Sivu 2/3

Re: Delta integrale käynnistyy huonosti

Lähetetty: 16.10.2015 13:23
Kirjoittaja Luigi
Enemmän ajattelin tuota imupuolella paukuttelua, mikä voi viitata laihaan seokseen. Tosin, jos se ahtopaineistakin herjaa, niin herää epäilys sähköjenkin suuntaan - ensimmäinen homma koneen ja ruiskun maadoituksien tarkistus.

Re: Delta integrale käynnistyy huonosti

Lähetetty: 16.10.2015 20:17
Kirjoittaja Pele
Tarkista vain kaikki letkut jotka liittyvät imusarjaan, mikäli niitä ei siis vielä ole tarkastettu/uusittu.
Lämmityslaite-järjestelmäänkin liittyy yksi imusarjasta haarautuva alipaineletku. Eli liittyy järjestelmään jolla saa suljettua lämmityslaitteen imanoton.
"Kaukalossa" lämppärikotelon päässä kuskinpuolella (ainakin normi 8v:ssa) on musta nyrkin kokoinen alipainekello. Muistan että joskus on rikkoutunut sellainenkin tullut vastaan...Kannattaa tsekata/ottaa pois pelistä niin näkee sen eheyden.
Samoin sen letkut ja haaroituksen on vähän piilossa, eli niitä ei pääse tuosta vain tsekkaamaan.
Joskus alipainekellosta on kovettunut letku irronnutkin tärinästä.

Eli jos nyt tyhjäkäyntiventtiilin töpseli irroitettuna on saanutkin käynnin säädettyä ilmavuodoista huolimatta sinne 1000rpm:n paikkeille, niin töpselin kun laittaa kiinni ja venttiili antaa lisää ilmaa, kierrokset tietysti nousee...

8V Katissa on myös EGR-venttiili. Eli jos se on käytössä, niin tarkasta myös sen toimivuus s.24->:
http://www.italian-cars-club.com/docume ... 8v-Kat.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Delta integrale käynnistyy huonosti

Lähetetty: 17.10.2015 00:00
Kirjoittaja Luigi
Sitten yhden Prisman kokemuksella vielä kuitenkin se kaasuläppä-anturin säätö, Prismassahan se teki tuota samaa, eli joskus tyhjäkäynti 3000-4000rpm, mutta kun otti säätömoottorilta johdon irti, niin putosi alas. Ja yllättäen ei korjautunut säätömoottoria vaihtamalla, mutta kaasuläppä-anturia korjatessa (hiilirata puhki, siirsin "karvoja" hieman sivuun) tuokin vika katosi, kun anturi tuli oikeaan asentoon ja kunnolla kiinni. Oli kiinnitysruuveista vedetty kierteet pois...

Prismassa oli se lämppärin alipainekellokin rikki (onkohan niitä maailmassa enää yhtään ehjää?), mutta sen en koskaan huomannut mitenkään erityisesti käyntiin vaikuttavan. Ei tietenkään kannata silti jättää huomiotta...

Re: Delta integrale käynnistyy huonosti

Lähetetty: 19.10.2015 12:43
Kirjoittaja Holz
Imusarjalle tulevia letkuja tuli tutkailtua ja vaihdeltua iso nippu, ei vaikutusta. Kaasuläppä-anturin avasin ja siirsin hieman liukukäpäliä sivuun, ei vaikutusta mihinkään. Asentoa olen myös kokeillut laidasta laitaan käännellä, muuten ei vaikuta mitenkään paitsi aivan toiseen laitaan käännettäessä. Tällöin tyhjäkäynti alkaa humppaamaan parin sekunnin välein 800-1500.

Egr:n ja imusarjan väliin tökkäsin myös umpilaipan, ei vaikutusta. Koneen ja boksin maadotukset putsailtu, ei vaikutusta..

Re: Delta integrale käynnistyy huonosti

Lähetetty: 19.10.2015 12:49
Kirjoittaja Luigi
Tuo tyhjäkäynnin humppaaminen kuulostaisi siltä, että tyhjäkäyntiasento on tunnistettu, mutta kierrokset on liian kovat. Iskee siis fuelcuttia kehiin. Entäpä jos pistää siihen asentoon, ja alkaa sitten säätämään tyhjäkäyntiä pienemmälle siitä säätöruuvista?

Re: Delta integrale käynnistyy huonosti

Lähetetty: 22.10.2015 10:08
Kirjoittaja Holz
Nyt kokeiltu tätäkin. Humppaaminen pienenee hieman, mutta säätöruuvista loppuu vara kesken.. Tuleeko tyhjäkäyntisäätimelle ohjaus suoraan boksilta? Entäpä onko muita asentotunnistimia, kuin kampiakselin päässä hihnapyörän päässä oleva? Tämänkin tunnistimen etäisyyttä vielä kokeilin säätä reilusti kauemmaksi, eipä ollu mitään vaikutusta käyttäytymiseen vaikka ilmaväli oli jo 4mm..

Jos kaasuläpän anturin kääntää pois tuosta humppausasennosta, ottaa hyvin kierroksia, mutta se tyhjäkäynti on korkea. Tuossa humppausasennossa ei ota kierroksia kuin härnäämällä, paukuttaa vaan imusarjassa.

Re: Delta integrale käynnistyy huonosti

Lähetetty: 22.10.2015 13:41
Kirjoittaja Luigi
Jotain hämäräähän tuossa on. Vaikea, kun ei tiedä, mitä edelliset omistajat on menneet tekemään. Ainakin Prisman tapauksessa kaasuläpän säätöruuviin koskeminen kielletään, koska se on tehtaalla säädetty kohdalleen, onkohan tuossa menty sitä säätelemään.

Laitoin Prisman IAW:n manuaalin yv:nä, jos siitä olisi jotain apua. Ainakin antureiden testaamisen (poislukien MAP) luulisi pätevän graleenkin.

Re: Delta integrale käynnistyy huonosti

Lähetetty: 22.10.2015 23:01
Kirjoittaja Sämpy
Jospa siellä ei kaasuläppä sulkeudu kunnolla. Kai käynnin pitäisi väkisin tippua läppä ja ruuvi kiinni, jos ei vuoda mistään kuten tyhjäkäyntimoottorin tai jarrutehostajan kautta.

Re: Delta integrale käynnistyy huonosti

Lähetetty: 23.10.2015 11:31
Kirjoittaja Pele
No jopas tämä nyt on hankala tapaus. :( Muutuuko käynti millään tavalla jos moottori on kylmä tai lämmin?

Kaasuläpän säätöruuvi on senverran hankalasti alaspäin ja muistaakseni jonkinlaisella liimallakin lukittu että epäilen ettei siihen ole kajottu.

Deltan läpän säätöä en löytänyt, mutta Prisman manuaalin mukaan läpän ja rungon väli pitää olla 0,05-0,1mm.

Missäs päin tämä potilas on? Jos ei ihan mahdottoman matkan päässä, niin voisi uteilaisuudesta tulla vaikka katsomaan. :)

Re: Delta integrale käynnistyy huonosti

Lähetetty: 25.10.2015 10:42
Kirjoittaja Holz
Kylmänä ei pysy käynnissä kuin vasta vajaan kymmenen starttauksen jälkeen. Tällöin nostaa kierrokset samalla tavalla mutta sammuu samantien.

Täytyypä tästä lähteä katsomaan tuo kaasuläpän ja rungon väli. Näytti kyllä että siihen säätöruuviin ei olisi koskettu. Auto majailee Pieksämäellä..

Re: Delta integrale käynnistyy huonosti

Lähetetty: 25.10.2015 13:43
Kirjoittaja jkedino
Epäilisin edelleen noita imusarjan vuotoja, syystä tai toisesta. Imusarjan paineistaminen pienellä paineella on hyvä konsti. pari muovipussia klemmarilla aluksi esim kaasuläppäkotelon ja ahtoputken väliin. Se ahtopaineen merkkivalo muuten syttyy rajakytkimellä, kun kaasu on painettu pohjaan.
Täältä Pieksämäelle on about 140 km. Jos ihan epätoivoiseksi homma menee, niin voin koettaa auttaa. Jonkun verran on tullut rassattua Gralejakin. Mulla tosin on molemmat Gralet 8v.
Onkos sun auto musta, san remo väreissä?

T. Juha

Re: Delta integrale käynnistyy huonosti

Lähetetty: 25.10.2015 15:54
Kirjoittaja VTO
Kaiketi imusarjan tiivisten vuoto voisi oireilla samoin. Sitä voisi etsiä vaikka startti pilotilla tai jarruputsilla suihkimalla moottorin käydessä. Kumisella tiivisteellä esiintyy useammin vuotoa, mutta sellainen ei liene Gralessa?

Re: Delta integrale käynnistyy huonosti

Lähetetty: 25.10.2015 16:37
Kirjoittaja cossuesco
Onko ecu varmasti tästä autosta? Foortihan käytti samaa IAW:ta ja siinä 86-90 malleissa kaasuläppätunnistin toimi nurinpäin mitä Lanciassa.
Tuolta löytyisi ecun mallikoodit: http://www.tecnosport.to/mappe/tabella003.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Delta integrale käynnistyy huonosti

Lähetetty: 25.10.2015 16:57
Kirjoittaja Pele
Pieksamäki on vähän kaukana minusta lähteä tuosta vain ajelemaan.... :cry:
Tämmöinen "etätyö" kun on enempi ja vähempi arvailua. :roll:


Juha, se musta San Remo on 16V. Tätä tarkoittanet? : http://deltateam.kuvat.fi/kuvat/Bella+I ... at+013.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Delta integrale käynnistyy huonosti

Lähetetty: 25.10.2015 19:39
Kirjoittaja jkedino
Pele, joo, just tuota tarkoitin. Oli jossain vaiheessa kaupan, lieneekö vaihtanut omistajaa, en tiedä. Mutta muistaakseni 16v malli. Mutta tämän ketjun Auto olikin 8v, kun juttua tarkemmin luin. Joten tuskin sama auto.