Kokemuksia Thesiksestä

Yleistä keskustelua Lancioista, mielipiteitä, kysymyksiä (ei tekniikka) yms.
JT Newman
Viestit: 422
Liittynyt: 21.08.2004 21:15
Paikkakunta: Espoo, kehätunnelin päällä

Re: Kokemuksia Thesiksestä

Viesti Kirjoittaja JT Newman »

Siellä kait PITÄISI olla suodatin: http://www.vaihteistokauppa.fi/product/ ... -volvosaab" onclick="window.open(this.href);return false;

Lootahan on ymmärtääkseni suht haitarista öljynvaihtojen suhteen, ainakin mitä on tottunut noihin jenkkien 50-80-lukujen mutkattomiin lootiin. Propun avaamalla saa vain pari litraa kerrallaan ulos. Eli tyhjäys, täyttö, käyttö, toista n+1 kertaa.

Harmi, että Lancian tapauksessa öljynjäähdytinratkaisu on mitä on, koska kunnollinen huuhtelu/pesuproseduuri vaatisi erillisen adapterin. Volvojen tapauksissa homma olisi helppo, koska letkut menevät syyläriin.
Plymouth Belvedere 2D HT 1958
VW Käfer 1200 1965
Ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn!
Jarkko
GFF
Viestit: 520
Liittynyt: 20.12.2002 13:07
Paikkakunta: Raisio

Re: Kokemuksia Thesiksestä

Viesti Kirjoittaja Jarkko »

On siellä tuollainen suodatin, mutta sitä ei saa vaihdettua kuin purkamalla laatikon osiin. Koko laatikon tilavuus on se 6-8 litraa, mutta öljynvaihdossa sieltä tulee ulos vain n. 3 litraa kerralla.
Ismo Laitinen
Viestit: 92
Liittynyt: 21.09.2015 11:21

Re: Kokemuksia Thesiksestä

Viesti Kirjoittaja Ismo Laitinen »

Tuostako öljy? Vaiko Tutela? Molemmat ovat JWS 3309 -öljyjä. Vai joku muu? 10€ per litra. Mobilin 3309 on kuitenkin helpoiten saatavissa. Hyvä foorumi kun asiat selviää. Kasvaa samalla oma tietämys eiokä tarvitse kaikkea opiskella kantapään kautta.

Muuten noista ovenkahvojen sähkökytkimistä sen verran, että onko joku onnistunut herkistelemään kytkimiä kuin minullakin molemmat vasemman puolen, eniten käytetyt, napit ovat juuttuneet pohjaan. Ei haittaa paljoa mutta olisi kiva kun toimisivat.

http://www.vaihteistokauppa.fi/product/ ... hicleaisin" onclick="window.open(this.href);return false;
Thesis JTD (ex: 2xDedra, 156 ja 147)
Avatar
Isola
Viestit: 250
Liittynyt: 13.08.2011 12:31
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Kokemuksia Thesiksestä

Viesti Kirjoittaja Isola »

Ismo Laitinen kirjoitti:Muuten noista ovenkahvojen sähkökytkimistä sen verran, että onko joku onnistunut herkistelemään kytkimiä kuin minullakin molemmat vasemman puolen, eniten käytetyt, napit ovat juuttuneet pohjaan. Ei haittaa paljoa mutta olisi kiva kun toimisivat.
On, takaovista. Etuovista ei ole tarvinnut, mutta proseduuri tuskin eroaa kovin paljon takaovista.
- Oviverhoilu irti, siellä kädensijan takana on kaksi Torx 40 -kantaa ja avauskahvan takana yksi 5 mm kuusiokolo. Näiden irrottamisen jälkeen ovipahvi lähtee vetämällä.
- Solumuovieristettä irti takareunasta alkaen ainakin n. 1/3 - 1/2 pituudelta
- Johtosarjan liitin auki siitä toisen peitetulpan vierestä ja liitin irti ovipellin kiinnikkeestä
- Oven ulkokahva on kiinni kahdella 8 mm mutterilla, jotka löytyvät kumisten peitetulppien takaa
- Ulkokahvan ja salvan yhdistävä tanko irrotetaan kahvasta. Muovinen varmistinkynsi käännetään sivuun, jonka jälkeen tanko nousee kevyesti ylös.
- Kahva irti ovesta ja työpöydälle...
- Tiivisteiden alta löytyy neljä pientä ristipääruuvia. Nämä auki ja kahvan kuori irtoaa nätisti
- Kahvan rungossa on kolme akselitappia, joiden ympäri sekä mikrokytkimen painike että mekaaninen avausvipu kiertyvät. Nämä tapit ruostuvat jumiin. Reilusti irrotusöljyä sekaan ja pihdeillä kääntelyä kaikkien kolmen tapin päästä, kunnes kumpikin vipu palautuu sievästi jousivoimalla.
- Ja kun se ovipahvi nyt on irti, niin voitele samalla se ikkunahissin liukukisko perusteellisesti. Muuten joudut ennemmin tai myöhemmin ihmettelemään, miten se vaijerin pää saadaan pysymään kiinni nailonkalikassa...

Olisiko muuten mitään järkeä koostaa tällaisia askarteluohjeita johonkin talteen?
ScartLiitin
Viestit: 51
Liittynyt: 12.01.2017 16:26

Re: Kokemuksia Thesiksestä

Viesti Kirjoittaja ScartLiitin »

Otin viimein yhteyttä sinne vaihdelaatikko pajalle joka tässä keskustelussa mainittiin.
Pojilla oli sattumoisin työn alla thesis jossa täsmälleen sama ongelma kuin mulla.
Speed sensorin vaihto oli poistanut kaasun viiveen mutta ei liikkeelle lähdössä esiintyvää töksäystä.
Todennäköisesti koko vaihdelaatikon koneisto menee vaihtoon. (tarkka vika selviää loppuviikosta kun äijät saavat rempan valmiiksi)
Thesiksessä tosin pitää kuulemma purkaa "puoli autoa" jotta koneiston saa vaihdettua ja korjauksen alustava hinta arvio reilu 1500€.
Ilmeisesti yleinen ongelma automaatti thesiksissä.
JT Newman
Viestit: 422
Liittynyt: 21.08.2004 21:15
Paikkakunta: Espoo, kehätunnelin päällä

Re: Kokemuksia Thesiksestä

Viesti Kirjoittaja JT Newman »

Venttiilikoneisto?

Eihän siinä tartte ku ottaa vähän imusarjan putkia ja pari vesiletkua irti ja kansi on näkyvillä. Tai no joo, ehkä etupuskuri (en ole remppaa tehnyt, mitä nyt saksafoorumeita vakoillut).

Venttiilikoneisto tahmaa jossain välissä kait kaikissa Aisinin AW55-50 -lootissa (Volvo V70, Saab 9-5 täällä härmässä), joten varaosia saa kyllä. Vaihteistokauppa.fi:ssä koko venttiilipöytä 990€.
Plymouth Belvedere 2D HT 1958
VW Käfer 1200 1965
Ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn!
JT Newman
Viestit: 422
Liittynyt: 21.08.2004 21:15
Paikkakunta: Espoo, kehätunnelin päällä

Re: Kokemuksia Thesiksestä

Viesti Kirjoittaja JT Newman »

Vaihdoinpa vallan raitisilmasuodattimen.
Siinä edessä pitäisi kait olla jonkinlainen suojakansi tms? Nyt suodattimen pystyy nyppäämään ulos suoraan, ja oletettavasti aukosta puhkuu ilmaa ohi ilmastoinnin.
En onnistunut ePERistä löytämään osaa tahi osanumeroa. Voiko joku näppärämpi tarkistaa omastaan moisen olemassaolon ja siitä mahdollisen osanumeron?

Uusi sisälokasuoja ja Ebaysta napattu pissapojan säiliö releineen odottaa asennusta.
Plymouth Belvedere 2D HT 1958
VW Käfer 1200 1965
Ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn!
Avatar
75 ELX
Viestit: 424
Liittynyt: 12.05.2004 13:57
Paikkakunta: Vilppula

Re: Kokemuksia Thesiksestä

Viesti Kirjoittaja 75 ELX »

Olisko osanumero 46723117
ePER (YV jos ei toimi)
Myydään Punto 55/60/75 & Bravx 1.2/1.4/1.6/1.8 osia
3x 176
5x 182
2x 192
188
9K9A+1Z5+P12+206
JT Newman
Viestit: 422
Liittynyt: 21.08.2004 21:15
Paikkakunta: Espoo, kehätunnelin päällä

Re: Kokemuksia Thesiksestä

Viesti Kirjoittaja JT Newman »

Joo, suodattimen numero kyllä, mutta siinä ilmastoinnin kotelossa olevan suojakannen numeroa siis kaipailen :mrgreen:

Eli tuollainen on siinä suodattimen edessä.

Kuva
Plymouth Belvedere 2D HT 1958
VW Käfer 1200 1965
Ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn!
Avatar
75 ELX
Viestit: 424
Liittynyt: 12.05.2004 13:57
Paikkakunta: Vilppula

Re: Kokemuksia Thesiksestä

Viesti Kirjoittaja 75 ELX »

Screenshot.png
Screenshot.png (179.18 KiB) Katsottu 6146 kertaa
ePER (YV jos ei toimi)
Myydään Punto 55/60/75 & Bravx 1.2/1.4/1.6/1.8 osia
3x 176
5x 182
2x 192
188
9K9A+1Z5+P12+206
JT Newman
Viestit: 422
Liittynyt: 21.08.2004 21:15
Paikkakunta: Espoo, kehätunnelin päällä

Re: Kokemuksia Thesiksestä

Viesti Kirjoittaja JT Newman »

Olet muuten numeron suhteen ihan oikeassa, tuotahan se tarjoaa kun hakee ePERistä.
Kaikki muut numerohaut netistä tarjoavat pelkkää suodatinta, mutta Partacus.de kertoo osan olevan ihan oikeasti kansi.
Hämmentävää! Ja kiitokset.
Plymouth Belvedere 2D HT 1958
VW Käfer 1200 1965
Ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn!
JT Newman
Viestit: 422
Liittynyt: 21.08.2004 21:15
Paikkakunta: Espoo, kehätunnelin päällä

Re: Kokemuksia Thesiksestä

Viesti Kirjoittaja JT Newman »

Pikkuisen Hendrick's Giniä ja tonicia, jotta kirjoittaminen luistaa.
*ryys*

Fiksailin vasemman takaoven avauskahvan mikrokytkimen Isolan ohjeiden mukaisesti, oli jämähtänyt pohjaan. No, sehän tokeni, toimii kuin ihmisen mieli. Mutta sitten pitääkin alkaa puuttumaan isompaan ongelmaan:

Ovien mekaaninen lukitus/avaus toimii oikein vain vänkärin ovessa!

Eli, kun kaukosäätimestä painaa lukituksen, loksahtaa vain vänkärin ovi. Kaikki muut ovat joko auki tai kiinni riippuen siitä, missä elämäntilanteessa kyseinen ovi sattuu olemaan.

Esimerkiksi: jos varmistan, että takaovet ovat myös mekaanisesti auki (oven ulkoreunan ovaali suojatulppa pois ja vipu yläasentoon), ja painan kakesta lukitusnappia, sähköinen avaus ei toimi, kuten ei pidäkään.
Kuitenkin takaovet aukeavat mekaanisesti kahvan "override"-napista. Jos taas painan kaken lukitusta kaksi kertaa, menevät myös takaovet mekaanisesti lukkoon. Ja sitten pysyvät mekaanisesti kiinni, kunnes avaan ne sieltä ovaalista aukosta.
Samoin, jos ne ovat mekaanisesti auki ja painan kuskin ovesta lapsilukon päälle, mekaaninen lukitus pelaa. Sisältäkään ne eivät näissä tilanteissa aukea.
Sähköinen avaus (puristusmikrokytkimet) toimii kyllä koko ajan ihan oikein.

*ryys*

Kokeilin myös opetusta, eli akku irti hetkeksi ja ovilukkojen renkkaamista kiinni-auki = ei vaikutusta.

Todennäköisyys sille, että 3 lukkoa on paukahtanut paskaksi lyhyen ajan sisällä? Vaiko täydellistä elinikälaskentaa?

Huomasin myös, että tankkausluukun lukituksen kieli ei tule niin paljoa ulos, että luukku lukittuisi. Tuonhan voisi vielä renkata kuntoon.
Plymouth Belvedere 2D HT 1958
VW Käfer 1200 1965
Ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn!
JT Newman
Viestit: 422
Liittynyt: 21.08.2004 21:15
Paikkakunta: Espoo, kehätunnelin päällä

Re: Kokemuksia Thesiksestä

Viesti Kirjoittaja JT Newman »

P0335 :shock:

Anturikaupoille.
Plymouth Belvedere 2D HT 1958
VW Käfer 1200 1965
Ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn!
Avatar
savijo
Viestit: 208
Liittynyt: 09.12.2005 13:30
Paikkakunta: Toijala

Re: Kokemuksia Thesiksestä

Viesti Kirjoittaja savijo »

JT Newman kirjoitti:P0335 :shock:

Anturikaupoille.
Onko tuo nyt nokka- vai kampi?

Ihan muistutuksena, että jos ei anturin vaihdolla tokene niin heti jako tarkistukseen.
Minullahan oli kampiakselinpyörästä kiilaura väljä ja jako päässyt sitä kautta "luistamaan".
JT Newman
Viestit: 422
Liittynyt: 21.08.2004 21:15
Paikkakunta: Espoo, kehätunnelin päällä

Re: Kokemuksia Thesiksestä

Viesti Kirjoittaja JT Newman »

savijo kirjoitti: Onko tuo nyt nokka- vai kampi?

Ihan muistutuksena, että jos ei anturin vaihdolla tokene niin heti jako tarkistukseen.
Minullahan oli kampiakselinpyörästä kiilaura väljä ja jako päässyt sitä kautta "luistamaan".
Kampiakselin anturi, kaiken järjen ja tietämyksen mukaan. Tilasin jo nokka-akselin anturin, mutta lueskeltuani hiukkasen enemmän, kampiakselillehan tuo koodi oikeammin viittaisi.

Tämähän sammui siis eilen valoihin ja olin jo tilannut hinauksen. Epäilin heti sähkömörköä, mutta eipä ollut läppäriä takataskussa. Jonkin ajan päästä auto starttasi vikavalon loimottaessa. Samalla hinausäijä soitti, toivotin onnea seuraavan asiakkaan parissa ja ajelin rauhallisesti kotiin muutamat kilometrit, löin MESit tulille ja nollasin koodit. Sitten kuolemaa uhmaten ruokakauppaan (auto toimi täydellisesti), ja sinnehän se taas kaupan pihalle simahti. Hiukkasen lueskelua foorumeilta, homma alkoi selkeästi vaikuttamaan ihan anturivialta, toimii alle 90°C lämpötilassa. Hampurilaisaterian jälkeen auto starttasi uudestaan, ajeltiin toisen kaupan pihalle ja jätin konepellin auki reissun ajaksi jäähdyttääkseni konetilaa. Kotiin ajeltiin ongelmitta, parkkihallissa sitten juuri kun olin peruuttamassa ruutuun, Busso sammui :mrgreen:

Nokka-akselin anturi on selkeästi toisen kannen päädyssä ja siihen pääsee käsiksi irrottamalla resonaattoriputken imusarjasta. Mites tuon toisen anturin kanssa?
Tai selviäähän se illalla kotona eLearnista...
Plymouth Belvedere 2D HT 1958
VW Käfer 1200 1965
Ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn!
Vastaa Viestiin