Sivu 39/39

Re: Kokemuksia Thesiksestä

ViestiLähetetty: 09.07.2018 13:39
Kirjoittaja Isola
Jep, nimenomaan laakerin puolelta, ja siellähän se magneettiraita juuri on. Noista kuvista muistinkin, miksi mysteeri ei ratkennut pelkän vetonivelen ja laakerin tutkailulla: olisi tarvittu myös pyörän napa, koska se tulee vetoakselin pään ja laakerin väliin.

Tosiaan, laakerin runkolaippahan tulee olka-akselin ulkopuolelle, joten koko laakeri ei voi siirtyä pesässään sisäänpäin. Laakerin vaihdolla tuo viimeistään ratkeaisi. Kai. Ehkä. Mahdollisesti. Laakeri ei kuitenkaan ääntele eikä ole yhtään väljä. Jos sen pelkkä sisäkooli olisi siirtynyt kohti anturia, niin laakerinhan pitäisi olla niin väljä että sen tuntee jo paljain käsin. Jarrulevystä vääntämällä väljää ei kuitenkaan tunnu, ja tosiaan pyöränkulmatkin on säädetty onnistuneesti vetarin vaihdon jälkeen. Voisikohan se magnettiraita olla irronnut laakerista? Kuulostaa kaistapäiseltä, mutta muutakaan en keksi.

Re: Kokemuksia Thesiksestä

ViestiLähetetty: 09.07.2018 14:21
Kirjoittaja JT Newman
Itsehän käytin kaksi (2) laakeria edelliseen laakerin vaihtoon, koska jonkin sortin aivopierun takia unohdin laittaa vastinkappaleen laakerin sisäkehän taakse prässätessäni napaa kiinni. Kyllä vaan se sisäkooli tuli mukavasti sisäänpäin ja vei ABS-anturin kärkikappaleen mukanaan. Se laakeri tuntui jopa pyörivän jotenkin tuonkin jälkeen.
Tuon jälkeen saikin vaihtaa sekä anturin että laakerin. Toisen puolen laakerin vaihto menikin helposti, nopeasti ja OIKEIN.

Re: Kokemuksia Thesiksestä

ViestiLähetetty: 09.07.2018 21:28
Kirjoittaja Isola
JT Newman kirjoitti:Itsehän käytin kaksi (2) laakeria edelliseen laakerin vaihtoon, koska jonkin sortin aivopierun takia unohdin laittaa vastinkappaleen laakerin sisäkehän taakse prässätessäni napaa kiinni.

No niin, tätähän en varsinaisesti halunnut kuulla... Ihmettelinkin kuvista, miten se napa tulee kiinni. Prässäten tietysti. Luulisi laakerin vaihdon onnistuvan olkaa irrottamatta, mutta ei kai sitten... Eipä sillä, kyllä tuo olka jouduttiin käyttämään irti niveltä vaihtaessakin, vaikka ei periaatteessa tarvitsisi. Uusi napa ilmeisesti kannattaa varata joka tapauksessa valmiiksi, jos hommaan ryhtyy.

Re: Kokemuksia Thesiksestä

ViestiLähetetty: 09.07.2018 22:38
Kirjoittaja JT Newman
Isola kirjoitti: Luulisi laakerin vaihdon onnistuvan olkaa irrottamatta, mutta ei kai sitten... Eipä sillä, kyllä tuo olka jouduttiin käyttämään irti niveltä vaihtaessakin, vaikka ei periaatteessa tarvitsisi. Uusi napa ilmeisesti kannattaa varata joka tapauksessa valmiiksi, jos hommaan ryhtyy.


Nuukailin ja jätin uudet navat ostamatta. Sisäkooli piti kyllä rälläköidä irti navasta, mutta ei pahempia vaurioita tullut pintaan. Toinen laakeri olikin uusittu kys. menetelmällä parin viillon kavaltamana, toinen puoli oli kait originaali (ja se hajonnut puoli, juurikin). Eihän ne toisaalta paljoa maksa.

Tässä se informatiivisin topic aiheesta, rakennehan on tuolta osin identtinen, laakerinkin ollessa sama: http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=1 ... 9&p=347316

Tuossa pieni pätkä prässimetodista: https://youtu.be/vqCZT39weOg?t=470

Re: Kokemuksia Thesiksestä

ViestiLähetetty: 11.07.2018 09:39
Kirjoittaja JT Newman
Asslift.

Before:
Kuva

After:
Kuva


Ja nyt pitää tietenkin päivittää myös keulamerkki, koska se on myös kulahtanut.

Kävi myös mielessä ajatus koko auton faceliftistä eli kaikkien logojen päivittäminen 2007-> versioon. Keula- ja persusmerkki, vannekeskiöt ja ratin logo. 250-300€. Halpaa.

Re: Kokemuksia Thesiksestä

ViestiLähetetty: 11.07.2018 11:50
Kirjoittaja Isola
Minäkin parantelin perän ilmettä, tosin tähdäten lähinnä pimeän aikaan.
Thesiksen huoltovapaa takavalo on sittenkin korjattavissa. Vasemmalta oli pimentynyt alin kolmannes taka- ja jarruvaloledeistä. Yllättäen tällä kertaa kyse ei ollutkaan syöpymisestä. Liittimet näyttivät hyvältä, mutta hyvinkin kevyt piirilevyn alanurkan taivutus vaikutti näihin ledeihin. Kunnollisen suurennuslasin puuttuessa en nähnyt missään juotospisteessä mitään epäilyttävää. Tökin kuitenkin kolvilla tuon nurkan juotokset läpi ja auttoihan se. Nyt toimii.

Lampusta ei kannata yrittää irrottaa lasia, vaan leikellä se auki suunnilleen kuvan mukaisesti. Tässä oli harjoituskappaleena piirilevystään pahasti syöpynyt yksilö, johon oli päässyt säröstä vettä sisään. Yleensä näky ei ole näin paha. Tuolla homma oli helppo harjoitella, ja sen jälkeen autossa kiinni olleen lyhdyn käsittely menikin jo varmoin ottein. Olennaista on leikata kotelo auki alapäässä mahdollisimman läheltä tiivistettä, jolloin piirilevy ja hajotinoptiikka mahtuvat liukumaan yhtenä pakettina ulos. Jälki on rumaa, mutta ainakin valaisin pysyy vesitiiviinä. lisäksi tämä käy todella nopeasti.

P7090073_800px.jpg
P7090073_800px.jpg (122.78 KiB) Katsottu 390 kertaa

Re: Kokemuksia Thesiksestä

ViestiLähetetty: 11.07.2018 12:43
Kirjoittaja JT Newman
Isola kirjoitti:hyvinkin kevyt piirilevyn alanurkan taivutus vaikutti näihin ledeihin.
...
Lampusta ei kannata yrittää irrottaa lasia, vaan leikellä se auki suunnilleen kuvan mukaisesti.]


Tuo vasen tuntuu olevan murheenkryyni. Kävin itsekin läpi tuota piirilevyä kertaalleen, irrottaen lasin. Olihan se tehtävissä, mutta toistoa ajatellen leikkasin pienen palan alareunasta pois. Ihan noin radikaalisti en tuota tehnyt, mutta uusintaottelu pitäisi käydä. Omat kolvailut tuntuivat aluksi toimivan, mutta sama vaiva palasi uudelleen. Vaiva tuntui koskevan niitä neliön muotoisia pieniä kondensaattoreita (?), mutta lopulta se vika taitaa olla jossain syvemmällä/muualla.

Re: Kokemuksia Thesiksestä

ViestiLähetetty: 11.07.2018 13:14
Kirjoittaja Isola
Jälki on rujoa, mutta kaikki leikkaussaumat jäävät piiloon eivätkä vaikuta vesitiiveyteen – eivätkä käytännnössä lujuuteenkaan. Lisäksi tuon sahaa auki noin minuutissa.

Todennäköisesti vika oli diodin D63 juotoksessa liittimen alapuolella. Tuo diodi on iso ja lieriönä juottuu huonosti. Jos taas lyhtyyn pääsee vettä, lähtevät sieltä ensimmäisenä led-levyn alapää, piirilevyn alapäästä led-levylle menevät johtimet ja sen jälkeen alkaa kupari syöpyä FETien Q2 ja Q11 ympäriltä. Nyt käsittelemässäni yksilössä on ehjä lasi eikä mitään merkkejä kosteudesta, mutta porasin varoiksi vedenpoistoreiän kotelon alakulmaan.