Sivu 2/2

Re: Thema Dieselit Suomessa

Lähetetty: 03.08.2011 23:04
Kirjoittaja Luigi
Tai sitten huomioitiin, mutta luultiin mekaaniseksi. Eikös joskus aiemmin täällä jollekin käynyt Dedran kanssa niin, että ei meinannut saada katsastettua, kun ei airbagin valo toiminut (Dedrassahan on mekaaninen airbag)? Onnittelut leimasta, perhanan siistin Theman olet onnistunut löytämään!

Re: Thema Dieselit Suomessa

Lähetetty: 04.08.2011 23:10
Kirjoittaja VMTD
Luulempa, että katsastusmiehellä riitti ihmettelemistä muutenkin, merkkiäkään ei meinannut tunnistaa. Valoa ei ole myöskään 155 alfassa ja tuosta voi tyynyn poistaa ihan vapaasti, kun Suomeen tuoduissa ei juuri tainnut tyynyjä olla, mutta laitan tuon kyllä kuntoon mikäli se on kohtuullista rahallisesti.
Harvinainen tuuri kyllä kävi, kun tuonkuntoisen löysin. Olisi täysi kymppi kun väri olisi vihreä ja olisi Farmari. Mutta sellaista etsiessä ajellaan tällä, tosin on Hollannissa sellainen ollut pitkään myynnissä, mutta liian kova hinta ja penkit jo pahasti kuluneet. Sellainen ei innosta.

Re: Thema Dieselit Suomessa

Lähetetty: 05.08.2011 22:10
Kirjoittaja VMTD
Tuli mieleen vielä volttimittarin toiminta, joka näyttää käydessä vajaata 12 v ja virrat päällä 9 v. Mittarilla 14,4 v käydessä ja hieman yli 12 v. moottori pysäytettynä, akun navoista mitattuna. Millainen on tuon mittari kalibrointi? Olisi mukava saada tuokin näyttämään oikein.
Onko kellään ollut ärsyttävää rilinää kepissä? Olisiko kepin alapään hela ja siinä olevat o-renkaat huonot? Heti kun koskee keppiin tai suojapussiin ääni häviää, elikä jostain pienestä välyksestä on kyse.

Re: Thema Dieselit Suomessa

Lähetetty: 11.08.2011 21:52
Kirjoittaja vvieri
Auton johtosarjassa tulee jännitehäviöitä, siksi volttimittari näyttää mättäitä. Yleensä mittari-instrumentissa on jonkinlainen säätöruuvi mutta mittarin särkee helposti. Lisäksi tuskin saa näyttämään oikein kaikilla mitta-alueilla. Jos hifistellä haluaa, volttimittarille pitäisi vetää erillinen johto akun plussalta (sulakkeen kanssa) asti ja katkaista tämä mittaussignaali releellä kun virrat laittaa pois päältä.

Re: Thema Dieselit Suomessa

Lähetetty: 11.08.2011 22:25
Kirjoittaja VTO
10 v takaisen muistikuvan mukaan tuossa Theman mittarissa ei ole erillistä säätöruuvia. Säädin joskus ihan viisarin asentoa muuttamalla ja testaamalla virtalähteestä jännitettä syöttämällä. Kohtalaisen helppo mittari oli purkaa.
Itse perussyy kaiketi on mittariston takana olevat "filmit" ja niiden kontaktien jännitehäviöt. Jollakin kontaktisprayllä käsittelemällä alkoi näyttämään ihan järkeviä n 14V lukemia. Ainakin käydessä....
Tahtoo tuolla mittarilla olla taipumusta esim heilua vaikkapa vilkun tahdissa, mikä entisestään vahvistaa käsitystä jännitehäviöistä.

Re: Thema Dieselit Suomessa

Lähetetty: 12.08.2011 08:23
Kirjoittaja Luigi
Mittariston maadoituksia ja ylipäätänsäkin liittimien kontakteja parantamalla saanee mittarin näytönkin kohdilleen. Todennäköisesti mittari itsessään näyttää ihan oikein sitä jännitettä, mitä se nastoiltaan näkee.

Re: Thema Dieselit Suomessa

Lähetetty: 12.08.2011 20:27
Kirjoittaja VMTD
Täytyy jossain vaiheessa ihmetellä asiaa, ainakin Alfan 164;ssa toimi jännitemittari suht hyvin ja aikaisemmissa Lankisissa ei tuo ominaisuus ole pistänyt silmään.

Re: Thema Dieselit Suomessa

Lähetetty: 13.08.2011 09:40
Kirjoittaja Midi^
Täällä Theman jännitemittari on toisinaan kokonaan kuollut, ja nopeusmittarikin näyttää mitä sattuu.. Yleensä 60 vaikka olis 120 vauhtia :)

Re: Thema Dieselit Suomessa

Lähetetty: 14.08.2011 22:53
Kirjoittaja -HH-
No onhan noissa mittareissa skaalakin välillä mitä sattuu... Omassa trapantti-Ritmossakin 0,1v jännitteen muutos mittarilla on sellainen puolvolttia ainakin... :roll:

Mutta tosiaan suora virrantuonti mittarille helpottaa monesti sitä lukutarkkuutta.

Re: Thema Dieselit Suomessa

Lähetetty: 27.08.2011 18:41
Kirjoittaja VMTD
Nyt iski jonkinmoisen sähkövian Lankiseen. Takalasien sähköt ei toimi ja sisävalokin on pimeänä. Sulake näyttäisi olevan ehjä. Täytynee vielä hieman suomennella tuota saksalaista ohjekirjaa jos siitä saisi jotain selvyyttä.

Re: Thema Dieselit Suomessa

Lähetetty: 27.08.2011 21:29
Kirjoittaja Luigi
Sisävalo edessä vai jompikumpi/molemmat takana? Ei todennäköisesti ole vialla mitään tekemistä takalasien kanssa. Ei ainakaan äkkiseltään sähkökuvista katsottuna ole mitään yhteistä, ei edes maadoituspisteitä. Takalaseille on kevennysrele, jota ohjataan etupenkkien välissä olevalla katkaisijalla (jolla voi katkaista takalasit pois käytöstä.) Se katkaisija hapettuu joskus, ja tarviaa vähän herättelyä, että takalasit alkavat taas toimimaan. En nyt muista, mutta saattoi olla, että sitä kytkintä painelemalla kuuluisi releen naksekin. Kyseisen releen sijaintia ne tiedä, veikkaisin takakonttia, oikean takapyörän yläpuolella.

Re: Thema Dieselit Suomessa

Lähetetty: 29.08.2011 21:09
Kirjoittaja VMTD
Takalasien toimimattomuus johtuu juuri tuosta katkaisimesta, renkkaamalla sai sen toimimaan hetkeksi. Täytynee ottaa katkaisin auki jos sen suosiolla saa ja katsoa onko nnäkyvää vikaa.
Sisävalo on pimeänä edestä, takavalot toimivat takaovien avaamisen mukaan. Polttimot ehjät ja myös ovien valot syttyvät avaamisen mukaan. Voisiko tuo vika olla siinä himmentimessä joka sytyttää ja sammuttaa valon?

Re: Thema Dieselit Suomessa

Lähetetty: 16.11.2012 20:26
Kirjoittaja pw
laittaa sen valon vaikka laturin tai öljyn paine valon kanssa ja jos oikein haluaa hipistellä niin laittaa siihen viive kytkimen .. silleen niitä on tehty ... :D