Kokemuksia Thesiksestä

Yleistä keskustelua Lancioista, mielipiteitä, kysymyksiä (ei tekniikka) yms.
Avatar
savijo
Viestit: 208
Liittynyt: 09.12.2005 13:30
Paikkakunta: Toijala

Re: Kokemuksia Thesiksestä

Viesti Kirjoittaja savijo »

Ai se kässäri käyttää auton isoa akkua normaalisti. No saapahan tuosta 7.5Ah hyvän pikkuakun tallin testitarpeisiin.

Mutta joo jotain tuollaista satulan virranmittausta arvelinkin. Kovin tuntuu olevan vaan herkällä tuo vikavalon sytytys. :x
No nuo minun satulatkin on avattu jo aiemmin eivätkä varmasti ole enää tiiviitä.

Mutta siis toivoa on että vikavalo lakkaa syttymästä pakkauusilla satuloilla.


-Joni
Avatar
Isola
Viestit: 250
Liittynyt: 13.08.2011 12:31
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Kokemuksia Thesiksestä

Viesti Kirjoittaja Isola »

Loppuu se, koska ei noissa oikein muuta vikaa tunnu kellään olleen kuin vedestä ja jäästä itseensä ottaneet moottorit, paitsi... Unohdin edellisestä viestistä mahdollisen toisenkin syyn.
Omassani käsijarrun vikavalo alkoi syttyä satunnaisesti pian auton ostettuani. Se loppui, kun vaihdoin takalevyt ja -palat. Molemmat olivat aivan lopussa, enkä tullut edes miettineeksi sen yhtettä käsijarrun vikavaloon. Totesinpahan vain, että nuo jarrut pitää uusia aika lailla heti. Jossain vaiheessa sitten huomasin että kas, eipä ole vikavaloa näkynyt jarruhuollon jälkeen. Tässä on tietysti kolmekin mahdollisuutta, sen tavanomaisen auringonpilkkuteorian lisäksi:
- Lopussa olevat levyt ja palat aiheuttavat käsijarrumekanismin liikkumisen niin paljon ulos, että liikevara alkaa loppua ja siitä tulee vikailmoitus.
- Kuluneen levyn korkeampi reuna saattaa kanittaa, jos jarrusatula pääsee yhtään elämään suhteessa levyyn. Tällöin pala ei liiku tarpeeksi pitkää matkaa ja ECU olettaa jarrun olevan jumissa (mitä se tavallaan tietysti onkin). Tähän en ihan täysillä usko, koska mikäpä sitä satulaa (tai paloja) siellä itsekseen heiluttelisi, ja luulisin tuon ilmenevän myös lievänä laahaamisena.
- Tai sitten vain jarrujen herkistely auttoi sattumalta, eli kyse olisi ollut vähän takertelevasta työsylinteristä.
Älä kysy onko jokin tai mikään noista okein. Ei voi tietää.
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Kokemuksia Thesiksestä

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Kannattaisikohan noita satuloita tiivistää jollain massalla jo etukäteen, kun kerran tuntuu olevan kulutustavaraa?
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Thesis 3.2
Viestit: 22
Liittynyt: 14.04.2013 22:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kokemuksia Thesiksestä

Viesti Kirjoittaja Thesis 3.2 »

eLearnista lyhentäen käännetty EPB:n keltaisen häiriövalon toiminta:

- sallittu vika: häiriövalo palaa ja käsijarru toimii rajoitetulla tasolla

- toinen puoli häiriössä: valo palaa ja ehjä puoli toimii

- enemmän kuin 1 vika yhtäaikaa päällä: Käsijarru jää päälle ja vikavalo palaa

Jos jaksaa lukea eLearnista, polku Descriptions - brakes - handbrake and linkage - specifications, käsijarrun toiminnan kuvauksen, selviää että jarrusatulan kyljessä olevan sähkömoottorin kierrosluvun pysyminen halutuissa rajoissa on keskeistä oikean toiminnan kannalta. Hall- anturi välittää ECUlle ko. tiedon.

Thesiksen käsijarrussa on RWU (Rear Wheel Unlocker)- toiminto. Hydraulijarrujen pettäessä käsijarrukytkimestä pystyy jarruttamaan takajarruja niiden lukkiutumatta. Käsittääkseni juuri tämän RWU- toiminto aiheutta ECUn autodiagnoosin niin pienet toleranssit, että vikavalo syttyy herkästi.
La vita è troppo corta per non guidare italiano.
ScartLiitin
Viestit: 51
Liittynyt: 12.01.2017 16:26

Re: Kokemuksia Thesiksestä

Viesti Kirjoittaja ScartLiitin »

Oven kanssa ongelmaa.
Onkohan sähkölukossa vikaa kun avaamisen jälkeen ovi ei enää lukkiudu kiinni ollenkaan?
kun oven painaa kiinni ja lukitsee ovet niin toimii kyllä mutta jos lukot ovat auki ovi heiluu vapaana.
Avatar
Isola
Viestit: 250
Liittynyt: 13.08.2011 12:31
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Kokemuksia Thesiksestä

Viesti Kirjoittaja Isola »

Olisiko vain jäässä? Auto lämpimään pariksi tunniksi saattaa olla halpa ja toimiva korjaus.
Vanhemmiten noissa ovissa alkaa olla kaikenlaista mekaanista jumia. Harvemmin sähköistä, mutta kerran on sellainenkin tullut vastaan. Jumpitteleeko etu- vai takaovi?
ScartLiitin
Viestit: 51
Liittynyt: 12.01.2017 16:26

Re: Kokemuksia Thesiksestä

Viesti Kirjoittaja ScartLiitin »

Jäätyminen näyttäisi olevan todennäköisin vaihtoehto.
ovi toimii jälleen.
kaksi kertaa teki tenän ja kummallakin kerralla oli pakkasta.
kummallakin kerralla autosta tultiin ulos joten sähkölukkoa ei käytetty vian ilmaantuessa.
Ismo Laitinen
Viestit: 92
Liittynyt: 21.09.2015 11:21

Re: Kokemuksia Thesiksestä

Viesti Kirjoittaja Ismo Laitinen »

Oven kahvojen liikkuvat osat jumittuvat ennen pitkää kun niiden liike on todella pieni. Itsellä ainakin vasemman puolen takaoven sähköinen ja mekaaninen nappi juuttuvat pohjaan juuri tuon jumin myötä. Ostin vasemmalle puolelle pari käytettyä kahvaa kun halvalla sain ja oikeastaan ne onliian tiukaksi tehtyjä. Pitäisi porata vanhat akselit pois ja laittaa uudet hieman väljemmät.

Se konehuoneen vikinä ei tullut kuitenkaan jakopäästä mutta tulihan sekin laitettua. Seuraava epäily hydrauliikkapumppu mutta ei se ollut sekään. Nyt epäillään ahdinta. Sanoin pajalle että saattaisivat sen ahtimen toimimattomaksi asian selvittämiseksi. Saa nähdä.
Thesis JTD (ex: 2xDedra, 156 ja 147)
Avatar
Isola
Viestit: 250
Liittynyt: 13.08.2011 12:31
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Kokemuksia Thesiksestä

Viesti Kirjoittaja Isola »

^Niitä saranatappeja ei mielestäni kannata ruveta poraamaan, koska tulevat tuurnalla naputtamalla aika nätisti ulos. Ongelmahan on tappien ruostuminen, jolloin ne jumittavat muovirunkoon. 4 mm rosteritangosta uudet tilalle olisi melko ikuinen ratkaisu.

Kellään vinkkiä mistä löytyy uusi jäähdytin? Kaikki tavanomaiset hankintakanavat myyvät eioota. Samoin eBay-kauppiaat. Espanjasta löytyi yksi putiikki, jonka nettisivujen perusteella heillä olisi 15 kpl varastossa. Kysymykseen toimittavatko Suomeen tuli lyhyt ja selvä vastaus: "no". Käytettyjä saisi, mutta käytetty jäähdytin on... no niin, niin no....

Todettakoon tähän sekin, että BMW E38:n jäähdytin on joka suuntaan millileen saman kokoinen kuin Thesiksen, mutta kiinnikkeissä ei ole ensimmäistäkään yhtäläisyyttä.
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Kokemuksia Thesiksestä

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Vanha jäähdytinkorjaamolle toiveena kennon vaihto?
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
Isola
Viestit: 250
Liittynyt: 13.08.2011 12:31
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Kokemuksia Thesiksestä

Viesti Kirjoittaja Isola »

Jäähdytinkorjaamosta kerrottiin, että muovipäätyiseen ei saa vaihdettua kennoja. Uuden voisi teoriassa tehdä pitkästä tavarasta, mutta vanha pitää viedä malliksi ennen kuin saa edes hehtaariluokan hinta-arviota. Kaipa se kortti pitää katsoa, jos ei muuta keinoa löydy.

Vähän kyllä ihmettelen tuota kennojen vaihtamisen mahdottomuutta. Jos ne päädyt on saatu tehtaalla paikalleen, niin miksi niitä ei jäähdytinkorjaamolla saa?
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Kokemuksia Thesiksestä

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Muistelin joskus aikoinaan jonkun jäähdytinkorjaamon noitakin tehneen, mutta ei nyt löytynyt. Ymmärrän kyllä, että takuun antaminen haperoituneelle muoville ei välttämättä ole pidemmän päälle kannattavaa.

Raision Jäähdytin teki Flaviaan uuden lämppärin kennon 150:llä. Ei käytetty edes vanhoja päätyjä (kuparipäädyt), vaan ainoastaan nipat oli otettu vanhasta.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kokemuksia Thesiksestä

Viesti Kirjoittaja wellu »

Isola kirjoitti:^Niitä saranatappeja ei mielestäni kannata ruveta poraamaan, koska tulevat tuurnalla naputtamalla aika nätisti ulos. Ongelmahan on tappien ruostuminen, jolloin ne jumittavat muovirunkoon. 4 mm rosteritangosta uudet tilalle olisi melko ikuinen ratkaisu.

Kellään vinkkiä mistä löytyy uusi jäähdytin? Kaikki tavanomaiset hankintakanavat myyvät eioota. Samoin eBay-kauppiaat. Espanjasta löytyi yksi putiikki, jonka nettisivujen perusteella heillä olisi 15 kpl varastossa. Kysymykseen toimittavatko Suomeen tuli lyhyt ja selvä vastaus: "no". Käytettyjä saisi, mutta käytetty jäähdytin on... no niin, niin no....

Todettakoon tähän sekin, että BMW E38:n jäähdytin on joka suuntaan millileen saman kokoinen kuin Thesiksen, mutta kiinnikkeissä ei ole ensimmäistäkään yhtäläisyyttä.
Millätavalla on kiinnitys toteutettu ja millätavalla eroaa? Onko siis ihan "kiinnikkeet" vai kierteiset reijät muovissa.

Sovitepalojahan pystyy kyllä tekemään.
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
Isola
Viestit: 250
Liittynyt: 13.08.2011 12:31
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Kokemuksia Thesiksestä

Viesti Kirjoittaja Isola »

Kaikenhan pystyy tekemään... Bemarin jäähdyttimessä on vain pari ripustuskynttä ja irtonaiset muovipalikat alareunassa. Alkuperäisessä on siellä täällä ruuvitorneja paitsi itse jäähdyttimen kiinnitykseen, niin myöskin ilmastoinnin lauhduttimelle ja puhaltimille. Bemarin mallista nämä puuttuvat. Tuo lähtee nyt joka tapauksessa takaisin, koska myyjä oli tykännyt matalan pahvilaatikon ilman mitään jäykisteitä olevan riittävä pakkaus jäähdyttimelle. Lähdöthän kurkkivat jo paketista kokonaan ulkona kun sain sen käsiini, ja kuudesta kiinnikkeestä kaksi oli valmiiksi rikki.

Nyt löytyi yksi paikka, joka ei vielä vuorokautta tilauksen tekemisen jälkeen ole ilmoittanut, ettei näitä nyt saakaan. Hinta oli kipeä ja osan valmistajasta ei ole tietoa, mutta se on otettava mitä on tarjolla. Ja katsottava tuleeko se vai pahoittelut varastotilanteen heikkoudesta.
Ismo Laitinen
Viestit: 92
Liittynyt: 21.09.2015 11:21

Re: Kokemuksia Thesiksestä

Viesti Kirjoittaja Ismo Laitinen »

https://www.autosklep24.pl/pl/p/Chlodni ... 2221/30555" onclick="window.open(this.href);return false;

Oisiko tuo käypänen?

Ei ollut ahdin, onneksi, vaan puolitoista vuotta sitten vaihdettu laturi yhdistettynä pakosarjan vuotoon. Duona aiheuttivat tuon kiljunnan.
Thesis JTD (ex: 2xDedra, 156 ja 147)
Vastaa Viestiin