mistä Prismaan takatolpan yläpää

Yleistä keskustelua Lancioista, mielipiteitä, kysymyksiä (ei tekniikka) yms.
Avatar
lanciay10
GFF
Viestit: 989
Liittynyt: 17.07.2003 09:07
Paikkakunta: Laihia, pohojanmaa

mistä Prismaan takatolpan yläpää

Viesti Kirjoittaja lanciay10 »

Takapyörän laakerirempan yhteydessä huomattiin takatolpan yläpäästä löytyvän murkulan olevan rikki. Siis se palikka, mikä pultataan sisäkautta autoon, ja minkä keskelle on vulkanoitu semmoinen kartio, mihin iskarin yläpää kinnitetään. Ystävämme motonet ei ainakaan luettelossa mainitse ko. tavaraa, onko teltta-auto ainut ratkaisu, vai löytyykö moisia jostain muualta? Eikä alustava hinta-arviokaan haittaa..
Lanciat: Lybra 20v, Kappa 20vt sw, Y10 FIRE turbo ja sit vielä Abarth Punto Evo & Ducato & Ducati
Avatar
_JL_
Viestit: 336
Liittynyt: 17.11.2003 18:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja _JL_ »

Oletko kysellyt osaa Erkki Marteliukselta? Itse ainakin olen saanut hankittua häneltä erinäisiä osia Prismaan.
Lancia Beta Coupe 1600
http://jhl.1g.fi
Avatar
lanciay10
GFF
Viestit: 989
Liittynyt: 17.07.2003 09:07
Paikkakunta: Laihia, pohojanmaa

Viesti Kirjoittaja lanciay10 »

Eipä ole kysytty, kiitos vihjeestä. Homma huomattiin vasta muutama tunti sitten, joten ei muualta ole vielä kyseltykään, kuin motonetin sivuilta katteltu..
Lanciat: Lybra 20v, Kappa 20vt sw, Y10 FIRE turbo ja sit vielä Abarth Punto Evo & Ducato & Ducati
Avatar
Miksu
GFF
Viestit: 215
Liittynyt: 15.02.2004 23:00

Viesti Kirjoittaja Miksu »

minä olen Ritmosta niitä yläpään kiinnityksiä vaihtanut pari kertaa, just samasta syystä...vulkanointi pettänyt...sitä en tiedä onko se samanlainen Prismassa kuin Ritmossa (jossa on iso "mutteri" ulkopuolisella kierteellä ja siitä tolppa läpi). Ensimmäisellä kerralla se kuori piti rikkoa jotta sen sai pois ja uuden tilalle, mutta pieni kuparipasta kerros asennuksen yhteydessä auttoi tällä toisella kerralla. Ja jos en nyt aivan väärin muista...mikä on tosin mahdollista...niin ne olisi maksaneet Deltassa 300...350mk/pari
Fiat 500X 1.4 multiair -15
ex.Fiat Ritmo 130TC Abarth -88
ex.Fiat Stilo 130 Dynamic -02
GFF 1594
[url=http://www.overdrive.fi/autovero50/][img]http://www.overdrive.fi/autovero50/autovero_bb.gif[/img][/url]
Avatar
_JL_
Viestit: 336
Liittynyt: 17.11.2003 18:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja _JL_ »

Itse en vielä ole takapäähän joutunut tekemään remppaa, mutta etupäähän sitäkin useammin.

Talvella ihmettelin Prisman ohjausta kun aluksi käänsi vähän niin meni hyvin ja sitten tuli porras ja kääntyi paljon. Syykin selvisi sitten keväällä kun vaihdoin eteen tolppaa. Edessä on sellainen pelti mihin jousen pää ottaa, tuo oli ruostunut pois ja jousi hinkkasi ylös. Noita peltejä onneksi löytyi Marteliukselta.
Lancia Beta Coupe 1600
http://jhl.1g.fi
Avatar
Maintenanceman
Viestit: 168
Liittynyt: 05.06.2004 10:00

Viesti Kirjoittaja Maintenanceman »

SKF:ltä löytyy kirja jossa joustintukien yläpäiden "laakerointeja" moniin eri autoihin mm. Cromaan. Kysy jostain SKF:n laakereita myyvästä liikkeestä. En nyt varmaksi muista että oliko myös takapäihin.
133, 127(1050),128SportCoupe,Croma Turbo ie,
Muutama vuosi ilman Fiatteja ja nyt taas Croma Turbo ie (2kpl)
jkiuru
GFF
Viestit: 564
Liittynyt: 11.02.2003 17:56
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja jkiuru »

Azzurro Oy Tuusulan Hyrylässä Sulantiellä Ford-kaupan
yhteydessä oli ainut paikka mistä moisia n. kuukausi
sitten kysellessäni löytyi ja suoraan hyllystä. Hinta 31,96 eur kpl.
Sieltä löytyy myös etupään kannakkeita niin etuvetoiseen kuin Integraleen. Etuset käyvät ristiin mutta Gralessa on vähemmän kumia
sivusuunnassa => tukevampi mutta hintaakin on noin tuplaten.

Myös etuiskunvaimennin on ulkomitoiltaan ja kiinnityksiltään
vajaa- ja nelivetoisessa samanlainen. Eli 1,6 ie:ssä luulisi
painavampaan, tehokkaanpaan ja urheilullisempaan käyttöön
suunnitellun Gralen vaimentimen olevan hyvä tuunaus osa.

Kaikista omista takatolpistani kyseisen kumimuppalon vulkanointi
on ollut ratkennut joten hyvän käytetyn löytäminen voi olla
vaikeaa... Kallistuksenvaimennin pitää tolpan paikallaan vaikka
vulkanointi yläpäästä on täysin irronnut.

T: Jouni Kiuru
Nastola
Avatar
lanciay10
GFF
Viestit: 989
Liittynyt: 17.07.2003 09:07
Paikkakunta: Laihia, pohojanmaa

Viesti Kirjoittaja lanciay10 »

Nyt on Prisma jälleen ajossa :D Kiitokset kaikille vihjeen antajille, erityisesti Erkki Martelius, jolta sain vihjeen, että etummainen on kovasti samannäköinen, kuin takimmainen, ja _JL_ vihjeestä häneltä kysyä.... Eli hain Motonetista reilu 66e:llä etuylätuennan, ja se on jo paikallaan. Sopii, ainut ero on, että se on laakeroitu, mutta ei siitä ainakaan haittaa ole. Teltta-auto tarjosi alkup. takatuentaa 71e:llä, mutta olis tilattu jostain huitsin nevadasta. SKF:ltä löytyis etutuentaa noin 35e:llä, mutta lähin Belgiassa. Kiirus kun oli, hain Porista hyllystä moisen kikkaran. Tarvinnee joskus tilata toinen SKF:ltä, ja vaihtaa se toiselle puolelle, rikki lienee ehkä sekin :roll:

Kiitokset vielä kaikille, ilman foorumia ei olis päässy reissuun huomenna Prismalla.
Lanciat: Lybra 20v, Kappa 20vt sw, Y10 FIRE turbo ja sit vielä Abarth Punto Evo & Ducato & Ducati
Vastaa Viestiin