Kokemuksia Thesiksestä

Yleistä keskustelua Lancioista, mielipiteitä, kysymyksiä (ei tekniikka) yms.
Thesis 3.2
Viestit: 22
Liittynyt: 14.04.2013 22:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kokemuksia Thesiksestä

Viesti Kirjoittaja Thesis 3.2 »

Olen jostakin lukenut, että aktiivinen tutkaohjattu vakionopeudensäädin ei lopulta tullut tuotantomalleihin.

Tässä yhteydessä voin samalla lyhyesti kertoa kokemuksiani Thesiksen ympärivuotisesta käytöstä 8 vuoden ajalta. Malli on 3.2 Emblema 2004, hinta ostettaessa Saksassa 8/2006 oli 24 500 e, uusi vastaava taisi maksaa siellä samoilla varusteilla n. 55 000 e.

Ostaessani auton Frankfurtin Fiatilta mittarissa oli 33 000 km, nyt on 140 000 km. Kulutus on maantiellä 8,5 - 10,5 l/100km. Saksassa voi ajaa mitä Lanciasta lähtee, mutta keskikulutus ei nouse yli 10,5. Kulutukset olen laskenut tankkausten perusteella, ajotietokone näyttää n. 0,5 l vähemmän. Kaupunkikulutus on 14 - 15 l/100km, talvella lyhyillä muutaman kilometrin matkoilla jopa 20. En hakenut mitään säästöpossua, mutta jos kulutuksen haluaa tehdä ongelmaksi, on se sitä kaupungissa.

Navigaattori ei toiminut, mutta koko Connect- yksikkö vaihdettiin takuuaikana, tehdastakuuta oli ostohetkellä jäljellä 1v.

Levyt ja palat on vaihdettu kaikki sekä molemmat takajarrusylinterit.

Pakoputkessa on vielä keskimmäinen osa originaali. Loppupää on niin iso, että sen siirtelyyn tarvittiin pakua! Joustojen vaihdon jälkeen jouduin uusimaan yhden lambdan, ehkä pakoputkimaakari rikkoi, en jaksanut kuitenkaan alkaa riitelemään.

Takajouset on vaihdettu, kolmiotuissa takana puslat ovat repeämässä, eli tukien vaihto on edessä. Tämä on kallista, koska puslia pelkästään ei voi uusia.

Edessä on pitkittäiset alatukivarret vaihdettu.

Termostaatti on uusittu, samoin parkkitutkaan yksi sensori.

Oikean takaoven ikkunahissi toimi epäsäännöllisesti, systeemin herkistäminen ja silikonivoitelu auttoi.

Ajovalojen korkeussäädön herja oli päällä ja vain parkit toimivat. Vika löytyi pitkän etsiskelyn jälkeen aivan muualta: ajovalojen rele oli sökö.

Yksi ohjaustehostimen letkuista alkoi murtumaan ja piti vaihtaa.

Kokemukseni mukaan käsillä pitää olla vähintään Multiecuscan, ilman tätä tai vastaavaa laitetta Thesiksen pitäminen ei ole mielekästä.

Aikaisemmissa viesteissä mainittu moottorin apurungon ruostuminen on ongelma. Olen lisäruostesuojannut auton Suomessa, mutta ko. apurungon kuljettajan puoleisessa päässä ei tahdo aineet pysyä, sitä joutuu putsaamaan ja suojaamaan säännöllisesti.

Hihnan olen vaihdattanut 5 v välein ja samalla teetättänyt huollon Saksassa. Muut huollot ja korjaukset poislukien pakoputkityöt olen tehnyt itse.

Ja paljon puhuttu AISININ laatikko: alkuperäisillä öljyillä 10 vuotta ja 140 000 km ilman ongelmia. Ei ne kaikki hajoa! Varmaan kylmä ilmasto auttaa. Olen jostakin lukenut, että 10 vuotta ja 150 000 km on vaihtoväli, jos ohjekirjassa on mainittu, että öljyä ei tarvitse vaihtaa. Eli öljynvaihto on minullakin suunnitelmissa. Lisäksi 3.0 ja 3.2 laatikoissa on eroavaisuuksia, ohjekirjassa öljylaatu ja -tilavuus ovat erilaiset.

On hyvä pitää mielessä, että tämän hintaluokan auton ylläpito ei ole aina halpaa. Hinnat eivät kuitenkaan ole mitään esim. 90- luvun S- sarjan mersuihin: kaverilla on, ja varaosahinnat ovat tähtitieteellisiä.

Lopuksi: autoilu on minulle tunneasia, ja joka kerta istuessani Thesiksen ohjauspyörän ääreen ja katsoessani taideteosta ympärilläni koen suurta innostusta!
La vita è troppo corta per non guidare italiano.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Kokemuksia Thesiksestä

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Siinäpä hyvää faktaa!
Ja siihen suojausongelmaan, jos ei pari tippaa öljyä suoja-aineen seassa riitä niin hieroo vaikka sitkastettua vedenkestävää vaseliinia apurunkoon, jos on kerran jo päässyt ruosteeseen. Siinä kun ei enää pelkkä suojavaha pysy. Tai sitten askartelee apurungon irti ja vie sinkkialtaaseen ;)

Jaa näissä ei sitten enää ollutkaan ZF:n laatikoita kuten Kappa V6:ssa.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
124 AC
Viestit: 570
Liittynyt: 07.01.2003 15:42
Paikkakunta: Tyrwää

Re: Kokemuksia Thesiksestä

Viesti Kirjoittaja 124 AC »

eipä eikä samaa hyvin sinkittyä tukevaa koria kuin Kappassa. Kappa on omaa luokkaansa noissa jutuissa, onneksi moinen löytyy tallista oikeisiin ajoihin..
Fiat 124 AC 2.0 TC 1967
Lancia Kappa V6 SW Softronic 1999
Lancia Thesis V6 Emblema 2002
Lancia Kappa JTD 1999 Berlina
Maserati 222 SE 2.8 Bii-turbo 1990
Alfa-Romeo 159 2.4 JTDm Q-tronic 2008
JT Newman
Viestit: 422
Liittynyt: 21.08.2004 21:15
Paikkakunta: Espoo, kehätunnelin päällä

Re: Kokemuksia Thesiksestä

Viesti Kirjoittaja JT Newman »

Autoilu ei ole itselläkään ns. järkiasia. Oikeaa auton tarvetta ei ole, joten olen antanut itselleni luvan harrastaa vähän erilaisempia laitoksia. Kaikissa on ollut mukana jotain luovaa hulluutta, paitsi ehkä Stilossa. :lol:

Luulenpa siis, että omilla, ehkä max 15 tkm vuosittaisilla ajoillani, joista osa menee Christine-kloonilla ajellessa, en saa ihan pian ajettua loppuun yhtä italialaista.

Mutta hyviä pointteja on tullut esille. Tarkoitus on hankkia mahdollisimman laaja korjausopas ja skannerit, jotta tulevaisuuden auton kanssa tulee toimeen. Ihmisen kasaamiahan nuokin ovat.

Pari puhelinnumeroa löytyykin, joilta voin kysellä tarkemmin tyhmiä autoon liittyen. Josko tässä 2-3 viikon kuluessa alkaisi tapahtua konkreettisia asioita. Nyt tuli kolmas viikko täyteen ilman rekisterissä olevaa autoa. Prkl.
Plymouth Belvedere 2D HT 1958
VW Käfer 1200 1965
Ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn!
Avatar
Isola
Viestit: 250
Liittynyt: 13.08.2011 12:31
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Kokemuksia Thesiksestä

Viesti Kirjoittaja Isola »

JT Newman kirjoitti:Mutta hyviä pointteja on tullut esille. Tarkoitus on hankkia mahdollisimman laaja korjausopas ja skannerit, jotta tulevaisuuden auton kanssa tulee toimeen. Ihmisen kasaamiahan nuokin ovat.
Käytännössä MultiEcuScan + joku yleinen ELM-kaapeli + ne kolme sovitinkaapelia maksavat yhteensä vajaat 100 e, ja niillä pääsee pitkälle. Ilmeisesti ainoa ECU, johon noilla ei pääse käsiksi, on sähköinen käsijarru. Se taas ei ole iso ongelma. Takajarruja ei tehtaan ohjeen mukaan pysty vaihtamaan ilman Examineria (huoltotesteri), mutta käytännössä pystyy: sen kun ajelee jarruja kiinni ja auki, ja joka kierroksella tunkkaa jarrumäntätyökalua sen 1,5 mm kireämmälle. Sähkömoottori siis ajelee jarrupalat kiinni levyyn (ja lujaan!) ja vetää irrotettaessa aina 1,5 mm ulos. Takajarrumäntää ei siis saa mennä painamaan väkisin sisään. Tuosta EBD:stä löytyy jonkin verran juttua netistä. Väittäisin sen olevan mainettaan parempi. Käytännössä se toimii oikein hyvin, kunhan jarrusatulassa oleva sähkömoottorin muovikoppa tiivisteineen on ehjä.
eLearn kannattaa ilman muuta ostaa, siitä selviää melkein jokaisen nippelin vaihto-ohjeet ja jonkin verran muutakin hyödyllistä. Laajempi tehtaan korjauskäsikirja on myös olemassa pdf:nä. Varaosaluettelohan on sama ePer kuin Stilossa. Sitä ei periaatteessa ole julkisesti jaossa, mutta käytännössä se on joilta kuilta lipsahtanut nettiin.
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8806
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Re: Kokemuksia Thesiksestä

Viesti Kirjoittaja -HH- »

124 AC kirjoitti:eipä eikä samaa hyvin sinkittyä tukevaa koria kuin Kappassa. Kappa on omaa luokkaansa noissa jutuissa, onneksi moinen löytyy tallista oikeisiin ajoihin..
Hmmm, tää onkin mielenkiintoista tietoa. Eli onko siis kori löysempi, ja selkeesti ruosteherkempi kuin Kappa?
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
124 AC
Viestit: 570
Liittynyt: 07.01.2003 15:42
Paikkakunta: Tyrwää

Re: Kokemuksia Thesiksestä

Viesti Kirjoittaja 124 AC »

kyllä koppa varmasti on 50X jäykempi ja alustassa triljoona tukivartta, sama asia hoituu Kssa huomattavasti yksinkertaisemmin.

Tehtaan manuaali tosiaan löytyy meikältäkin kopioituna CD:lle kopioita löytyy..
Fiat 124 AC 2.0 TC 1967
Lancia Kappa V6 SW Softronic 1999
Lancia Thesis V6 Emblema 2002
Lancia Kappa JTD 1999 Berlina
Maserati 222 SE 2.8 Bii-turbo 1990
Alfa-Romeo 159 2.4 JTDm Q-tronic 2008
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8806
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Re: Kokemuksia Thesiksestä

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Sämpy kirjoitti:Alkaa muuten kohta olemaan Thesikset yleisempiä suomessa kuin Kappa SW:t. (niitä muuten valmistettu vain reilu 9200kpl!)
Eipä tule Hämeenlinnassa kumpiakaan vastaan, Delta Nuova sentään näkyy toisinaan. Eikä näy muitakaan Lancioita täälläpäin.
Jaa onko ne nyt niin harvinaisia kun Häijään Nesteen pihallakin oli tänään yhtäaikaa kolme farkkukappaa (ja kaks coupéa). Eikä ainakaan silloin yhtään Thesistä :mrgreen:
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Kokemuksia Thesiksestä

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Olet täysin oikeassa, kyllä sun nyt täytyy myydä tuollainen tusinamaxima mulle ja ostaa se Thesis.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8806
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Re: Kokemuksia Thesiksestä

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Joo tai sitten berlina-Kappa jos se olisi vaikka harvinaisempi kuin nuo erikoismallit - vaihtoehtoja siis piisaa jos joku ostais tuon ruumisauton pois ;)
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
TTT
Viestit: 122
Liittynyt: 19.07.2004 15:20
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kokemuksia Thesiksestä

Viesti Kirjoittaja TTT »

Hienosti tuo musta vankkuri edellen kulki, ja oli ilo ajella sen perässä tänään. Tämmönen laiska vaihtaja ei millään meinannut ohituksissa pysyä sujuvan automaatin perässä.
TTT
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8806
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Re: Kokemuksia Thesiksestä

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Juu kyllähän nyt kunnossa oleva 2.4:nen kivasti menee, harvemmillakin välityksillä :D . Hieno oli kattella kC:tä taustapeilissä, on se vaan niin hieno :)
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
JT Newman
Viestit: 422
Liittynyt: 21.08.2004 21:15
Paikkakunta: Espoo, kehätunnelin päällä

Re: Kokemuksia Thesiksestä

Viesti Kirjoittaja JT Newman »

Homma etenee, hitaasti, mutta kuitenkin.
Ensi viikolla on lento Saksaan katsomaan yhtä potentiaalista yksilöä. Merkkiliikkeestä, kallis, paljon ajettu, "vain" 3.0 V6 ja 2003 eli varmaan totaalisen lopussa oleva yksilö. Onneksi on paljon hajoavia varusteita. :lol:

8 viikkoa ilman autoa. Onpas ollut ahdistava ajanjakso.
Plymouth Belvedere 2D HT 1958
VW Käfer 1200 1965
Ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn!
Avatar
124 AC
Viestit: 570
Liittynyt: 07.01.2003 15:42
Paikkakunta: Tyrwää

Re: Kokemuksia Thesiksestä

Viesti Kirjoittaja 124 AC »

alta sadan kilsan päästä musta V6 emblema softrona sisuksella paljon halvemmalla. yhtenä Saksan talvena suolaa nähnyt... Tunnetusti kuu ja tähdet vaikuttavat hintaan:) Ja verotkin maksettu vuonna 2005!
Fiat 124 AC 2.0 TC 1967
Lancia Kappa V6 SW Softronic 1999
Lancia Thesis V6 Emblema 2002
Lancia Kappa JTD 1999 Berlina
Maserati 222 SE 2.8 Bii-turbo 1990
Alfa-Romeo 159 2.4 JTDm Q-tronic 2008
JT Newman
Viestit: 422
Liittynyt: 21.08.2004 21:15
Paikkakunta: Espoo, kehätunnelin päällä

Re: Kokemuksia Thesiksestä

Viesti Kirjoittaja JT Newman »

No sehän tuli haettua. Mukava auto ajella kaikin puolin.
Yhdellä päivällä viivästyi paluu, kun sähkökäsijarrun akku tuli päivän myöhässä. 700km testiajo Travemünden satamaan meni ongelmitta, tietokoneen näyttämä oli 8,9l/100km.
Pari kertaa haistoin jotain palaneen kumin/muovin käryä, syykin selvisi rekisteröintikatsastuksessa: kuskin puolen etujarruletku oli jotenkin väärällä kiepillä ja hinkkasi vetarin suojakumiin. Vaihtoonhan tuo lähtee heti. CoC-todistus pitää vielä tilata, ja sitten olisi kilpivalmis. Alkuviikosta alkaa suuri veroarvonta.
Plymouth Belvedere 2D HT 1958
VW Käfer 1200 1965
Ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn!
Vastaa Viestiin