Maakaasukäyttöinen Ypsilon

Yleistä keskustelua Lancioista, mielipiteitä, kysymyksiä (ei tekniikka) yms.
KHN
GFF
Viestit: 176
Liittynyt: 16.02.2003 15:03
Paikkakunta: Merikaarto

Maakaasukäyttöinen Ypsilon

Viesti Kirjoittaja KHN »

Tulipa ostettua elämäni ensimmäinen oma uusi auto. Kai tän uudeksi voi laskea kun kokonaismatkamittarissa oli 37 km kun tehtiin kaupat. Tää on ylivuotista varastoa eli ensirekisteröity 10/2015 ja sitten autokaupan konkurssipesän kautta yhdelle italialaiselle diilerille jolla on kokemusta vientikaupasta.

Varsinainen juttu tässä on se että se toimii sekä maakaasulla että bensalla. Moottorina on Twinair ja vetää ihan yhtä hyvin kummallakin polttoaineella.

Huomenna aamulla alkaa 3000 km moottorimarssi Pohjois-Italiasta Itävällan, Saksan, Taskan ja Ruotsin kautta kotia kohti. Nyt on jo kiire pizzalle Välimeren rannalle, juttua tulee marssin edetessä lisää ja kuvia sitten kun pääsen Suomeen oikean tietokoneen äärelle.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Maakaasukäyttöinen Ypsilon

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Hienoa!! :thumb:
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Maakaasukäyttöinen Ypsilon

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Vaihtoehtoiset polttoaineet kiinnostaisi itseäkin, mutta lähiseudulta ei saa kuin bensaa ja dieseliä.

Hieno homma, että on oikeanmerkkisiä vielä tulossa kotimaahankin! :thumb:
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
A Bart
Viestit: 903
Liittynyt: 17.12.2006 15:45
Paikkakunta: Pori

Re: Maakaasukäyttöinen Ypsilon

Viesti Kirjoittaja A Bart »

Iso peukku täältäkin :thumb:
MIllä koneella tuo sitten on, jos kaikki kelpaa, tai siinä lienee sitten oma kaasutankki (aivan pihalla näistä(kin) vehkeistä)
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Maakaasukäyttöinen Ypsilon

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Twinairhan tuossa mainittiin koneeksi. Sylintereitä siis kummallekin kädelle.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
A Bart
Viestit: 903
Liittynyt: 17.12.2006 15:45
Paikkakunta: Pori

Re: Maakaasukäyttöinen Ypsilon

Viesti Kirjoittaja A Bart »

Pitää varmaan kaivaa rähmät silmistä ennenkuin rupeaa ihmettelemään ja rustaamaan tekstiä.
NIinhän se seisoi siinä ihan selvästi, vielä kun ajatus kulkisi yhtä selvästi.
KHN
GFF
Viestit: 176
Liittynyt: 16.02.2003 15:03
Paikkakunta: Merikaarto

Re: Maakaasukäyttöinen Ypsilon

Viesti Kirjoittaja KHN »

No niin, matka on edistynyt hyvin ja taas ollaan toimivan netin ääressä.

Torstai-iltana pizzan jälkeen kävin katsastamassa työkaverini Lucan autotallin Triesten keskustassa. Siellä majaili tutun näköinen auto, punainen Alfa 75 kolmelitraisella veekuutosella Suomi-kilvissä. Koskapa yli 2-litraiset autot ovat Italiassa harvinaisia verokohtelun takia, Luca osti vajaa kolme vuotta sitten Suomeen saavuttuaan jostain Lapista päin peräisin olevan ruosteettoman yksilön. Se sitten joulukuussa siirtyi takaisin kotimaahansa Lucan Suomi-komennuksen päätyttyä.

Ypsilonini on varustettu kesärenkailla 15-tuumaisilla peltivanteilla & muovikapseleilla ja itse kun olen enemmän alumiinivanneihmisiä, pyysin Lucaa etsimään pari settiä Lancian alkuperäisiä 16-tuumaisia tähän malliin tarkoitettuja alumiinivanteita. Lisäksi hän tilasi sarjan Nokian Hakkapeliitta 8 -talvirenkaita, netistä löytyi Italiasta ihan samaan hintaan kuin Suomestakin. Nämä ja pikkutunkki renkaanvaihtoon lastattiin kyytiin. Alkuperäinen suunnitelma mulla oli laittaa nastarenkaat alle jo lähtiessä, mutta keli vaikutti niin hyvältä että päätin lähteä kesärenkailla liikkeelle. Jos Saksassa jää kiinni nastarenkailla ajosta, siitä saa 50 € sakot ja joutuu suorittamaan välittömän renkaanvaihdon tienposkessa. Toisaalta Saksassa on talvikuukausina talvirengaspakko, niin laittoman puolelle menee ellei osta kolmanneksi setiksi kitkarenkaita.

Ennen nukkumaanmenoa kävin vielä Trafin sivuilla varaamassa Lanciaan aiheeseen sopivan rekisteritunnuksen. Tämä käytetty polttoainehan on englanniksi Compressed Natural Gas niin luonnollsesti rekkariksi tulee CNG-1. Tämä tunnus oli käytössä VTT:n tutkimuskäytössä olevassa Dodge Ramissa vuosina 1994-2004, mutta koska päästivät kilven sen jälkeen vapaaksi riistaksi niin pitihän se ottaa pois kuljeksimasta.

Autokaupasta Lancia lähti melkein tyhjällä tankilla eli ensimmäiseksi piti suorittaa ensitankkaukset. Bensaa reilut 36 litraa ja seuraavalla huoltoasemalla 11 kg kaasua. Yksi kaasukilo vastaa energiasisällöltään noin 1.5 litraa bensaa eli tässä tuli heti esiin kaasuauton heikkous, pieni polttoainekapasiteetti. Kaasun paine tankissa on 200 baaria eli pyöreäpäätyinen sylinteri on ainoa mahdollinen tankinmuoto. Ypsilonissa on ohjekirjan piirroksen mukaan tavallaan kardaanitunnelin paikalla pitkittäin yksi säiliö ja tavaratilan alla poikittain toinen. Jälkimmäinen aiheuttaa pari pientä haastetta: 1) bensaversioon verrattuna alusta on 3 cm korotettu bensaversioon nähden jotta maavara takana on viranomaisvaatimusten mukaisesti riittävä eli auto on aika hölmön näköinen ja 2) tavaratila pohjassa on patti ylöspäin eil vararengas ei mahdu mukaan ja on näköjään korvattu naurettavan pienellä kompressorilla. On maakaasussa halvan hinnan ja ympäristöystävällisyyden lisäksi jotain moottorimiehen kannalta hyvääkin. CNG on 98-99 % puhdasta metaania ja metaanin oktaaniluku on noin 130 eli hakkaa virityskäytössä suositun E85:n mennentullen. Ilmaa metaani tarvitsee palaakseen bensaa tai dieseliä enemmän eli ilman ahdinta ei kaasun käytöstä kannata haaveillakaan.
MultiplaJTDmies
GFF
Viestit: 1305
Liittynyt: 22.01.2010 12:05
Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen

Re: Maakaasukäyttöinen Ypsilon

Viesti Kirjoittaja MultiplaJTDmies »

Tervetuloa uuden Ypsilonin harvaan suomalaiseen omistajajoukkoon; nyt meitä lienee sitten ainakin kaksi! Jos minä tyydyin, tarjotusta tilaisuuudesta johtuen, varsin sovinnaiseen perusFIREen tekniikan puolesta, oletkin sitten pistänyt komeasti paremmaksi eli kokemuksia vaan tänne (ja tarvittaessa YV:kin pelaa, jos tarvitset teknistä tukea tms.), kun pääset paremmin jyvälle metkuista. Minä toin "Jupsin" loppukeväästä 2014, elokuussa 2012 käyttöön otettu ja tuolloin 13 000 km ajettu. Nyt taitaa ajomäärä olla sellainen 25 000 km eli ei kesää kohti kovinkaan mahdottomia (talvet ollut seisonnassa). Keskikulutus nollattuna Saksasta ajot mukaan lukien (kaksi trippiä) tähän asti 5,1l/100km.

Ja pistä alkuperäiset 15" pölykapselit talteen, voisin ostaa, jos ovat Sinulla jouten jatkossa.

Turvallista ja nautinnollista kotimatkaa tänne Pohjolaan!
Lancia Ypsilon IMG_1241.JPG
50 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Zastava 1100:n, Ritmon, Tipo(je)n ja Punto(je)n kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin, Musaan sekä uuteen Ypsiloniin!
Vastaa Viestiin