Onkos kukaan tuonut Ypsilonia omatoimisesti maahan?

Yleistä keskustelua Lancioista, mielipiteitä, kysymyksiä (ei tekniikka) yms.
MultiplaJTDmies
GFF
Viestit: 1305
Liittynyt: 22.01.2010 12:05
Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen

Onkos kukaan tuonut Ypsilonia omatoimisesti maahan?

Viesti Kirjoittaja MultiplaJTDmies »

Kalispera vaan näin iltatuimaan! Kreetalla käydessä oli vuokralla tuollainen viime vuoden Ypsilon, 1.2 FIRE-moottorilla, joka lienee sama kuin viimeisissä Pandoissa meillä Suomessa oli myynnissä (se hieman piristetympi eli 69 hv versio vanhemman 60 hv:n sijasta). Oikeastaan yritin saada käyttööni sitä 0,9 TwinAir-mallia, mutta eipä vaan ollut tarjolla, ainakaan siinä lähivuokraamoilla; tietysti vähän harmitti! Mukava tuntuma jäi, vaikka suorituskyky ei päätä huimannutkaan. Päivän kulutus oli ajotietokoneen mukaan 5,1l/100 km, sellaista pikkupyöritystä ja isompaa maantietä parisen sataa kilometriä Hanian ympäristössä.

Pari kysymystä tuli oitis mieleeni:
1. Paljonkohan moisesta menisi veroja maahantuodessa? Saksassa pari vuotta vanhojen käytettyjen hinnat ovat 6000-9000€. Tätä viimeistä koria en ole toistaiseksi vielä Suomessa nähnyt, Ruotsissahan tuota myydään uutenakin, mutta vain sitä TwinAir:ia, lähtöhinta taitaa olla tasan 150 000 kruunua.

2.Tuo FIRE:hän on perinteinen kone, vailla lastentauteja. TwinAir:sta sen sijaan ei ole suurempaa kokemusta autolehdissä, omatkin Bellasta viime kesältä. "Ruohonleikkuri" 500L tuntui kyllä puhdikkaalta, mutta testit maailmalta juuri tuon Ypsilonin kulutuksen osalta ovat todella ristiriitaisia: jopa suursyömäriksi on haukuttu mm. ruotsalaisissa autotesteissä eli 8-9 l/100km luvattujen 4l/100km sijasta. Tuntuvat aika uskomattomilta, kun FIRE:lläkin pääsee viiden pintaan helposti. Siis, mitenkähän tuolla TwinAir:lla pitäisi ajella, jotta tehtaan lukemat edes joten kuten lähestyisivät lupauksia? Epäilen, että kun näitä pienellä kuutiotilavuudella varustettuja ja turboahtimella ryyditettyjä koneita kiusataan kunnolla, kun ne tuntuvat mukavan pirteiltä, niin todellisuus onkin sitten karu. Vaan entäpä, jos niillä ajeltaisiinkin jotenkin "ajatuksella", moottorin ominaisuuksia kunnioittaen, mutta silti liikenteen matkassa notkeasti pysyen. Vaatisi ehkä hiukan aktiivista ajamista, mutta onpahan tuota vanhalla litraisella FIRE:lläkin tullut "uunoiltua" reilut 310 000 km; jo 80-luvun lopulla pääsi 5v-versiolla (Y10:stä rosvottu...) 4l/100 km kulutukseen ihan kevyesti. Mitenkähän näillä uusilla pitäisi liikkua?
50 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Zastava 1100:n, Ritmon, Tipo(je)n ja Punto(je)n kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin, Musaan sekä uuteen Ypsiloniin!
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8806
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Re: Onkos kukaan tuonut Ypsilonia omatoimisesti maahan?

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Tollasella new-Jupsilla ed.kesänä tuli muutama tuhat ajettua kun oli sellainen vuokra-autona. Tuo oli valitettavasti 95hp tiisseli, Twinair olis ollut kanssa mieluisempi. Molemmat oli mahdollsiia kun varattaessa autoa ei tiennyt muuta kuin se että Jupsi on, ja co2-päästöt 99g. Tossa kun kuvia kattelin niin keskikulutus meillä 2hlön kuormalla taisi olla 4,5-5 litran välillä - mitään kauheita hurjasteluja ei harrastettu mutta mutta toki ei nyt pihisteltykään. Start/stop tiputti taajama-ajossa kulutusta ajotietokoneen mukaan about puoli litraa... Ja toki strada-ajo nostaa kanssa kulutusta. Aikoinaan kun yhden palstalaisen kanssa tehtiin retki Italiaan niin muistuu mieleen kun 1.3 MultiJet 3-Punto (eli II:n FL) vei kampe ajotietokoneen mukaan 6,5 litraa keskimäärin :P . SIlloin toki ajettiin melko dynaamisesti :mrgreen:

Pitää noihin 8-kytälukusiin verratessa muistaa että niissä kamppeissa ei ollut kylmästöintiä, ja kamppeiden massa on noussut niistä selkeesti. Tollanen Jupsikin painaa toistatonnia jonkin matkaa (no niin painaa ed.mallikin) ja Uno about 800kg, sekä pienemmällä otsapinta-alalla joten paha niiden kulutuksiin on oikeesti päästä. Toki välityksetkin vaikuttaa paljon kulutukseen. Meillä tuo 08-mallinen Jupsi ei oo vissiin koskaan mennyt alle 5-litraan - mutta 16v:n vällärit onkin lyhyet. Varsinkin motariajo nostaa kulutusta paljon. Taisi mennä melkeen 1.2:nen Brava pienemmällä bensalla...

Twinairista ainoat kokemukset on pikainen koeajo 500:lla. Herätti kyllä mielenkiinnon siihen, varsinkin just 5-satasessa. Kovin alavääntöinen se on eikä jaksa kiertää ylös. Voi olla että tosiaan väärällä ajotyylillä saa sen kovinkin juopoksi. Kyllä dieseli varmaan aika varma valinta on jos pieni polttoaineenkulutus on päälimmäisenä, ja kyllä tolla kerkes ihan hyvin hektisessä italo-liikenteessäkin. Ja jaksoi kiivetä kohtuullisesti vuoristoteitäkin.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Vastaa Viestiin