Sivu 1/2

Delta integrale jakolaatikon öljyvuoto

ViestiLähetetty: 15.03.2015 16:41
Kirjoittaja -hemu
Terve!

Kaikkeni yrittänyt etsiä järkeviä räjäytyskuvia niin pitänee turvautua viisaampien apuun.

Eli: Jakolaatikon perässä on tuo lähtö kardaanille, mistä öljyvuoto tulee. Löysin tuollaisen kuvan mihin oli helpoin selittää, Vuoto ei siis tule tuosta vihreänä ympyröidyltä alueelta vaan ikäänkuin tuolta "kupin" sisältä mihin nuoli osoittaa.
Aina kun otan kardaanin irti niin tuo kupillinen öljyä tulee lattialle, myöskin ajaessa öljyä roiskuu mukavasti pakoputkeen ja käry on sen mukainen. Tuolla "kupissa" on ilmeisesti mutteri sisällä, onko siellä joku tiivisteprikka ja irtoaako jotain peruuttamatonta jos siihen kajoaa. Mielessä kävi myös että kuuluuko tämän vain hauskasti voidella sitä kardaanin ensimmäistä niveltä ja siinä joku väli vuotaisi. :) Öljyä ei tule kuin ajaessa, eli yksinään tallissa kardaani irrallaan ei vuoda.

Kuva

Vaihde + jakolaatikko remontoitu noin 2000km sitten mutta ei minun toimestani.

Re: Delta integrale jakolaatikon öljyvuoto

ViestiLähetetty: 15.03.2015 23:47
Kirjoittaja Pele
Öljy pääsee kulkeutumaan kuppiin laipan/akselin booria pitkin. En sitten tiedä onko noihin tehtaalla koottaessa laitettu jotain tiivisteliimaa tms., vai onko boori uutena vain niin tiukka ja tiivis, että se pelkästään riittää? Vanhemmiten sitten kuluman johdosta öljy pääsee läpi?
Mitään sen kummempaa tiivisterengasta siellä ei ole.
Stefahan huolehtii ainostaan laipan ulkokehän tiivistyksestä.
Itse olen omiin, ja muutamaan muuhunkin laittanut kunnostuksen yhteydessä tiivistesilikonia puhtaaseen booriin, sekä mutterin aluslevyy.
Ainakaan omat eivät ole vuotaneet, enkä ole kyllä muiltakaan kuullut että ongelmaa olisi ollut.

Periaatteessa sen mutterin voi avata. Mitään ei pääse irti/putoamaan kuorien sisälle.Sellaista pelkoa ei ole.
Tosin jos oikein ohjeiden mukaan mennään, ja tarkkoja ollaan niin paketti pitäisi purkaa, kiristää ohjeiden mukaan jne.
Tosin onhan noita stefojakin maailman sivuun vaihdeltu ilman että etuperää on irroitettu ja kelloteltu. Ja hyvin ovat toimineet.
Sama mutteri takaisin, ja kiristää samaan kohtaan. No problem.
Tuolta löytyy myös jonkinlaisia kuvia rakenteesta. Sivulta 48 kun lähdet selaamaan eteenpäin: http://www.italian-cars-club.com/docume ... ential.pdf

Terveisin

Pertti

Re: Delta integrale jakolaatikon öljyvuoto

ViestiLähetetty: 16.03.2015 10:34
Kirjoittaja VTO
Kardaanin kiinnityksestä en saanut kuvista ihan täyttä varmuutta, joten en tiedä onnistuuko tässä, mutta takavetoisten Fiatien perissä olen nähnyt samaa ongelmaa. Kardaanin kun irrottaa niin puoli desiä öljyä tulee lattialle ja ajossa roiskuu ulos tai sitten ei.... Olen laittanut laippojen väliin silokonia niissä, joissa on roiskunut ulos ja ovat alkaneet pitämään. Ei ole tarvinnut laipan mutteria avata. Tietysti pieni öljyn hävikki määrässä pitäisi huomioida, mutta merkitys ei kovin suuri ole.

Re: Delta integrale jakolaatikon öljyvuoto

ViestiLähetetty: 16.03.2015 10:52
Kirjoittaja Luigi
VTO:n menetelmässä on kyllä ideaa. Jos öljy pääsee roiskumaan ulos pelkästään laippojen välistä, niin ei muuta kuin tiivistää sen välin, ja antaa napamutterin nauttia öljykylvystä. Jos taas se ei käy tiivistemetodiksi, voisi varmaan kokeilla jotain kierretiivistelitkua mutterin kierteisiin ja vastinpintaan.

Re: Delta integrale jakolaatikon öljyvuoto

ViestiLähetetty: 16.03.2015 11:28
Kirjoittaja Pele
Toki siihen laippaankin voi laittaa tiivisteainetta, ja estää näin vuoto ulospäin.
Toinen juttu on, miten vaseliinin voiteluominaisuudet toimii kun siihen riittävästi sekoittuu öljyä, ja muuttuu litkuksi. :roll:
Tässä kun on siis kardaanin päässä/laippana samanlainen nivel kuin on vetoakselin sisäspäässä, ja kupissa olevan vaseliinin tehtävä on voidella tuota kuulaniveltä.

Re: Delta integrale jakolaatikon öljyvuoto

ViestiLähetetty: 16.03.2015 11:41
Kirjoittaja Luigi
Niin joo, tuossahan ei ollutkaan ristiniveltä. Sittenhän tuo vuoto on syytäkin estää, ettei se huuhtele rasvoja pois, vaikkei pohjan likaantumisesta välittäisikään.

Re: Delta integrale jakolaatikon öljyvuoto

ViestiLähetetty: 16.03.2015 11:54
Kirjoittaja Zeta
Kardaanin etu nivelessä on tiiviste joka tiivistää nivelen ja estää mahdollisen öljy/rasva ulos pääsyn
tarkista tiivisteen kunto tai onko se mahdollisesti kokonaan pois.

Re: Delta integrale jakolaatikon öljyvuoto

ViestiLähetetty: 16.03.2015 18:32
Kirjoittaja -hemu
Kiitoksia asiallisista ja selkeistä vastauksista! Olisi pitänyt tulla jo aiemmin kysymään täältä.

Tosiaan viimekesänä alko jo vuotamaan ja nyt aurinko paistanut siihen malliin että pitää saada laitteet taas leimakuntoon.

Luin tuota dokumenttia mikä selvensi aika mukavasti rakennetta, mutta ilmeisesti helpoin on nyt kokeilla ainakin tiivistää sitä liitosta. Jossei pidä niin merkkaa mutterin paikan ja kokeilee sitten sen alta.
Kardaanissa on tosiaan vähän samantyylinen nivel kuin vetoakseleissa, ja taaksepäin sellainen suojakumin tapainen joka on kyllä halkeillut ettei se ihan uutta enää vastaa.

Tässä vielä pari selventävää kuvaa ihan paikanpäältä, jos vaikka joku muukin joskus sattuu saman ongelman pariin :)

Kuva
Kuva

-Henkka

Re: Delta integrale jakolaatikon öljyvuoto

ViestiLähetetty: 16.03.2015 21:22
Kirjoittaja Sämpy
Tuli semmonen hulluus mieleen, että jos siellä onkin nivel paljaana eteenpäin öljyvuodon suuntaan, niin laittaa millistä tai ohuempaa kumilevyä laippojen väliin ja kiristää kiinni, leikkaa ylimääräiset pois..

Re: Delta integrale jakolaatikon öljyvuoto

ViestiLähetetty: 16.03.2015 21:42
Kirjoittaja mikah
Ite oon laittanu tiiviste lakkaa kierteeseen ja mutterin laippaan.

Ja semmonen vinkki, ettei missään nimessä mutteripyssyä tuohon kohtaan..
Useamman perän nähnyt, mistä on hammas lohjennut lautaspyörästä tuolla konstilla.

Re: Delta integrale jakolaatikon öljyvuoto

ViestiLähetetty: 16.03.2015 21:51
Kirjoittaja Zeta
Kuvan perusteella tiiviste puuttuu. Ei suositeltavaa laittaa kumeja! väliin kuten Sämpy ehdotti.
Nivelen oltava metalli metalliin vasten ja pultit kiristetty asianmukaisesti.
Tiivisteen varaosanumero 60806851 koitappa kysyä lähimmältä Fiat /Lancia myymälästä.

Re: Delta integrale jakolaatikon öljyvuoto

ViestiLähetetty: 18.03.2015 12:16
Kirjoittaja -hemu
Hyvä että nyt selvisi että sieltä nyt sittenkin puuttuu jotain.

Pitää varmaan tehdä vaikka alumiinipellistä tuohon väliin joku palanen ja siihen tiivisteliima ympärille?
Tuo numero on vanhentunut, löysivät siihen uuden osanumeron mutta vastaus olikin sen jälkeen että tehdas ei enää toimita, osaa ei saa mistään.

-Henkka

Re: Delta integrale jakolaatikon öljyvuoto

ViestiLähetetty: 18.03.2015 17:58
Kirjoittaja Zeta
-hemu kirjoitti:Hyvä että nyt selvisi että sieltä nyt sittenkin puuttuu jotain.

Pitää varmaan tehdä vaikka alumiinipellistä tuohon väliin joku palanen ja siihen tiivisteliima ympärille?
Tuo numero on vanhentunut, löysivät siihen uuden osanumeron mutta vastaus olikin sen jälkeen että tehdas ei enää toimita, osaa ei saa mistään.

-Henkka

Otin pari laippaa auki joista tiiviste löyty voisin yhden myydäkkin jos noin huono
varaosatilanne tehtaalla on. Laita os tiedot niin laitetaan kirjekuori matkaan.

Re: Delta integrale jakolaatikon öljyvuoto

ViestiLähetetty: 21.03.2015 23:41
Kirjoittaja -hemu
Jotta saadaan tälle ongelmalleni asiallinen lopetus, ja että tästä voi joku hyötyä myöhemmin :

Nimim Zeta siis lähetti tiivisteen, suuri kiitos siitä! Tässä vielä kuva että millaista nyt haettiin :
Kuva
Ja ei mulla tuollaista siellä ole missään vaiheessa ollut, eli edellinen kasaaja on sen jättänyt laittamatta tai hajonnut tms.
En päässyt vielä testailemaan että pysyykö nyt tutelat sisässä, kun on tuo pakosarja ja ahdin vähän irrallaan vielä koko autosta :) Mutta uskoisin että tällä ratkesi!

Kiitos!

-Henkka

Re: Delta integrale jakolaatikon öljyvuoto

ViestiLähetetty: 22.03.2015 06:48
Kirjoittaja Sämpy
Nyt en ymmärrä miten tuo estää öljyä menemästä laipasta vetoniveleen?