Pele kirjoitti:Näin on!
Oli se vaan hienoa aikaa...
Kyllähän Lancia panosti hommaan ihan tosissaan, ja jälki oli sen mukaista.
Noissa alkuaikojen HF4WD:ssähän ei ollut vielä niin paljon erikoismateriaaleja kuin mitä kehitys toi tullessaan.
Esim. nuo etupään alatukivarrethan oli alkuun,mm. Montessakin orkkis peltiset, jotka oli vain vahvistettu.
Samoin kardaani oli vakio. Vasta myöhemminhän tuli nämä titaani ja hiilikuituosat.
Pedalboxi taisi sentään olla titaania jossa on kevlar-kuoret.
Mutta se osien viimeistely...kun lohkon sisäpinnastakin on vinguteltu ylimääräiset pois.
Pieniä yksityiskohtia lohkon vesitiloissa, ristiinporattuja ylimääräisiä reikiä ym. Kaikki pienetkin jutut otettiin huomioon.
Samoin esim. startti näyttää ihan samalta kuin alkuperäinen, mutta vaaka paljastaa totuuden.
Monen muun osan kohdalla sama juttu. Näyttää samalta kuin vakio, mutta materiaali on eri.
Ei ihme että Abarth- auto maksoi silloin maltaita.
Vaikka vakio osat olikin kilpakäyttöön herkkiä, niin kyllähän silti N:ssä oli suosittu peli, ja menestystäkin tuli.
Juu, pitää myös käydä katsomassa tuota Monten voittaja- koria tässä lähiaikoina. Melkoinen "latolöytö"!
Nyky WRC:t alkaa olla yhtä täynnä elektroniikkaa kuin F1:set.
Samalla tavalla hommaa on tasapäistetty mm. rajaamalla moottoreiden kierrosluvuksi 8500r/min.
Samoin, FIA: han pystyy reaaliajassa seuraamaan autojen elektroniikkaa ym....Ettei sääntöjä rikota.
Vaikka aika entinen ei koskaan enää palaakkaan, niin yhä edelleen Italialainen osaaminen on rallin huipulla.
Hyundai ja Citroen käyttävät Magneti Marelli- elektroniikkaa.
Nyt vuosien jälkeen ja autoihin paremmin tutustuneena voidaan todeta Lancian ylivoima -87 eteenpäin johtui
tietysti huippu kuljettajista sekä myös teknisestä , innovaatisesta ja haasteellisesta ajattelusta (kevyttä ja yksinkertaista).
Tosin ensin piti tuo 1300cc etuvetoinen Lancia Delta varustaa 2.0l Turbo moottorilla ja nelivedolla joka on varmasti
tuottanut paljon kompromisseja nopeuden ja kestävyyden kustannuksella kuten monesti mm I. Kivimäki on todennut
Italialainen mielikuvitus ja tekninen osaaminen sai tämän aikaan.
Todellisuudessa -87 Lancia Delta HF 4wd oli teknisessä mielessä todellinen kilpa-auto mm
KORISSA
käytettiin normipeltiä kevyempiä ja kovempia! materiaaleja,lasit olivat ohuempia ja jokainen sääntöjen sallima
ylimääräinen oli poistettu painon säästämiseksi
Lämmitys laite joka Deltassa oli erittäin suurikokoinen oli rakennettu uudestaan kevlar/hiilikuidusta joka painoi
murto-osan alkuperäisestä ja se voitiin vaihtaa hetkessä sen rikkoutuessa.
MOOTTORI
Aikakautenaan hienosti viimeistelty (vakio moottori) taideteos jonka tärkeimmät ominaisuudet olivat varmatoimisuus
kestävyys ja huollon takia yksinkertaisuus. Moottorissa käytettiin paljon erikois materiaaleja vakiosta poiketen sekä
osien keveyteen oli myös panostettu kuten Pele jo aikaisemmin totesi olivat startin ja laturin rungot valmistettu
erittäin kevyestä materiaalista,pakoputkisto oli myös valmistettu (titaanista)! se on erittäin kevyt ja kestävä eikä
lämmönvaihteluiden takia muuttanut muotoaan sähkölaitteet olivat Marellin valmistetta ecuja oli 2kpl sytytys ja
polttoaine puolelle omat ns suorasytytys.
Jäähdytin oli valmistettu erikoimateriaalista paremmin lämpöä haihduttavaksi sekä mekaanista kestävyyttä oli parannettu
mahdollisten lievien ulosajojen takia,öljyn lauhdutin oli myös erikoismateriaalista ja sen koko lähes kolminkertainen
alkuperäiseen verrattuna. Moottoritilasta löytyi myös öljynpaineakku (käytössä mm Lancia rally 037 alkaen) jonka tehtävänä
oli pitää huoli öljynpaineesta kriittisinä hetkinä.
Takatavaratila oli varattu vain polttoaineen varastointia ja siirtämistä polttoainelinjoja pitkin moottoritilaan , takakontissa
sijaisivat polttoainesäiliö täyttöaukkoineen,polttoaineen määrän ja paineen tunnistimet,polttoainepumput 2kpl ,polttoaine
suodattimet 2kpl sekä polttoaineen kerääjä ja myös Delta HF akku sijaitsi takakontissa joka oli suojattu kevlar rakenteisella
suojalla.
VOIMANSIIRTO
Vaihteisto oli 5v joka purettuna näyttää muistuttavan vakiota mitoituksiltaan kuitenkin ainostaan vakioauton vaihteisto kuorien
keskenäiset kiinnitys pultit sopivat keskenään. Vaihteiston materiaalit poikkevat kokonaan vakiosta ja vaihteisto olikin yksi
Lancia eduista kilpailijoihin nähden , etuperä oli myös Lancia valmistetta ,kuorien materiaali poikkesi myös vakiosta ja oli
varustettu kitkalukolla jo HF aikana oli kevyempi kaksi osainen (vakio 3 osainen) kardaani luokiteltu takavoimansiirto sisälsi
vakio Lanciassa käytetyn Torsenin tai vaihtoehtona oli myös kitkalukko,taka vetoakselin vetonivelet olivat kooltaan samat kuin
edessä. Kytkin oli HF yksilevyinen ja toiminta mekaaninen (vaijeri) Luokituksista löytyy myös nestekäyttöinen kytkin itse en ole
livenä nähnyt oisko ollut asfaltti autoissa joita tietojen mukaan Abarth valmisti 3 kpl.
ALUSTA
Sieltä löytyykin kaikkea mahdollista tukitankoja,kiinnitys pultteja jotka valmistettu titaanista! tukivarret erikoisteräksestä
jokainen kiinnityspiste vahvistettu ja osien sovituksessa ja säätömahdollisuudessa voi käyttää sanonta rata-auto tasoa
iskunvaimentimet laakeroinnissa ja jousilevyissä materiaalit mm titaani ja erikoisalumiini sekä vahva teräs mm etuiskunvaimentimen
yläpään laakerointi koriin sisältää 3 kpl erillaista laakeri per puoli (normi! ralli auto 1kpl unibol per puoli) laakeri 1 hoitaa
kokomassan ja jousen kiertoliikkeen , laakeri 2 hoitaa patruunan ja vaimentimen rungon kierto sekä sivuttaisliikkeen ja laakeri 3
alaspäin tapahtuvan kierto liikkeen rasituksen iskunvaimentimessa
myös jousien korkeuden säätö sekä iskunvaimentimen pituuden säätö mahdollisuus portaattomasti,paketti sisältää myös rajoitin vajjerit
joilla voi säätää jousien esijännitystä.
Olkavarret ovat abarthin valmistetta materiaalin puolesta tuntuvat kestävän lähes mitä vaan,jarrut levyjen halkasijat 250mm - 330mm
asti satulat edessä 4 mäntäiset ja takana 2 mäntiset myös kasijarru satula 2 mäntäinen jarrulevyihin ja satuloihin liittyy! ihmetys onko
Brembo valmistanut kyseisiä osia ainoastaan Lancialle mitoituksiltaan ja rakenteeltaan samoja osia ei löydy muista A ryhmän autoista
saman kaltainen näköisyys yhteys Lancia Delta S4 osiin.
Tutustuessani Lancia Delta kilpa-autoihin vaikkakin Delta HF 4wd näyttää näistä Delta malleista kaikkein eniten ei kilpa-autolta on se
kuitenkin aikakautenaan ollut edelläkävijä kilpailijoihinsa nähden ja suunnan näyttäjä sisarruksilleen
Lancia Delta Integrale 8v
Lancia Delta Integrale 16v
Lancia Delta Integrale evo
nämähän olivat evo versioita! HF 4wd stä
Lancia Delta HF 4wd (abarth 043) autoja meillä suomessa on vielä tallella.
Grande Lancia toivotaan hauskaa keskustelua aiheesta