Lancia Kappa SW

Yleistä keskustelua Lancioista, mielipiteitä, kysymyksiä (ei tekniikka) yms.
Avatar
matti
GFF
Viestit: 456
Liittynyt: 27.02.2004 00:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Lancia Kappa SW

Viesti Kirjoittaja matti »

Onkos kellään tietoo/kokemuksia moisesta pirssistä? :?
Kiinnostas vaa tuoda semmone saksast ku on aika edullisii... kun Mareani haluu vakuutus yhtiö... :cry:
Ai nii 2,4:lla koneella se lanza.
pessimisti ei pety.
onefromnorth
Viestit: 232
Liittynyt: 30.12.2003 15:29
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja onefromnorth »

Itse olen jo muutaman vuoden pitänyt silmällä suomen Kappoja (2.4l sedaneita). Niitä oli jokin aika sitten rekisterissä 57kpl. Pari kolme tulut koeajettuakin, mutta kaupat syystä tai toisesta jääneet toistaiseksi tekemättä.

Hieno auto, mutta tarvikeliikkeiden tai purkaamojen puoleen turha kääntyä kun varaosan tarve iskee, ja voisipa olettaa, että Delta-Auton varaosavarastotkaan eivät kovin suuret ole. Ennen autoveronmuutosta tehdyn katsauksen perusteella suomessa ja saksassa autot olivat suurinpiirtein samanhintaisia (suomessa arvo suorastaan romahtaa, olisikohan Renault Safranen kanssa kaikkein nopeimmin arvoaan tiputtava kulkuväline). Tämä olisi tietysti hyvä asia saksan tuonnin veron määräytymistä ajateltaessa. Valitettavasti Autodatalta ei muistaakseni löytynyt edes Sedan Kappalle hintatietoa, eli tulli todennäköisesti turvautuu "vastaavaan" verrokkiin, joka "hyvällä" tuurilla on Volvo S70 tai V70 (5-sylinterinen, 2.4l kone). Mutta veroprosentiksi tietysti tulee 29, ei Volvon alempi prosentti.

Olisi mielenkiintosta kuulla Kappasta saatuja veropäätöksia. Safranen osalta tulli oli 2000vm Safranen (2.5l Volvon 5-syl) päätynyt 10 000e veroon.
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8812
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Noista tullin verotuspäätöksistä noita muutama löytyy ja samoin juttua näyttää asiasta olevan suomi24:sen italoauto-keskustelupalstalla - tosin kyllä tältäkin foorumilta pitäisi ainakin yksi asiantuntija löytyä :wink: .
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
124 AC
Viestit: 570
Liittynyt: 07.01.2003 15:42
Paikkakunta: Tyrwää

Aijaa.. että oikein asiantuntija

Viesti Kirjoittaja 124 AC »

no kolmas Kappa vasta menossa ja kaksi niistä tuotuja..

Elikkä 1996 2.0 16V turbosta maksoin veroja viime vuonna 4700 Euroa. Summa oli aivan kohtuullinen.
Auto oli SW LX-varustein ja ajettu alta 100 tkm.
Siinä on varmasti kaikista halvin Kappa huoltaa kun tuo 16V turbokone on sama kuin viimeisessä Themassa. Eikä se kulutakaan ihan hullumaisesti.

Nyt minulla on 3kk:n kilvillä -99 mallin farkku V6 automaatilla, tämän veroista odotellaan että markkina-arvauslautakunta taas mietiskelee...
onefromnorth
Viestit: 232
Liittynyt: 30.12.2003 15:29
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja onefromnorth »

Tullin kotisivuilta löytyi tällaisia tietoja

Vero kokonaisuudessaan 1995-1996 sedan bensa 3500e-4000e (useampia)

1997 3.0 sedan vero kokonaisuudessaan noin 6500e

1999 SW 2.4JTD vero kokonaisuudessaan noin 8500e.

Elikkä näitä löytyy näköjään sen verran, että nyt jo osaa aavistella mitä tulli saattaa veroksi ehdottaa. Sitten on vielä tietysti tuo Kappa Coupe, sen tuoja voikin sitten elää hiukan enemmän jännityksessä :-)
onefromnorth
Viestit: 232
Liittynyt: 30.12.2003 15:29
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja onefromnorth »

Näyttää siltä että Tulli arvostaa Kappan hiukan halvemmaksi kuin vastaavan Safranen. Olin itse nimittäin ostattelemassa tuota 2000vm 2.5l Safranea jonka veroksi tulli on arponut reilut 10000e. Itse arvelin kohtuulliseksi veroksi noin 7000e, onneksi kauppaa ei syntynyt, olisi tullut tuollainen reilun 3000e:n "lisävero"!

124 AC, kärsiikö udella mitä jouduit noista Kappoista maksamaan, haitko itse ja tulivatko Saksasta?
Avatar
matti
GFF
Viestit: 456
Liittynyt: 27.02.2004 00:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja matti »

Sitä tos lähinnä meinasin, et onkos mite kestävii/heikkoi (kalliita tyyppivikoi)?...
Ku edesmennyt Mareani oli ongelmaton... :cry: R.I.P.
Ja sit niist kone vaihtoehdoist onko mikään muita heikompi kestävyydeltää?
pessimisti ei pety.
Avatar
matti
GFF
Viestit: 456
Liittynyt: 27.02.2004 00:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja matti »

Nii ja viel, et mis hinnois ne tääl suomes pyörii?
Veroa joku oli tammikuun 2004 päätöksis maksanu muistaaksee luokkaa 3500eunukkia alveinee(muistaaksee -98 ), saksas ite auton saa alta 4kEUR ja on viel valinnan varaa... :)
pessimisti ei pety.
onefromnorth
Viestit: 232
Liittynyt: 30.12.2003 15:29
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja onefromnorth »

Eiköhän tuo ole enemmän harrastajan auto, elikkä pitää haluta ajaa nimenomaan Kappalla ja olla valmis pieniin lisäharmeihin, kuten kalliisiin ja hankalasti löytyviin varaosiin, autoa vierastaviin korjaamoihin jne. Eli jos tarkoitus on löytää kodinkone joka kuljettaa varmasti ja jolla ajetut kilometrit ovat edullisia, niin Kappa tuskin on se oikea valinta. Jos taas etsii autoa jolla on sielu, hyvät ajo-ominaisuudet ja jonka omistamisesta tuntee ylpeyttä (siis jos on sattunut saamaan italo-pureman) niin sitten kyllä. Lisäbonuksena saa sitten sellaisen edun, että ihan joka kuukausi ei tule samanlaista vastaan. Itselleni nämä viimemainitut syyt ovat saaneet aikaan kovan kiinnostuksen ko. autoon. Edulliset hinnat (hinta suorastaan romahtaa uuteen verrattuna) vaikuttavat myös. Jostain syystä kauppa on vielä tekemättä, ehkäpä Saksanautojen pienemmät kilometrit ja paremmat varusteet muuttavat tilannetta...

Suomessa myynnissä olevat Sedanien hinnat ovat pyörineet 100tmk:n molemmin puolin. Autot ovat olleet vuosimalleja 95-97. Tyypillistä näille on ollut se, että ovat yleensä viipyneet ko. liikkeen rivissä yleensä joitakin kuukausia. Elikkä sen nimenomaan Kappasta kiinnostuneen ostajan tavoittaminen ottaa aikaa. Potentiaalisen ostajajoukon pienuus tietysti näkyy myös tuossa edullisessa hinnassa.

Se tammikuussa tullattu on muuten vm 96.
Avatar
124 AC
Viestit: 570
Liittynyt: 07.01.2003 15:42
Paikkakunta: Tyrwää

Noinhan se menee..

Viesti Kirjoittaja 124 AC »

Kappa on luonteeltaan klassinen iso auto. Siihen sopii EVO-spoilerit ja diskovalot kuin satula lehmälle..muuuu

Myin muuten runsas vuosi sitten Sedan Kappani Ouluun, noin 70-vuotiaalle herrasmiehelle. Kilometrejä oli 105-tuhatta tuolloin ja hintaa 14 kiloEuroa. Se kannattaa ostaa jos se myyntiin tulee.
Kyseisestä autosta löytyy jostakin 02 Bellissiman numerosta juttua. Asensin siihen Diavia ilmastoinnin ja muuta vastaavaa..
Tarvinnee kirjoittaa jatkoa pikapuoliin kun on uusia kokemuksia jo kahdesta farkusta.

Noissa tuontiautoissa on se mukava puoli että kaikki käyttöohjekirjan sivuilla olevat lisälaitteet myös löytyvät autosta.

Mobilesta kun katsoo hinnat pääsee hyvin jyvälle, kunhan muistaa aina muutaman halvimman jättää pois laskuista. Ne ovat todennäköisesti jo kahteen kertaan kolaroituja!
Farkuista kannattaa muistaa että uudet Nivomat iskarit taakse maksavat 1000 Euroa pari.. mutta muuten sedanin osat käyvät suoraan.
Avatar
matti
GFF
Viestit: 456
Liittynyt: 27.02.2004 00:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja matti »

kaikkihan joskus joutuu korjailee, kuluvia osia on joka autossa, tosin toisis pitempi ikäisiä kuin toisis...
sitä vaa meinasin, et onx niis mitää ns. tyyppivikoi, esim. alapallot vaihetaa joka katastuksee...yms.
et mitä niis todennäköisimmät korjattavat kohteet on?
pessimisti ei pety.
Avatar
124 AC
Viestit: 570
Liittynyt: 07.01.2003 15:42
Paikkakunta: Tyrwää

Ei ole paljoa korjailtua tullut

Viesti Kirjoittaja 124 AC »

perustekniikka Kappassa juontaa Themasta (ja alunperin Betasta). Edessä ja takana perssonit eikä mitään ylimääräisiä koiranluita, niillä saadaan jämäkkä ajettavuus. Alapallonivelet kestävät noin 100 tkm ja ne vaihtaa vaikka tunkin avulla pihassa.
2.4-litraiseen vaihdoin kytkimen 75 tkm kohdalla,. kun painelaakeri oli kuluttanut urat asetelmaan. Ilmeisesti tuo vika oli noissa vanhemmissa yleinen, kytkin ei kauheita kustantanut.
Jakohihnaa vaihdettaessa kannattaa vaihtaa myös vesipumppu koska se pyörii samalla hihnalla. Jakohihnan vaihto kustantaa noin 500 Euroa tehtynä muualla kuin Teltta Monttöörissä, ei ole mikään ihmeellinen homma.

Farkuissa tuo takaosa on enemmän elämäntapa osastoa kuin kottikärryjen kuljettamiseen tarkoitettu.

Ovien lukot helposti rikkoutuvat moottorien osalta (liian pienet moottorit&kondenssi vesi&integroitu rakenne). Itse lisäsin yleismalliset toimimoottorit aikoinaan Suomi Kappaani ja johan rupesivat toimimaan. Eikä maksanut montaa euroa, kun niitä löytyy Cromasta ja Themasta..suosittelen muihinkin vastaaviin tapauksiin.
Nemo
Viestit: 37
Liittynyt: 03.01.2004 19:26
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Nemo »

124 AC tuntuu olevan hyvin perillä Lancioista joten pakko kysyä mitä tiedät Lancia Lybrasta ??

Hiukan pienempi kuin Kappa muuta uudempana mallina itse olen kiinnostunut siitä.
Voisiko kuvitella että siinä on pienemmät verot kun se on halvempi ollut aikanaan kuin Kappa JA sitä ei ole tuotu ollenkaan Suomeen aikoinaan eli luulisi sen vaikuttavan alentavasti markkina-arvoa määriteltäessä.

Mitens tuon varaosat ?
Avatar
124 AC
Viestit: 570
Liittynyt: 07.01.2003 15:42
Paikkakunta: Tyrwää

Mairean

Viesti Kirjoittaja 124 AC »

siskoksiahan Lybra ja 156 ovat. Lybraan saa siten hyvinkin helposti osia. Onhan Lybra kivasti massasta poikkeava auto ja todella hyvin varusteltu. Ainoastaan tuon 2.4 litraisen bensakoneen puute valikoimasta harmittaa, ensin kehitetään hyvä kone ja sitten sitä ei käytetä missään.. Löytyyhän Lybrasta sentään nuo JTD:t.
Omasta -99 Kappasta sain juuri verot maksettavaksi.
7300 Euroa oli aivan odotusten mukainen, elikkä verotusarvo 20600 Euroa.
Auto on kolmelitrainen farkku automaatti kaikilla varustuksilla eli löytyy tiptronic vaihteisto, xenonit, PoltronaFrau nahat, navigaattorit ym..
Ei mennyt markkina-arvauslautakunnalla kuin kuukausi miettiessä :wink:
Nemo
Viestit: 37
Liittynyt: 03.01.2004 19:26
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Nemo »

Ai jai jai jai...Olisi kiikarissa -00 farkku Lybra 2 litran koneella. Varusteina mm. alcantara-nahat, 6x airbag, 6cd:n vaihtaja, Ilmastointi, BOSE-soundsystem, ESP-ajovakaudenhallintajärjestelmä, NAVI. Tosin taitaa olla semmoinen malli Navista että ei löydy Suomen karttoja. ajettu 85tkm. Lancia sheckheft löytyy myös. 1. omistaja. Nyt täytyy laittaa mietintämyssy päähän ...hakisko tommoisen..

Luulisi tullin huomioivan että noita ei ole tuotu Suomeen ollenkaan eli markkinahinnan pitäis olla erittäin edullinen ?
Vastaa Viestiin