Kappan takajarrusatulan "modaus"

Yleistä keskustelua Lancioista, mielipiteitä, kysymyksiä (ei tekniikka) yms.
MultiplaJTDmies
GFF
Viestit: 1305
Liittynyt: 22.01.2010 12:05
Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen

Kappan takajarrusatulan "modaus"

Viesti Kirjoittaja MultiplaJTDmies »

Heip,

tuonne ostopuolelle virittelinkin jo pyydystä, mutta ajattelin vielä kysäistä, oletteko kokeilleet minkään muun italiaanon takajarrusatulaa Kappaan? Vastaavaa pirun itsensä synnyttämää rakennettahan manataan esimerkiksi VAG-tuotteiden omistajain keskuudessa. Nuo omat kun ovat kiven alla, niin tekisi mieli keksiä jokin sopiva sovitus. Noin äkkivertailemalla pelkästään kuvista Alfa 147/156:n satula saattaisi sopiakin, taitavat palatkin olla samanlaiset; vaan mistähän sitten erovaisuus, mahdollisesti käsijarrun vivun asemista, mitoista tms.? Olisikin kyllä mahtava juttu, jos homma sujuisi esim. nuo ulkokilkkeet eli itse vipu, jousi ja jarruvaijerin asennustuki vaihtamalla vanhasta muuten samanlaiseen uuteen runkoon. Muistelen Kappassa olleen 38 mm mäntä (halkaisija), mutta kait 30:täkin näissä vastaavissa on tarjolla. Kertoilkaahan, jos olette viisaampina onnistuneet yhteensovittelemaan. Vanha satula ja tuo parjattu käsijarrun säätökoneisto pitänee muuten laukaista atomeiksi (germaanien omistajilla on, tiedoksenne, palstoillaan tosi hyvät kuvat, esim. Audi 80:seen liittyen), joka taas kysyy aikaa ja kärsivällisyyttä; vaan sitähän harrastajalla aina on................?
50 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Zastava 1100:n, Ritmon, Tipo(je)n ja Punto(je)n kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin, Musaan sekä uuteen Ypsiloniin!
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: Kappan takajarrusatulan "modaus"

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Nyt kun tuohon DiuDiu 80:een viittaisit, niin ilmeisesti jotain yhteensopivuutta on vanhempiinkin kamppeisiin? Mä laitoin Tbo Cromaan TRW:n valmistamat alumiinisatulat, joita on käytetty Tojota Anjoviksessa. Käsijarruvaijerin joutui virittelemään erilailla, mutta nuo on muuten käsijarrun suhteen ongelmattomat, ei tarvi katsastuksiin ruuvata. Menivät alkuperäisiin liukutappeihinkin, näiden keskinäinen etäisyys oli sama eli mitään viritelmiä ei tarvittu ja meni Croman omilla jarrupaloilla...

Tää nyt oli tällainen heitto tuohon em. yhteensopivuuteen viitaten, Kappasta ei varsinaisesti kokemuksia.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
m.sa
Viestit: 107
Liittynyt: 08.04.2005 10:59
Paikkakunta: Keuruu

Re: Kappan takajarrusatulan "modaus"

Viesti Kirjoittaja m.sa »

Samaa pähkäilin itsekin ja ostattelin 156n takasatulaakin. Tämä ei tärpännyt ja sainkin elvytettyä Kappan oman satulan. Sen verran kaverin satulavarastoa syynättiin ja huomattiin, että 916 GTVn takasatula on muuten samanlainen, mutta mäntä on pari milliä pienempi halkisijaltaan, eli ei sellaisenaan viitsi laittaa jollei molempia vaihda.
Abarth 500 esseesse
A Bart
Viestit: 903
Liittynyt: 17.12.2006 15:45
Paikkakunta: Pori

Re: Kappan takajarrusatulan "modaus"

Viesti Kirjoittaja A Bart »

Mitäs eroa niissä 156.n satuloissa oli, ainakin samat palat menee molempiin (pöllein kappasta jouluna muijan 156.een palat kun oli kaupat kiinni)
Näyttivät kyllä aika samoilta kun vierekkäin olivat (molemmat kiinni autossa tosin)
Avatar
m.sa
Viestit: 107
Liittynyt: 08.04.2005 10:59
Paikkakunta: Keuruu

Re: Kappan takajarrusatulan "modaus"

Viesti Kirjoittaja m.sa »

Jooh en tiedä eroa 156 satulaan. Mulle ei kukaan tarjonnut oikeaa puolta, pelkästään vasempia.. Olishan mullakin 156 pihassa, mutta talliin ei mahdu kuin yksi auto kerrallaan eikä huvittanut pihassa alkaa satulaa irroittamaan.
Abarth 500 esseesse
A Bart
Viestit: 903
Liittynyt: 17.12.2006 15:45
Paikkakunta: Pori

Re: Kappan takajarrusatulan "modaus"

Viesti Kirjoittaja A Bart »

Ahaa, ostattelin tarkoittaa ettet oikeasti ostanut :?
Mutta on sulla hienoja autoja :lol: .... allekirjoitusta kun katselee.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Kappan takajarrusatulan "modaus"

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Ei noista satuloista ja eritoten kässärimekanismista olisi kuvaa tarjota, että tietää mistä puhutaan? Kun ei nuo neljän nollan bratwurstilaatikot ole järin tuttuja. Eikä tule koskaan olemaankaan.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
MultiplaJTDmies
GFF
Viestit: 1305
Liittynyt: 22.01.2010 12:05
Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen

Re: Kappan takajarrusatulan "modaus"

Viesti Kirjoittaja MultiplaJTDmies »

Tuossa Sämpyn peräänkuuluttamaa osoitetta tuonne Auto-Unionin perikuntiin:

http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=34957

Pääsin samaan myös hakukoneeseen näpelöimällä seuraavat hakusanat:

takajarrut jumittaa audifinns


Siinä aivan aitoa räjäytyskuvaa varsin samanlaisesta takajarrusatulasta mallia Lucas/Girling 38mm (vierittele hyvän matkaa keskustelua eteenpäin, niin kuvat tulevat sieltä vastaan). Itse mekanismi toimii pääpiirteissään siten, että satulan sisään menee painepuolelta käsijarruvivun (jota siis vaijeri vetää) kautta ehkä jonkun 30 astetta pyörivä jarrumännän suuntainen tappi, joka puolestaan liikuttaa satulan sisällä "suoravetomallissa" mielenkiintoisen jousi/räikkäviritelmän ja poikittaisvipumallissa eräänlaisen "lontoonrakeen" välityksellä männän sisällä olevaa jyrkkäkierteistä karaa. Kun kässäriä vedetään, kara siis työntää hitusen (vain 1-3 mm noin silmämääräisesti) mekanismin TOIMIESSA mäntää kohti paloja ja palautuu edelleen takaisin ns. huulelle. Tämä kuvaamani "helvetinkone" ryhtyy takuuvarmasti vanhetessaan jumittamaan (sekä läpivienti erityisesti että mahdollisesti itse koneistokin; myös tuo mainittu rae voi kulua liian lyhyeksi niissä vanhemmissa poikittasivipukonstruktioissa), sekä käytön puutteesta että varmaan kotimaisesta maantiesuolastakin johtuen. Joka tapauksessa käsijarru hävittää tehonsa ja vaikeudet alkavat. En ole itse koskaan täysin räjäyttänyt tuota mekanismia, vaikka satuloita onkin ollut jokunen käsillä. Parhaissa tapauksissa läpiviennin herkistely on auttanut, joskus myös korjaussarjan asennus + mäntien hionta, mutta aina sekään ei tosiaan auta (kuten todennäköisesti nyt meillä tässä Kappa-haasteessa). Joka tapauksessa vaihtosatulan käyttö olisi helpointa.



Alkuviikosta otimme Kappa-kaverini kanssa ihan autenttiset digikuvatkin parista eri kulmasta. Alfa 147:n ja 156:n satuloista on hyviä kuvia esimerkiksi varaosahaku.fi-sivustolla eri purkamoiden saaliista ympäri Suomea.
50 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Zastava 1100:n, Ritmon, Tipo(je)n ja Punto(je)n kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin, Musaan sekä uuteen Ypsiloniin!
VTO
Viestit: 1431
Liittynyt: 06.07.2004 10:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kappan takajarrusatulan "modaus"

Viesti Kirjoittaja VTO »

vvieri kirjoitti: Mä laitoin Tbo Cromaan TRW:n valmistamat alumiinisatulat, joita on käytetty Tojota Anjoviksessa. Käsijarruvaijerin joutui virittelemään erilailla, mutta nuo on muuten käsijarrun suhteen ongelmattomat, ei tarvi katsastuksiin ruuvata. Menivät alkuperäisiin liukutappeihinkin, näiden keskinäinen etäisyys oli sama eli mitään viritelmiä ei tarvittu ja meni Croman omilla jarrupaloilla...

Tää nyt oli tällainen heitto tuohon em. yhteensopivuuteen viitaten, Kappasta ei varsinaisesti kokemuksia.

Ihan mielenkiinnosta kysymys, että mistä mallista tuollaista satulaa löytyy? Usein tullut Avensiksessa vastaan sellaista takajarrua, missä käsijarru on rumputyyppisenä levyn sisällä. Pitääkin alkaa katsomaan tarkemmin, ennen kuin Toyotan osia roskiin mättää.....
Avatar
sedicivalvole1
GFF
Viestit: 701
Liittynyt: 10.07.2010 09:35

Re: Kappan takajarrusatulan "modaus"

Viesti Kirjoittaja sedicivalvole1 »

^
Anjovis 220 vm 2001-2002
MultiplaJTDmies
GFF
Viestit: 1305
Liittynyt: 22.01.2010 12:05
Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen

Re: Kappan takajarrusatulan "modaus"

Viesti Kirjoittaja MultiplaJTDmies »

Lisää vettä myllyyn: tuossa osoite, jossa Alfa 164-omistaja on preparoinut oman ongelmansa kuin sammakon biologian luokassa..... 164:ssä näyttäisi olevan tuo aiemmassa viestissä kuvailemani poikittaismallinen satulan kässärivipu, joten se "lontoonrakeen" ideakin avautunee paremmin, mutta ihan yhtä yleistä jumitus on niissä "suorasuuntausmalleissakin". Joka tapauksessa huonossa hapessa oli tuokin satula.


http://www.alfaromeo164register.com/vie ... ?f=2&t=449


Ja sitten näyttäisikin siltä, että Kappan 2,4:ssa onkin halkaisijaltaan 30 mm mäntä, kun se kaikissa muissa on se 38 mm, muuten näyttävät päällisin puolin aika samannäköisiltä, vain jarruvivun palautusjousi on hitusen erilainen. Kansainväliset varaosalistat antavat yhteensopivuuden Alfasta Kappaan ja Kapassa 2,4:stä 2,0:aan, mutta jostain syystä ei toisinpäin näissä mallin sisäisissä vertailuissa. Mystistä, muta yhä enemmän tulee kiusaus purkamolle Alfan osien kimppuun. Maalaisjärjellä ajateltuna ei pitäisi olla mitään järkeä, miksi nuo eivät kävisi kuin "yhteen suuntaan" ristiin toisiinsa.
50 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Zastava 1100:n, Ritmon, Tipo(je)n ja Punto(je)n kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin, Musaan sekä uuteen Ypsiloniin!
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Kappan takajarrusatulan "modaus"

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Ei se lontoonrae kulu, vaan käsijarruvipu ja männän sisään menevä työntötanko. Themassa on samanlaiset satulat, ja sellaisen kunnostin hitsaamalla siihen työntätankoon lisää täytettä, että välykset poistui. Ei tietenkään mikään ikuinen ratkaisu, kun hitsiaines on kuitenkin varsin pehmeää. Lisäksi vipua palauttamaan laitoin lisäjouset, jollaiset löytyi ylimääräisestä etupenkistä.

Biltema myy edullisia uusia satuloita Audeihin sun muihin niksmanneihin, ja päällisin puolin ne näyttävät varsin identtisiltä Lancian vastaavien kanssa. Voineeko olla mahdollista, että liukutapit sattuisi olemaan samoilla kohdin, ja niitä voisi soveltaa? Ajatus on ollut jo monta vuotta, mutta ei ole ollut tarpeen sitä testata.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Kappan takajarrusatulan "modaus"

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Tuossa onkin näköjään vanha viestini em. korjaukseen liittyen:
http://fiatforum.fi/viewtopic.php?f=2&t=57&start=39
Auto oli ajossa 2009 asti, jolloin käsijarru toimi edelleen. Sittemmin on seissyt, ja käsijarrua ei ole käytetty. Viimeksi ajettu viikko sitten 40km:n siirtymä, jossa takajarrut jäivät hieman kantamaan, joten satulat tulee jälleen työn alle, tai sitten kunnostan varastossa olevat uudemmat, ja heitän ne paikalleen. Siis sitten joskus, kun tuota alkaa taas ajoon ottamaan.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
MultiplaJTDmies
GFF
Viestit: 1305
Liittynyt: 22.01.2010 12:05
Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen

Re: Kappan takajarrusatulan "modaus"

Viesti Kirjoittaja MultiplaJTDmies »

Jo pari kolme viikkoa nyt sitten uudet Kappan alkuperäistä vastaavat satulat pyörineet alla; harrastajakaverini kypsyi jumitukseen. Uudet vaikuttivat kevyemmiltä (alumiinirunko?).Aiomme vielä nuo murheenkryynit räjäyttää, sen verran teettivät työtä, joten mielenkiinnolla odotamme, mitä kaikkea harmia niistä löytyy.
50 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Zastava 1100:n, Ritmon, Tipo(je)n ja Punto(je)n kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin, Musaan sekä uuteen Ypsiloniin!
Vastaa Viestiin