Kappan moottorin lämpötila-anturit

Yleistä keskustelua Lancioista, mielipiteitä, kysymyksiä (ei tekniikka) yms.
MultiplaJTDmies
GFF
Viestit: 1305
Liittynyt: 22.01.2010 12:05
Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen

Kappan moottorin lämpötila-anturit

Viesti Kirjoittaja MultiplaJTDmies »

Heips,

taas lanzista-kaverini ajopeliä tuumaillaan eli valaisisitteko meitä, miten toimivat Kappassa (2,4 ie) kaksi erillistä (jäähdytysveden?) lämpötila-anturia? Termostaatissa taitaa olla sininen (5972332) eli tuohan on varsin yleinen muissakin autoissa, ja aivan sen vieressä lohkossa on todennäköisesti punainen (7758171) ja paljon harvinaisempi osa. Miksi jäähdystysnestettä aistii kaksi "nenää", vai onko lohkossa oleva jotenkin tekemisissä öljyn ja koneen metalliosien lämmön kanssa?

Ihmettely lähti liikkeelle satunnaisesta lämpöjen noususta, mutta termostaatin anturin johdinta irrottamalla ei tapahdu mittaristossa mitään, ei kylmänä eikä kuumana. Joku jujuhan tässä varmaan lienee, joten sivistäkääpäs paappaa......
50 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Zastava 1100:n, Ritmon, Tipo(je)n ja Punto(je)n kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin, Musaan sekä uuteen Ypsiloniin!
Avatar
m.sa
Viestit: 107
Liittynyt: 08.04.2005 10:59
Paikkakunta: Keuruu

Re: Kappan moottorin lämpötila-anturit

Viesti Kirjoittaja m.sa »

Tää on puhdas arvaus..olisiko toinen eculle ja toinen mittariston lämpömittarille?
Abarth 500 esseesse
Avatar
124 AC
Viestit: 570
Liittynyt: 07.01.2003 15:42
Paikkakunta: Tyrwää

Re: Kappan moottorin lämpötila-anturit

Viesti Kirjoittaja 124 AC »

se sininen on moottorin ohjaukselle, jos puolilämpinä rupeaa motor control failure tulemaan useasti niin ei kun vaihtoon..
Fiat 124 AC 2.0 TC 1967
Lancia Kappa V6 SW Softronic 1999
Lancia Thesis V6 Emblema 2002
Lancia Kappa JTD 1999 Berlina
Maserati 222 SE 2.8 Bii-turbo 1990
Alfa-Romeo 159 2.4 JTDm Q-tronic 2008
Vastaa Viestiin