyttää Pisan tornilta. Pitää kai ottaa pari sopivaa lankkua mukaan seuraavan kerran konttorilla asioitaessa. Pitkittäistukien jousto ei ole juuri ollut ongelma, kun olen ne umpikumisilla korvannut. Äänimaailma tai ajettavuus ei pahemmin ole muuttunut.
Onneksi tuo taka-akseli on viimeisiä tarkistuskohteita. Sopivan nihkeä kaveri kun on asialla, niin tuntee tulleensa loukatuksi ja sitten se "tarkan katsastuksen " malli aktivoituu.
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Theman peräpään nosto

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Theman joustovarat on tosiaan harmillisen pitkät. Ovat nostaneet koukun rungosta, niin on helpottanut.

Aikoinaan kun jälleen kerran puutuin takapalkista nostoon, alkoi viereisellä nosturilla katsastustaan odottaneen S-kortin omistajaukko hirnumaan "höhö, lanssija ei kestä taka-akselista nostamista, höhö!" Tämän se sitten erikseen kertoi aina jokaiselle halliin tulevalle, joita toki riitti, eikä varmaan yhden käden sormet riitä siihen, montako kertaa kerkesin kuulemaan "höhö, lanssija ei kestä taka-akselista nostamista, höhö!"
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Vastaa Viestiin