Sivu 1/1

Lybra 1,9 jtd puskee öljyä ahtoputkistoon

ViestiLähetetty: 24.05.2018 09:19
Kirjoittaja 1337
Terve

Tämmöinen oire ilmaantui jokin aika sitten 1,9 jtd Lybran kanssa. Eli öljyä ahtoputkistossa, välijäähdyttimessä ym. koko matkalla ahtimen jälkeen.
Näyttää tihkuvan ulos lähes jokaisesta liitoksesta. Auto ei kumminkaan savuta eikä ainakaan vielä ole havaintoja ollut öljymäärän vähenemisestä.
Palautuukohan takaisin kiertoon :D Tuo määrä ei mitenkään enään mahdu normaalin huohotuksen toleransseihin, luulisi että alkaa näkymään öljynkulutuksessakin pian.

Muistelen jonkun harrastajan sanoneen, että kyseiset 1,9 jtd:n Garretit eivät olisi erityisen kestäviä. Autolla on ajettu 186 tkm, turboa ei ole koskaan huollettu.
Kunnostettuja vastaavia näyttää olevan n. 300-400e ebayssa. Vaihtotyökään ei pahalta näytä kun ahdin tuossa koneen etupuolella tyrkyllä ja tilaa on.

Mutta onkos muilla ollut vastaavia murheita. Voiko vika olla myös huohotuspuolella?
Mistä kannattaa lähteä liikkeelle ennen "uuden" ahtimen tilausta?

Re: Lybra 1,9 jtd puskee öljyä ahtoputkistoon

ViestiLähetetty: 24.05.2018 10:33
Kirjoittaja Luigi
Huohotinputkiston tarkistus varmaan kertoisi, onko öljyt sieltä tulossa, mutta turbon akseliakin kokeilemalla voi päästä lopputulokseen. Joka tapauksessa kannattaa asialle alkaa tekemään jotain, sillä pahasti imupuolelle vuotava öljy voi saada dieselin käymään omilla öljyillään, ja se tilanne ei ole erityisen mukava, jos ei saa konetta nopeasti sammutettua (mikä ei onnistu avaimella, vaan isolla vaihteella ja jarrulla.)

Kannattaa korjatessa tyhjennellä öljyt välijäähdyttimestä ja ahtoputkistosta, juuri tuosta em. syystä.

Re: Lybra 1,9 jtd puskee öljyä ahtoputkistoon

ViestiLähetetty: 24.05.2018 11:37
Kirjoittaja 1337
Tsekkaillaanpa. Hyvä pointti tuo mainitsemasi riski, ei tosiaankaan leikin asia, onhan noita tapahtunut.

Re: Lybra 1,9 jtd puskee öljyä ahtoputkistoon

ViestiLähetetty: 18.06.2018 09:40
Kirjoittaja VTO
Kylmähermoista toimintaa vaatii kun kierrokset tapissa ja tuntuvat vielä nousevat. Siinä kun alkaa vaihdetta pesään hakemaan käy mielessä paljonko ehtii tulipellin läpi tulemaan romua. Ensimmäisellä kerralla, kun ei ollut kokemusta päätin poistua ovesta ja katsoa räjähtääkö. Sammui kuitenkin omia aikojaan kun alipainepumppu työnsi öljyä ilmanputsariin. Vapari diesel siis kyseessä.
Turboa on tullut joskus testattua ottamalla paineputki irti ja laittamalla pahvi tms aukon eteen. Melko nopeasti näkee paljonko sieltä tulee öljyä kun koneen käynnistää. Ei varmasti ihan oikea ja hyvä tapa testata asiaa, mutta keino muiden joukossa.

Re: Lybra 1,9 jtd puskee öljyä ahtoputkistoon

ViestiLähetetty: 18.06.2018 10:28
Kirjoittaja wellu
VTO kirjoitti:Kylmähermoista toimintaa vaatii kun kierrokset tapissa ja tuntuvat vielä nousevat. Siinä kun alkaa vaihdetta pesään hakemaan käy mielessä paljonko ehtii tulipellin läpi tulemaan romua.

Minulla ryntäsi yksi Citroen pakettiauto.

Kierroslukumittari yli asteikon ---> Virrat pois --> kierrokset jatkoivat nousuaan ja koko tienoo mustaa savua täynä.

Tuossa vaiheessa painoin jarrun ja kytkimen pohjaan ja muistaakseni laatikosta hain vitosen päälle. Ennen kytkimen nostoa huokaisin "älä hajoa" ja ripeä nosto. Jumalaton pamaus, mutta sammui se.

Re: Lybra 1,9 jtd puskee öljyä ahtoputkistoon

ViestiLähetetty: 21.06.2018 09:09
Kirjoittaja 1337
Ahtimen vaihto menee itsellä vasta elo-syyskuulle ja tässä sitä on sormet ristissä ajeltu :D

Onko kellään tietoa minkäkokoiset pakosarjan pultit tässä 1,9 jtd:ssä on?

Tarttisi nuo + mutterit hankkia, mutta suoraan en löytänyt esim. ebaysta sarjaa.
Englanniksi kulkevat ilmeisesti nimeltä stud/stay tms.

Re: Lybra 1,9 jtd puskee öljyä ahtoputkistoon

ViestiLähetetty: 21.06.2018 09:42
Kirjoittaja wellu
Aikanaan yksi ikänsä dieseleiden kanssa pelehtinyt mekaanikko minulle antoi vinkiksi, kun etsin dieselautoa kaverille:
- Ajaa koneen kuumaksi, että on siis käyttölämmin
- Moottoritielle ja vaihteet 1, 2, 3 ja mahdollisesti myös 4 (riippuu autosta ja nopeuksista) kaasu pohjassa "tappiin asti" ja samalla seurataan taustapeiliä
- Vaihto vapaalle ja tuijotetaan kierroslukumittaria
- Jos kierrokset laskevat "heti" tyhjäkäynnille, kaikki ok.
- Jos kierrokset "jää leijumaan" tai laskevat todella hitaasti, käy kone öljyllä ---> jotain vakavaa vikaa

Onhan tuossa riskinsä. Sopivasti kun täysillä ahtopaineilla alkaa turbo oksentamaan, niin jää huutamaan. Tosin vauhdista voi jarruttaa vaihteella sammuksiin "helpommin" ilman pelkoa kytkimen pettämisestä vrt. paikoillaan kytkinpommi.

Tosin kaverilla vaparihiace, tylppäkeula, aikanaan alkoi käymään öljyllä. Kumi paloi iloisesti ja takajarrut olivat aivan tulenpunaiset sekä löivät kipinää rummun välistä. :lol: Se huuti kirjaimellisesti joutsenlaulun, kolme kiertokankea ja yksi mäntä löytyi maasta tuon jälkeen. :lol: