Sivu 38/40

Re: Kokemuksia Thesiksestä

ViestiLähetetty: 18.05.2018 12:21
Kirjoittaja Luigi
Valmistuksen loppumisesta on alle 10 vuotta, joten kyllähän niitä pitäisi FCA:lta saada.

Re: Kokemuksia Thesiksestä

ViestiLähetetty: 18.05.2018 22:00
Kirjoittaja Isola
Niin pitäisi, ja kuten vanha sanonta kuuluu, Petäjäve'ellä pitäisi olla Alko. Ei kuitenkaan ole eikä saa, todettiin maahantuojalta Metro-Auton kautta. No, katsotaan. Sain vinkin paristakin ostopaikasta Alppien pohjoispuolella, joten asia selvinnee maanantaina.
Sinänsä hyvää toiminta Metro-Autolta, että jopa ottivat selvää ja soittivat takaisin.

Re: Kokemuksia Thesiksestä

ViestiLähetetty: 24.05.2018 22:59
Kirjoittaja JT Newman
Tulppahan se oli syyllinen vikakoodeihin. Potero oli täynnä ruostepölyä ja tulppa ruosteessa kauttaaltaan. Eipä ihme, jos alkoi lyömään läpi. Itse asiassa molemmat reunimmaiset tulpat takimmaisessa ryhmässä olivat aika lailla samannäköisiä, keskimmäinen vaan tukevasti öljyssä. Onneksi otin heti kaksi uutta tulppaa.

Lienee se viimesyksyinen jättirapakkoon ajo moottoritiellä, joka rikkoi kuskin puolen etusisälokarin, heittänyt kunnon aallon moottorin päälle.

Mutta nyt käy tasaisesti ja hyvin. Pitäisi vaan muistaa aloittaa perusasioista (tulppa) eikä raivolla epäillä kalliimpia komponentteja (puola, suutin).

Re: Kokemuksia Thesiksestä

ViestiLähetetty: 13.06.2018 14:52
Kirjoittaja JT Newman
Ongelmatonta on Thesis-kuskin elo tällä hetkellä.
Tuli heitettyä vielä Riian-reissu Via Balticaa pitkin (MES-läppäri mukana, varuiksi), hienosti kulkee keskieurooppalaisella uudella asvaltilla.
Rengaspaineita tulee taas vähän haeskeltua. Jotenkin tuo 2,3 bar suositus tuntuu edelleen todella matalalta, joten tuli cruisailtua testimielessä 2,8 edessä ja 2,9 takana. Pintakovaksihan tuo vetää, mutta alkavathan ne Skyhook-anturitkin vanhentua näissä.
Kompuutterin antama kulutus oli 7,8l/100km, kun ajeli rauhallisesti 90km/h nopeusrajoitusten mukaan.
Matkalla havaittujen Lancioiden lukumäärä 0, Alfa Romeoita 3.

Re: Kokemuksia Thesiksestä

ViestiLähetetty: 15.06.2018 18:18
Kirjoittaja ScartLiitin
Taas on ongelma ratkennut.
Tällä kertaa halvalla...
Iskari vian aiheutti rikki mennyt liitin. liitin on nyt kierretty johdon pätkällä joten auto toimii taas.
ehkä joskus sit uusi liitin jos semmoinen vastaan tulee.

Re: Kokemuksia Thesiksestä

ViestiLähetetty: 05.07.2018 12:12
Kirjoittaja Isola
Etupyörän tuennan mysteeri jatkuu. Mikä on mennyt vikaa alatukivarsien tai ulomman vetonivelen vaihdossa, kun Thesis on ruvennut syömään ABS-antureita? Anturi selvästi hankaa johonkin pyörän puolella. Koitin irtonaisen vetonivelen ja laakerin kanssa hahmottaa rakennetta, mutta en keksinyt. Ei kellään sattuisi olemaan irtonaista olka-akselia jota ihmetellä...?

Silmämääräisesti kaikki näyttäisi olevan ok. Napamutteri on kireällä. Laakerissa ei tunnu klappia. Pyöränkulmat saa säädettyä, joten isompaa väljää ei pitäisi olla missään.

20171018_201228_800px.jpg
20171018_201228_800px.jpg (119.95 KiB) Katsottu 1181 kertaa

Re: Kokemuksia Thesiksestä

ViestiLähetetty: 06.07.2018 23:16
Kirjoittaja savijo
Ovenkahvoista.


Kuljettajanpuolen takaoven solenoidi on rikki ja mekaaninen avausnappi ei palaudu juuri lainkaan.
Oven joutuu laitamaan kiinni auton luonteen vastaisesti ehkä jopa hieman paiskaamalla. :cry:

Kokeilin myös toisen puolen mekaanista avausta ja sielläkin hieman jäykkyyttä palautuksessa.

Mites nää kahvat purkautuu ja onko siellä ihan huollettavaa vain onko pelko että ovi ei pysy pikku purkujen jälkeen enää ollenkaan kiinni. :o

-Joni

Re: Kokemuksia Thesiksestä

ViestiLähetetty: 07.07.2018 00:12
Kirjoittaja Isola
Kahva purkautuu helposti. Ovipahvi irti, ja sen takaa löytyy hyvin piilotettuna 8 mm mutteri. Toinen mutteri on kumitulpan takana, joka muistaakseni jää ovipahvin ulkopuolelle. Nämä auki, sisäkahvan tanko pois kolostaan, sähkönapin liitin irti ja liittimen runkokappale irti ovipellistä. Nyt kahva on jo melkein pöydällä.

Itse kahva purkautuu kumipehmikkeiden alla olevat neljä ristipääruuvia avaamalla. Kahvassa on kolme saranatappia, jotka pitää nyhtää tai lyödä tuurnalla irti ja kiillottaa ruosteista. Paremmat tulee, jos tekee rosterista uudet. Tapit voi saada liikkumaan myös niitä irrottamatta päästä pihdeillä kääntelemällä, mutta siinä on kohtalaisen suuri vaara rikkoa kahvan muoviosat.

Takaoven kahvat ovat helpot, korkeintaan sen sähkönapin johdon pujottelu oikeaa reittiä takaisin vaatii vähän paneutumista. Tai sitten muistelen etuoven kahvaa, joka on pitkälti samanlainen, mutta justiinsa tuon johdon reitityksen osalta vähän inhottava. Etuoven kahva kannattaa melkeinpä työstää irrottamatta johtoa kokonaan, eli jättää kahvan roikkumaan johdosta ja hipistelee siinä melkein paikallaan.

Minulla on kuvia jossain aika paljonkin. Postaan niitä tänne joku sadepäivä.

Re: Kokemuksia Thesiksestä

ViestiLähetetty: 07.07.2018 21:55
Kirjoittaja savijo
^No hyvä homma.

Parit kuvat/selitykset ovipahvin irroituksesta vois olla aiheen etten hätäpäissäni riko mitään.

Noi mekaaniset kahvat on vähän kuin oven lukot. Tarvis muistaa käyttää myös niitä etteivät ryydy jumiin. Herkistelin just kaikki kolme lukkopesää...

-Joni

Re: Kokemuksia Thesiksestä

ViestiLähetetty: 07.07.2018 22:31
Kirjoittaja JT Newman
Isola kirjoitti:Etupyörän tuennan mysteeri jatkuu. Mikä on mennyt vikaa alatukivarsien tai ulomman vetonivelen vaihdossa, kun Thesis on ruvennut syömään ABS-antureita?


Taisin joskus laittaa nämä kuvatukset omista remonteista: https://imgur.com/a/UfQGM ja vielä https://imgur.com/a/qfYAK

Periaatteessa laakerin puolella ei pitäisi olla mitään, mikä ottaisi anturiin kiinni. Laakeri pysähtyy ennen anturia. Ehkä ainoastaan vetarin rakenne voisi aiheuttaa moista? Voisiko kärkikappale olla leveämpi tai jottai?

Re: Kokemuksia Thesiksestä

ViestiLähetetty: 08.07.2018 09:13
Kirjoittaja A Bart
Isola kirjoitti:Etupyörän tuennan mysteeri jatkuu. Mikä on mennyt vikaa alatukivarsien tai ulomman vetonivelen vaihdossa, kun Thesis on ruvennut syömään ABS-antureita? Anturi selvästi hankaa johonkin pyörän puolella. Koitin irtonaisen vetonivelen ja laakerin kanssa hahmottaa rakennetta, mutta en keksinyt. Ei kellään sattuisi olemaan irtonaista olka-akselia jota ihmetellä...?

Silmämääräisesti kaikki näyttäisi olevan ok. Napamutteri on kireällä. Laakerissa ei tunnu klappia. Pyöränkulmat saa säädettyä, joten isompaa väljää ei pitäisi olla missään.

20171018_201228_800px.jpg

Yleensä viimeisin remontti / tehty muutos.
Jos vaihdettu vetari on eri kuin se millä on koitettu hahmottaa rakennetta niin se ei sulje tilannetta että paikoillaan olevassa vetarissa on jotain feelua.
Tuosta JT:n kuvatuksista päätellen magneettiraita lymyää vetarissa, josta se luetaan eikä laakerissa niinkuin FL kappassa, jossa on liki samanlainen tunnistin/rakenne.

Re: Kokemuksia Thesiksestä

ViestiLähetetty: 08.07.2018 10:23
Kirjoittaja Isola
Nyt alkaa selvitä. Noista JT:n kuvista näkee, että ainoa mahdollisuus on laakerin siirtyminen millin verran sisäänpäin. Lienee lähtenyt liikkeelle vetoakselia irti nyhtäessä.

Re: Kokemuksia Thesiksestä

ViestiLähetetty: 08.07.2018 13:19
Kirjoittaja MultiplaJTDmies
Sama mystinen ABS-kulumajuttu oli aikoinaan minulla Multipla:ssa eli vasen puoli jauhoi anturia, kunnes noin puolet oli poissa ja anturin kela alkoi tuhoutua. Syy ei ole ikinä selvinnyt, vaikka kaikki näyttää olevan kohdallaan: laakeri, laakerin seger-rengas ja vetonivel taatusti kiinni. Anturin reiästä kun katsoo, niin "puolikuu paistaa" eli vetonivel peittää puoleksi aukon; näinhän ei pitäisi olla. Ratkaisuni oli asettaa muutaman millimetrin vahvuinen prikka sinne vetonivelen ja laakerin välille, jolloin aukko suureni. Hyvin on toiminut varmaan kohta 300 000 km. Minulla toki on Saksassa 15 vuotta sitten vaihdettu nivel, ja epäilen, että olisiko tämän korjauksen yhteydessä toleranssi jotenkin mennyt pieleen tai onko paikallaan jopa hieman väärä kokoinen nivel syvyyssuunnassa? Magneettikehä on vetoakselissa upotettuna siinä, jossa itse napaan menevä pooritus muuttuu leveämmäksi nivelkupiksi.

Re: Kokemuksia Thesiksestä

ViestiLähetetty: 09.07.2018 10:33
Kirjoittaja wellu
MultiplaJTDmies kirjoitti:Sama mystinen ABS-kulumajuttu oli aikoinaan minulla Multipla:ssa eli vasen puoli jauhoi anturia, kunnes noin puolet oli poissa ja anturin kela alkoi tuhoutua. Syy ei ole ikinä selvinnyt, vaikka kaikki näyttää olevan kohdallaan: laakeri, laakerin seger-rengas ja vetonivel taatusti kiinni. Anturin reiästä kun katsoo, niin "puolikuu paistaa" eli vetonivel peittää puoleksi aukon; näinhän ei pitäisi olla. Ratkaisuni oli asettaa muutaman millimetrin vahvuinen prikka sinne vetonivelen ja laakerin välille, jolloin aukko suureni. Hyvin on toiminut varmaan kohta 300 000 km. Minulla toki on Saksassa 15 vuotta sitten vaihdettu nivel, ja epäilen, että olisiko tämän korjauksen yhteydessä toleranssi jotenkin mennyt pieleen tai onko paikallaan jopa hieman väärä kokoinen nivel syvyyssuunnassa? Magneettikehä on vetoakselissa upotettuna siinä, jossa itse napaan menevä pooritus muuttuu leveämmäksi nivelkupiksi.

Tuommosia -4mm paksuja aluslevyjä olen nähnyt erinäisten autojen vetonivelen boorien pohjassa. Varmaankin juuri jostain tämmöisestä syystä...?

Re: Kokemuksia Thesiksestä

ViestiLähetetty: 09.07.2018 13:01
Kirjoittaja JT Newman
Olen kyllä ollut siinä uskossa, että tuossa laakerissa se magneettirengas on (tummempi raita).
Laakeri ei käytännössä voi mennä sisäänpäin, ellei sitten laakerin mitta ole väärä tai olka-akselin laippapinta jostain syystä alempana, jolloin olka-akselin ja laakerin väliin tarvittaisiin shimmejä.
Tuollainenhan se on:
https://www.autonvaraosat24.fi/skf/1362622
Tai sitten laakerin sisäinen rakenne on hajoamassa, tai sitten en oikeasti enää tiedä, miten nämä vehkeet toimivat :mrgreen:
Tämä siis, jos nimenomaan laakerin puolelta lähtee siivua.
Jos taas vetarin puolelta, niin sitten vian on pakko olla vetarissa.

EDIT:
Äh, lukihan se tuolla, että pyörän puolelta lähtee siivu. Hämmentävää. Melkein vaihtaisin uuden laakerin, koska tuo uhmaa jo kaikkia konetekniikan Jumalia.