Prisma 1.6 i.e käyntiongelmia...

Yleistä keskustelua Lancioista, mielipiteitä, kysymyksiä (ei tekniikka) yms.
Haanpää
Viestit: 74
Liittynyt: 25.08.2014 20:21
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Prisma 1.6 i.e käyntiongelmia...

Viesti Kirjoittaja Haanpää »

No sehän tässä onkin kumma että auto ei edes lupaa enää. Kävi aikaisemmin, aluksi ei kestänyt kierroksia eikä käynyt tyhjää, sittemmin ropailtuani kävi tyhjää muttei kestänyt kierroksia. Viimeisimpänä toimi normaalisti ja seuraavana päivänä vain muutaman sekunnin huonosti kunnes ei lainkaan. Nyt oon vaihtanu niin monta sytkäosaa, osittain ihan varmuuden vuoksikin että vika on voinut jo korjautuakkin, mutta en muistanut että vaihdoin polttoaine- ja sytytysreleetkin kertaalleen rintapellin paikkeilta, ja tänään kun sinne kurkin niin toisen kuuluisi olla 5-napainen ja toisen 4-napainen, vaan molemmissa on tällä hetkellä 5-napainen rele. Eli olenko tehnyt epähuomioissani itse uuden "vian" laittamalla väärän releen ? Voisiko tämä vaikuttaa siihen ettei auto saa kipinää ? Huomenna kokeilen uudella 4-napaisella releellä, kun en sitä vanhaa enää mistään löytänyt.
Astra 2.0 Sport -99
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Prisma 1.6 i.e käyntiongelmia...

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Oliko muuten kaasuläppäpotikka kokonaan uusi vai käytetty? Ja tietenkin jarrutehostajan vuotaminen on aina yksi vikapaikka, eli sen letkun tukkimista voi kokeilla. Samoin kuin muiden alipainelähtöjen, jos tuolta meni vielä letku lämppärille. Tyhjäkäyntisolenoidikin voi varmaan jumittaa täysin auki.
Starttipilotilla voi tietenkin kokeilla, onko vika sytkässä vai bensansyötössä.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Haanpää
Viestit: 74
Liittynyt: 25.08.2014 20:21
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Prisma 1.6 i.e käyntiongelmia...

Viesti Kirjoittaja Haanpää »

Noniin tänään tuli perehdyttyä lumisateessa hieman ongelmaan. Vaihdoin rintapellin releet ja kokeilin autoa käymään, ei lähtenyt. Sitten back to basics, eli tulpanjohto irti ja tulpalla tsekkasin että kipinä ok ja oikein voimakas olikin. Sitten polttoaineputki irti suutintukilta, bensaa tuli ulos reilusti (ennen käynnistämistä siis). Sitten katsoin pumpun johdot ja mitäs helvettiä, joku nutiainen oli ne kytkenyt väärinpäin :D :D Pumppu surisi juu mutta ei se liiemmin sitten kuitenkaan pumpannut. Eli johdot oikein päin ja johan hyrähti. Nyt auto käy hyvää tyhjäkäyntiä 800rpm, kiertää hienosti mutta vain 3000rpm saakka. Siitä ylemmäs ei pääse, rötää ja paukkuu vain.

Laturihan tässä on rikki, joten vaihdan sen ehjään huomenna. Mittarin mukaan voltit laskee nopeasti 9v joten voi hyvin olla virran puutettakin ? Tyhjäkäynnillä auto kävi pihassa ainakin 20min ihan hyvin.

E: Ja siis se nutiainen olin minä, ettei tässä edellisiä omistajia aleta syyttämään :mrgreen:
Astra 2.0 Sport -99
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Prisma 1.6 i.e käyntiongelmia...

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

No niin, ojan kautta eteenpäin!
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Haanpää
Viestit: 74
Liittynyt: 25.08.2014 20:21
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Prisma 1.6 i.e käyntiongelmia...

Viesti Kirjoittaja Haanpää »

Tänään vaihdoin autoon varmuuden vuoksi pa-paineensäätimen ja kävin startin ja laturin kaapelit läpi. Nyt pysyy 12v jännite komeasti ja paikat pelaa muutoin, mutta kierrokset tosiaan ei yli 3000rpm nouse vaan auto rupee rötäämään välittömästi kun kierrokset nousee yli 2000rpm. Jotenkin mulla oli sellanen muistikuva että siimapyörä oli maalattu mustaksi paksulla pensselimaalilla, ja kiekkamittarin kummalisen elämöinnin takia epäilisin että siimapyörän triggerihampaissa olisi niin paksu kerros maalia että ykk-anturi häiriintyisi siitä. Kaikki paitsi kaasuläpän asentotunnistin, map-anturi, puola ja tyhjäkäyntisolenoidi on vaihdettu, ja kaikki em. vanhat osat on kuitenkin testattu toisilla käytetyillä osilla eli luultavasti ne ovat ehjiä kun tilanne ei muuttunut miksikään. Tyhjäkäynti solenoidin herättelin ja rasvailin, se toimii hyvin ja kaasuläpän potikan mittailin eikä siinä ollut "kuolleita kohtia". Huomenna jatkuu harjoitukset :)
Astra 2.0 Sport -99
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Prisma 1.6 i.e käyntiongelmia...

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Ei se maali varmaan häiritse sinänsä, mutta etäisyys sen alla olevaan metalliin voi olla liikaa eli rakoa ei saa tarpeeksi pieneksi kun siinä on maalia. Olisiko sopiva rako jotain 0,3-0,5mm, ihan hatusta heitettynä. Kirjasta varmaan selviäisi oikeakin kun ehtii katsoa.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Prisma 1.6 i.e käyntiongelmia...

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Onkohan nokat miten ajoitettu? Tuossahan on ne säädettävät nokkapyörät.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: Prisma 1.6 i.e käyntiongelmia...

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Virran jakajan asento oikea? Minaan kun jos ennakkoa on 40 astetta kipinä kyllä hyppää, mutta ei kuormalla.
Nokkien ajoituskin tuohon jakajan asentoon vaikutta.
Laita myös painemittari pa-painelinjaan , nosta pa-painetta vaikka sinne 4-5bar
Haanpää
Viestit: 74
Liittynyt: 25.08.2014 20:21
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Prisma 1.6 i.e käyntiongelmia...

Viesti Kirjoittaja Haanpää »

Vaihtelin aikani kuluksi vielä uudet tulpanjohdot, kun selvisi ettei ne kovin uudet sitten ollutkaan. Prötäämisen syypää taitaa olla hampaalla hyppinyt jakoremmi, kun se tuntui hiukan löysältä ja jakajaa käännellessä moottorin käytös ei juurikaan muuttunut. Tilasin uuden remmin perjantaiksi ja tarkoitus olisi se samana päivänä vielä vaihtaa. Vaihdoin myöskin laturin, vaikkakaan se ei latausvaloa 14v latauksesta huolimatta sammuttanut. Myös tyhjäkäynti katosi tänään, syynä räjähtänyt bensaletku :D Nekin oli tosiaan laitettu mutta siitäkin oli sitten kuitenkin hiukan kauemmin aikaa, joten uusiksi menee myös nekin.

Hassu juttu, että ei edes vituta vielä vaikka kaiken tämän oon tehny taivasalla vesisateessa missään juurikaan onnistuen :mrgreen:

E: Ja ykk-anturin ilmarako oli 0.6mm ja hall-anturin rakonen 0.4mm. Nokkapyörät ovat "nolla" merkeissään.
Astra 2.0 Sport -99
Haanpää
Viestit: 74
Liittynyt: 25.08.2014 20:21
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Prisma 1.6 i.e käyntiongelmia...

Viesti Kirjoittaja Haanpää »

Niin ja edelleen olisi hakusessa paikka imusarjasta lähtevälle alipaineletkulle (kaasuläppäkotelon vieressä). Imusarjassa siis neljä nippaa, joista yksi menee jarrutehostimelle, toinen pa-paineensäätimelle ja kolmas map-anturille. Myös puhaltimeen liittyvät paikat tsekkasin enkä paikkaa tällä löytänyt. Mittariston "economy" mittari on kokoajan punaisella.

Toinen arvoitus on yksi sähköjohto joka tulee samasta johtosarjasta ulos mistä puolan+modulin johdot sekä jarrusäiliön varoitusvalon johdot. Ruskea johto, naaras liittimellä ja mustalla 90ast muovipäällä. Mihinkä lie kuuluisi ?
Astra 2.0 Sport -99
Avatar
Pele
GFF
Viestit: 1360
Liittynyt: 07.03.2007 21:00
Paikkakunta: Mellilä
Viesti:

Re: Prisma 1.6 i.e käyntiongelmia...

Viesti Kirjoittaja Pele »

Moi!
Imusarjalta pitäisi lähteä yksi letku lämmityslaitteen suuntaan, sinne kuskin puoleiseen päähän.
Jos sulla on alkuperäinen pesunestesäiliö paikallaan siinä nurkassa, niin ruuvaa se irti. Sen jälkeen näet paremmin painekellon, tai miksikä sitä kutsuisi..Se on lämppärin vieressä about 10cm halkaisijaltaan oleva erillinen musta mötikkä. Siihen pitäisi T-haaralla mennä letku, ja jatkua tulipellin läpi "economy"- mittarille.
Jos tuo painekello on ehjä ja letkut ok, niin silloin lämppärin kytkimestä kierrettäessä nolla-asentoon kalvon/vivuston pitäisi sulkea lämmityslaitteen ilman saanti. Yleensä pitää jonkin sortin sihauksenkin.
Jos taas kalvo on rikki, ja ko. toiminto ei pelitä, niin jätä kello pois pelistä tulppaamalla letku.
Tarkasta mittariston takaa myös että sinne tuleva letku on ehjä.

-Pertti
Lancia Delta Integrale -88
Lancia Delta Integrale-89 r.SS
Lancia Delta Hf 4Wd -87 (tulevaisuuden projekti)

http://www.lanciadeltateam.fi
http://deltateam.kuvat.fi/
Avatar
Pele
GFF
Viestit: 1360
Liittynyt: 07.03.2007 21:00
Paikkakunta: Mellilä
Viesti:

Re: Prisma 1.6 i.e käyntiongelmia...

Viesti Kirjoittaja Pele »

Jatketaan..koska näköjään edelleenkään näitä kirjoituksia ei pysty muokkaamaan :cry:
Lueskelin noita ketjun aiempia postauksia.
Kyllähän nämä käyntihäiriöt voi olla monen asian summa.
Jos polttoainepumppu on vaatinut kopauttelua käynnistyäkseen on siinäkin varmaan jotain häiriötä.
Mahdollisesti ei tuota enää riittävästi? Vai oletko mitannut paineen?
Muita jo esille tulleita asioita on jako, sekä jakajan asento.
Toki mun mielestä ne saa olla aikalailla metsässä jos auto ei suostu käymään...

-Pertti
Lancia Delta Integrale -88
Lancia Delta Integrale-89 r.SS
Lancia Delta Hf 4Wd -87 (tulevaisuuden projekti)

http://www.lanciadeltateam.fi
http://deltateam.kuvat.fi/
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Prisma 1.6 i.e käyntiongelmia...

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Multa niinkuin varmaan monelta muultakin löytyy Delta/Prisma IAW ohjekirja/korjausopas. Ei se kaikkea kerro mutta on siitäkin ollut apua. Hiukan kummalle tuo kiertämättömyys kuulostaa. Jos se on siis tyhjäkäynnilläkin, mutta moottorissa on kumminkin alakierroksilla jotain vetoa jos yrittää ajaa, niin ei se varmaan bensan puutteesta ole vaan jokin ruiskussa/sytkässä menee tuolloin pieleen. Oletko koittanut irrottaa kiekkamittarin johtoa puolalta, jos se vaikka maadoittaa tms. Toista sytytyksenohjausyksikköäkin voisi kokeilla.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Prisma 1.6 i.e käyntiongelmia...

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Eikös tuossa aiemmin jo tuotu esille, että IAW ei välttämättä pysty toimimaan kovin jyrkkien nokkien kanssa. Imusarjan pulssit sekoittaa MAP:in toimintaa tms. Sitä kautta astuu taas ne nokkien, varsinkin imunokan ajoituksetkin mukaan. Ongelmien tuleminen esiin kierroksilla on vihje siihen suuntaan, että tästä saattaisi olla kyse.

Mulla Prisman IAW:n kanssa ainoa ongelma oli kaasuläppäanturin siirtyminen pois oikeasta säädöstään, kiitos jonkun asentajan joka oli vetänyt kierteet hajalle kiinnitysruuveista. Vakio konehan siinä oli kyseessä. Vika ilmeni niin, että tyhjäkäynti oli n. 4000rpm, mikä oli omiaan herättämään huomiota kaupunkiajossa. Ai niin, ja kuluihan siitä anturista liukupinnat puhki, mikä teki nykimistä osakaasulla. Korjautui taivuttamalla potikan "karvat" vähän sivuun kuluneelta alueelta.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Prisma 1.6 i.e käyntiongelmia...

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Onko jollain Prisma, jossa olisi kaasupotikan kierteet ehjät?? :shock:
Niin ja voiko MAPpi olla väärää sorttia, eikös ahdetun ole päällepäin ihan saman näköinen? Mutta en epäile yhtään Luigin sanomisia, että noilla nokilla voi tulla haastavaksi saada toimimaan. Menee pian penkissä säätämiseksi tai sitten suosiolla vakionenät toistaiseksi.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Vastaa Viestiin