RALLY MONTE CARLO - 30 vuotta Gr.A Lancia Delta -

Yleistä keskustelua Lancioista, mielipiteitä, kysymyksiä (ei tekniikka) yms.

RALLY MONTE CARLO - 30 vuotta Gr.A Lancia Delta -

ViestiKirjoittaja Pele » 17.01.2017 11:51

Monte Carlosta 1987 alkoi rallissa uusi aikakausi Gr.A:n myötä, sekä Lancia Deltan voittoputki joka kesti aina vuoteen 1992, jolloin tehdas teami lopetti. -Mestarina.
Vuosien aikana talleja, automalleja,kuskeja tuli ja meni.

Joku hetkellisesti luuli pystyvänsä horjuttamaan Lancian ylivoimaa...
Menestystä tuli monen eri maan kuljettajan voimin.Niin ranskan, italian, suomen kuin argentinankin...

Lancia menestyi koko tuon jakson saman perusauton eri kehitysversioilla, vaikka aina etenkin suomalaisessa mediassa muistuttettiin Lancian olevan auttamattomasti vanhanaikainen...

Menestys- ja kunniataulukko kestää yhä tänäpäivänä katselun ihan minkä tahansa väristen lasien läpi.

FORZA LANCIA! :thumb:
10365738_705406102829031_4019863603083768778_n.jpg
10365738_705406102829031_4019863603083768778_n.jpg (64.55 KiB) Katsottu 17334 kertaa


Lue myös:
http://autosprint.corrieredellosport.it ... su_lancia/
Lancia Delta Integrale -88
Lancia Delta Integrale-89 r.SS
Lancia Delta Hf 4Wd -87 (tulevaisuuden projekti)

http://www.lanciadeltateam.fi
http://deltateam.kuvat.fi/
Avatar
Pele
GFF
 
Viestit: 1360
Liittynyt: 07.03.2007 22:00
Paikkakunta: Mellilä

Re: RALLY MONTE CARLO - 30 vuotta Gr.A Lancia Delta -

ViestiKirjoittaja Pele » 18.01.2017 10:38

Lancia Delta Integrale -88
Lancia Delta Integrale-89 r.SS
Lancia Delta Hf 4Wd -87 (tulevaisuuden projekti)

http://www.lanciadeltateam.fi
http://deltateam.kuvat.fi/
Avatar
Pele
GFF
 
Viestit: 1360
Liittynyt: 07.03.2007 22:00
Paikkakunta: Mellilä

Re: RALLY MONTE CARLO - 30 vuotta Gr.A Lancia Delta -

ViestiKirjoittaja mikah » 21.01.2017 01:31

Niin se aika rietää... Omankin auton saisi vajaan vuoden päästä museorekisteriin, jos olisi tarpeeksi papereita että saisi suomen kilpiin.
On se vaan ollut aikanaan kova laite, ja ei ihan äkkiä toista vastaavaa tule joka olisi yhtä ylivoimainen. Kovasti Lancioita kaikki aina haukkuvat,
kun ei käänny ja tukivarret pettää ym. mutta se on siviiliautojen ongelma, ei kunnon kilpa-autojen :-D Jos se niin huono olisi, niin ei tuollaista jälkeä olisi tullut...
Noi nyky WRC:t nyt näyttää olevan sitä tasoa, että jos ajaa oravan yli, niin heti on joku tukivarsi mutkalla ja matka tyssää siihen....
Sunnuntaina pääsee hipelöimään tuota ensimmäisessä linkissä olevan kuvan n:o 6 autoa jos hyvin käy.....:-) Sattuikin aika sopivaan kohtaan tuokin näköjään, kun on se 30v sen historian alusta :-D
Fiat Stilo Abarth -02
Fiat Panda 1.4 8v Kit Car Projekti
Fiat Stilo 1,6 16v -03 V1600
Fiat Stilo 1,6 16v -03 V1600 RX projekti
Lancia Delta r.A ex.KKK
Ritmo 130 TC Abarth r.A ex.Autonovo
Ritmo 105 TC r.F
Cinquecento Trofeo Kit Car
Fiat 128 Rally r.2
Avatar
mikah
 
Viestit: 1039
Liittynyt: 03.04.2004 05:14
Paikkakunta: Lempäälä

Re: RALLY MONTE CARLO - 30 vuotta Gr.A Lancia Delta -

ViestiKirjoittaja Pele » 21.01.2017 17:54

Näin on!
Oli se vaan hienoa aikaa...
Kyllähän Lancia panosti hommaan ihan tosissaan, ja jälki oli sen mukaista.
Noissa alkuaikojen HF4WD:ssähän ei ollut vielä niin paljon erikoismateriaaleja kuin mitä kehitys toi tullessaan.
Esim. nuo etupään alatukivarrethan oli alkuun,mm. Montessakin orkkis peltiset, jotka oli vain vahvistettu.
Samoin kardaani oli vakio. Vasta myöhemminhän tuli nämä titaani ja hiilikuituosat.
Pedalboxi taisi sentään olla titaania jossa on kevlar-kuoret.
Mutta se osien viimeistely...kun lohkon sisäpinnastakin on vinguteltu ylimääräiset pois.
Pieniä yksityiskohtia lohkon vesitiloissa, ristiinporattuja ylimääräisiä reikiä ym. Kaikki pienetkin jutut otettiin huomioon.
Samoin esim. startti näyttää ihan samalta kuin alkuperäinen, mutta vaaka paljastaa totuuden. ;)
Monen muun osan kohdalla sama juttu. Näyttää samalta kuin vakio, mutta materiaali on eri.

Ei ihme että Abarth- auto maksoi silloin maltaita.

Vaikka vakio osat olikin kilpakäyttöön herkkiä, niin kyllähän silti N:ssä oli suosittu peli, ja menestystäkin tuli.

Juu, pitää myös käydä katsomassa tuota Monten voittaja- koria tässä lähiaikoina. Melkoinen "latolöytö"! :o

Nyky WRC:t alkaa olla yhtä täynnä elektroniikkaa kuin F1:set.
Samalla tavalla hommaa on tasapäistetty mm. rajaamalla moottoreiden kierrosluvuksi 8500r/min.
Samoin, FIA: han pystyy reaaliajassa seuraamaan autojen elektroniikkaa ym....Ettei sääntöjä rikota.

Vaikka aika entinen ei koskaan enää palaakkaan, niin yhä edelleen Italialainen osaaminen on rallin huipulla.

Hyundai ja Citroen käyttävät Magneti Marelli- elektroniikkaa. ;) :thumb:
Lancia Delta Integrale -88
Lancia Delta Integrale-89 r.SS
Lancia Delta Hf 4Wd -87 (tulevaisuuden projekti)

http://www.lanciadeltateam.fi
http://deltateam.kuvat.fi/
Avatar
Pele
GFF
 
Viestit: 1360
Liittynyt: 07.03.2007 22:00
Paikkakunta: Mellilä

Re: RALLY MONTE CARLO - 30 vuotta Gr.A Lancia Delta -

ViestiKirjoittaja LANCIA DELTA 16v » 28.06.2017 12:29

Kuva (Latolöydöstä)alkuperäis asusssa.
Liitteet
Lancia Juha1.jpg
Lancia Juha1.jpg (73.33 KiB) Katsottu 14025 kertaa
LANCIA DELTA 16v
 
Viestit: 28
Liittynyt: 10.03.2016 15:02

Re: RALLY MONTE CARLO - 30 vuotta Gr.A Lancia Delta -

ViestiKirjoittaja LANCIA DELTA 16v » 28.06.2017 14:24

Pele kirjoitti:Näin on!
Oli se vaan hienoa aikaa...
Kyllähän Lancia panosti hommaan ihan tosissaan, ja jälki oli sen mukaista.
Noissa alkuaikojen HF4WD:ssähän ei ollut vielä niin paljon erikoismateriaaleja kuin mitä kehitys toi tullessaan.
Esim. nuo etupään alatukivarrethan oli alkuun,mm. Montessakin orkkis peltiset, jotka oli vain vahvistettu.
Samoin kardaani oli vakio. Vasta myöhemminhän tuli nämä titaani ja hiilikuituosat.
Pedalboxi taisi sentään olla titaania jossa on kevlar-kuoret.
Mutta se osien viimeistely...kun lohkon sisäpinnastakin on vinguteltu ylimääräiset pois.
Pieniä yksityiskohtia lohkon vesitiloissa, ristiinporattuja ylimääräisiä reikiä ym. Kaikki pienetkin jutut otettiin huomioon.
Samoin esim. startti näyttää ihan samalta kuin alkuperäinen, mutta vaaka paljastaa totuuden. ;)
Monen muun osan kohdalla sama juttu. Näyttää samalta kuin vakio, mutta materiaali on eri.

Ei ihme että Abarth- auto maksoi silloin maltaita.

Vaikka vakio osat olikin kilpakäyttöön herkkiä, niin kyllähän silti N:ssä oli suosittu peli, ja menestystäkin tuli.

Juu, pitää myös käydä katsomassa tuota Monten voittaja- koria tässä lähiaikoina. Melkoinen "latolöytö"! :o

Nyky WRC:t alkaa olla yhtä täynnä elektroniikkaa kuin F1:set.
Samalla tavalla hommaa on tasapäistetty mm. rajaamalla moottoreiden kierrosluvuksi 8500r/min.
Samoin, FIA: han pystyy reaaliajassa seuraamaan autojen elektroniikkaa ym....Ettei sääntöjä rikota.

Vaikka aika entinen ei koskaan enää palaakkaan, niin yhä edelleen Italialainen osaaminen on rallin huipulla.

Hyundai ja Citroen käyttävät Magneti Marelli- elektroniikkaa. ;) :thumb:


Nyt vuosien jälkeen ja autoihin paremmin tutustuneena voidaan todeta Lancian ylivoima -87 eteenpäin johtui
tietysti huippu kuljettajista sekä myös teknisestä , innovaatisesta ja haasteellisesta ajattelusta (kevyttä ja yksinkertaista).
Tosin ensin piti tuo 1300cc etuvetoinen Lancia Delta varustaa 2.0l Turbo moottorilla ja nelivedolla joka on varmasti
tuottanut paljon kompromisseja nopeuden ja kestävyyden kustannuksella kuten monesti mm I. Kivimäki on todennut
Italialainen mielikuvitus ja tekninen osaaminen sai tämän aikaan.
Todellisuudessa -87 Lancia Delta HF 4wd oli teknisessä mielessä todellinen kilpa-auto mm
KORISSA
käytettiin normipeltiä kevyempiä ja kovempia! materiaaleja,lasit olivat ohuempia ja jokainen sääntöjen sallima
ylimääräinen oli poistettu painon säästämiseksi
Lämmitys laite joka Deltassa oli erittäin suurikokoinen oli rakennettu uudestaan kevlar/hiilikuidusta joka painoi
murto-osan alkuperäisestä ja se voitiin vaihtaa hetkessä sen rikkoutuessa.
MOOTTORI
Aikakautenaan hienosti viimeistelty (vakio moottori) taideteos jonka tärkeimmät ominaisuudet olivat varmatoimisuus
kestävyys ja huollon takia yksinkertaisuus. Moottorissa käytettiin paljon erikois materiaaleja vakiosta poiketen sekä
osien keveyteen oli myös panostettu kuten Pele jo aikaisemmin totesi olivat startin ja laturin rungot valmistettu
erittäin kevyestä materiaalista,pakoputkisto oli myös valmistettu (titaanista)! se on erittäin kevyt ja kestävä eikä
lämmönvaihteluiden takia muuttanut muotoaan sähkölaitteet olivat Marellin valmistetta ecuja oli 2kpl sytytys ja
polttoaine puolelle omat ns suorasytytys.
Jäähdytin oli valmistettu erikoimateriaalista paremmin lämpöä haihduttavaksi sekä mekaanista kestävyyttä oli parannettu
mahdollisten lievien ulosajojen takia,öljyn lauhdutin oli myös erikoismateriaalista ja sen koko lähes kolminkertainen
alkuperäiseen verrattuna. Moottoritilasta löytyi myös öljynpaineakku (käytössä mm Lancia rally 037 alkaen) jonka tehtävänä
oli pitää huoli öljynpaineesta kriittisinä hetkinä.
Takatavaratila oli varattu vain polttoaineen varastointia ja siirtämistä polttoainelinjoja pitkin moottoritilaan , takakontissa
sijaisivat polttoainesäiliö täyttöaukkoineen,polttoaineen määrän ja paineen tunnistimet,polttoainepumput 2kpl ,polttoaine
suodattimet 2kpl sekä polttoaineen kerääjä ja myös Delta HF akku sijaitsi takakontissa joka oli suojattu kevlar rakenteisella
suojalla.
VOIMANSIIRTO
Vaihteisto oli 5v joka purettuna näyttää muistuttavan vakiota mitoituksiltaan kuitenkin ainostaan vakioauton vaihteisto kuorien
keskenäiset kiinnitys pultit sopivat keskenään. Vaihteiston materiaalit poikkevat kokonaan vakiosta ja vaihteisto olikin yksi
Lancia eduista kilpailijoihin nähden , etuperä oli myös Lancia valmistetta ,kuorien materiaali poikkesi myös vakiosta ja oli
varustettu kitkalukolla jo HF aikana oli kevyempi kaksi osainen (vakio 3 osainen) kardaani luokiteltu takavoimansiirto sisälsi
vakio Lanciassa käytetyn Torsenin tai vaihtoehtona oli myös kitkalukko,taka vetoakselin vetonivelet olivat kooltaan samat kuin
edessä. Kytkin oli HF yksilevyinen ja toiminta mekaaninen (vaijeri) Luokituksista löytyy myös nestekäyttöinen kytkin itse en ole
livenä nähnyt oisko ollut asfaltti autoissa joita tietojen mukaan Abarth valmisti 3 kpl.
ALUSTA
Sieltä löytyykin kaikkea mahdollista tukitankoja,kiinnitys pultteja jotka valmistettu titaanista! tukivarret erikoisteräksestä
jokainen kiinnityspiste vahvistettu ja osien sovituksessa ja säätömahdollisuudessa voi käyttää sanonta rata-auto tasoa
iskunvaimentimet laakeroinnissa ja jousilevyissä materiaalit mm titaani ja erikoisalumiini sekä vahva teräs mm etuiskunvaimentimen
yläpään laakerointi koriin sisältää 3 kpl erillaista laakeri per puoli (normi! ralli auto 1kpl unibol per puoli) laakeri 1 hoitaa
kokomassan ja jousen kiertoliikkeen , laakeri 2 hoitaa patruunan ja vaimentimen rungon kierto sekä sivuttaisliikkeen ja laakeri 3
alaspäin tapahtuvan kierto liikkeen rasituksen iskunvaimentimessa
myös jousien korkeuden säätö sekä iskunvaimentimen pituuden säätö mahdollisuus portaattomasti,paketti sisältää myös rajoitin vajjerit
joilla voi säätää jousien esijännitystä.
Olkavarret ovat abarthin valmistetta materiaalin puolesta tuntuvat kestävän lähes mitä vaan,jarrut levyjen halkasijat 250mm - 330mm
asti satulat edessä 4 mäntäiset ja takana 2 mäntiset myös kasijarru satula 2 mäntäinen jarrulevyihin ja satuloihin liittyy! ihmetys onko
Brembo valmistanut kyseisiä osia ainoastaan Lancialle mitoituksiltaan ja rakenteeltaan samoja osia ei löydy muista A ryhmän autoista
saman kaltainen näköisyys yhteys Lancia Delta S4 osiin.

Tutustuessani Lancia Delta kilpa-autoihin vaikkakin Delta HF 4wd näyttää näistä Delta malleista kaikkein eniten ei kilpa-autolta on se
kuitenkin aikakautenaan ollut edelläkävijä kilpailijoihinsa nähden ja suunnan näyttäjä sisarruksilleen
Lancia Delta Integrale 8v
Lancia Delta Integrale 16v
Lancia Delta Integrale evo
nämähän olivat evo versioita! HF 4wd stä

Lancia Delta HF 4wd (abarth 043) autoja meillä suomessa on vielä tallella.

Grande Lancia toivotaan hauskaa keskustelua aiheesta
LANCIA DELTA 16v
 
Viestit: 28
Liittynyt: 10.03.2016 15:02

Re: RALLY MONTE CARLO - 30 vuotta Gr.A Lancia Delta -

ViestiKirjoittaja jkedino » 28.06.2017 20:05

Abarthin osissa käytetyt erikoismateriaalit jaksaa kyllä hämmästyttää. Esimerkiksi titaaninen pakoputkisto, titaanista koneistetut osat, komposiitit, lujat alumiiniseokset ja erikoisteräkset. Täyttä lentokonelaatua kaikki. Kasaritekniikalla, noiden osien valmistus ja koneistus on ollut jokseenkin arvokasta. Se on sitä vielä nykyaikanakin. Tässä yksi syy, miksi uustuotantoa on suhteellisen vähän. Voisi kuvitella, että Abarth osien nykyhinnat ruokkisivat uustuotantoa.
jkedino
 
Viestit: 350
Liittynyt: 18.11.2008 18:33
Paikkakunta: Pielavesi

Re: RALLY MONTE CARLO - 30 vuotta Gr.A Lancia Delta -

ViestiKirjoittaja LANCIA DELTA 16v » 28.06.2017 20:45

Fiatin omistuksessa Teksid maailman suurin erikois metallin tuottaja helpotti tässä asiassa varmaankin.
LANCIA DELTA 16v
 
Viestit: 28
Liittynyt: 10.03.2016 15:02

Re: RALLY MONTE CARLO - 30 vuotta Gr.A Lancia Delta -

ViestiKirjoittaja Pele » 29.06.2017 17:15

Kyllä tuo HF4WD:n pyörän napakin on aikamoinen taideteos. Materiaali hemmetin kovaa ja huonoa ruostumaan.
Takapyörän laakeri vähän järeämpi kuin vakio...
Liitteet
WP_20170628_19_31_37_Pro.jpg
WP_20170628_19_31_37_Pro.jpg (203.97 KiB) Katsottu 13823 kertaa
WP_20170628_18_13_43_Pro.jpg
WP_20170628_18_13_43_Pro.jpg (197.1 KiB) Katsottu 13823 kertaa
Lancia Delta Integrale -88
Lancia Delta Integrale-89 r.SS
Lancia Delta Hf 4Wd -87 (tulevaisuuden projekti)

http://www.lanciadeltateam.fi
http://deltateam.kuvat.fi/
Avatar
Pele
GFF
 
Viestit: 1360
Liittynyt: 07.03.2007 22:00
Paikkakunta: Mellilä

Re: RALLY MONTE CARLO - 30 vuotta Gr.A Lancia Delta -

ViestiKirjoittaja LANCIA DELTA 16v » 30.06.2017 11:03

Lancia Delta HF 4wd autolla voitettiin -87 N ryhmän MM! joten normiautoluokassakin
on menestystä tullut.
Onko muita merkkejä joilla voitettu samana vuonna sekä A ja N ryhmän mestaruudet.
-87 Juha Kankkunen Lancia Delta HF 4wd Gruppo A
-87 Alex Fiorio Lancia Delta HF 4wd Gruppo N
LANCIA DELTA 16v
 
Viestit: 28
Liittynyt: 10.03.2016 15:02

Re: RALLY MONTE CARLO - 30 vuotta Gr.A Lancia Delta -

ViestiKirjoittaja Pele » 30.06.2017 13:01

LANCIA DELTA 16v kirjoitti:Lancia Delta HF 4wd autolla voitettiin -87 N ryhmän MM! joten normiautoluokassakin
on menestystä tullut.
Onko muita merkkejä joilla voitettu samana vuonna sekä A ja N ryhmän mestaruudet.
-87 Juha Kankkunen Lancia Delta HF 4wd Gruppo A
-87 Alex Fiorio Lancia Delta HF 4wd Gruppo N


:thumb:
Kummankin mestarin autoja löytyy suomestakin.
Toivottavasti Fiorion autokin näkee vielä joskus päivänvalon.. :)
Lancia Delta Integrale -88
Lancia Delta Integrale-89 r.SS
Lancia Delta Hf 4Wd -87 (tulevaisuuden projekti)

http://www.lanciadeltateam.fi
http://deltateam.kuvat.fi/
Avatar
Pele
GFF
 
Viestit: 1360
Liittynyt: 07.03.2007 22:00
Paikkakunta: Mellilä

Re: RALLY MONTE CARLO - 30 vuotta Gr.A Lancia Delta -

ViestiKirjoittaja Eejii » 30.06.2017 15:16

Mikäs juttu tuo latolöytö on? Ihanko Suomesta löytynyt?
Fiat 124 Spider 2000 -79
Fiat Uno Turbo ie -88
Avatar
Eejii
 
Viestit: 676
Liittynyt: 12.01.2009 12:36

Re: RALLY MONTE CARLO - 30 vuotta Gr.A Lancia Delta -

ViestiKirjoittaja LANCIA DELTA 16v » 30.06.2017 16:47

Eejii kirjoitti:Mikäs juttu tuo latolöytö on? Ihanko Suomesta löytynyt?

Itselläni ainakin oli tieto! että Lancia olis myyty aikanaan pois suomesta mutta
eipä ollu ja oisko toi latolöytö nimike tullut kun Lancian identtiteetti selvisi
viimekesänä oli auto nykyisellä omistajalla silloin ladossa ja taitaa vieläkin olla
siellä säilössä.
LANCIA DELTA 16v
 
Viestit: 28
Liittynyt: 10.03.2016 15:02

Re: RALLY MONTE CARLO - 30 vuotta Gr.A Lancia Delta -

ViestiKirjoittaja Pele » 01.07.2017 09:05

Joo autohan on ollut nykyisellä omistajalla jo pitkään. Alusta asti on ollut selvää että se on Abarth-kori. Vasta nyt selvitettiin auton identiteetti ja sitä kautta selvisi myös historia.
:thumb:
Lancia Delta Integrale -88
Lancia Delta Integrale-89 r.SS
Lancia Delta Hf 4Wd -87 (tulevaisuuden projekti)

http://www.lanciadeltateam.fi
http://deltateam.kuvat.fi/
Avatar
Pele
GFF
 
Viestit: 1360
Liittynyt: 07.03.2007 22:00
Paikkakunta: Mellilä


Paluu Yleinen Lancia-keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä