Sivu 3/3

Re: Prisma 1.6 i.e käyntiongelmia...

Lähetetty: 13.11.2014 18:52
Kirjoittaja Haanpää
Hyvinkin mahdollista, mutta aikaisemmin ennen massiivisia sytkäosien vaihtoja auto kävi hyvin **yhden päivän ajan** joten siksi jakoremmin hyppääminen kävi mielessä ja sama se on sitten, onko hypännyt vai ei kun se vaihtaa pitää kuitenkin. Jos on kohdallaan niin täytyy valjastaa toinen kansi alkuperäisillä nenäkepeillä sitten paikalleen. Autossa kiinni olevaan kanteen on tehty jotakin muutoksia nokkapukkeihin eli vakionokat ei niihin kuulemma sovi. Polttoaine kuitenkin tulee ja kipinä on vahva, eivät vaan synkkaa keskenään. Ajoituslampun saan ensi viikoksi ja painemittari pitäisi vielä ostaa jotta näkee pa-paineet.

Mappeja mulla on kaksi ja molemmat purettu 1.6i.e Prismoista, samaten kaasuläpän potikat joiden kiinnitys tässäkin tapauksessa toteutettu pulteilla ja muttereilla :mrgreen:

Re: Prisma 1.6 i.e käyntiongelmia...

Lähetetty: 13.11.2014 18:59
Kirjoittaja Sämpy
Ilmeisesti on jonkinlainen käry, miten tuossa katsoo noilla nokilla ja pyörillä että jako on kohdillaan. Ei mene varmaan ihan manuaalin mukaan, pitääkö arvioida nokista aukeamis ja sulkeutumishetkiä, vai onko pyörissä jotkin merkit? Ja vaikka olisikin, niin voiko niihin luottaa..

Re: Prisma 1.6 i.e käyntiongelmia...

Lähetetty: 13.11.2014 20:11
Kirjoittaja Luigi
Nokkakepit on varmaan hiottu vakioista, ja sen takia madallettu välikansia. Koko kantta ei tarvitse nokkien takia vaihtaa, vaan riittää kun vaihtaa ne välikannet nokkineen. Mutta jos se kerran on välissä käynyt hyvin, niin etsisin sitten kuitenkin vikaa vielä muualta.

Re: Prisma 1.6 i.e käyntiongelmia...

Lähetetty: 13.11.2014 21:21
Kirjoittaja Sämpy
Tuommosia oli Prisma Integralelle eli 2000 vapari:
Virranjakajan vaihetunnistimen vastus 758-872 ohmia, pyörijän häiriöpoistovastus 1000 ohmia, puola ensiökäämi 0,415-0,495 ohmia, toisio 4320-5280 ohmia, YKK tunnistin 612-748 ohmia, välys 0,4mm, perusennakko 10 astetta maksimi 39 astetta.
Nokan nosto 10, 033mm, välys imu 0,4 pako 0,48, imu avautuu 7eykk sulkeutuu 52jakk, pako avautuu 53eakk sulkeutuu 6jykk

Re: Prisma 1.6 i.e käyntiongelmia...

Lähetetty: 13.11.2014 21:32
Kirjoittaja Haanpää
Luigi kirjoitti:Nokkakepit on varmaan hiottu vakioista, ja sen takia madallettu välikansia. Koko kantta ei tarvitse nokkien takia vaihtaa, vaan riittää kun vaihtaa ne välikannet nokkineen. Mutta jos se kerran on välissä käynyt hyvin, niin etsisin sitten kuitenkin vikaa vielä muualta.
Juu soittelin ed. omistajalle joka kertoi että nokat ovat hiotut ja nitratut. 1.5mm puhui madalluksesta. Mukana seurasi vakio kansi ja vakio nokka-akselit niin niistä pystyy tarvittaessa rakentamaan. Ja taisi sielä muutakin moottorin osaa olla.

Kiitos Sämpy arvoista, niistä on hyötyä ! Ja kiitoksia muillekkin jeesanneille. Huomenna selviää taas enemmän.

Re: Prisma 1.6 i.e käyntiongelmia...

Lähetetty: 14.11.2014 11:48
Kirjoittaja Wesulius
Jos mappi pahasti heittelee ,niin paa kuristin letkuun joku 1.5mm reikä ja vaikka polttoainesuodatin sen jälkeen kuristimen ja anturin väliin tasaamaan paineen heittelyä.

Re: Prisma 1.6 i.e käyntiongelmia...

Lähetetty: 14.11.2014 14:43
Kirjoittaja Haanpää
Tänään laittelin uuden remelin paikalleen ja hieman päänvaivaa tuotti nokkien ajoitus, kun mitään merkkejä ei ollut. Vanhoista nokkapyöristä laskin kohdistustapin kanssa linjassa olevasta hampaasta lähtien 15 hammasta alkuperäiseen merkkiin ja tein uusiin pyöriin vastaavat merkit. Imunokka oli kahdella hampaalla aikaisella. Nyt nokat on alkuperäisissä merkeissään nollalle säädettynä. Tyhjäkäynti katosi kokonaan ja käynti rumentui täriseväksi sekä max kierrokset nyt 4krpm. Yritin hienosäätää nokkapyöristä ajoitusta ja hiukan parani kunnes ruosteinen lukitusruuvi muljahti pyöreeks. Siihen sai luvan päättyä tämän päivän hommat. Kaippa sinne on hiotettava hieman miedommat kepit jos ei muuta vikaa ala löytymään....

Virtauksenvaimentimen olenkin jo laittanut mapin letkuun, mutta kuristinta en vielä. Kuinkas muuten kaasuläpän potikka säädetään oikea oppisesti ?

Re: Prisma 1.6 i.e käyntiongelmia...

Lähetetty: 14.11.2014 19:22
Kirjoittaja Haanpää
http://fiatforum.fi/viewtopic.php?f=2&t ... us#p134736" onclick="window.open(this.href);return false;

Kyseisen auton nokkien ajoitusohjeet löytyi. Kuinkas käytännössä kansi kiinni ollessaan tapahtuu ? Hieman vieras aihe itselle vielä.

Re: Prisma 1.6 i.e käyntiongelmia...

Lähetetty: 15.11.2014 13:45
Kirjoittaja Wesulius
Venttiilikoppa auki ja pyörittelet konetta ja mittaat paininkupista.
Heittokello on hyvä tähän hommaan , sillä saa tarkastettua myös YKK:n

Re: Prisma 1.6 i.e käyntiongelmia...

Lähetetty: 21.01.2015 21:26
Kirjoittaja Haanpää
Tähän päivitellen, niin voipi ketju olla jollekkin arvokaskin vastaavien vikojen kanssa painiessa. Eli nyt auto vetää puhtaasti punarajalle saakka, eikä se vaatinut kuin tukkoisten suuttimien sekä suutinkiskon vaihtamisen ja kaikki palikat synkkaamaan. Eli nokat ajoitettu nyt ykkönen ykk imu auki 3mm ja pako auki 2.4mm. TPS-anturi löysätty ja ja käännetty kaasuläpän kanssa auki asentoon, josta hitaasti läppää sulkien kiinni asti johon kohtaan anturi on nyt lukittu. Bensapaineet ja sytkän ajoitus edelleen katsomatta, joten parannuksia vielä odotellessa.