mistä Prismaan takatolpan yläpää
mistä Prismaan takatolpan yläpää
Takapyörän laakerirempan yhteydessä huomattiin takatolpan yläpäästä löytyvän murkulan olevan rikki. Siis se palikka, mikä pultataan sisäkautta autoon, ja minkä keskelle on vulkanoitu semmoinen kartio, mihin iskarin yläpää kinnitetään. Ystävämme motonet ei ainakaan luettelossa mainitse ko. tavaraa, onko teltta-auto ainut ratkaisu, vai löytyykö moisia jostain muualta? Eikä alustava hinta-arviokaan haittaa..
Lanciat: Lybra 20v, Kappa 20vt sw, Y10 FIRE turbo ja sit vielä Abarth Punto Evo & Ducato & Ducati
minä olen Ritmosta niitä yläpään kiinnityksiä vaihtanut pari kertaa, just samasta syystä...vulkanointi pettänyt...sitä en tiedä onko se samanlainen Prismassa kuin Ritmossa (jossa on iso "mutteri" ulkopuolisella kierteellä ja siitä tolppa läpi). Ensimmäisellä kerralla se kuori piti rikkoa jotta sen sai pois ja uuden tilalle, mutta pieni kuparipasta kerros asennuksen yhteydessä auttoi tällä toisella kerralla. Ja jos en nyt aivan väärin muista...mikä on tosin mahdollista...niin ne olisi maksaneet Deltassa 300...350mk/pari
Fiat 500X 1.4 multiair -15
ex.Fiat Ritmo 130TC Abarth -88
ex.Fiat Stilo 130 Dynamic -02
GFF 1594
[url=http://www.overdrive.fi/autovero50/][img]http://www.overdrive.fi/autovero50/autovero_bb.gif[/img][/url]
ex.Fiat Ritmo 130TC Abarth -88
ex.Fiat Stilo 130 Dynamic -02
GFF 1594
[url=http://www.overdrive.fi/autovero50/][img]http://www.overdrive.fi/autovero50/autovero_bb.gif[/img][/url]
Itse en vielä ole takapäähän joutunut tekemään remppaa, mutta etupäähän sitäkin useammin.
Talvella ihmettelin Prisman ohjausta kun aluksi käänsi vähän niin meni hyvin ja sitten tuli porras ja kääntyi paljon. Syykin selvisi sitten keväällä kun vaihdoin eteen tolppaa. Edessä on sellainen pelti mihin jousen pää ottaa, tuo oli ruostunut pois ja jousi hinkkasi ylös. Noita peltejä onneksi löytyi Marteliukselta.
Talvella ihmettelin Prisman ohjausta kun aluksi käänsi vähän niin meni hyvin ja sitten tuli porras ja kääntyi paljon. Syykin selvisi sitten keväällä kun vaihdoin eteen tolppaa. Edessä on sellainen pelti mihin jousen pää ottaa, tuo oli ruostunut pois ja jousi hinkkasi ylös. Noita peltejä onneksi löytyi Marteliukselta.
Lancia Beta Coupe 1600
http://jhl.1g.fi
http://jhl.1g.fi
- Maintenanceman
- Viestit: 168
- Liittynyt: 05.06.2004 10:00
SKF:ltä löytyy kirja jossa joustintukien yläpäiden "laakerointeja" moniin eri autoihin mm. Cromaan. Kysy jostain SKF:n laakereita myyvästä liikkeestä. En nyt varmaksi muista että oliko myös takapäihin.
133, 127(1050),128SportCoupe,Croma Turbo ie,
Muutama vuosi ilman Fiatteja ja nyt taas Croma Turbo ie (2kpl)
Muutama vuosi ilman Fiatteja ja nyt taas Croma Turbo ie (2kpl)
Azzurro Oy Tuusulan Hyrylässä Sulantiellä Ford-kaupan
yhteydessä oli ainut paikka mistä moisia n. kuukausi
sitten kysellessäni löytyi ja suoraan hyllystä. Hinta 31,96 eur kpl.
Sieltä löytyy myös etupään kannakkeita niin etuvetoiseen kuin Integraleen. Etuset käyvät ristiin mutta Gralessa on vähemmän kumia
sivusuunnassa => tukevampi mutta hintaakin on noin tuplaten.
Myös etuiskunvaimennin on ulkomitoiltaan ja kiinnityksiltään
vajaa- ja nelivetoisessa samanlainen. Eli 1,6 ie:ssä luulisi
painavampaan, tehokkaanpaan ja urheilullisempaan käyttöön
suunnitellun Gralen vaimentimen olevan hyvä tuunaus osa.
Kaikista omista takatolpistani kyseisen kumimuppalon vulkanointi
on ollut ratkennut joten hyvän käytetyn löytäminen voi olla
vaikeaa... Kallistuksenvaimennin pitää tolpan paikallaan vaikka
vulkanointi yläpäästä on täysin irronnut.
T: Jouni Kiuru
Nastola
yhteydessä oli ainut paikka mistä moisia n. kuukausi
sitten kysellessäni löytyi ja suoraan hyllystä. Hinta 31,96 eur kpl.
Sieltä löytyy myös etupään kannakkeita niin etuvetoiseen kuin Integraleen. Etuset käyvät ristiin mutta Gralessa on vähemmän kumia
sivusuunnassa => tukevampi mutta hintaakin on noin tuplaten.
Myös etuiskunvaimennin on ulkomitoiltaan ja kiinnityksiltään
vajaa- ja nelivetoisessa samanlainen. Eli 1,6 ie:ssä luulisi
painavampaan, tehokkaanpaan ja urheilullisempaan käyttöön
suunnitellun Gralen vaimentimen olevan hyvä tuunaus osa.
Kaikista omista takatolpistani kyseisen kumimuppalon vulkanointi
on ollut ratkennut joten hyvän käytetyn löytäminen voi olla
vaikeaa... Kallistuksenvaimennin pitää tolpan paikallaan vaikka
vulkanointi yläpäästä on täysin irronnut.
T: Jouni Kiuru
Nastola
Nyt on Prisma jälleen ajossa Kiitokset kaikille vihjeen antajille, erityisesti Erkki Martelius, jolta sain vihjeen, että etummainen on kovasti samannäköinen, kuin takimmainen, ja _JL_ vihjeestä häneltä kysyä.... Eli hain Motonetista reilu 66e:llä etuylätuennan, ja se on jo paikallaan. Sopii, ainut ero on, että se on laakeroitu, mutta ei siitä ainakaan haittaa ole. Teltta-auto tarjosi alkup. takatuentaa 71e:llä, mutta olis tilattu jostain huitsin nevadasta. SKF:ltä löytyis etutuentaa noin 35e:llä, mutta lähin Belgiassa. Kiirus kun oli, hain Porista hyllystä moisen kikkaran. Tarvinnee joskus tilata toinen SKF:ltä, ja vaihtaa se toiselle puolelle, rikki lienee ehkä sekin
Kiitokset vielä kaikille, ilman foorumia ei olis päässy reissuun huomenna Prismalla.
Kiitokset vielä kaikille, ilman foorumia ei olis päässy reissuun huomenna Prismalla.
Lanciat: Lybra 20v, Kappa 20vt sw, Y10 FIRE turbo ja sit vielä Abarth Punto Evo & Ducato & Ducati